Jangan Main Bedal Ini Rupanya Lima Makanan Ibu Mengandung Kena Elak


Apabila seorang wanita mengandung, sedikit sebanyak beberapa perubahan akan berlaku terutamanya daripada segi makanan dan minuman ibu tersebut kerana akan sampai juga kepada bayi di dalam kandungan.
Bagaimana keadaan bayi anda membesar, berkembang, berinteraksi dan bergerak di dalam kandungan bergantung sebahagiannya daripada pemakanan anda. Ini bermakna pemakanan semasa mengandung akan membawa manfaat bukan sahaja untuk masa ini, tetapi juga untuk masa akan datang.
Namun, terdapat beberapa makanan yang perlu dielakkan oleh ibu hamil bagi menjamin kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan. Perkongsian oleh Hello Doktor ini mungkin boleh dijadikan panduan untuk ibu mengandung di luar sana.
Berikut merupakan beberapa jenis makanan yang perlu dielakkan oleh ibu hamil :
1. Keju
Ibu hamil perlu mengelakkan diri daripada memakan jenis keju seperti brie, camembert, feta serta pelbagai lagi jenis keju yang mempunyai kaedah salutan yang sama.
Elakkan juga memakan keju biru seperti gorgonzola atau roquefort yang diperbuat daripada kulat yang berfungsi sebagai perisa keju tersebut. Keju jenis ini mengandungi bakteria yang boleh menyebabkan listeriosis.
Meskipun individu dewasa jarang dijangkiti infeksi listeria, ibu yang sedang hamil yang terkena jangkitan ini berisiko mengalami masalah kehamilan seperti keguguran atau kelahiran bayi pramatang.
Oleh itu, hanya pilih produk keju yang diperbuat daripada susu yang telah dipasteurkan demi menjamin kesihatan bayi dalam kandungan anda.
2. Telur mentah
Demi mengelakkan infeksi salmonella, ibu hamil seharusnya mengelakkan diri daripada makan telur mentah atau sebarang makanan yang diperbuat daripadanya.
Makanan seperti aiskrim, dan kek juga mungkin mengandungi telur mentah. Begitu juga dengan sos buatan seperti mayonis. Oleh itu, hanya pilih makanan yang diproses; aiskrim, kek atau mayonis yang diperbuat daripada telur yang telah dipasteur demi mengurangkan risiko dijangkiti infeksi salmonella.
3. Makanan laut yang bercangkerang
Makanan laut bercangkerang seperti tiram dan kerang sebenarnya mempunyai kandungan kalsium tinggi yang bagus untuk perkembangan bayi dalam kandungan.
Namun begitu, ibu hamil diingatkan untuk tidak makan makanan laut bercangkerang yang tidak dimasak atau separuh masak demi mengelakkan penyakit yang berpunca daripada makanan laut.
Melalui masakan, bakteria yang terdapat dalam cangkerang makanan laut akan dimusnahkan namun tidak semua. Oleh itu, jalan yang terbaik untuk mengurangkan penyakit ini adalah dengan mengelakkan makanan laut yang bercangkerang ketika sedang hamil.
4. Ikan yang disalai
Ikan atau makanan laut yang disalai mengandungi jumlah listeria yang sangat tinggi. Oleh itu, ibu hamil seharusnya mengelakkan diri daripada memakan atau membeli ikan yang disalai ini. Jika anda masih ingin memakannya, pastikan anda memasak ikan yang disalai ini dengan secukupnya terlebih dahulu.
5. Daging mentah
Ibu hamil seharusnya lebih berhati-hati apabila memakan daging yang kelihatan masih mentah. Sebagai contoh, sosej, salami, chorizo, pepperoni atau daging cincang selalunya tidak dimasak dengan sepenuhnya. Ini menyebabkan makanan jenis ini masih mempunyai kandungan bakteria dan parasit yang tinggi.
Kesimpulannya, tabiat pemakanan harian anda boleh mempengaruhi tahap kesihatan diri secara keseluruhan. Sekiranya ada ingin mencuba beberapa makanan tambahan seperti belut, ikan haruan, gamat atau lain-lain, sebaiknya berbincang dengan doktor anda terlebih dahulu bagi mengelakkan komplikasi dan memburukkan keadaan sedia ada anda.
Sumber : Hello Doktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/09/03/jangan-main-bedal-ini-rupanya-lima-makanan-ibu-mengandung-kena-elak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Untuk Ibu Hamil Jangan Upload Gambar Tengah Mengandung

Untuk Ibu Hamil Jangan Upload Gambar Tengah Mengandung

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 413 hits
Padu lah bontot rasa nak ramas ramas je Foto wanita hamil jadi modal lelaki gila seksMedia sosial bagaikan sudah menjadi satu keperluan kepada masyarakat hari ini Di laman itulah orang ramai membuat perkongsian kehidupan seharian untuk tata...
Anemia Buat Ibu Hamil Cepat Lesu Makanan Ini Mampu Naikkan Hb

Anemia Buat Ibu Hamil Cepat Lesu Makanan Ini Mampu Naikkan Hb

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 326 hits
Mudah letih rasa tidak sihat emosi terganggu dan tubuh lemah kerap dirasai oleh ibu hamil Kebanyakan daripada mereka menganggap perkara ini mungkin normal namun ibu harus memandang serius dengan segala perubahan ini Ia dikhuatiri disebabkan...
Sebelum Indonesia Lima Negara Ini Juga Pilih Pindah Ibu Kota

Sebelum Indonesia Lima Negara Ini Juga Pilih Pindah Ibu Kota

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 226 hits
Pada beberapa hari yang lalu Presiden Indonesia Joko Widodo dengan rasminya telah mengumumkan bahawa ibu negeri bagi Indonesia akan dipindahkan dari Jakarta ke Kalimantan Timur Perpindahan ibu negeri ini dibuat berikutan beberapa faktor sep...
Wanita Sekolahkan Ibu Bapa Jangan Back Up Bila Anak Kurang Ajar

Wanita Sekolahkan Ibu Bapa Jangan Back Up Bila Anak Kurang Ajar

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 479 hits
Kanak kanak memang cepat belajar daripada apa yang mereka dengar dan lihat Sebab tu kita sebagai orang dewasa kena jaga percakapan dan perbuatan depan anak anak yang masih kecil Kadang kala bukan daripada kita mereka belajar tapi melalui pe...
Ibu Bapa Jangan Beri Produk Mengandungi Camphor Pada Kanak Kanak

Ibu Bapa Jangan Beri Produk Mengandungi Camphor Pada Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 266 hits
Tahukah Camphor atau kapur barus merupakan bahan yang banyak digunakan dalam produk sapuan yang ada di pasaran Ia berfungsi baik untuk melegakan kesakitan gatal batuk dan selesema Walaubagaimanapun produk yang mengandungi kapur barus ini di...
Tekanan Darah Tinggi Jangan Diabaikan Ibu Boleh Sawan Kandungan Pula Terbantut

Tekanan Darah Tinggi Jangan Diabaikan Ibu Boleh Sawan Kandungan Pula Terbantut

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 303 hits
Sesetengah wanita mengalami masalah praeklampsia ketika mereka mengandung Praeklampsia ialah gangguan sistemik hipertensi kepada ibu yang mengandung pada fasa trimester kedua yang melibatkan tekanan darah tinggi beserta rembesan protein dal...
Resepi Menu Makanan Berpantang Untuk Ibu Lepas Bersalin Yang Mudah Dan Sedap

Resepi Menu Makanan Berpantang Untuk Ibu Lepas Bersalin Yang Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 343 hits
Menu berpantang untuk kaum ibu selepas bersalin bukanlah susah untuk di buat Ia bagaikan menu diet eat clean juga Kali ini aku nak kongsi menu berpantang yang aku dapat dari dalam facebook untuk di tatap dan di ikuti oleh para ibu yang baru...
Ibu Sibuk Dengan Kekasih Abai Anak Mati Kebuluran 11 Hari Tanpa Makanan

Ibu Sibuk Dengan Kekasih Abai Anak Mati Kebuluran 11 Hari Tanpa Makanan

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 377 hits
Akibatnya kanak kanak yang kebuluran itu terpaksa makan kertas dinding malah najis sendiri Anak mati kebuluran selepas dibiarkan 11 hari tanpa makanan sementara ibunya berseronok dengan kekasih baru Seorang ibu kejam dipenjara lapan tahun k...
Polis Ulangi Amaran Jangan Main Isu Perkauman

Polis Ulangi Amaran Jangan Main Isu Perkauman

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 224 hits
Polis ulangi amaran jangan main isu perkauman Dikemas kini 40 minit yang lalu Diterbitkan pada 2 Sep 2019 12 22PM
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api