Jangan Buat Selamba Kalau Demam Trimester Pertama Boleh Jejas Pembentukan Organ Bayi


Bahaya atau tidak demam yang dialami semasa hamil adalah bergantung kepada jenis jangkitan kuman. Tambahan lagi pada masa kini, terlalu banyak jangkitan baru. Oleh itu, paras bahaya atau tidak demam itu kepada anda yang sedang hamil adalah bergantung kepada pendedahan diri kepada kuman yang ada.

Demam boleh menjadi salah satu simptom yang menunjukkan ibu hamil mengalami jangkitan kuman. Jadi, tidak boleh dikatakan sama ada ia okay ataupun sebaliknya sekiranya dialami oleh ibu hamil. Pemeriksaan doktor perlu dilakukan untuk mengetahui punca demam itu disebabkan oleh apa, lebih-lebih lagi jika demam itu melebihi daripada 38°C.
Sekiranya demam yang dialami terus tinggi iaitu antara 39°C hingga 40°C dan pada masa yang sama ada simptom berkaitan seperti anda keletihan, tidak berselera makan dan kurang minum air, itu menunjukkan demam itu bukan simptom yang biasa.
Sumber foto: www.freepik.com Oleh yang demikian, anda  perlu segera ke hospital. Dalam kes seperti ini, ia perlu dilakukan kerana anda memerlukan pemeriksaan doktor. Jika perlu, ujian darah dan rawatan sokongan seperti drip intravenous perlu dilakukan.
Baca Juga:
Jangan Anggap Remeh, Ada Risiko Ginjal Rosak Kalau Kencing Kotor Waktu Hamil
“Bila Mengidam Pegang Memerang.” Pekerja Zoo Penuhi Permintaan Ibu Mengandung
Wanita Ini Kongsi Momen Keluarga & Kawan Dapat Tahu Dirinya Hamil. Auto Menangis!
Boleh makan paracetamol
Lazimnya, semasa mengandung, daya ketahanan tubuh wanita mengandung seseorang itu lebih rendah berbanding orang biasa. Disebabkan itulah, anda mudah mendapat jangkitan. Kadang-kadang orang biasa tidak mudah mendapat jangkitan seperti yang dialami oleh wanita hamil.
Walau bagaimanapun, jika demam itu adalah kurang daripada 38°C dan pada masa yang sama anda rasa okay dan tiada simptom sampingan lain, maka boleh ambil paracetamol. Selain daripada paracetamol, terdapat beberapa ubat untuk mengubati demam namun tidak begitu berkesan. Jadi, paracetamol adalah ubat paling berkesan untuk mengatasi demam. Tambahan pula, paracetamol mudah didapati. Jadi, pengambilannya sudah mencukupi.
Sumber foto: www.freepik.com Risiko boleh menular kepada kandungan
Bergantung kepada jenis demam dan jangkitan kuman yang disyaki, ia boleh memberi kesan kepada bayi di dalam kandungan. Apa yang membimbangkan oleh para doktor ialah jangkitan virus yang dialami anda boleh menular kepada bayi. Biasanya jika demam itu dialami dalam trimester pertama.
Ia boleh menjejaskan proses pembentukan organ. Penyakitnya adalah seperti rubela, German measles atau measles. Lantaran itulah, trimester pertama adalah tahap paling kritikal sepanjang tempoh kehamilan.
Satu lagi yang dirisaukan ialah apabila anda mendapat jangkitan chicken pox semasa trimester ketiga. Perlu anda ketahui bahawa di dalam mukus faraj terdapat banyak gelembung virus. Dalam proses kelahiran, bayi akan melalui saluran peranakan dalam proses kelahiran normal boleh terdedah kepada jangkitan yang sama.
Ibu Kena Chicken Pox
Hal ini terutamanya jika anda mengalami chicken pox dua minggu sebelum tarikh jangkaan bersalin. Sekiranya demam anda aktif dalam tempoh kritikal itu, maka doktor akan menasihatkan anda untuk menjalani proses kelahiran melalui pembedahan caesarean.
Di dalam lain masa, risiko jangkitan boleh berlaku jika demam ada ada simptom. Jangkitan kuman merebak kepada bayi mengikut jenisnya. Suhu badan yang terlalu tinggi boleh menyebabkan nadi bayi menjadi laju. Hal ini kerana apabila suhu badan tinggi dan anda mengalami dehidrasi  kerana kekurangan air, ia akan menjadikan aliran darah kepada bayi menjadi kurang, lalu nadi bayi pun menjadi laju. Lama-kelamaan bayi boleh mengalami distress.
Jadi, anda perlu cepat berjumpa doktor. Impaknya, ia boleh buat bayi distress dan paling teruk bayi meninggal dalam kandungan. Jika hal ini berlaku semasa di trimester ketiga dan usia kandungan lebih 34 minggu, bayi boleh dikeluarkan. Sebaliknya, jika umur kandungan kurang daripada itu, ia boleh sebabkan risiko kematian. Oleh sebab itu, sangat penting untuk anda kekal dehidrasi dan turunkan suhu dengan cepat.
Sumber: Majalah Pa&Ma

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
The post Jangan Buat Selamba Kalau Demam Trimester Pertama. Boleh Jejas Pembentukan Organ Bayi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/jangan-buat-selamba-kalau-demam-trimester-pertama-boleh-jejas-pembentukan-organ-bayi-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Cium Bayi Orang Anak Sendiri Boleh Neelofa Minta Hormat Pendirian Setiap Ibu

Jangan Cium Bayi Orang Anak Sendiri Boleh Neelofa Minta Hormat Pendirian Setiap Ibu

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 141 hits
Selebriti dan usahawan popular Neelofa menasihatkan orang ramai agar tidak mencium anak individu lain sesuka hati bagi mengelak dijangkiti sebarang penyakit Neelofa atau nama sebenarnya Noor Neelofa Mohd Noor 33 menegaskan perkara sebegitu ...
Bahaya Madu Untuk Bayi 0 1 Tahun Boleh Jadi Racun Doktor Izzar Kongsi Kesan Madu Pada Bayi

Bahaya Madu Untuk Bayi 0 1 Tahun Boleh Jadi Racun Doktor Izzar Kongsi Kesan Madu Pada Bayi

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 155 hits
Suami kepada pelakon popular Ummi Nazeera iaitu Dr Izzar Anwari berkongsi tentang bahaya pemberian madu lebah kepada bayi yang berusia bawah 1 tahun Mungkin ramai ibu bapa yang belum mengetahui kesan bahaya madu lebah kepada bayi dibawah sa...
Jangan Skip Ujian Saringan Pendengaran Bayi Baru Lahir Buatlah

Jangan Skip Ujian Saringan Pendengaran Bayi Baru Lahir Buatlah

papar berkaitan - pada 11/11/2022 - jumlah : 93 hits
Pendengaran merupakan deria yang dianugerahkan Tuhan sejak dari lahir lagi Ini bermakna semasa bayi dilahirkan deria pendengarannya telah pun sedia berfungsi Pendengaran merupakan deria yang sangat penting memandangkan melalui pendengaranla...
Tak Boleh Expose Macam Tu Pertama Kali Mengundi Leona Ditegur Tunjuk Kertas Undian

Tak Boleh Expose Macam Tu Pertama Kali Mengundi Leona Ditegur Tunjuk Kertas Undian

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 107 hits
Baru baru ini anak kepada pelakon veteran Azhar Sulaiman iaitu Kasih Iris Leona telah memuat naik sebuah hantaran video di laman TikTok yang mengundang perdebatan orang ramai Menerusi video tersebut Leona dilihat berkongsi keterujaan untuk ...
Manjakan Anak Tu Boleh Tapi Jangan Ikut Sangat Apa Dia Nak Takut Naik Lemak

Manjakan Anak Tu Boleh Tapi Jangan Ikut Sangat Apa Dia Nak Takut Naik Lemak

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 113 hits
Kebanyakan ibu ayah buntu mengapa anak mereka suka buat perangai Sebenarnya dalam tidak sedar kitalah yang menyebabkan mereka berperangai negatif Jika dibiarkan mungkin ia boleh berlanjutan sehingga mereka besar nanti Artikel Menarik Sebaga...
Dr M Orang Pertama Demam Sebaik Saya Jadi Pm Kata Anwar

Dr M Orang Pertama Demam Sebaik Saya Jadi Pm Kata Anwar

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 185 hits
November 7 2022 Anwar Ibrahim berang dengan Dr Mahathir Mohamad kerana mengulangi dakwaan PH mengadakan rundingan sulit dengan Umno PERAI Anwar Ibrahim berang dengan Dr Mahathir Mohamad kerana menyatakan beliau tidak akan menyokong Pakatan ...
Video S Rry Sayang Ibu Gelakkan Awak Reaksi Bayi Pertama Kali Pijak Pasir Buat Ramai Terhibur

Video S Rry Sayang Ibu Gelakkan Awak Reaksi Bayi Pertama Kali Pijak Pasir Buat Ramai Terhibur

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 166 hits
Kenangan bersama kanak kanak pasti akan meningg4lkan momen indah bersama dan akan diingat sampai hari tua Momen tersebut pasti dirak4m dan dikongsikan ke media sosial untuk tatapan umum serta kenangan bersama Seperti momen pertama kali anak...
Salam Artis Boleh Hilang Roh Aishah Minta Ustazah Viral Jangan Hina Selebriti Bimbang Hilang Rasa Hormat

Salam Artis Boleh Hilang Roh Aishah Minta Ustazah Viral Jangan Hina Selebriti Bimbang Hilang Rasa Hormat

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 170 hits
Nama Ustazah Siti Afifah nampaknya telah menjadi bualan hangat netizen berikutan dia ada tampil menyelar tindakan suami yang membiarkan isteri bersalin dengan doktor lelaki sebagai seorang yang dayus Tidak cukup dengan itu pendakwah itu ada...
Boleh Guna Rempah Ratus Dan Herba Dalam Masakan Bayi Banyak Khasiat Untuk Tingkatkan Imuniti Badan Anak

Boleh Guna Rempah Ratus Dan Herba Dalam Masakan Bayi Banyak Khasiat Untuk Tingkatkan Imuniti Badan Anak

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 197 hits
Herba dan rempah ratus semula jadi merupakan salah satu alternatif penambah perasa dalam masakan dengan meminimumkan penggunaan garam Pengambilan bahan perasa semulajadi bukan sahaja dapat menambah rasa malahan juga dapat memberikan manfaat...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bendi Goreng Bersambal

Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar