Manjakan Anak Tu Boleh Tapi Jangan Ikut Sangat Apa Dia Nak Takut Naik Lemak


Kebanyakan ibu ayah buntu mengapa anak mereka suka buat perangai. Sebenarnya dalam tidak sedar, kitalah yang menyebabkan mereka berperangai negatif. Jika dibiarkan, mungkin ia boleh berlanjutan sehingga mereka besar nanti.
Artikel Menarik: [“Kita Nak Pergi Bulan Ke?”. Satu Flight Tergelak Dengar Soalan ‘Luar Kotak’ Adik Ni!]
Sebagai ibu atau ayah sudah tentu kita merasakan kita sudah melakukan yang terbaik untuk membentuk sahsiah serta menerapkan nilai murni dalam diri anak-anak. Tanpa kita ketahui, ada beberapa perkara yang kita lakukan menyebabkan anak-anak naik lemak dan mengada-ngada.
Takut pada anak Antara reaksi yang biasa kita lakukan pada anak. Contohnya jika anak merengek nak guna cawan lain dan bukan cawan yang biasa dia gunakan, ibu atau ayah akan segera menukarkan pada cawan yang dikehendaki berbanding tidak melayan kemahuan anak.
Mereka takut anak akan menangis atau mengamuk tak mahu minum atau makan. Ini adalah satu kesilapan besar yang ibu ayah dah buat.
Anak sepatutnya tak boleh mengarahkan ibu ayah. Jangan biarkan mereka terbiasa, kita asyik penuhi apa saja permintaannya.
Pertahankan kesalahan anak Jika anda pertahankan anak anda yang berkelakuan buruk di depan orang ramai dengan kata-kata menyedapkan hati, “Ala biarlah, dia budak lagi”, maka anda sebenarnya telah memberi galakan kepada anak untuk terus berkelakuan buruk dan tidak bertanggungjawab lagi.
Sumber foto: www.freepik.com Tak benarkan orang lain marah atau tegur anak Rasa macam nak naik angin sahaja bila ada orang lain yang berani tegur atau marahkan kesalahan anak kita buat. Kalau anda bersikap sedemikian memang makin naik lemaklah anak untuk terus buat salah sebab mereka tahu ibu atau ayah akan lindungi jika dimarahi oleh orang lain.
Ia semakin berlaku hari ini bila mana guru-guru sekolah tidak boleh menegur atau menghukum anak murid yang membuat kesalahan seperti guru-guru zaman dahulu kerana ibu bapa akan datang menyerang guru tersebut. Semuanya kerana mereka tidak boleh terima yang ada orang lain marahkan anak mereka.
Memberi terlalu banyak perhatian Anak memang perlukan perhatian dari ibu bapa dan ia bagus untuk perkembangan positifnya. Namun kalau keterlaluan memberi perhatian pun akan ada kesan tak elok pada pembentukan tingkah laku mereka juga. Sesekali anak perlu diberikan ruang untuk berdikari dan bereksplorasi secara sendirian.
Artikel Menarik: [Dah Besar Dia Tak Peluk Cium Dah. Ayah Ni Kongsi Cara Buat Anak Rasa ‘Dekat’ Dengan Kita!]
Sumber foto: www.freepik.com Bila semua ibu ayah nak kawal dan buatkan, anak akan menjadi terlalu manja dan mengada-ngada. Kadang-kala over protective pada anak pun boleh menyebabkan mereka tak pandai berdikari dan suka buat perangai depan orang ramai.
Menawarkan jalan pintas Ibu bapa hari ini selalu mengambil jalan pintas atau cara mudah untuk mengelakkan anak daripada bosan dan mula hendak buat kelakuan buruk. Contohnya, ibu ayah akan cepat-cepat bagi anak main handphone atau tablet ketika di tempat awam sebab tak nak anak bosan atau meragam.
Sepatutnya ibu ayah kena ajar anak untuk bersabar dan bila mereka seharusnya belajar bagaimana untuk menghiburkan diri dengan usaha sendiri.
Artikel Menarik: [Wanita Hamil Menangis Teringin Roti Buaya, Ibu Mentua Usaha Buatkan. Seronok Bila Dapat!]
Sumber foto: www.freepik.com Di samping itu ajarlah anak anda untuk rajin menolong ibu bapa membuat kerja rumah yang bersesuaian mengikut usia mereka. Bukanlah kita nak suruh anak memasak di dapur tapi mereka boleh bantu mencuci sayur, cuci pinggan, susun kerusi dan macam-macam lagi kerja di dapur yang mudah. Barulah anak akan jadi ‘orang’!
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

Nak tambah ilmu tentang penyusuan susu ibu, jom join webinar PERCUMA Ya, Aku Mampu Susukan Anak! secara ONLINE pada 29 Oktober 2022. Daftar nama anda di https://toko.ideaktiv.com/product/ya-aku-mampu-susukan-anak/

 
 
 
The post Manjakan Anak Tu Boleh Tapi Jangan Ikut Sangat Apa Dia Nak. Takut ‘Naik Lemak’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/manjakan-anak-tu-boleh-tapi-jangan-ikut-sangat-apa-dia-nak-takut-naik-lemak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Puji Anak Pun Ada Cara Jangan Puji Hasil Tapi Puji Proses Baik Untuk Anak

Nak Puji Anak Pun Ada Cara Jangan Puji Hasil Tapi Puji Proses Baik Untuk Anak

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 132 hits
Anak anak kecil kita sememangnya perlukan pujian untuk mereka rasa terus dihargai setiap masa Bagi bagaimana cara kita hendak memuji Dan apa cara terbaik untuk kita puji anak Menurut Pakar Psikiatri dari UIA memujilah dengan cara yang tepat...
Jangan Di Kejar Nama Unik Moden Tapi Tak Ada Maksud Aisyah Tak Malu Letak Nama Untuk Anak Ikut Zaman Lama

Jangan Di Kejar Nama Unik Moden Tapi Tak Ada Maksud Aisyah Tak Malu Letak Nama Untuk Anak Ikut Zaman Lama

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 158 hits
Usahawan Aisyah Hijanah berkongsi nama serta wajah cahaya mata keduanya yang baru dilahirkan pada bulan September lepas Menurutnya dia tidak malu meletakkan nama anak dengan nama zaman dahulu kerana dia lebih mementingkan maksud nama terseb...
Bagus Anak Suka Messy Play Tapi Jangan Abaikan Soal Kebersihan

Bagus Anak Suka Messy Play Tapi Jangan Abaikan Soal Kebersihan

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 166 hits
Kalau duduk di rumah saja anak anak akan merasa bosan Sudah menjadi lumrah untuk mereka suka bergerak aktif dan bermain di luar rumah Banyak kebaikan apabila kita menggalakkan anak anak bermain di luar selain bagus untuk kemahiran sosial ia...
Biar Menangis Saja Perangkap Nak Sesuatu Jangan Kalah Dengan Anak

Biar Menangis Saja Perangkap Nak Sesuatu Jangan Kalah Dengan Anak

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 171 hits
Waktu bayi anak akan menangis bila ada sesuatu yang dia inginkan Boleh jadi lampinnya basah dan dia mahu ia ditukar Mungkin juga bayi menangis kerana perutnya berkeroncong minta diisi susu atau makanan Menangis kerana rasa insecure juga bol...
Anak Tak Nak Berenggang Dengan Pengasuh India Enggan Ikut Ibu Balik Raih Perhatian Ramai

Anak Tak Nak Berenggang Dengan Pengasuh India Enggan Ikut Ibu Balik Raih Perhatian Ramai

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 112 hits
Seringkali kita dengar di media sosial dimana pengasuh tidak menjaga bayi asuhan mereka dengan baik sehingga ada yang menyebabkan luka pada badan dan apa yang lebih teruk apabila adanya kes kematian Hal ini sekaligus membuatkan para ibu bap...
Kalau Boleh Kami Tak Nak Pisahkan Anak Arwah Empat Beradik Yatim Piatu Sekelip Mata

Kalau Boleh Kami Tak Nak Pisahkan Anak Arwah Empat Beradik Yatim Piatu Sekelip Mata

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 103 hits
Sehidup semati saya sendiri tidak menyangka suami isteri itu dipisahkan serentak kata Hamizura Osman ibu saudara kepada Rosnah Ahmad 44 yang maut bersama suami Azranawi Radzi 42 dalam kemalangan petang Isnin Pasangan suami isteri itu mening...
Nak Sambut Tetamu Ok Tapi Jangan Over

Nak Sambut Tetamu Ok Tapi Jangan Over

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 126 hits
Adakah beliau di Mahgribi dilayan sebegitu rupa NAK SAMBUT TETAMU OK TAPI JANGAN OVER Hari ini bukan main ramai komen tentang Maula Muhammad Amin Saya dah komen di awal kedatangannya malah di Live Tik Tok Kaka minggu lepas pun saya ada berb...
Belum Mampu Aqiqah Tapi Nak Cukur Rambut Bayi Dahulu Boleh Ke Ini Jawapan Mufti

Belum Mampu Aqiqah Tapi Nak Cukur Rambut Bayi Dahulu Boleh Ke Ini Jawapan Mufti

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 204 hits
Adakah dikira pahala sunat sekiranya mencukur rambut anak lelaki yang baru lahir terlebih dahulu sebelum melakukan aqiqah kerana tidak cukup wang untuk melakukan majlis aqiqah pada hari ke 7 kelahiran Mungkin ramai yang tertanya tanya tenta...
Calon Pm Tak Boleh Takut Debat Rakyat Nak Nilai Kualiti

Calon Pm Tak Boleh Takut Debat Rakyat Nak Nilai Kualiti

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 178 hits
agendaily com25 10 2022Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan debat diadakan dalam kalangan calon Perdana Menteri tetapi poster boy Barisan Nasional Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menolaknya dengan alasan debat buka...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Tiada Peruntukan

How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih