Jangan Asyik Fikir Nak Mengandung Sampai Stres Doktor Kongsikan Tip Mudah Hamil


Jadi buntu dibuatnya bila asyik berfikir hendak tambah anak. Tambah pula jarak anak pertama begitu jauh jaraknya. Lama-lama jadi stres bila memikirkannya kenapa masih tak hamil lagi.
Jangan terlalu stress dan memikirkan hendak hamil setiap masa. Inilah yang dikongsikan oleh Dr. Erna Nadia sebagai panduan untuk cepat hamil. Paling penting jangan stres!

Tips untuk mengandung yang saya bagi pada kawan saya tu memang selalu saya bagi pada pesakit pesakit yang datang klinik.
Kawan saya dah 6 tahun kahwin dan masih ttc. Dia pernah cuba iui, ivf tapi masih belum ada rezeki waktu tu. Dia tak ada sebarang masalah kesihatan, suaminya pun sama.

Nasihat yang saya bagi sangat simple:
1. Jangan stress
Ini yang paling penyumbang faktor kenapa sukar hamil untuk sesetengah orang. Stress dari pelbagai sudut. Stress sebab mulut orang yang asyik tanya bila nak ada anak, stress sebab kerja, stress sebab hal hal lain.
Bila asyik tertekan, dan asyik pula ikut kalender ok waktu ni subur, kita mesti on. Pasangan pun akan jadi malas atau hubungan jadi kurang intim. Bukan tidak sayang tapi sebab stress buatkan hubungan tersebut jadi kurang ‘natural’.
Sebab itu benda pertama yang anda perlu lakukan adalah duduk diam diam dan fikir apa penyebab stress dan cuba elakkan/selesaikan.
Jangan asyik fikir mengandung. Bila asyik harap begini, memang akan bertambah stress bila setiap kali period, datang period.
Kawan saya ni, dia sebenarnya dah jadi kurang berfikir dan dia terfikir untuk ambil anak angkat tapi tak sangka Alhamdulillah ada rezeki dia dan suami.

2. Dapatkan berat badan ideal.
Kawan saya berjaya dapat bmi ideal tahun lepas bulan 11. Dari bmi 29, jadi bmi 24.
Jika anda/pasangan masalah berat badan berlebihan, cuba dua dua berusaha dapatkan berat badan yang ideal dan sihat. InshaAllah mudah lekat.
3. Tukar habit jadi sihat.
Saya cuma nasihat untuk dia ubah gaya hidup. Tak sangka dia betul betul buat. Jarang makan fast food dan dah banyak beriadah. Kalau tak sebelum ni, asyik nak lepak berjalan sahaja, lepas dia tanam azam untuk sihat dan kurus, dia betul betul ubah gaya hidup dia.

4. Pergi bercuti.
Ini sangat jarang orang buat dengan betul. Bercuti dengan sebenar benar cuti tanpa gangguan. Kadang tu kita bercuti tapi kita sibuk dengan gajet kita, sibuk dengan dunia dunia luar selain kita dan pasangan.
Jika anda pergi bercuti bersama pasangan, make it the most romantic ever. Sebab bukan selalu kita dapat bercuti.
Masa cuti tu janganlah asyik fikir ok kali ni mesti buat betul betul supaya preggy. Hilangkan pemikiran ini. Tenangkan diri anda.

5. Buat solat taubat dan hajat
Kita ni memang banyak dosa dosa yang kita sedar dan tak sedar. Mohon ampun dan maafkan sahaja sesiapa yang dah buat salah pada kita.
Ini pun salah satu sumber ketenangan dalam kita sedar tak sedar. Itu sahaja yang saya pesan pada dia.
Nasihat tambahan lagi satu ni saya pun taktahu berkesan atau tidak,‘Bersamalah’ suami waktu pagi pagi masa awal awal bangun tidur.
Waktu itu anda dan pasangan lebih rileks dan kurang tekanan di samping suasana sekeliling yang tenang. Jadi setiap kali sebelum tidur, pastikan tidur dengan hati yang tenang dan rileks juga. Tentang posisi atau apa, itu semua bergantunglah pada anda.

Saya dulu, masa nak dapat anak nombor dua (6 tahun juga tunggu), saya selalu bagi kucing jalanan makan. Setiap kali bagi makan, saya akan cakap dengan kucing tu untuk doakan saya dapat baby.
Saya rasa apa apa sahaja kebaikan yang kita buat, akan ada hati hati yang mendoakan kita, hatta haiwan sekalipun. Maka, jomlah jadi baik dan comel.
Yang penting setiap kali lepas solat, mohon sahaja doa pada Allah untuk berikan yang terbaik untuk kita. Percayalah rezeki kita belum sampai lagi sebab Allah ada perancangan yang lebih baik untuk kita. Sama ada untuk jadikan lebih baik dan lebih sabar.

Jodoh, anak, rezeki, ajal semua ini hanya Allah sahaja yang tahu. Jangan pertikaikan. Ada, bersyukur, tak ada pun perlu bersyukur.
Jika anda ada masalah yang sama, buat pemeriksaan kesihatan. Jika ada masalah, ikuti rawatan sehingga selesai. Jika tiada masalah kesihatan, cubalah tips di atas.
Yang penting, tak perlu bazir di atas sesuatu yang tidak perlu. Saya doakan semoga yang masih ttc akan rezeki mendapat cahaya mata nanti dan semoga kita semua sihat sihat dan comel comel saja🤍.
Menarik: Sebak Gembira Ragam 5 Anak Selebriti Ke Sekolah, Semua Comel-Comel Belaka!

Dah tak ada idea nak masakkan apa untuk anak, semua dia tolak. Tak tahulah di mana silapnya padahal dah cuba macam-macam resipi. Untuk mommies yang ada masalah anak susah makan, jom segera dapatkan e-book 100++ Resipi Si Manja & Tip Untuk Mama!
Hanya RM20, memang berbaloi dengan pelbagai resipi menarik serta info pemakanan anak. Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/e-book-resipiselerasimanja/ untuk dapatkan e-book istimewa ini!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Jangan Asyik Fikir Nak Mengandung Sampai Stres, Doktor Kongsikan Tip Mudah Hamil! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-asyik-fikir-nak-mengandung-sampai-stres-doktor-kongsikan-tip-mudah-hamil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Paling Tak Selesa Bila Pedih Ulu Hati Masa Hamil Ini Cara Nak Atasi Doktor Kongsikan

Paling Tak Selesa Bila Pedih Ulu Hati Masa Hamil Ini Cara Nak Atasi Doktor Kongsikan

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 154 hits
Pedih ulu hati ketika hamil adalah normal tapi rasa tersebut membuatkan ibu tidak selesa dan resah Menurut Hello Doktor Lebih separuh daripada wanita hamil merasai simptom pedih ulu hati yang teruk terutamanya semasa trimester kedua dan ket...
Pakar Kongsi Anak Asyik Nak Dukung Tinggal Kejap Menangis Cuba Tip Ini

Pakar Kongsi Anak Asyik Nak Dukung Tinggal Kejap Menangis Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 128 hits
Mama perasan tak seawal usia 6 bulan hingga sekitar 20 bulan bayi mula menjadi lebih 3C Crying Cranky Clingy Fasa keresahan pemisahan adalah perkembangan normal dan mesti di lalui semua bayi Berikut adalah tip yang boleh mengurangkan stres ...
Nak Anak Mudah Makan Ada Caranya Jangan Paksa Marah Lagi Susah

Nak Anak Mudah Makan Ada Caranya Jangan Paksa Marah Lagi Susah

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 187 hits
Dalam penyediaan makanan anak kebanyakan ibu akan bertanya soalan apa perlu prepare sebelum masak untuk anak Ini kerana setiap anak seleranya tak sama dan memerlukan ibu lebih kreatif dan pandai tackle Menerusi perkongsian Dietitian Puan No...
Sakit Bersalin Bukan Main Main Doktor Terangkan Fungsi Epidural Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna

Sakit Bersalin Bukan Main Main Doktor Terangkan Fungsi Epidural Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 107 hits
Sakit nak bersalin memang luar biasa Tak dapat digambarkan dengan kata kata Maka itu ada beberapa kaedah yang digunakan untuk mengurangkan sakit dan menjadi pelega buat ibu yang bakal bersalin Namun ada sesetengah keadaan yang membuatkan ki...
Lepas 2 Tahun Anak Masih Hisap Jari Jangan Biarkan Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ni

Lepas 2 Tahun Anak Masih Hisap Jari Jangan Biarkan Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ni

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 157 hits
Hisap jari ialah satu habit yang sering berlaku kepada si kecil Jika kecil dahulu mereka menghisap jari kerana untuk merangsang sensori Tapi ia berlarutan sehingga melebihi usia 3 tahun ia patut dibimbangi kerana boleh ganggu pertumbuhan gi...
Elak Ruam Lampin Pada Bayi Doktor Kongsi 10 Tip Mudah Paling Mujarab Yang Tip Terakhir

Elak Ruam Lampin Pada Bayi Doktor Kongsi 10 Tip Mudah Paling Mujarab Yang Tip Terakhir

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 108 hits
Ruam lampin memang sering berlaku kepada bayi yang masih kecil untuk elakkan perkara ini terjadi Dr Ahmad Samhan berkongsi 10 tip dengan penerangan sekali bagi memudahkan ibu ibu menguruskan si kecil Ruam lampin merupakan sejenis ruam yang ...
Mengandung Minum Milo Tabur Setiap Hari Berat Maintain Lepas Bersalin Fazura Kongsi Tip

Mengandung Minum Milo Tabur Setiap Hari Berat Maintain Lepas Bersalin Fazura Kongsi Tip

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 162 hits
Bukan mudah menurunkan berat badan selepas melahirkan anak Malah untuk mengembalikan semula berat badan ideal terasa menjadi satu kepayahan Bukan hanya mak mak bahkan selebriti popular tanah air Fazura turut berdepan hal yang sama selepas m...
Kah Kah Woiii 40 Kerusi Saja Woiii Gila Kuasa Kot Umno Hanya 40 Kerusi Jangan Sibuk Nak Bubar Parlimen

Kah Kah Woiii 40 Kerusi Saja Woiii Gila Kuasa Kot Umno Hanya 40 Kerusi Jangan Sibuk Nak Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 124 hits
Umno hanya 40 kerusi jangan sibuk nak bubar ParlimenPosted By on March 18 2022Perwakilan Umno mahupun pimpinan parti itu tidak boleh menggunakan platform Perhimpunan Agung Umno yang sedang berlangsung bagi mendesak pembubaran Parlimen Menur...
Nak Happy Jangan Letak Syarat Paling Penting Jaga Hubungan Dengan Allah Anak Dengar Kata Keluarga Pun Bahagia

Nak Happy Jangan Letak Syarat Paling Penting Jaga Hubungan Dengan Allah Anak Dengar Kata Keluarga Pun Bahagia

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 330 hits
Gembira happy itu perkara yang boleh dicari dan bukan hanya dengan kebendaan semata mata dapat mengukur kebahagiaan seseorang atau sesebuah keluarga Tak bersyarat dan mensyukuri apa adanya itu cara untuk kita didik diri jadi bahagia Gembira...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Euro Gagal Mengira Kekuatannya

Bergambar Ootd Di Tasik Londa Naga Seri Menanti Kuala Pilah Ns

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Terima Kasih En Suami

Tracing The Long Winding Path Of An Ancient Roman Aqueduct

Die Hard Fan Mee Hailam