Isyarat Mengelirukan Dorong Pelabur Lari Kata Ahli Ekonomi


 
Faye Kwan -May 1, 2021 Gambar fail Saravanan (dua dari kanan) memeriksa tempat tinggal pekerja asing. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Dua ahli ekonomi mendesak kerajaan mengkaji semula dasar terbaharunya mengenai pengambilan pekerja asing dan perlombongan mineral, menyifatkan Putrajaya seolah memberi isyarat mengelirukan kepada pelabur asing.
Bercakap kepada FMT, mereka berkata keputusan untuk melonggarkan penguatkuasaan peraturan mengenai perumahan pekerja dan pengekstrakan mineral yang tidak boleh diperbaharui menimbulkan persoalan mengenai komitmen kerajaan terhadap hak asasi manusia dan perlindungan alam sekitar.
Geoffrey Williams dari Universiti Sains dan Teknologi Malaysia berkata Menteri Sumber Manusia, M Saravanan telah melakukan tugas baik dalam menangani masalah penginapan pekerja namun kecewa apabila Putrajaya membuat pusingan U.
Beliau merujuk kepada keputusan kerajaan untuk melonggarkan penguatkuasaan Akta Standard Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja hingga akhir tahun ini.
“Ini luar biasa kerana Rabu lalu, (menteri kanan) Azmin Ali baru saja mengumumkan dasar Aspirasi Pelaburan Nasional baharu yang memfokus kepada pekerjaan bernilai tinggi dan amalan Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG),” katanya.
Williams berkata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin melancarkan Pelan Transformasi Industri Mineral Nasional 2021-2030 untuk membangunkan industri mineral tempatan sehari selepas pengumuman Azmin.
Rancanga itu bertujuan memberikan pulangan jangka panjang dari industri mineral dan menjadikannya salah satu penyumbang utama ekonomi negara.
“Ia menghantar isyarat yang salah kepada pemegang taruh antarabangsa dan melemahkan komitmen lain kerajaan, contohnya, Matlamat Pembangunan Lestari PBB yang diumumkan oleh (menteri kewangan) Tengku Zafrul Aziz.”
Jelas Williams, ia turut memberi isyarat bahawa undang-undang hak asasi manusia dan buruh dapat dilonggarkan sewenang-wenangnya untuk “disesuaikan mengikut kepentingan kumpulan tertentu”, terutamanya majikan.
Benedict Weerasena dari Bait Al-Amanah berkata Malaysia tidak mampu lagi untuk kehilangan pelaburan asing yang memilih pesaing di negara serantau.
Memandangkan syarikat antarabangsa menilai semula hubungan mereka dengan pengeluar sarung tangan Malaysia berikutan dakwaan buruh paksa dan keadaan hidup mereka yang buruk, katanya negara tidak boleh lagi “mengulangi kesalahan yang sama”.
Memetik tinjauan Morgan Stanley Capital International baru-baru ini, 79% pelabur Asia Pasifik merancang untuk meningkatkan pelaburan ESG sebagai tindak balas terhadap penularan wabak.
“Secara keseluruhannya, ada keperluan untuk mencapai dan menegakkan amalan ESG yang lebih kukuh dalam komitmen negara terhadap pertumbuhan ekonomi yang mampan,” katanya. “Ia memerlukan kerjasama erat kerajaan dan sektor swasta ke arah mempertingkatkan taraf buruh.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/isyarat-mengelirukan-dorong-pelabur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 533 hits
Beliau turut mempersoalkan mengapa polis memberikan layanan istimewa dengan membenarkan majikan itu mengadakan sidang media ketika sedang direman Kesan rotan di badan mangsa Gambar PDRM Seorang ahli Dewan Negara menyelar tindakan majikan ya...
Guna Dana Kwan Tunjuk Kerajaan Kurang Usaha Kata Ahli Ekonomi

Guna Dana Kwan Tunjuk Kerajaan Kurang Usaha Kata Ahli Ekonomi

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 245 hits
April 28 2021 Pakar berkata kerajaan boleh sahaja mengumpulkan dana RM3 bilion melalui cara lain termasuk meminta belanjawan tambahan atau sumbangan daripada orang awam atau sektor korporat PETALING JAYA Langkah kerajaan menggunakan dana Ku...
Usah Tertipu Dengan Kata Manis Ahli Politik Kemaruk Kuasa Harta

Usah Tertipu Dengan Kata Manis Ahli Politik Kemaruk Kuasa Harta

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 305 hits
Siapa layak memerintah Malaysia RAKYAT Malaysia perlu berfikir jauh dan matang Jadikan syarak sebagai neraca utama ketika memilih pemimpin atau kerajaan Usah tertipu dengan kata kata manis ahli ahli parti politik yang kemaruk kuasa dan hart...
Ruu Sektor Keuangan Dinilai Penting Untuk Dorong Pertumbuhan Ekonomi

Ruu Sektor Keuangan Dinilai Penting Untuk Dorong Pertumbuhan Ekonomi

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 197 hits
Wakil Ketua Komisi XI Fathan menjelaskan pentingnya Rancangan Undang undang Sektor Keuangan dalam Prolegnas 2021 Menurutnya rancangan ini timbul dengan melihat dan menimbang peran lembaga sistem keuangan ketika ada guncangan seperti pandemi...
Rizieq Syihab Tak Terima Ahli Samakan Kata Onar Disamakan Dengan Resah

Rizieq Syihab Tak Terima Ahli Samakan Kata Onar Disamakan Dengan Resah

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 223 hits
Kritik itu berawal dari Rizieq yang menyatakan arti kata onar dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia adalah huru hura gempar keributan dan kegaduhan Sementara kata onar menurut ahli merupakan resah sehingga ada dua perbedaan dalam definisi kata
Rakyat Marah Kerajaan Pn Bukan Raja Raja Melayu Kata Ahli Akademik

Rakyat Marah Kerajaan Pn Bukan Raja Raja Melayu Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 279 hits
freemalaysiatoday com April 22 2021 7 30 AMPenganalisis berkata jika perintah darurat tidak lagi efektif mengawal penularan wabak Covid 19 Agong boleh memanggil mesyuarat Majlis Raja raja sama ada mahu menamatkan atau meneruskannya PETALING...
Fasal 10 Umno Boleh Digunakan Lucut Jawatan Zahid Kata Bekas Ahli Umno

Fasal 10 Umno Boleh Digunakan Lucut Jawatan Zahid Kata Bekas Ahli Umno

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 197 hits
Jawatan Presiden UMNO yang dipegang Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh terlucut serta merta sekiranya Fasal 10 perlembagaan parti itu dikuatkuasakan kata seorang bekas ahli parti yang pernah menjadi mangsa dihukum dibawah peraturan tersebu...
Benarlah Apa Rafidah Kata Tentang Ahli Politik Sekarang Ni

Benarlah Apa Rafidah Kata Tentang Ahli Politik Sekarang Ni

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 238 hits
Selain dari cakap tak serupa bikin mereka juga meletakkan periuk nasi mereka sendiri sebagai keutamaan maka tak hairanlah kalau aktiviti lompat melompat tetap ada dan akan terus berlaku Kerana mengejar kuasa mereka lebih sibuk berpolitik se...
Gelar Ahli Politik Kluster Mahkamah Binatang Politik Faiz Anjing Salakan Bersatu Kata Umno

Gelar Ahli Politik Kluster Mahkamah Binatang Politik Faiz Anjing Salakan Bersatu Kata Umno

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 245 hits
April 19 2021 6 25 PMAhli Majlis Kerja Tertinggi Umno Armand Azha Abu Hanifah berkata Muhammad Faiz Na aman harus faham dan terima kenyataan penubuhan kerajaan Perikatan Nasional adalah kerana sokongan Umno PETALING JAYA Kenyataan kurang aj...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy