Isu Tabung Haji Jangan Cuba Rampas Kuasa Parlimen


Bergegar sebentar tanah air susulan isu Tabung Haji (TH) baru-baru ini, sehingga menenggelamkan sedikit borak-borak pasal pandemik.

Soalnya, di mana titik permulaan polemik babitkan institusi Islam yang unggul itu, sampai terpaksa ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat, malah ingin diletakkan pula di bawah Bank Negara? Apakah yang hendak disiasat sebenarnya?

Soalan lagi menyeluruh, bercakap soal TH juga, adakah isu ini hanya cebisan daripada kerangka permasalahan Melayu-Islam yang lebih besar? Bagaimana pula institusi bumiputera lain, adakah bermasalah juga?

Mendepani persoalan ini, wartawan Mingguan Malaysia, FAHMI FAIZ menemu bual Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu (MPM), DATUK DR. HASSAN MAD serta ahli MPM lain, semalam secara atas talian.

Ikuti wawancara ini, yang turut membincangkan soal ekonomi hitam didalangi kartel yang didakwa mencengkam bukan sahaja anggota kerajaan termasuk penguat kuasa, malah juga sistem politik negara.

MINGGUAN MALAYSIA: Apakah fungsi Majlis Perundingan Melayu (MPM)?
HASSAN: MPM ini secara asasnya adalah kaukus (kumpulan perundingan). Kami ditubuhkan pada akhir 2009 selepas Pilihan Raya Umum ke-8 (PRU-8), apabila kedudukan politik Melayu tergugat. Maka ramai cendekiawan Melayu memikirkan perlu ada satu badan yang menghimpunkan semua pertubuhan Melayu-Islam.

Apa peranan MPM bagi memelihara institusi Tabung Haji (TH)?
Kes ini bermula apabila kerajaan Pakatan Harapan (PH) dahulu mempersoalkan isu pengiraan hibah TH. Jadi apa yang berlaku, ia adalah permainan orang dalam. Jadi isu politiking dalam TH ini bukan membabitkan Ahli Lembaga Pengarah saja, tapi juga dalam kalangan pengurusan kanan. Berselindung di sebalik tanggungjawab, ini boleh diistilahkan sebagai ‘thin line syndrome’.

Apa maksudnya?
Berselindung atas nama tanggung­jawab, tapi oportunis. Jadi apa yang berlaku, mereka inilah yang kononnya meyakinkan PH mengatakan pengiraan hibah itu salah dan sebagainya. Sebenar­nya pada masa itu, ahli kaukus MPM telah sediakan satu kertas penjelasan yang sangat terperinci mengenai various accounting options untuk hibah ini.

SUMBER YANG KUAT
Siapa sumber MPM dapatkan maklumat dalaman TH, dan apa jadi selepas itu?
Jadi apabila PH tidak dapat bertahan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TH pada masa itupun tak dapat bertahan, kerana sebelum 18 Januari 2019 itu kami sudah buat konsultasi dengan dua bekas CEO TH. Mereka ini sangat rapat dengan MPM. Jadi kami dapatkan pandangan mereka. Selepas itu pada 18 Januari itu kami panggil (bekas) CEO TH, Datuk Seri Zukri Samat ke Wisma MPM. Kita tanya beliau, petang itu kita panggil semua pakar MPM untuk bincang balik apa yang kita dapat daripada beliau. Jadi ia sangat jelas, bahawa sebenarnya tiada langsung salah tadbir (malpractice), tiada isu mengenai pengiraan hibah, jadi PH pun tak boleh nak teruskan dan terhenti begitu sahaja (isu TH pada waktu itu).

Apa agenda mereka?
Agenda mereka mahu pindahkan apa yang disebut sebagai non-performing assets, itu mereka mahu lakukan. Padahal dalam manifesto PH, mereka kata (nak buat) pendedahan skandal 1MDB, Tabung Haji, Mara dan Felda. Soalnya, kenapa bila pegang saja kerajaan PH (waktu itu), mereka tak buat pun Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) terhadap Tabung Haji? Sebab tiada isu pun sebenarnya. Jadi apa yang mereka buat, ditubuhkan syarikat tujuan khas (SPV) untuk pindahkan non-performing assets ini. Yang pengiraan hibah semua, lepas itu langsung mereka tak sebut. Jadi di situ kita nampak, ini 100 peratus permainan politik.

RAMAI BUTA HATI
Di mana silapnya sampai jadi macam itu?
Ini silap kerajaan Barisan Nasional (BN) dulu, kerana mereka letak terla­lu ramai orang politik dalam TH. Perdana Menteri dah orang politik, men­teri aga­ma orang politik, bila Penge­rusi dan ramai Ahli Lembaga Penga­rah terdiri dalam kalangan orang poli­tik, jadi musuh politik BN melihat TH ini telah dipolitikkan. Kerana TH mempunyai angka.

Angka apa yang dimaksudkan?
Ada tiga perkara mengenai TH yang kita kena faham. Pertama, TH ada angka, lapan juta lebih pendeposit. Dari sudut politik, kalau sesiapa dapat kuasai TH, mereka kuasai angka ini, lapan juta pendeposit yang juga lapan juta pengundi. Itu lapan juta pengundi dari segi pendeposit, kalau campur ahli keluarga mereka lagi?
Yang kedua, dari sudut ekonomi, siapa yang kuasai TH akan kuasai liquidity. Kerana nilai tabungan TH lebih daripada RM80 bilion. Nampak tak? Itu sahaja sudah cukup menunjukkan kekuatan liquidity. Itu sebab kenapa Kementerian Kewangan sekarang ini mahu pindahkan TH di bawah Bank Negara Malaysia (BNM). Kerana jika buat begitu, BNM boleh kuasai liquidity Tabung Haji. Jadi soal angka dan liquidity ini sangat penting

Maksudnya, TH disasarkan sebab politik?
Sekitar 2014 lagi isu TH dimainkan oleh pembangkang, untuk alihkan sokongan lebih lapan juta pendeposit dari sokong kerajaan BN. Bila pembangkang membentuk PH dan hasilkan manifesto, TH adalah salah satu dari tiga institusi kepentingan Bumiputera-Islam mereka sasarkan termasuk 1MDB, Felda dan Mara. Jelas sekali perbalahan politik sesama kita menyebabkan ramai di antara kita buta hati, lantas memusuhi sesama sendiri, amat mudah untuk dimanipulasi atas permusuhan politiknya itu.

MODEL PERTAMA, TERBAIK DUNIA
Ada lagi faktor lain mengakibatkan TH disasarkan?
Ya, sebab ini adalah soal agenda ekonomi Islam kerana kita telah buktikan bahawa TH ini yang terbaik antara semua model perusahaan sosial (social enterprise) seluruh dunia. Kita bercakap tentang perusahaan sosial baru-baru ini sahaja, tapi di Malaysia kita sudah bercerita mengenainya sejak 1970-an lagi (sewaktu penubuhan Tabung Haji).
Kita sebenarnya melangkaui masa berbanding seluruh dunia apabila menyentuh aspek perusahaan sosial melalui institusi Tabung Haji yang kita ada ini. Malah ini sebenarnya lagi unik, sebab ia adalah model perusahaan sosial berlandaskan Islam. Belum ada lagi model sebegini, Arab Saudi tiada, Turki tiada, kita pula antara semua negara Islam lain, kita berjaya bangunkan. Jadi ketiga-tiga ini menyebabkan kita disasarkan.

SOAL BANK NEGARA MALAYSIA
Macam mana pula dalam konteks kerajaan sekarang? Kenapa Kementerian Kewangan mahu pindahkan Tabung Haji ini kepada BNM?
Sebenarnya ia salah dan tak relevan (untuk bertindak demikian), kenapa? Sebab di BNM itu sendiri masa zaman Tan Sri Zeti Aziz telah ditubuhkan satu jawatankuasa dinamakan Financial Stability Executive Committee atau FSEC. Jawatankuasa ini sangat berkuasa, lima orang saja ahlinya; Gabenor sebagai Pengerusi, Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti, seorang lagi CEO Malaysia Deposit Insurance Corporation dan seorang ahli bebas, jadi lima orang semuanya.

Apa fungsi suruhanjaya ini?
Mereka memantau semua institusi yang mengambil deposit dari segi pengurusan kewangan mereka. Jadi sudah ada FSEC, kenapa perlunya hendak pindahkan pula bawah BNM? Sedangkan BNM sudah memang ada suruhanjaya sendiri untuk memantau (Tabung Haji). Suruhanjaya ini sampai sekarang wujud, sebab selepas satu kenyataan pada 26 Januari 2016, tiada kenyataan baru dikeluarkan oleh BNM yang mengatakan TH punya sistem kewangan diragui, tiada.

Apa antara isi kenyataan 26 Januari 2016 itu?
Kenyataan BNM pada tarikh itu mengesahkan dapatan FSEC bahawa tiada irregularities dalam tadbir urus kewangan TH. Laporan Tahunan Audit oleh Jabatan Audit Negara juga jelas menyatakan tiada penyelewengan (irregularities) ketara. Laporan Tahunan 2018 tak dapat dibentang di penghujung sidang Parlimen 2019, sebab kesuntukan masa, bukan sebab TH tak siap siaga. Sepanjang 2020 pula, tiada sidang Parlimen. Jadi maknanya sejak 2016 sampai hari ini, tak berlaku pun sebarang persoalan mengenai cara TH uruskan kewangan.

Apa lagi faktor Kementerian Kewangan mahu letakkan TH bawah BNM?
Liquidity, macam saya sebut tadi. Kalau boleh diletakkan bawah BNM, maknanya angka itu tadi dipindahkan ke bawah seliaan BNM. TH tak boleh buat keputusan sendiri dah, kerana ia sudah jatuh bawah kategori institusi kewangan. Bukan itu sahaja, BNM juga akan tentukan siapa yang boleh jadi pengerusi, nampak tak?

Apa masalah kalau pengerusi dilantik BNM?
Itu soal kedua, soal utamanya sekarang adalah TH satu-satunya institusi yang diperuntukkan oleh akta sendiri, yang mana badan kawal selianya adalah Parlimen. Itu sebabnya penyata kewangannya wajib dibentangkan di Parlimen. Jika Parlimen sudah berperanan sebagai badan kawal selia TH, apa perlunya ia diletakkan di bawah BNM? Adakah Kementerian Kewangan hendak rampas kuasa itu dari Parlimen dan berikan kepada BNM? Satu-satunya badan yang boleh ambil alih kuasa Parlimen ini hanyalah Majlis Raja-Raja, bukan BNM, Kementerian Kewangan atau Kabinet. Sepatutnya semua menteri dalam Kabinet tahu akan tatacara ini.

Tapi bukankah kerajaan telah keluarkan kenyataan, letak bawah BNM secara interim sampai ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI)?
Yang ini saya rasa alasan saja, sebab bila kita tekan mereka, kita letakkan semua hujah ini, mereka menggelabah. Sebab bila mereka buat kenyataan pada 14 Julai lalu, kenyataan itu sendiri tergesa-gesa. Kabinet buat keputusan sebelum RCI bersidang. Kabinet dah buat keputusan sebelum Jawatankuasa Bersama Kementerian Kewangan – Pejabat Perdana Menteri – Tabung Haji belum berjumpa pun. Jadi belum ada recommendation pun, tapi Kementerian Kewangan dah dapat meyakinkan Kabinet untuk cepat-cepat pindahkan TH

Jadi bila kita tekan mereka, “kenapa buat macam ini sedangkan RCI pun belum bersidang?”, itu yang mereka keluarkan kenyataan interim. Apa perlunya interim, adakah dalam masa dua bulan ini ada salah laku dalam urus tadbir kewangan TH, sampai segera mahu pindahkan bawah BNM? Tiada. Malah kita nak tanya, interim untuk apa?

RCI TAK PERLU!
Bagaimana pula soal penubuhan RCI yang diusulkan kerajaan Perikatan Nasional (PN)?
Ilham penubuhan RCI ini dari PH dan DAP. Hairan mengapa kerajaan PN juga tertarik mahu tubuhkan RCI bagi menyiasat TH. Nak siasat apa?

Jadi, RCI tak perlu?
RCI tak perlu. Yang perlu perkukuhkan kredibiliti kepimpinan dalam TH, dari Menteri sehingga semua Ahli Lembaga Pengarah dan seterusnya pengurusan kanan dalam TH, wajib semua golongan profesional bertauliah dalam pengurusan institusi kepentingan ummah, berintegriti dan kompeten. - Mingguan Malaysia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/07/isu-tabung-haji-jangan-cuba-rampas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5806 Tabung Haji Jemaah Menteri Jangan Cuba Memandai Mandai Ppim Samudera My 19 07 2021

5806 Tabung Haji Jemaah Menteri Jangan Cuba Memandai Mandai Ppim Samudera My 19 07 2021

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 213 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia amat terkejut dengan keputusan Jemaah Menteri yang melepaskan pengurusan Tabung Haji di bawah Bank Negara Malaysia Tabung Haji bukanlah sebuah institusi kewangan Islam biasa dan tidak layak untuk diletakkan...
Mesyuarat Parlimen Fokus Isu Rakyat Jangan Asyik Berpolitik

Mesyuarat Parlimen Fokus Isu Rakyat Jangan Asyik Berpolitik

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 171 hits
Mesyuarat khas Parlimen selama lima hari bermula esok sewajarnya menjadi platform terbaik bagi membincangkan masalah dihadapi rakyat ketika krisis pandemik COVID 19 SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmati...
Menteri Agama Perlu Perjelas Isu Bnm Ambil Alih Tabung Haji

Menteri Agama Perlu Perjelas Isu Bnm Ambil Alih Tabung Haji

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 257 hits
DATUK SERI DR MUJAHID YUSOFCabaran terbesar kami untuk melaksanakan Penstrukturan Semula TH 2018 2020 ialah mengatasi masalah campur tangan politik dalan urusan dan pentadbiran TH Masalah ini turut mendapat perhatian BNM kerana kecurangan d...
Hiburan Jangan Taksub Dan Cuba Jadi Hakim Pu Syed Bersuara Isu Caprice Nadir Dan Ebit Lew

Hiburan Jangan Taksub Dan Cuba Jadi Hakim Pu Syed Bersuara Isu Caprice Nadir Dan Ebit Lew

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 247 hits
Kecoh di media sosial sejak beberapa hari ini mengenai kes membabitkan pendakwah terkenal Ebit Lew Nadir penyanyi rap Caprice serta pendakwah Firdaus Wong mengenai isu bantuan kemanusiaan di Gaza Palestin BACA AdvertisementTerpanggil untuk ...
Eh Dulu Mujahid Kata Tak Perlu Rci Siasat Tabung Haji Tu Tapi Hari Ini

Eh Dulu Mujahid Kata Tak Perlu Rci Siasat Tabung Haji Tu Tapi Hari Ini

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 372 hits
Semalam mesyuarat Jemaah Menteri bersetuju menubuhkan RCI di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 bagi menyiasat isu berbangkit mengenai pengurusan dan operasi TH Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata siasatan mera...
Parlimen Ada Kuasa Terima Atau Tolak Proklamasi Darurat

Parlimen Ada Kuasa Terima Atau Tolak Proklamasi Darurat

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 232 hits
Parlimen berperanan untuk menentukan sama ada proklamasi darurat yang diisytiharkan oleh kerajaan Perikatan Nasional pada 12 Januari lalu diterima atau ditolak melalui pengundian Bagi Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen tujuan uta...
Rci Tabung Haji Akan Ditubuh Untuk Pulih Keyakinan Rakyat

Rci Tabung Haji Akan Ditubuh Untuk Pulih Keyakinan Rakyat

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 266 hits
AGENDA DAILY RCI Lembaga Tabung Haji akan ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat isu isu berbangkit mengenai Lembaga Tabung Haji akan ditubuhkan ia selaras bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 Perkara itu diumumkan Timbalan P...
Saya Sedia Dedah Jika Dipanggil Rci Tabung Haji Kata Mujahid

Saya Sedia Dedah Jika Dipanggil Rci Tabung Haji Kata Mujahid

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 276 hits
July 15 2021 11 45 AMMujahid Yusof Rawa berkata beliau sedia memberi kerjasama sekiranya dipanggil Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji PETALING JAYA Bekas menteri di jabatan perdana menteri Mujahid Yusof Rawa bersedia memberi kerjasama ...
Ahli Parlimen Umno Harus Undi Batal Kuasa Darurat Kata Zahid

Ahli Parlimen Umno Harus Undi Batal Kuasa Darurat Kata Zahid

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 297 hits
July 25 2021 8 08 PMAhmad Zahid Hamidi berkata Ahli Parlimen Umno mesti menzahirkan sokongan melalui undi untuk membatalkan Proklamasi Darurat dan ordinannya PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata semua Ahli Parlimen parti i...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024