Isteri Menyusukan Anak Boleh Minta Upah Dari Suami Self Reward Untuk Diri Sendiri


Dapat menyusukan bayi yang dilahirkan secara eksklusif sekurang-kurangnya dalam tempoh 6 bulan adalah idaman setiap ibu. Siapa yang dapat memberikan si kecil susu ibu sehingga dua tahun itu memang satu bonus.
Perjalanan menyusukan anak adalah satu pengalaman berharga buat ibu-ibu menyusu. Kekangan waktu buat yang berkerjaya, perlu menyimpan stok yang cukup untuk keperluan anak di rumah pengasuh antara cabaran yang perlu dilalui.
Bagi suri rumah juga tidak kurang hebatnya. Anak tidak mahu berenggang juga jadi dugaan sampai tak boleh nak buat kerja lain.
Namun apa yang dikongsikan oleh Insyirah Soleha ini pasti memberikan senyuman buat ibu-ibu. Sudah pastilah tiada ganjaran pun yang diminta tapi rupanya ibu-ibu boleh meminta upah daripada suami kerana menyusukan anak. Ia merupakan self reward untuk diri sendiri.

Saya selalu cakap setiap bulan saya minta Naan Cheese, qeema dan Mango Lassi dekat suami sebagai upah menyusu anak. Kawan-kawan gelak. Saya hairan juga mula-mula apa yang kelakar sangat.
Self reward. Ada orang suka beg tangan, barang kemas, pakaian baru. Tapi saya suka makan, spesifik Naan Cheese dan Mango Lassi adalah makanan yang saya wajib minta setiap kali ke Restoran Pakistan sebagai upah menyusu.
“Suami kena beri upah menyusu kepada ibu yang menyusu.”
“Isteri boleh minta upah menyusu kepada suami selagimana menyusu anak.”
Saya juga berbincang dengan suami had maksima tempoh penyusuan anak. Adakah 2 tahun atau 2 tahun 6 bulan.
Dalam Al Quran, ayat tempoh kandungan dan menyusukan anak tu ada 2 terjemahan dari ulama’.
Imam Syafie, berpendapat tempoh penyusuan tu selama 2 tahun (24 bulan) selepas mengambil kira tempoh kehamilan minima adalah selama 6 bulan untuk seseorang bayi survive di dunia.
Bagi mazhab Hanafi, terjemahan ayatnya pula lebih kepada 30 bulan tempoh hamil dan 30 bulan tempoh menyusu. 30 bulan = 2 tahun 6 bulan.

Saya pun baru tahu pandangan mazhab Hanafi berkenaan tempoh penyusuan 2 tahun 6 bulan.
“Tapi macammana seorang ibu nak mengandung sampai 2 tahun 6 bulan?”
“Imam Syafie, ibunya mengandungkan beliau 2 tahun.”
Suami suruh sambung study lagi fasal ni.
“Bila berlaku 2 perbezaan pendapat berkenaan tempoh penyusuan akan berlaku perbezaan hukum :
1. Najis bayi lelaki
2. Umur anak susuan
Mazhab Syafie, 2 tahun.
Mazhab Hanafi, 2 tahun 6 bulan.”
Jadi nak menyusu sebenarnya sampai 2 tahun atau 2 tahun 6 bulan?
Saya bentangkan pada suami pula kajian sudut sains.
“Bayi selepas 2 tahun dah tak perlukan susu hatta susu formula sebagai makanan tambahan. Kebiasaan mereka dah ada gigi dan fungsi gigi ni untuk hancurkan makanan. Jadi Allah dah beri gigi, kita bagi anak makan nasi lah lagi kenyang.”
Jangan main-main dengan gigi anak ok!
Ramai isteri tak tahu, boleh minta upah menyusu dari suami.
Saya selalu kira-kira. Sebulan susu paling murah anggaran RM25/pek. Kalau seminggu 1 pek, sebulan RM100.
Sekeping Naan Cheese + Mango Lassi tak sampai RM20 dan boleh buat gembira, apa salahnya. Itu juga upah sewajarnya dan tidaklah membebankan suami.
Mungkin orang lain suka Nasi Lemak + Teh Tarik nak makan seminggu sekali, tafaddal masykura.
Tidaklah bermakna bila ibu minta upah menyusu tak sayang anak sendiri sampai kena minta upah, sebenarnya sayang anak lah minta upah supaya ibu gembira anak pun akan gembira sama.
Pandangan ulama’ Mazhab Syafie berkenaan penyusuan.
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ
Maksudnya: Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu.
(Surah al-Baqarah, ayat 233)
أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ ۚ وَإِن كُنَّ أُولَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُوا عَلَيْهِنَّ حَتَّىٰ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ ۚ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ۖ وَأْتَمِرُوا بَيْنَكُم بِمَعْرُوفٍ ۖ وَإِن تَعَاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرَىٰ
Maksudnya: Tempatkanlah isteri-isteri (yang menjalani iddahnya) itu di tempat kediaman kamu sesuai dengan kemampuan kamu; dan janganlah kamu adakan sesuatu yang menyakiti mereka (di tempat tinggal itu) dengan tujuan hendak menyusahkan kedudukan mereka (supaya mereka keluar meninggalkan tempat itu). Dan jika mereka berkeadaan sedang mengandung, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya sehingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya; kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya; dan berundinglah di antara kamu (dalam hal menyusunya) dengan cara yang baik. Dan (sebaliknya) jika kamu (dari kedua pihak) mengalami kesulitan, maka bolehlah perempuan lain menyusukannya.
(Surat At Talaq, ayat 6)
Ayat di atas merupakan dalil bahawa penyusuan anak sehingga 2 tahun genap adalah hak bagi ibu dan bukan kewajipannya. Wajib bagi si bapa untuk memberikan upah kepada isterinya, atau bekas isterinya yang melahirkan anaknya, bagi penyusuan tersebut jika dia meminta.
Namun wajib ke atas ibu untuk menyusukan anaknya dengan al-liba’, yakni susu yang turun pada awal-awal kelahiran (kolostrum). Ini kerana anak itu kebiasaannya tidak hidup tanpanya, dan bahan lain tidak mampu menggantikannya. Bahan lain juga tidak menguatkan anak dan memberikan kekuatan pada perkembangan bayi.
Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie (4/290) oleh Syeikh Muhammad al-Zuhaili.
Berkata Imam al-Qurtubi Rahimahullah: “Dan penambahan atas kadar dua tahun atau berkurangnya adalah dibolehkan dengan syarat tanpa kemudaratan kepada bayi dan berlaku dengan keredhaan kedua ibu bapa.” Rujuk Tafsir al-Qurtubi (3/162)
Manakala menurut Imam Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah Rahimahullah: “Dan harus bagi ibu untuk meneruskan penyusuan selepas dua tahun sehingga separuh tahun ketiga atau lebih daripada itu.” Rujuk Tuhfah al-Maudud (hal. 235)
Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili Rahimahulah menyebut dalam al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh (10/7288): “Jika berterusan penyusuan selepas dua tahun kerana lemahnya bayi maka tiada halangan untuk itu kerana keperluan. Akan tetapi tidak sabit lagi hukum mahram kerana penyusuan atau tidak boleh lagi bagi ibunya yang ditalak meminta upah.”
(https://muftiwp.gov.my/…/797-al-kafi-630-hukum-penyusuan-ba…)
Ringkasnya,
Selepas 2 tahun, boleh teruskan penyusuan tapi tak boleh minta upah menyusu.
Gambar, anakanda berusia 3 bulan. Dalam pangkuan dan doa Syeikh Dr Ekrimah Saed Sabri, nama anakanda juga diambil sempena nama syeikh Khatib dan Imam Masjid Al Aqsa tersebut.
102961190_3244057732292316_9117747163902702854_o Ummu Amir,
Its just a journey, not destiny.
Sumber: Insyirah Soleha
The post Isteri Menyusukan Anak Boleh Minta Upah Dari Suami. ‘Self Reward’ Untuk Diri Sendiri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/isteri-menyusukan-anak-boleh-minta-upah-dari-suami-self-reward-untuk-diri-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cinta Sejati 2 Tahun Terlantar Suami Setia Jaga Isteri Lumpuh Selepas Lahirkan Anak

Cinta Sejati 2 Tahun Terlantar Suami Setia Jaga Isteri Lumpuh Selepas Lahirkan Anak

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 386 hits
Setia ke hujung nyawa Itu prinsip yang dipegang oleh seorang suami Muhammad Saiful Sudin 30 yang diuji dengan ujian besar dalam hidupnya setelah isteri koma lepas bersalin anak tunggal mereka hampir dua tahun lalu dan kini hanya terlantar k...
Seremeh Bersihkan Kaca Pecah Suami Tak Dapat Lakukan Sebaik Isteri Mampukah Hidup Sendiri

Seremeh Bersihkan Kaca Pecah Suami Tak Dapat Lakukan Sebaik Isteri Mampukah Hidup Sendiri

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 253 hits
Sesebuah pasangan yang berkahwin itu saling memerlukan Melengkapi antara satu sama lain Di mana kurangnya pasangan kita perbaiki Kekurangan kita pula dialah yang akan perbetulkan Sememangnya kita memerlukan antara satu sama lain Itulah kunc...
Suami Dan Anak Parah Isteri Maut Tercampak Dan Digilis Kenderaan

Suami Dan Anak Parah Isteri Maut Tercampak Dan Digilis Kenderaan

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 303 hits
BUKIT TAGAR Seorang maut manakala anak dan suaminya parah dalam kemalangan di kilometer 426 9 di Lebuhraya Utara Selatan Bukit Tagar menghala ke Bukit Beruntung pagi Sabtu Panggilan kecemasan diterima kira kira jam 1 20 pagi oleh peronda le...
Kalau Suami Isteri Asyik Bergaduh Depan Anak Anak Akan Hilang Hormat Susah Dengar Kata

Kalau Suami Isteri Asyik Bergaduh Depan Anak Anak Akan Hilang Hormat Susah Dengar Kata

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 314 hits
Susah bila suami isteri tidak sepakat dan dalam masa yang sama nak mendidik anak anak Siapa setuju Apakah diantara kesannya bila keadaan ini berlaku Ikuti perkongsian Ibu Rose Anak anak payah memberi kerjasama dengan ibu bapa Hormat pun tid...
Bila Isteri Minta Sesuatu Suami Jangan Kata Tak Boleh Lagi Usaha Dulu Pasti Allah Bagi

Bila Isteri Minta Sesuatu Suami Jangan Kata Tak Boleh Lagi Usaha Dulu Pasti Allah Bagi

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 266 hits
Bila isteri minta sesuatu jangan kata TAK BOLEH lagi Usaha dulu tapi JANGAN JANJI Sebab bila berjanji dia akan berharap Bila dia berharap kalau dia tak dapat dia akan kecewa Hari tu abang kata nak beli Dah 3 bulan ni tak beli beli lagi pun ...
Hadkan Kongsi Gambar Aksi Manja Suami Isteri Di Media Sosial Boleh Undang Fitnah

Hadkan Kongsi Gambar Aksi Manja Suami Isteri Di Media Sosial Boleh Undang Fitnah

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 447 hits
Kemesraan dan gurau senda di antara suami isteri memang digalakkan bagi memperkukuhkan lagi keharmonian dan kebahagiaan rumahtangga Tanpa gurau senda hidup suami isteri akan menjadi hambar Namun tidak semua perlakuan atau aksi aksi kemesraa...
Tak Mampu Beli Baju Raya Anak Pasangan Suami Isteri Gendong Anak Tak Berbaju Gembira Pilih Baju Terpakai

Tak Mampu Beli Baju Raya Anak Pasangan Suami Isteri Gendong Anak Tak Berbaju Gembira Pilih Baju Terpakai

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 363 hits
Dalam kita sibuk bergembira meraikan hari raya dengan baju baru rumah cantik perhiasan rumah baru masih ada lagi yang tetap bersyukur meraikan hari raya walaupun dalam keadaan yang serba kekurangan Menurut perkongsian daripada pengguna Face...
Didakwa Gara Gara Permainan Pubg Isteri Lari Tinggalkan Suami Dan Anak 3 Tahun

Didakwa Gara Gara Permainan Pubg Isteri Lari Tinggalkan Suami Dan Anak 3 Tahun

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 559 hits
KUALA LUMPUR Gara gara kerana permainan atas talian PUBG yang popular dalam kalangan remaja seorang wanita yang juga berstatus isteri orang dikatakan sanggup meninggalkan suami dan anaknya yang masih kecil berusia tiga tahun Wanita dari Pen...
Ada Yang Sudi Bantu Suami Koma Isteri Tiada Pendapatan Anak Masih Kecil

Ada Yang Sudi Bantu Suami Koma Isteri Tiada Pendapatan Anak Masih Kecil

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 274 hits
Kebahagiaan yang diharapkan sehingga ke akhir hayat diuji dengan satu ujian besar oleh Allah di kala anak anak masih kecil dan belum mengerti apa apa lagi Namun sebagai hamba Nya kita kena percaya Allah uji sebab Dia tahu kita boleh laluiny...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air