Isteri Datang Bulan Moodnya Swing Suami Jaga Anak Kemas Rumah Kira Ubat Isteri


Bila ‘datang bulan’, perempuan mula akan rasa tak selesa dan boleh dikatakan serba tak kena. Mood pun asyik swing je kesan dari perubahan hormon.
Ada tu yang rasa asyik nak marah sepanjang masa, buat serba benda rasa tak kena dan paling teruk yang terpaksa baring di atas katil ketika awal-awal datang bulan. Mungkin wanita yang dah berkahwin dan mempunyai anak keadaan ini sedikit terganggu.
Namun suami perlu faham dan tahu apa yang boleh dilakukan dalam tempoh sebulan sekali isteri berkeadaan macam ini. Walaupun tak sempurna seperti yang isteri lakukan, boleh uruskan rumah tangga dan anak dalam beberapa hari kira ok sangat.

Perkongsian dari Akhtar Syamir yang selalu menulis mengenai ilmu keibubapaan dan suami isteri ini cukup memberi inspirasi dan boleh dijadikan contoh buat semua pasangan suami isteri.
Pukul 3 pagi tadi isteri saya masih tak dapat tidur. Gelisah sangat. Pusing sana tak boleh, pusing sini tak boleh. Tandas dah 3,4 kali masuk keluar. Lama jugak duduk dalam tu. Perutnya memulas-mulas sebab period.
Pada ketika itu saya tak dapat nak membantu. Hanya sekadar cuba menenangkan dia, mengusap dan mengurut lembut perut dia yang sakit tu.
Dari dalam tandas dia whatsapp, “tidurlah dulu, I lama kat dalam ni. Tak larat dah nak keluar masuk tandas”. Kesian sangat. Nak cakap kuat, takut Daisy bangun pulak, lagi susah. Lepas tu, sempat juga saya tengok dia duduk baring, duduk baring sebelum saya terlelap.
Bangun pagi esoknya, saya lihat dia sedang tidur. Daisy pulak dah bangun dan ke sana sini atas katil tu. Memang tak duduk diam. Saya pun ambil dan baring bersama Daisy di tilam tepi katil, mengasingkannya dengan mama dia.

Lampin dia dah penuh rupanya, patutlah tak selesa. Saya tukarkan lampin dia walaupun sedikit mencabar. Budak kecik ni tak duduk diam dah sekarang. Pantang bukak lampin, nak menggaru bontot je kejenya. Tak padan dengan kecik. Hehe..
Bersedia Jadi Mr Mama 
Lepas tu saya baringkan dia kat sebelah. Diam juga dalam setengah jam. Lepas tu bangun balik. Mata Daisy dah cerah, memang tak nak tidur dah budak ni. Saya pun bawa dia ke luar, mamanya terjaga perasan kami nak keluar bilik. Saya suruh dia tidur semula dan tutup pintu. Semalam dia tak cukup tidur, biarlah dia rehat.
Rupanya kat luar, si Akbar dan Jasmine dah bangun. Tv pun dah buka dengan Dave & Eva tengah menyanyi-nyanyi. Daisy pun dah jumpa mainan dia, lagipun dia dah pandai duduk tanpa jatuh dan merangkak ke sana sini dengan sendiri. Senang sikit saya nak ke dapur.
Saya gorengkan wedges untuk diorang sarapan. Nampak dapur sedikit tidak terurus. Tetapi perkara pertama saya buat ialah masak nasi. Saya tak nak Jasmine pergi sekolah tanpa makan dahulu.
Selepas itu saya basuh semua pinggan mangkuk dan kuali. Tenang je tengok hasil dia lepas tu. Lega sungguh rasanya. Saya terus panaskan lauk ayam masak asam pedas yang dah dimasak semalam. Saya suapkan kedua-dua anak. Bukan diorang tak boleh makan sendiri, tapi disebabkan nak cepat, saya suapkan sediri kedua-dua mereka. Sambil-sambil tu melayan si Jasmine buat latihan Matematik dan mengemas sedikit di ruang tamu.
Selesai diorang makan, mama dia pun bangun. Saya bawakan air sejuk dalam gelas dan bagi dia minum sambil usap kepala dia. “U ok tak?” tanya saya. “Ok sikit, terima kasih” katanya.
Bila dia keluar dari bilik, saya bagitau yang anak-anak dah makan, dapur dah kemas, nasi pun dah masak. Tersenyum manis dia kegembiraan dan kami berpelukan sambil bibirnya mengucapkan terima kasih.
Selepas panaskan lauk semalam, kami pun makan berdua. Anak-anak yang dah kenyang pun tak ganggu dah dan buat hal masing-masing. Suka saya sebab dapat mudahkan urusan dia dan kurangkan kesakitan dia. Senyuman manis dari wajah dia, itu je yang saya sentiasa dambakan.

Begitulah. Ada masanya kita sebagai suami kena peka bila waktunya tiba. Memang tak semua orang sama. Ada yang period ke tak period ke, tiada beza. Tapi ada yang memang sengsara setiap bulan.
Terpulang kepada kita sebagai suami untuk memandang ini sebagai perkara yang berat atau tidak mengendahkannya dan menganggap ianya perkara biasa. Ini bukan perkara yang biasa ye. Datang bulan ini bukan suatu perkara yang biasa. Tolong tanam ayat ini dalam kepala anda. Isteri kita memang sakit jika senggugut mereka datang. Ditambah dengan karenah anak-anak dan suami sendiri, ia boleh jadi satu waktu yang memberi tekanan yang amat kuat.
Itu sebabnya kita biasa dengar isteri mengamuk semasa period. Bukan disebabkan period itu sahaja, tetapi keadaan sekeliling dan suami yang tidak membantu juga menyumbang kepada tekanan itu.
Saya pernah dimaklumkan oleh DrLinda Mat Hassin, Pakar Hormon dari Radiant Clinique betapa semasa wanita mengalami period, hormon mereka menjadi amat tidak menentu dan suami sangat perlu memainkan peranan untuk membantu isteri melalui kitaran ini.
Yang paling penting ialah berhenti merasakan ianya perkara biasa. Keduanya, bantu mudahkan urusan isteri. Jika ada 10 perkara yang dilakukan isteri, ambil semua kalau boleh. Bukan lama pun. Seminggu je atau kurang dari itu. Tolong masak ke, mengemas ke, basuh pinggan ke atau apa-apa perkara biasa yang isteri lakukan.
Selain dari jangan menyumbang kepada kesakitan dia seperti membuat isteri marah, tolong jagakan juga anak-anak kerana anak-anak pun boleh mendatangkan tekanan tambahan kepada mereka.
Akhir sekali, antara sebab kita kena buat begini adalah untuk menyediakan suasana yang baik dan positif kerana kita tak tahu betapa naik turunnya mood mereka semasa period.
Artikel Berkaitan [Isteri Merajuk Cepatlah Pujuk. Jangan Dua-Dua Ego, Baru Rumah Tangga Bahagia]
Jagalah isteri kita semasa mereka sakit sebegini, Kerana apabila tibanya masa kita perlu dijaga, kita pasti akan dijaga dengan penuh kasih sayang seorang isteri. Ingatlah, apa yang kita beri hari ini, akan dibalas suatu hari nanti. Jika baik yang kita beri, baiklah juga akan kita terima. In Shaa Allah.
Semoga tiada lagi isteri yang melalui period tanpa bantuan suami. Kongsikan penulisan ini supaya lebih ramai yang sedar akan kepentingan perkara ini.

Sumber: Akhtar Syamir
The post Isteri ‘Datang Bulan’ Moodnya Swing. Suami Jaga Anak, Kemas Rumah Kira Ubat Isteri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/isteri-datang-bulan-moodnya-swing-suami-jaga-anak-kemas-rumah-kira-ubat-isteri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Tahan Isteri Selalu Suruh Kemas Rumah Suami Sado Buat Laporan Polis

Tak Tahan Isteri Selalu Suruh Kemas Rumah Suami Sado Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 374 hits
Apa guna badan sado tapi tak boleh bantu isteri di rumah Itulah perkara terawal yang melintas di pemikiran ramai apabila membaca kisah seorang suami yang membuat laporan polis terhadap isterinya yang didakwa suka mengarahkannya Laporan ters...
Isteri Suruh Suami Sado Kemas Rumah Disumbat Dalam Lokap 17 Jam

Isteri Suruh Suami Sado Kemas Rumah Disumbat Dalam Lokap 17 Jam

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 235 hits
Seorang wanita disumbat dalam lokap selepas meminta suaminya membantu melakukan kerja kerja rumah nbsp Valerie Sanders 58 dari Catterick North Yorkshire berkata dia hanya meminta suaminya Michael 58 meninggalkan beberapa sesi gym untuk meng...
Suami Sekarang Romantik Tak Cakap I Love You Tapi Ikhlas Bantu Isteri Jaga Anak

Suami Sekarang Romantik Tak Cakap I Love You Tapi Ikhlas Bantu Isteri Jaga Anak

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 913 hits
Sebut je bab romantik ada isteri rasa macam frust je Mana taknya tengok isteri lain dapat hadiah hati mesti rasa nak juga Tengok isteri lain dapat kata kata romantik rasa nak juga Bagi sesetengah perempuan kalau suami tak romantik tandanya ...
Baju Lain Seluar Lain Suami Jaga Anak Apa Depan Mata Rembat Isteri Memang Taklah

Baju Lain Seluar Lain Suami Jaga Anak Apa Depan Mata Rembat Isteri Memang Taklah

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 433 hits
Orang perempuan memang sensitif bab pakaian Bila ada anak lagilah Mesti akan bezakan mana baju sesuai di rumah baju berjalan dan baju untuk tidur Jika suami jaga apa yang ada depan mata itu yang dipakaikan asalkan siap Tapi bila isteri teng...
Suami Isteri Jadi Perisai Lindungi Anak Dari Terkena Api Kebakaran

Suami Isteri Jadi Perisai Lindungi Anak Dari Terkena Api Kebakaran

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 241 hits
The ReporterPasangan suami isteri sanggup menjadi perisai bagi melindungi anak perempuan mereka berusia 4 tahun dari terkena api kebakaran selepas rumah mereka terbakar dalam kejadian di Guangzhou China Klip video menunjukkan pasangan berke...
Tak Berkira Dengan Anak Isteri Allah Permudahkan Urusan Suami Rezeki Pun Makin Dekat

Tak Berkira Dengan Anak Isteri Allah Permudahkan Urusan Suami Rezeki Pun Makin Dekat

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 508 hits
Berbuat baik kepada orang yang terdekat adalah perbuatan yang terpuji Anak dan isteri ialah insan yang paling dekat bagi seorang lelaki bergelar seorang suami dan ayah Suami yang tidak berkira wang ringgit dan perhatian dengan anak dan iste...
Anak Datang Jumpa Dalam Mimpi Rupanya Petanda Suruh Jenguk Mayatnya Di Rumah

Anak Datang Jumpa Dalam Mimpi Rupanya Petanda Suruh Jenguk Mayatnya Di Rumah

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 321 hits
Seorang bapa terpaksa menanggung rindu terhadap anak perempuannya yang sudah lama tidak bersua Perkara ini kerana anak perempuannya telah meninggal dunia di kediamannya sendiri dan tidak disedari oleh sesiapa pun dalam tempoh yang agak lama...
Tidur Alas Rumput Dekat Kaki 5 Anak Isteri Hidup Gelandangan Ditinggal Suami Durjana

Tidur Alas Rumput Dekat Kaki 5 Anak Isteri Hidup Gelandangan Ditinggal Suami Durjana

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 503 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu memikul Isu gelandangan sememangnya kerap kali mengundang sebak dihati setiap netizen Semalam Lembaga Zakat Selangor melalui Facebook rasminya telah memuat naik satu posting mengenai kesusahan yang dihad...
Nak Anak Jadi Orang Berguna Suami Isteri Sepakat Bagi Anak Nama Google

Nak Anak Jadi Orang Berguna Suami Isteri Sepakat Bagi Anak Nama Google

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 437 hits
Menamakan anak dengan nama yang baik merupakan amalan yang dipercayai dapat mempengaruhi sikap dan masa depan anak tersebut Oleh yang demikian kebanyakan ibu bapa akan memilih nama nama yang mempunyai makna yang baik untuk dinamakan kepada ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats