Ismail Sabri Warisan Langkah Sheraton Selepas Rebahnya Mahiaddin


 

Oleh DR KAMARUDIN MUSA / August 27, 2021
Calon Majlis Kerja Tertinggi Umno yang dikatakan sebagai mendapat persetujuan sebulat suara, Ismail Sabri Yaakob telah pun disahihkan sebagai Perdana Menteri kesembilan, tentunya juga beliau merupakan calon yang direstui oleh Barisan Nasional (BN).
Ismail Sabri telah berjaya mendapat sokongan sebanyak 114 undi dalam kalangan ahli Parlimen. Ini bermakna, secara tidak langsung perjuangan Umno untuk kembali berkuasa, meletakkan Umno menguasai puncak kuasa telah tercapai untuk sementara waktu ini.
Umno yang tersungkur dalam Pilihan Raya Umun ke-14 (PRU-14), nampaknya tidak perlu menunggu lama untuk bangkit kembali. Hayat Umno masih panjang untuk setakat ini.
Bermakna Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15), sekiranya tidak lagi berlaku percaturan politik yang boleh membawa kepada perubahan landskap politik Malaysia, Umno akan berada dalam status quo sebagaimana dalam PRU-14, menguasai kerajaan, bererti menguasai segala mekanisme dan jentera kerajaan.
Inilah sebenarnya yang diingini oleh Umno. Maka dengan itu Umno mengharapkan sebagai satu kelebihan untuk menguasai undi, khususnuya undi dalam kalangan masyarakat Melayu.
Satu kehendak
Terjemahan sokongan ini tentunya termasuk 15 orang daripada kumpulan Umno Ahmad Zahid Hamidi yang telah menarik sokongan kepada Mahiaddin Yassin menyebabkan Ahli Parlimen Pagoh itu terpaksa melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri (PM).
Meskipun Ismail Sabri Yaakob adalah individu yang dilihat mempertahankan Mahiaddin Yassin dan Kabinetnya, seolah-olah antara Ahmad Zahid dan Ismail Sabri bercanggah kepentingan, antara kepentingan parti dengan kepentingan mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang didukung Ismail Sabri Yaakob.
Namun, hakikatnya tidak sedemikian, tindakan kedua-dua kumpulan ini adalah dalam lingkungan satu agenda, satu kemahuan dan satu kehendak.
Berdasarkan sudut pandangan komunikasi politik antara kumpulan 15 Ahmad Zahid dengan kluster menteri, dikepalai Ismail Sabri, sememangnya tidak wujud pertelingkahan hubungan atau pun jurang pemikiran dalam konteks keputusan politik.
Sebaliknya, memperlihatkan wujudnya persefahaman kefahaman dalam usaha untuk mencapai matlamat dan objektif politik Umno, membida keuntungan untuk Umno. Tumpuannya adalah kembalikan status quo Umno menguasai kerajaan.
Inilah kemahiran tingkah laku perang politik yang dirangsang oleh Ahmad Zahid, memanipulasi situasi untuk membina peluang politik bagi mewujudkan gelombang tekanan politik, serta melebarkan tekanan politik supaya menjadi isu nasional yang akan mewujudkan situasi konflik politik terbuka.
Momentum tekanan oleh kumpulan Zahid menyebabkan Mahiaddin kehilangan fokus untuk bertahan.Kumpulan 15
Inilah senario yang dihadapi oleh Mahiaddin sehingga menyebabkannya kehilangan fokus untuk bertahan dan akhirnya terpaksa akur dengan momentum tekanan oleh kumpulan Zahid.
Politik pertentangan, hakikatnya sesuatu yang dicipta oleh Zahid dan Umno, bagi menggambarkan seolah-olah wujudnya konflik antara kluster menteri dan kumpulan 15 Zahid.
Padahal, itu adalah tindakan mencipta konflik untuk mewujudkan kekacauan situasi bagi menghakiskan kepercayaan untuk membolehkan satu tuntutan politik diwujudkan.
Berdasarkan alasan ini, Zahid telah menimbulkan keresahan politik dengan tindakannya menarik sokongan terhadap Mahiaddin, meski pun fokusnya terhadap Mahiaddin namun impaknya kepada kestabilan politik nasional, kerana secara tidak langsung telah menghilangkan status majoriti Mahiaddin.
Ternyata strategi yang didilakukan oleh Umno telah membuahkan hasil, usaha berganda mewujudkan tekanan kepada Mahiaddin telah menyebabkan Mahiaddin terpaksa tunduk kepada tekanan yang diterimanya menyebabkannya mengambil keputusan untuk terus berundur sebagai PM.
Matlamat asas Zahid adalah untuk membolehkan Umno menguasai kerajaan. Ini bermakna pengunduran Mahiaddin merupakan satu kemenangan moral kepada Umno dan khususnya kepada Zahid.
Mewujudkan konflik kepercayaan dan tekanan secara dalamam merupakan kaedah perang yang dilakukan dalam konteks perang subsversif. Melancarkan serangan aktif secara terbuka daripada dalaman, pada masa yang sama membuka peluang kepada tindak balas daripada luar, memandangkan situasi di luar juga tidak menyebelahi Mahiaddin.
Tanpa darah
Keadaan ini dilakukan dengan mengambil kira kedudukan Mahiaddin yang berada dalam keadaan terdesak dalam aspek sokongan dan bantuan daripada luar. Hakikat ini begitu jelas apabila tujuh tawaran yang dikemukakan oleh Mahiaddin terhadap pihak luar telah ditolak oleh hampir kesemua parti pembangkang, khususnya dalam gabungan Pakatan Harapan (PH).
Penolakan ini menjadikan Mahiaddin kehilangan talian hayat, kedudukannya menjadi lemah dan kehilangan keabsahan. Keadaan sebaliknya akan berlaku sekiranya tujuh tawaran tersebut diabsahkan dan dipersetujui oleh parti-parti pembangkang.
Memandangkan Mahiaddin merupakan liabiliti kepada pembangkang berkaitan keterlibatannya dalam gerakan rampasan kuasa “tanpa darah” melalui Langkah Sheraton, maka tawaran tersebut hakikatnya tidak mempunyai nilai kepentingan moral, kembali menyokong “perampas” adalah sesuatu yang menjengkelkan maruah.
Maka, atas kapasiti Mahiaddin sebagai arkitek kepada Langkah Sheraton yang telah mencederakan ramai bekas rakannya dalam PH khususnya, maka penolakan tujuh tawaran tersebut adalah sesuatu yang boleh dianggap sebagai praktikal bersandarkan aspek integriti politik.
Ternyata, Mahiaddin akhirnya terpaksa akur kepada tekanan dalaman yang dilakukan oleh rakan-rakan politik yang pada awalnya menjadi penyokong dan mendukung Mahiaddin untuk meruntuhkan kerajaan PH dahulu, wujudnya fenomena “kawan memerangkap kawan.”
Kembalinya Umno menguasai kerajaan memperlihatkan dengan jelas betapa rapuhnya nilai kejujuran dan kesetiaan dalam pakatan politik. Kejujuran dan kesetiaan seolah-olah tidak wujud dalam pemainan politik, khusunya berkaitan dengan tingkah laku politik dan tanggungjawab politik.
Pertarungan di antara kepentingan kuasa dan peribadi menjadikan kejujuran dan kesetiaan politik sebagai pembunuh kepada watak politik.
Siapa pun mereka, termasuk golongan agamawan politik tidak akan berlaku jujur dengan prinsip kejujuran atau pun nilai kesetiaan, apabila melibatkan kepentingan untuk mempertahankan kuasa, apa lagi untuk melonjak kepentingan agenda peribadi.
Hakikatnya “perjuangan untuk rakyat, demi kestabilan negara,” hanyalah satu jargon politik.
Bahkan, boleh juga digolongkan sebagai helah politik untuk memperlihatkan seolah-olah masih akur dengan akal budi politik, walhal terserlah akan kebejatan moral politiknya, tergadai maruah politik, “cakap tak serupa bikin.”
Perang politik yang dicetuskan Umno berjaya membungkamkan Mahiaddin.Memperlekeh kejujuran
Hakikatnya, inilah realiti yang mendasari tindakan Langkah Sheraton dan perang politik yang dicetuskan Umno sehingga terbungkam Mahiaddin.
Apa pun alasannya, seolah-olah kejujuran dan kesetiaan itu tidak terpakai dalam perlakuan politik. Mahiaddin memperlekeh kejujuran dan kesetiaannya terhadap PH dengan membawa lari sokongan terhadap PH.
Mahiaddin telah pun berdepan dengan penarikan kejujuran dan kesetiaan politik oleh rakan-rakan yang dibelanya untuk merealisasikan Langkah Sheraton.
Apa pun keadaannya, sememangnya tidak boleh dinafikan bahawa Ismail Sabri juga merupakan sebahagian daripada watak kerajaan ciptaan Mahiaddin yang dimomokkan sebagai “kerajaan gagal.”
Ismail Sabri sama ada secara langsung atau pun tidak langsung juga terlibat dalam rampasan kuasa melalui Langkah Sheraton yang dikomplotkan oleh kumpulan yang mengkhianati PH.
Secara jelas, Ismail Sabri juga adalah sebagai sebahagian daripada pihak yang bersekutu dengan para perampas tersebut.
Ini bererti, pelantikan Ismail Sabri sebagai PM, merupakan lanjutan warisan politik Langkah Sheraton yang berkomplot melakukan “pengkhianatan” terhadap PH.
Jelasnya, pemikiran politik berteraskan hipokritisme masih terus bermaharaja lela dalam pentadbiran kerajaan, tentunya usaha untuk melakukan pembaharuan moral politik akan menemui kegagalan.
Soal integriti politik, bukanlah sesuatu yang boleh diharapkan untuk diperjuangkan, apa lagi realitinya Ismail Sabri juga adalah muncul daripada rejim yang membiakkan kumpulan kleptokrat.
Oleh yang demikian untuk mengimpikan realiti pentadbiran dan pengurusan negara berteraskan prinsip moral, kebertanggungjawaban sosial dan kedaulatan undang-undang sesuatu yang amat sukar untuk diyakini.
*DR KAMARUDIN MUSA merupakan Penyelidik Perunding Human Resource Academy.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/ismail-sabri-warisan-langkah-sheraton.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Ismail Sabri Perdana Menteri Proksi Kepada Mahiaddin

Adakah Ismail Sabri Perdana Menteri Proksi Kepada Mahiaddin

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 192 hits
Belum pun Ismail Sabri Yaakob dilantik lagi sebagai Perdana Menteri yang baru Pengerusi PN Mahiaddin Md Yasin sudah pun mengeluarkan kenyataan medianya petang tadi Antara intipatinya kenyatan media beliau ialah 50 Ahli Parlimen PN sebulat s...
Jika Tidak Mahu Kedudukannya Dipertikai Berpanjangan Ismail Sabri Jangan Ikut Perangai Mahiaddin

Jika Tidak Mahu Kedudukannya Dipertikai Berpanjangan Ismail Sabri Jangan Ikut Perangai Mahiaddin

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 188 hits
Di sebalik sidang Parlimen yang sepatutnya bermula 6 September telah ditangguhkan kepada 13 September berikutan Ismail Sabri Yaakob perlu menjalani kuarantin kendiri kerana menjadi kontak rapat dengan seseorang yang positif Covid19 keduduka...
Selepas Ismail Sabri Umum Barisan Kabinet Baru Mkt Umno Bermesyuarat Malam Ini

Selepas Ismail Sabri Umum Barisan Kabinet Baru Mkt Umno Bermesyuarat Malam Ini

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 204 hits
August 27 2021 Selepas dua kali ditangguhkan Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO dijadual berlangsung malam ini di ibu pejabat parti di Menara Dato Onn di sini Ini merupakan kali pertama mesyuarat MKT berlangsung selepas Naib Preside...
Langkah Royal Chulan Usaha Naikkan Ismail Sabri Jadi Pm

Langkah Royal Chulan Usaha Naikkan Ismail Sabri Jadi Pm

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 167 hits
August 15 2021 Dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka meletakkan sebagai Perdana Menteri esok tempoh 24 jam ini dijangka menjadi tempoh paling kritikal bagi parti parti politik Semua parti politik sedang membuat kira kira siapa yang mampu...
Rasanya Ismail Sabri Akan Menerima Nasib Yang Lebih Buruk Dari Mahiaddin Yassin

Rasanya Ismail Sabri Akan Menerima Nasib Yang Lebih Buruk Dari Mahiaddin Yassin

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 143 hits
Setakat ini belum ternampak lagi ada mana mana suara yang memuji kabinet yang dibentuk semalam oleh Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Rata rata melontarkan kritikan dan kecaman yang menampakkan ketidakyakinan dan rasa kecewa mereka kerana...
Kalau Tidak Peja Ismail Sabri Pujuklah Mahiaddin Jadi Tpm

Kalau Tidak Peja Ismail Sabri Pujuklah Mahiaddin Jadi Tpm

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 167 hits
SHAHBUDIN HUSINSelain mungkin sedang sibuk mencalonkan nama menteri menteri gabungan Perikatan Nasional yang mempunyai jumlah Ahli Parlimen terbesar iaitu 50 dalam kerajaan baru pimpinan Ismail Sabri Yaakob juga pastinya begitu mengidamkan ...
Selepas Berjasa Bolehkan Ziarah Pusara Lebih Terpuji Jika Ismail Sabri Dapat Benarkan Rentas Negeri Dengan Segera

Selepas Berjasa Bolehkan Ziarah Pusara Lebih Terpuji Jika Ismail Sabri Dapat Benarkan Rentas Negeri Dengan Segera

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 192 hits
Satu satunya jasa Ismail Sabri Yaakob yang ada yang dapat dirasai rakyat setakat seminggu memegang jawatan Perdana ini ialah mendedahkan bahawa menziarahi kubur bukan lagi perkara yang melanggar SOP Selama ini tiada siapa tahu atau dimaklum...
Bukan Senang Jadi Ismail Sabri Yaakob

Bukan Senang Jadi Ismail Sabri Yaakob

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 261 hits
Oleh kerana saya tidak bersama wakil media di pintu Istana Negara semalam ketika Raja Raja Melayu bermesyuarat untuk membincangkan soal siapa akan dilantik Perdana Menteri yang ke 9 saya perlu berpandukan laporan berita untuk memulakan arti...
Peluang Ismail Sabri Jadi Pm Ke 9 Belum Selamat

Peluang Ismail Sabri Jadi Pm Ke 9 Belum Selamat

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 685 hits
PELUANG Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai Perdana Menteri kesembilan didakwa tergugat susulan tindakan Parti Gabungan Sarawak enggan mencampuri urusan Yang di Pertuan Agong dalam menentukan Perdana Menteri yang baharu Terdahul...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur