Umno Tekan Ismail Sabri Rancang Letak Zahid Sebagai Pm Lepas Pru15


agendailt.com1/12/2021Keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Naib Presiden UMNO menolak pengeluaran i-Citra RM10,000 secara one-off menyebabkan beliau kini menjadi sasaran tekanan pemimpin kanan parti sendiri.

Satu gerakan untuk memberi tekanan kepada Perdana Menteri (PM), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, sedang dilakukan secara meluas oleh kepemimpinan tertinggi UMNO, dalam usaha mereka untuk memaksa beliau mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) lebih awal.

Tindakan itu diambil susulan kemenangan besar Barisan Nasional (BN), khususnya UMNO, pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka 20 November lalu, yang sekali gus memberi keyakinan kepada parti itu bahawa rakyat kembali menerima mereka.

Sumber-sumber yang rapat dengan anggota Majlis Tertinggi (MT) UMNO memberitahu Agenda Daily, gerakan itu menjadikan pelbagai isu semasa untuk menyerang Ismail Sabri, termasuk kenaikan harga barang, kemenangan ketika PRN Melaka, selain menuduh beliau yang juga Naib Presiden UMNO sebagai penyokong kuat Perikatan Nasional (PN).

Menurut sumber-sumber itu, jika diperhatikan sekarang ini, pemimpin tertinggi parti termasuk Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, dan Ketua Pemuda, Asyraf Wajdi Dusuki, dan Datuk Seri Najib Razak, memberi tekanan kepada Ismail Sabri dengan cara menyerang kementerian tertentu.

“Malah mereka menjadikan PN, khususnya Bersatu dan PAS, sebagai kambing hitam, apabila menyatakan kedua-dua parti itu menyusun gerakan untuk menaikkan semula Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.

“Semakin dekat tempoh Mahkamah Rayuan akan membuat keputusan terhadap rayuan Najib, dan semakin dekat juga Mahkamah Tinggi akan memutuskan sama ada Zahid akan dipanggil membela diri dalam kes rasuahnya, semakin hebat juga serangan dilakukan.

“Ianya bukan melibatkan kes mahkamah sahaja tetapi dalam banyak hal, termasuk kenaikan harga barang dijadikan alat untuk menyerang Naib Presiden UMNO, dan kerajaan PN sebelum itu,” kata sumber berkenaan.

Sumber itu berkata usaha juga dilakukan supaya Ismail Sabri menggantikan pemimpin PN yang menduduki kerusi menteri kanan dalam kerajaan, serta portfolio penting dengan pemimpin UMNO dan komponen BN.

“Ini bagi membolehkan tekanan lebih hebat dikenakan supaya Ismail Sabri menerima cadangan untuk membubarkan Parlimen lebih awal atau selewat-lewatnya sebelum Julai tahun depan.

“BN, khususnya UMNO sekarang ini terlalu yakin akan mencapai kemenangan besar jika PRU15 diadakan dalam masa terdekat. Jika BN menang besar dalam PRU15, siapa yang akan menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk mempersembahkan nama PM? Siapa yang akan diangkat menjadi PM?

“Sudah tentulah Zahid… kerana beliau adalah Pengerusi BN… siapa pula calon PM? Mestilah individu yang mengetuai BN… Zahid,” katanya sambil menjelaskan jika itu berlaku ia bakal mempengaruhi beberapa kes di mahkamah.

Menurut sumber itu, usaha paling hebat digerakkan kepemimpinan UMNO sekarang ini lebih menjurus dengan memberi tekanan kepada Ismail Sabri supaya mengadakan PRU15 sebelum Julai tahun depan.

“Ini yang paling penting bagi UMNO sekarang… untuk menang besar dalam PRU15 dan melepaskan pemimpin mereka daripada kes mahkamah. Sudah diketahui umum selama BN/UMNO memerintah sebelum ini, campur tangan dalam insitutsi kehakiman kerap berlaku.

“Sebab itu tekanan diberikan terhadap Ismail Sabri dengan pelbagai cara sekarang ini, terutama setelah mereka melihat PM tidak berupaya mentadbir negara tanpa sokongan PN,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/12/umno-tekan-ismail-sabri-rancang-letak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Dari Dato Kamal Ismail Sabri Mula Usaha Singkir Zahid

Terkini Dari Dato Kamal Ismail Sabri Mula Usaha Singkir Zahid

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 164 hits
TERKINI DARI DATO KAMAL ISMAIL SABRI MULA USAHA SINGKIR ZAHID PKR AMANAH TANPA DAP ISMAIL SABRI TERBUKTI GAGAL
Gesa Ismail Sabri Percepat Pru Bermakna Umno Tidak Sabar Mahu Menukar Perdana Menteri

Gesa Ismail Sabri Percepat Pru Bermakna Umno Tidak Sabar Mahu Menukar Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 198 hits
Sebaik saja menang bergaya dalam PRN Melaka macam sudah tak sabar lagi UMNO mahu PRU15 diadakan dengan segera Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan berkata beliau sudah pun memberitahu Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob agar menimbang untuk...
Pemuda Umno Tempelak Kerajaan Ismail Sabri Kerana Gagal Kawal Harga Barang

Pemuda Umno Tempelak Kerajaan Ismail Sabri Kerana Gagal Kawal Harga Barang

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 253 hits
malaysiamerdeka comPEMUDA Umno meminta Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna lebih pro aktif mengawal harga barang keperluan asas rakyat pasca pandemik dan menjelang musim hujan Ketuanya Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki turut ...
Umno Desak Kerajaan Diterajui Umno Adakah Ini Bermakna Ismail Sabri Tidak Begitu Berfungsi

Umno Desak Kerajaan Diterajui Umno Adakah Ini Bermakna Ismail Sabri Tidak Begitu Berfungsi

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 162 hits
Kenapa UMNO desak kerajaan Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan secara terbuka menggesa kerajaan agar segera bertindak menangani kenaikan harga barangan pengguna yang menjadi rungutan ramai ketika ini Saya faham bahawa fenomena kenaikan har...
3 Penasihat Pm Mana Cukup Tun M Sindir Ismail Sabri

3 Penasihat Pm Mana Cukup Tun M Sindir Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 209 hits
MALAYSIA POST TUN Dr Mahathir Mohamad hari ini secara sinis menasihati Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob melantik lebih ramai penasihat di bawah pentadbirannya Beliau berkata tiga penasihat untuk Perdana tidak cukup dan sepatut...
Rule Of Law Sudah Hancur Di Bawah Ismail Sabri Mohamad Sabu

Rule Of Law Sudah Hancur Di Bawah Ismail Sabri Mohamad Sabu

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 159 hits
Pada suatu ketika dahulu saya hendak dituduh di mahkamah di atas dakwaan menghadiri perhimpunan haram yang dianjurkan oleh Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil Masa itu saya merupakan Timbalan Presiden PAS didakwa bersama beberapa orang pem...
Akhirnya Varian Omicron Masuk Melalui Pintu Singapura Pemuda Ini Salahkan Kerajaan Ismail Sabri

Akhirnya Varian Omicron Masuk Melalui Pintu Singapura Pemuda Ini Salahkan Kerajaan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 195 hits
December 4 20215 Hari lepas waktu Ismail Sabri merasmikan VTL Malaysia Singapura diwaktu kebimbangan varian Omicron aku dah tulis Kemasukan pertama kes Covid19 di Malaysia bukan dari penerbangan negara China Tetapi pintu masuk singapura Har...
Dasar 1 Peratus Peluang Kerja Oku Jadi Kpi Semua Kementerian Ismail Sabri

Dasar 1 Peratus Peluang Kerja Oku Jadi Kpi Semua Kementerian Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 169 hits
Oleh KERAJAAN menetapkan dasar satu peratus peluang pekerjaan dalam perkhidmatan awam kepada Orang Kurang Upaya dijadikan petunjuk prestasi utama bagi semua kementerian dan perlu dicapai pada penghujung tahun 2022 kata Datuk Seri Ismail Sab...
Antara Kpi Sepanjang Pemerintahan Ismail Sabri Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Antara Kpi Sepanjang Pemerintahan Ismail Sabri Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 247 hits
1 Barang Najib yang disita di kembalikan semula 2 Najib tidak dipenjarakan walaupun mahkamah menjatuhkan hukuman 12 tahun penjara 3 Kerajaan Ismail Sabri ada banduan nasional 4 Najib dapat pasportnya untuk keluar negara 5 Rosmah dapat paspo...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte