Ismail Sabri Kena Elak Bawa Umno Dicemari Rasuah Ke Dalam Kerajaan


agendadaily21/8/2021

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob wajar mengelak tajuk berita 'PM baru Malaysia bawa kembali UMNO yang dicemari rasuah mentadbir negara'.

Penganalisis politik luar negara dilihat memberi persepsi negatif dan ‘amaran awal’ kepada Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob supaya menjarakkan dirinya daripada Kluster Mahkamah dan kumpulan kleptokrasi di dalam UMNO.

Mereka menyifatkan pelantikan Ismail Sabri meletakkan kembali UMNO sebagai ‘pemandu’ sekali gus memberi kelebihan kepada Kluster Mahkamah dan kumpulan kleptokrasi yang turut berada di dalam parti itu.

Walaupun melihat pelantikan Ahli Parlimen Bera itu pada dasarnya memulihkan kembali pentadbiran Kerajaan Perikatan Nasional (PN), Ismail Sabri tidak terlepas daripada pandangan negatif kerana beliau juga adalah Naib Presiden UMNO, parti yang menurut penganalisis politik antarabangsa ditumbangkan gara-gara skandal kewangan terbesar dalam sejarah dunia.

Pengarah Institut Asia Universiti Tasmania, Australia, Prof James Chin menyifatkan pelantikan Ismail Sabri meletakkan semula UMNO di ‘tempat duduk pemandu’.

Malah dalam kenyataan di laman Twitternya hari ini susulan pelantikan Ismail Sabri, James Chin berkata UMNO akan memperkuatkan kedudukannya dan sama ada akan menyerap Bersatu atau menghapuskannya pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

“Saya mengesyaki bahawa apabila kerajaan stabil, UMNO kemungkinan akan menggunakan tenaga dan sumber untuk menyerap Bersatu atau menghancurkannya pada PRU akan datang,” katanya.

Semalam Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan melantik Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri Kesembilan Malaysia mengikut peruntukan Perkara 40(2)(a) dan 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan, setelah 114 Ahli Parlimen daripada 220 kerusi di Dewan Rakyat, mengundi menyokongnya.

Ismail Sabri akan mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara, petang ini.

Penyelidik dari Institut Hubungan Antarabangsa Singapura, Oh Ei Sun pula berpendapat Ismail Sabri berdepan gabungan yang tidak stabil kerana majoriti tipis serta perpecahan di dalam UMNO.

“Masih ramai di dalam UMNO yang tidak menyukainya kerana mereka berpendapat bahawa beliau mengkhianati parti (apabila kekal bersama PN) dan dengan mengkhianati parti itu juga beliau mendapat jawatan nombor satu negara,” katanya seperti dilaporkan Aljazeera.

Beberapa pemimpin UMNO, termasuk Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kini berdepan berpuluh tuduhan jenayah di mahkamah ketika negara ditadbir UMNO sebelum kalah pada 2018.

Zahid dan Najib tidak mengaku bersalah atas semua pertuduhan itu. Bagaimanapun tahun lalu, Najib didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berhubung kes SRC International dan dihukum penjara 12 tahun serta denda. Najib bagaimanapun mengemukakan rayuan berhubung hukuman itu.

Manakala Zahid pula berdepan lebih 80 tuduhan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan Shah Alam. Perbicaran masih dijalankan.

Sebelum ini, Kerajaan PN pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin tumbang setelah kira-kira 18 bulan mentadbir negara susulan tindakan ‘Blok 15’ Ahli Parlimen UMNO diketuai Zahid menarik diri daripada menyokong PN dan Muhyiddin.

Dalam kenyataannya kemudian Muhyiddin memberitahu ada pihak yang mendesak beliau campur tangan membebaskan individu tertentu daripada tuduhan jenayah di mahkamah.

Keengganan beliau menurut telunjuk pihak terbabit menyebabkan ‘Blok 15 UMNO’ menarik diri daripada menyokongnya. Akibatnya beliau hilang majoriti sokongan di Dewan Rakyat dan meletak jawatan.

Penganalisis politik berpendapat Ismail Sabri yang menjadi Perdana Menteri Malaysia kini dibayangi Kluster Mahkamah dan kumpulan kleptokrasi di dalam partinya dan menyukarkan beliau membuat keputusan.

Jika dulu Muhyiddin adalah Perdana Menteri daripada parti lain, kini Ismail Sabri adalah daripada parti yang dituduh terbabit dengan skandal kewangan memalukan.

Justeru, Ismail Sabri wajar mengelak tajuk berita ‘PM baru Malaysia bawa kembali UMNO yang dicemari rasuah mentadbir negara’


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/ismail-sabri-kena-elak-bawa-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pn Sebulat Suara Setuju Calonkan Ismail Sabri Sebagai Calon Perdana Menteri Kerajaan Pn Baharu

Pn Sebulat Suara Setuju Calonkan Ismail Sabri Sebagai Calon Perdana Menteri Kerajaan Pn Baharu

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 224 hits
Parti Perikatan Nasional secara sebulat suara telah bersetuju calonkan mantan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk menjadi Perdana Menteri Kerajaan Perikatan Nasional yang baharu Menurut kenyataan dikeluarkan oleh P...
Zahidi Hanya Satu Mp Umno Saja Yang Tak Sokong Ismail Sabri

Zahidi Hanya Satu Mp Umno Saja Yang Tak Sokong Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 216 hits
Malaysiakini Ahli Parlimen Padang Besar Zahidi Zainul Abidin mendedahkan bahawa hanya seorang ahli parlimen Umno yang difahamkan tidak menyokong Ismail Sabri Yaakob sebagai calon perdana menteri Bagaimanapun katanya yang juga anggota Majlis...
Umno Youth Chief Reminds Ismail Sabri Pn Govt Structure Can T Be Maintained

Umno Youth Chief Reminds Ismail Sabri Pn Govt Structure Can T Be Maintained

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 213 hits
Umno Youth chief Asyraf Wajdi Dusuki has reminded Bera MP Ismail Sabri Yaakob that he must abide by the titah of the Yang di Pertuan Agong to forge a cabinet of consensus and broad unity to address the Covid 19 pandemic if he becomes the ne...
3rd Choice But Ismail Sabri Still Best For Now Says Umno

3rd Choice But Ismail Sabri Still Best For Now Says Umno

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 320 hits
Ahmad Maslan with PAS leaders Mohd Khairuddin Aman Razali and Tuan Ibrahim Tuan Man All have endorsed Ismail Sabri Yaakob for the top job KUALA LUMPUR Umno secretary general Ahmad Maslan says Ismail Sabri Yaakob is the best choice for the p...
Ku Li Ahli Parlimen Tunggal Dari Umno Tak Sokong Ismail Sabri Sebagai Pm

Ku Li Ahli Parlimen Tunggal Dari Umno Tak Sokong Ismail Sabri Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 289 hits
MALAYSIA NOW 114 ahli Parlimen sedia mengadap Yang di Pertuan Agong hari ini dalam lima kumpulan bagi mengesahkan pilihan calon perdana menteri mereka Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleig...
Ismail Sabri Keeps Mum After Meeting With Several Umno Leaders

Ismail Sabri Keeps Mum After Meeting With Several Umno Leaders

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 196 hits
Ismail Sabri keeps mum after meeting with several Umno leaders Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob met with several Umno leaders tonight However the new appointed prime minister who will be sworn in tomorrow declined to speak to members of the m...
Raja Perlis Harap Pelantikan Ismail Sabri Bawa Kestabilan Negara

Raja Perlis Harap Pelantikan Ismail Sabri Bawa Kestabilan Negara

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 149 hits
KANGAR Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail berharap pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri kesembilan akan membawa kepada kestabilan negara Baginda juga berharap Ismail Sabri mampu mengurus dan me...
Wakil Umno Sabah Dijangka Barisi Kabinet Baharu Pimpinan Ismail Sabri

Wakil Umno Sabah Dijangka Barisi Kabinet Baharu Pimpinan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 593 hits
Esok Ismail Sabri secara rasmi bakal memulakan tugasnya di pejabat Perdana Menteri dan mulai esok juga kemelut baharu pula menyusul dalam politik kerajaan baharu pimpinan Ismail Sabri iaitu mencari calon anggota Kabinet Kota Kinabalu Naib P...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses