Institusikan Peruntukan Kawasan Elak Jadi Senjata Politik



Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) dan Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS) menyeru Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri agar tidak menggunakan peruntukan pembangunan kawasan (CDF) sebagai alat bagi membeli sokongan politik.
Menurut Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0, pemerintah perlu segera melakukan reformasi dan menginstitusikan peruntukan kawasan untuk menjamin ketelusan, akauntabiliti serta peruntukan yang saksama kepada semua Ahli Parlimen dan ahli dewan undangan negeri (ADUN).
Hal itu dinyatakan dalam kertas kajian bertajuk “Pemansuhan atau Pembaharuan: Mencari Jalan Ke Depan Peruntukan Pembangunan Kawasan di Malaysia” yang dikeluarkan semalam.
“Laporan tersebut yang dinaungi oleh BERSIH 2.0 dan ditulis oleh IDEAS, mendapati walaupun CDF mampu menangani keperluan pembangunan dan jurang antara kawasan, keberkesanannya dicemari dengan ketidaktelusan dan kurang akauntabiliti, pelanggaran pemisahan kuasa antara eksekutif dan badan perundangan serta mengganggu persaingan politik dengan memberikan wakil rakyat kerajaan alat politik yang lebih baik untuk mempengaruhi pilihan pengundi, terutamanya apabila peruntukan CDF ini berat sebelah.
“Sekiranya isu ketelusan, penaungan politik dan gangguan persaingan politik tidak ditangani, CDF akan hilang keberkesanannya malah mungkin menjadi tidak produktif untuk pembangunan kawasan dan demokrasi negara,” kata mereka dalam satu kenyataan.
Menurut Bersih 2.0, bagi mengelakkan peruntukan kawasan terus disalahgunakan maka satu pelan reformasi berjangka pendek dan panjang perlu diperkenalkan oleh Kerajaan Persekutuan dan Negeri.
“Untuk jangka masa segera, langkah-langkah memastikan ketelusan dan akauntabiliti perlu diangkat. Hal ini boleh dilaksanakan dalam bentuk perundangan CDF bagi mencegah perubahan sewenang-wenangnya oleh kerajaan.
“Perundangan ini juga perlu menyatakan formula peruntukan untuk setiap kawasan, sumber kewangan dalam belanjawan tahunan, had peruntukan tahunan CDF, keperluan agensi dan penggubal undang-undang untuk menyiarkan maklumat utama CDF kepada orang ramai, mekanisme penyertaan orang ramai dalam perumusan, pelaksanaan dan pemantauan CDF serta sekatan kepada penyalahgunaan atau penggelapan CDF.
“Bagi jangka panjang, Ahli Parlimen dan ADUN tidak perlu lagi menjadi penjaga peruntukan ini untuk membina infrastruktur asas serta menangani keperluan kawasan yang mendesak.
“Peranan itu perlu diberikan kepada kerajaan tempatan yang dipilih agar Ahli Parlimen dan ADUN dapat menumpukan kepada membuat polisi dan undang-undang,” kata mereka.
Hal itu, bagi NGO pembaharuan pilihan raya tersebut, dianggap penting agar Ahli Parlimen dan ADUN perlu terus menerima peruntukan untuk pusat khidmat mereka. Peruntukan ini perlu disalurkan daripada Parlimen dan Dewan Undangan Negeri, berbanding daripada CDF.
Selain itu, kata mereka, pendanaan awam secara rasmi kepada parti politik juga harus disediakan sebagai insentif untuk mencegah parti politik daripada menyalahgunakan peruntukan CDF. Perubahan ini memerlukan undang-undang pembiayaan politik.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31862

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Temui Ketua Pesuruhjaya Sprm Pada Isnin Isu Senjata Politik

Anwar Temui Ketua Pesuruhjaya Sprm Pada Isnin Isu Senjata Politik

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 290 hits
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menemui Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Seri Azam Baki Isnin ini Bercakap kepada wartawan di Permatang Pauh Ahli Parlimen Port Dickson itu meng...
Politik Negara

Politik Negara

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 374 hits
blogtunm blogspot com Tun M 1 Darurat masih ada Perdana Menteri boleh buat apa sahaja 2 Orang biasa 10 hari Menteri 3 hari COVID tentu kenal siapa dia 3 Lompat menjadi jadi Dua tiga lompat masuk Parti Kerajaan Belum tentu Muhyiddin dapat ma...
Kebanyakan Ahli Keadilan Mula Aktif Politik Seawal Usia 18 Tahun

Kebanyakan Ahli Keadilan Mula Aktif Politik Seawal Usia 18 Tahun

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 225 hits
POSTED BY AMIR WRLRAhli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah menempelak tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya menangguhkan pelaksanaan undi 18 kepada September 2022 Beliau berpendapat alasan SPR juga tidak boleh diterima kerana menganggap badan ...
Perhimpunan Haram Tuntut Undi18 7 Pemimpin Politik Beri Keterangan Pada Polis

Perhimpunan Haram Tuntut Undi18 7 Pemimpin Politik Beri Keterangan Pada Polis

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 206 hits
Beberapa pemimpin politik dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi hari ini kerana mengadakan perhimpunan haram tuntut Undi18 KUALA LUMPUR Tujuh aktivis termasuk Naib Presiden PKR Tian Chua Ketua Dapsy Howard Lee ...
Tangguh Undi 18 Jauhkan Anak Muda Dari Politik

Tangguh Undi 18 Jauhkan Anak Muda Dari Politik

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 226 hits
Angkatan Belia Islam Malaysia memberi amaran sikap tidak serius kerajaan untuk mengalakkan anak muda berumur 18 tahun menyertai sistem demokrasi hanya akan menjauhkan mereka daripada politik negara Presidennya Muhammad Faisal Abdul Aziz ber...
Lelucon Politik Untuk Sedapkan Hati

Lelucon Politik Untuk Sedapkan Hati

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 225 hits
DALAM meniti usia genap 75 tahun pada 11 Mei ini UMNO masih diterajui pimpinan yang menggunakan naratif sama apabila berada dalam keadaan tertekan Apabila ada ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri dari UMNO berhijrah menyertai parti...
Kuasa Politik Melayu Seperti Harimau Yang Luka Perlukan Rawatan

Kuasa Politik Melayu Seperti Harimau Yang Luka Perlukan Rawatan

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 188 hits
Apa yang dijangka berlaku telah pun berlaku Ia bukannya sesuatu yang diluar jangka Harimau ini kini tercedera luka Tidak cukup sekadar meraung rintih murung dan marah Luka akan makin parah dan nyawa pun mungkin terancam Apa yang perlu dilak...
Langkah Ekonomi Untuk Menang Politik

Langkah Ekonomi Untuk Menang Politik

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 186 hits
Ini yang rakyat tunggu Rakyat lapar dan dahaga rakyat Tak ada Masa nak berpolitik siapa nak jadi PM Bisnes katak sesuai dan lumayan untuk YB bukan utk rakyat Rakyat Tak ada Masa nak berguling atas jalan untuk bebaskan si polan si polan TETA...
Politik Dinamik Sukar Diramal

Politik Dinamik Sukar Diramal

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 257 hits
Politik bersifat dinamik Sentiasa berubah ubah mengikut peluang dan ruang yang ada UMNO memutuskan tidak berkerjasama dengan Bersatu pada PRU15 Tiba tiba UMNO bersama Pas yang bersama dalam Muafakat Nasional menghantar surat pelawaan kepada...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Kes Denggi Meningkat



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office