Ganjaran Berselawat 20 Kali Sehari Mendapat Syafaat Nabi Muhammad Saw Rileks Media


Manusia sangat memerlukan syafaat apabila mereka dihimpunkan di Padang Mahsyar kelak. Tiada seorang manusia pun yang terlepas daripada melakukan dosa kecuali Nabi Muhammad SAW. Syafaat bererti memohon pertolongan pada saat memasuki syurga Allah SWT.
Ada beberapa syafaat yang boleh diperoleh manusia dan salah satunya adalah syafaat daripada Nabi Muhammad SAW.
Itu adalah syafaat terbesar diberikan kepada Baginda SAW. Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Maka tidak akan berguna kepada mereka sebarang syafaat pertolongan (kalaulah ditakdirkan ada) sesiapa yang boleh memberikan syafaat itu.” Rasulullah SAW juga berpesan bahawa Baginda adalah syafaat pertama untuk memasuki syurga.” (Surah al-Mudatthir, ayat 48)
Sekiranya setiap dosa anak Adam itu terzahir dengan hitamnya wajah, sudah pasti wajah kita akan bertambah hitam setiap masa kerana dosa yang dilakukan.
Bagaimanapun, Allah SWT sentiasa menutup keaiban dan dosa yang dilakukan hamba-Nya dan memerintahkan manusia sentiasa bertaubat.
Di Padang Mahsyar nanti keadaannya amat dahsyat apabila seluruh manusia akan duduk dalam keadaan bersesak-sesak, berdiri dalam keadaan telan jang dengan matahari terpacak tegak di atas kepala.
Ketika itu, semua merayu pertolongan daripada Allah SWT. Bagaimana hendak mendapatkan syafaat agung itu? Antaranya, kita perlu mencintai Nabi Muhammad SAW dengan memperbanyakkan berselawat ke atas Baginda.
Hanya selawat ke atas Nabi Muhammad SAW saja Allah SWT perintahkan kepada hamba-Nya yang Dia lakukan dahulu sebelum memerintahkan manusia melakukannya.
Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW), wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.” (Surah al-Ahzaab, ayat 56)
Begitulah hebatnya amalan berselawat. Jasa yang cukup besar Nabi Muhammad SAW kepada umatnya adalah Baginda menyebabkan kita dapat mengecapi nikmat iman dan Islam.
Jika ma ti dalam keadaan tiada iman dan Islam, kita akan kekal tinggal di dalam neraka buat selama-lamanya. Bagi mendapatkan jaminan syafaat daripada Nabi SAW itu adalah dengan berselawat sebanyak 10 kali pada waktu pagi dan petang.
Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperoleh syafaatku pada hari kiamat.” (Riwayat Tabrani)
Bagi memudahkan kita berselawat sehingga ia menjadi amalan seharian, sebelum mengangkat tangan membaca doa pada waktu Subuh dan Asar kita boleh berselawat 10 kali terlebih dahulu.
Selawat paling utama diucapkan adalah selawat Ibrahimiyah. Selawat Ibrahimiyah ialah selawat yang dibaca pada separuh kedua dalam bacaan tahiyat akhir dalam solat.
Selawat itu menggabungkan dua ucapan salam ke atas Nabi Muhammad SAW dan Nabi Ibrahim iaitu “Allahumma salli ‘ala muhammadin wa’ala ali muhammad, kama sallayta ‘ala ibrahim, wabarik ‘ala muhammadin wa’ala ali muhammad, kama barakta ‘ala ali ibrahim, fi l-‘alamin, innaka hamidun majid.”
Maksudnya, “Ya Allah, berilah selawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad seperti selawat-Mu kepada Ibrahim dan berilah keberkatan kepada Muhammad dan keluarga Muhammad seperti keberkatan-Mu kepada keluarga Ibrahim, di seluruh alam, sesungguhnya Engkaulah Maha Terpuji lagi Maha Mulia.”
Wallahu a’lam.
Source link
The post Ganjaran Berselawat 20 Kali Sehari Mendapat Syafaat Nabi Muhammad SAW – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/ganjaran-berselawat-20-kali-sehari-mendapat-syafaat-nabi-muhammad-saw-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ganjaran Besar Membaca Surah Al Waqiah Yang Nabi Ulang Berkali Kali Rileks Media

Ganjaran Besar Membaca Surah Al Waqiah Yang Nabi Ulang Berkali Kali Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 292 hits
Kalaulah semua orang tahu rahsia surah ini nescaya zakat di Malaysia ni tak ada orang Islam pun yang layak terima sebab semua dah kaya raya dah Sabda Nabi Muhammad S A W Barangsiapa membaca Surah al Waqiah pada tiap tiap malam tiadalah akan...
Tiga Didakwa Kes Hina Nabi Muhammad Saw

Tiga Didakwa Kes Hina Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 296 hits
Sarah Zulkiflisarah hmetro com myMohamad Yazid Chow dan Danny Antoni 28 FOTO ASWADI ALIASPADAH mencetuskan kontroversi dan kemarahan umat Islam di negara ini dengan menghina Nabi Muhammad SAW dan agama di media sosial tiga lelaki didakwa de...
Lagi Individu Hina Islam Nabi Muhammad Saw Di Tahan Polis

Lagi Individu Hina Islam Nabi Muhammad Saw Di Tahan Polis

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 393 hits
KUALA LUMPUR Seorang lelaki yang menghina agama Islam Nabi Muhammad SAW dan isteri baginda Saidatina Aisyah di laman media sosial Facebook ditahan polis dalam satu serbuan di pusat beli belah Plaza Pudu di sini hari ini Ketua Jabatan Siasat...
3 000 Umat Islam Bentuk Lautan Manusia Di Perhimpunan Bantah Penghinaan Nabi Muhammad Saw

3 000 Umat Islam Bentuk Lautan Manusia Di Perhimpunan Bantah Penghinaan Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 368 hits
Malam tadi di Melaka telah berlangsung satu himpunan umat Islam yang dihadiri lebih 3 000 orang bagi Perhimpunann Ummah Melaka Bantah Penghinaan Nabi Muhammad SAW Perhimpunan yang berlangsung di Dataran Pusat Transformasi Bandar Jalan Tan C...
Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 418 hits
Dari Abdullah bin Amr bin Al Ash Rasulullah SAW bersabda Puasa yang paling disukai disisi Allah adalah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah adalah solat Nabi Daud Beliau biasa tidur dipertengahan malam dan bangun pada seperti...
In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh Rileks Media

In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 548 hits
Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnad Daripada dari Qabishah bin al Mukhariq beliau berkata Aku datang menemui Rasulullah sallahu alaihi wasallam lalu baginda bertanya kepadaku Wahai Qobishah apa yang membuatkan kamu datang kesini ...
Desak Sally Yen Diisiasat Hina Nabi Muhammad Saw

Desak Sally Yen Diisiasat Hina Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 822 hits
Muhammad Saifullah Ali bersama penyokongnya tampil membuat aduan polis di IPD Pasir Puteh Kelantan hari ini UTUSAN ONLINEPASIR PUTEH 26 Feb Enam laporan polis berhubung penghinaan ke atas Nabi Muhammad SAW dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah...
Cara Penggunaan Air Cond Yang Betul Untuk Elakkan Bil Melambung Rileks Media

Cara Penggunaan Air Cond Yang Betul Untuk Elakkan Bil Melambung Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 376 hits
Tetapkan mod penghawa dingin kepada mod Kering DryUntuk pengetahun kompressor alat penghawa dingin akan menggunakan tenaga eletrik yang tinggi apabila anda tetapkan suhu bilik di bawah 24 C Di dalam mod Kering Dry ini suhu terendah yang bol...
Kehebatan Ayat Empat Jika Di Amalkan Rileks Media

Kehebatan Ayat Empat Jika Di Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 377 hits
1 Setiap wirid dibaca 2000X kecuali hendaklah diwiridkan lebih dari 2000X kali 2 Semasa berwirid hendaklah di tempat yang jauh dari org ramai dan berpuasa selama 7 hari mulai hari Ahad 3 Amalkan sehingga mendapat hikmat kalau tidak ia menda...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight