Ini Rahsia Buat 6 Jenis Sambal Malas Yang Pedas Sedap


Sambal pemecah selera makan, malah ada juga orang berkata, takda sambal makan tak lengkap.  Sebab itulah di kalangan masyarakat Malaysia terutamanya orang Melayu sambal wajib ada dalam menu makan tengahari ataupun malam.  Kalau bukan sambal yang bertumis, sambal yang tidak perlu masak pun dah ok.  Kalau nak cuba, ini ada enam koleksi sambal mantah boleh korang cuba.

SAMBAL BELACAN
BAHAN-BAHAN:
10 biji cili merah10 biji cili hijau15-20 biji lada Thai merah6 biji limau kasturi dibuang bijinya½ keping belacan3 sudu cuka3 sudu makan udang kering½ biji lemon ataupun limau nipis100 ml airGaram dan gulaCARA MEMASAK:
Bakar belacan terlebih dahuluMasukkan limau kasturi yang telah dibelah ke dalam kuali, layukan sehingga 5-8 minit untuk membuang rasa pahit limau kasturi.Selepas itu masukan cili merah, cili hijau, lada thai, udang kering, dan layukan pada api sederhana besar selama 3-4 minit untuk buang rasa mentah lada dan limau kasturi. jangan guna minyak.4.Kemudian masukkan ke dalam blender semua bahan tadi dan kisar sehingga lumat.5.Masukan air perahan lemon, garam dan gula. Sesuaikan rasa dan sedia dihidangkan bersama ulam-ulaman.
SAMBAL MANGGA
BAHAN-BAHAN:
 1biji mangga muda1 sudu makan gula merah5/6  biji cili padi | pedas ikut kesukaan1/2 sudu teh garam1cm belacan bakarCARA MEMASAK:
Bersihkan mangga dan cencang atau parut halus atau mengikut kesukaanTumbuk, cili pada bersama gula, garam dan belacan hingga lumat.Masukkan ke bekas dan gaul bersama mangga tadi. Pastikan semuanya sekata.Sesuaikan rasa dan sedia dihidangkan.
SAMBAL BELACAN
BAHAN-BAHAN:
10 biji cili merah10 biji cili hijau15-20 biji lada thai merah6 biji limau kasturi dibuang bijinya½ keping belacan3 sudu cuka3 sudu makan udang kering½ biji lemon ataupun limau nipis100 ml airGaram dan gulaCARA MEMASAK:
bakar belacan terlebih dahuluMasukkan limau kasturi yang telah dibelah ke dalam kuali, layukan sehingga 5-8 minit untuk membuang rasa pahit limau kasturi.Selepas itu masukan cili merah, cili hijau, lada thai, udang kering, dan layukan pada api sederhana besar selama 3-4 minit untuk buang rasa mentah lada dan limau kasturi. jangan guna minyak.Kemudian masukkan ke dalam blender semua bahan tadi dan kisar sehingga lumat.Masukan air perahan lemon, garam dan gula. Sesuaikan rasa dan sedia dihidangkan bersama ulam-ulaman.
SAMBAL CENDALUK
BAHAN-BAHAN:
1/2 botol cencaluk6 – 10 biji bawang kecil10 biji cili api merah | kalau suka pedas boleh tambah5 biji cili api hijau5 biji lima kasturiCARA MEMASAK:Hiris halus semua cilipadi dan bawangDalam mangkuk, masukkan cencaluk dan campurkan hirisan cilipadi dan bawang.Perahkan air limau kasturi. Kalau kurang masam, boleh tambah limau. Sesuaikan rasa dan sedia dihidangkan.
SAMBAL MERAH CIBIUK
BAHAN-BAHAN :
20 biji cili padi merah3 biji cili merah | hiris
4 biji bawang merah hiris1 ulas bawang putih | hiris1cm kencur | hiris4 biji tomato  | daduGaram dan gula secukup rasaCARA MEMASAK:
Tumbuk kencur  bawang merah dan bawang putih hingga lumat.Masukkan cili padi dan merah, tumbuk lagi.Kemudian masukkan tomato, tumbuk lagi seketika.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Sedia dihidangkan.
SAMBAL LASANA
BAHAN-BAHAN:
15 cili padi3 biji cili merah4  ulas bawang merah1 ulas bawang putih1 cm kencur1 genggam daun kemangi | hiris halus1 sudu makan jus limau nipisgaram dan gula secukup rasaCARA MEMASAK:
Tumbuk kasar kesemua bahan, kecuali daun kemangi.Kemudian masukkan daun kemangi, garam dan gula secukup rasa.Gaul rata dan sedia dihidangkan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/09/ini-rahsia-buat-6-jenis-sambal-malas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Eatz Hong Kong The Garden Mall Menyajikan Pelbagai Jenis Menu Makanan Yang Sedap

Eatz Hong Kong The Garden Mall Menyajikan Pelbagai Jenis Menu Makanan Yang Sedap

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 788 hits
hai assalammualaikumEatz Hong Kong The Garden Mall Selalu sangat dah makan makanan Korea Thailand Jepun apa kata tukar pulak sesekali makan makanan Hong Kong pulak Yes Hong Kong ye guyss tak terfikir macam mana makanan diaorang kan sebab ja...
Cara Mudah Masak Sambal Sotong Kembang Yang Sedap

Cara Mudah Masak Sambal Sotong Kembang Yang Sedap

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 487 hits
Pasti ramai yang suka makan Sambal Sotong Kembang Selalunya hidangan ini dimakan bersama nasi lemak atau nasi putih Namun ramai beranggapan hidangan ini susah nak disediakan Melalui perkongsian saudari Bahiah Saripuddin beliau kongsikan res...
Buat Sendiri 5 Jenis Sos Steak Yang Sedap Senang Ni Tak Payah Bazir Duit Beli

Buat Sendiri 5 Jenis Sos Steak Yang Sedap Senang Ni Tak Payah Bazir Duit Beli

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 340 hits
Kalau teringin nak makan steak mesti korang makan kat luar dan makan pun sekali sekala maklum jelah harga sepinggan steak pun boleh tahan Kalau selalu sangat makan kat luar parah dibuatnya Apa kata korang cuba buat steak sendiri di rumah da...
Resepi Nasi Lemak Dan Sambal Bilis Sedap Memang Sedap Mudah Disediakan

Resepi Nasi Lemak Dan Sambal Bilis Sedap Memang Sedap Mudah Disediakan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 501 hits
Yeahhh main masak masak aku hari ni Hari ni aku buat nasi lemak Mood rajin tu datang tetiba tiba Kalau tak memang tak kuasa aku nak masak nasi lemak bagai Biasa paling rajin pun masak nasi goreng atau mee goreng aje pagi Hari ni jerk pelik ...
Sambal Udang Petai Cili Hijau Lain Dari Yang Biasa Dan Pastinya Lebih Sedap

Sambal Udang Petai Cili Hijau Lain Dari Yang Biasa Dan Pastinya Lebih Sedap

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 492 hits
As Salam Sambal Udang Petai Cili Hijau Lain Dari Yang Biasa Dan Pastinya Lebih Sedap Wahh Kemain bagi tajuk kat entri hari ni Masalahnya resepi yang nak dikongsi ni adalah air tangan sendiri walaupun idea asal dari Mak Muo saya Harap jangan...
Pulut Panggang Inti Sambal Ikan Sedap Rasa

Pulut Panggang Inti Sambal Ikan Sedap Rasa

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 781 hits
Petang begini sedap pula kalau dapat jamah pulut panggang Tak perlu nak bakar memadai dengan panaskan di atas kuali leper Pulut panggang pulut lepo inti ikan menu minum petang sekeluarga hari ni Kesedapan pulut panggang adalah terletak pada...
Resepi Ayam Goreng Pedas Sedap Sangat

Resepi Ayam Goreng Pedas Sedap Sangat

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 477 hits
Resepi ayam lagi balik balik saya share Hihi Ayam kan sedap Kalau ada resepi yang best saya suka share biar semua dapat mencuba kan Kali ni saya share resepi ayam goreng pedas ala berlada mudah sangat nak buat yang penting rasanya sedap men...
Resepi Ketam Masak Pedas Ala Thai Mudah Dan Sedap

Resepi Ketam Masak Pedas Ala Thai Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 931 hits
RESEPI KETAM MASAK PEDAS ALA THAI MUDAH DAN SEDAP Sebut sahaja menu ketam pasti ramai suka Al maklum ketam adalah salah satu menu popular dalam kalangan kita Tak gitu Tentu ada antara readers juga penggemar tegar ketam Tak kiralah ketam mas...
Sedap Awak Masak Pujian Ucapan Terima Kasih Mampu Mengurangkan Sedikit Kepenatan Isteri

Sedap Awak Masak Pujian Ucapan Terima Kasih Mampu Mengurangkan Sedikit Kepenatan Isteri

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 397 hits
The ReporterDulu masa baru kahwin pernah saya cakap dengan isteri Nanti bolehlah awak tolong buatkan saya bekal makanan setiap hari untuk pergi kerja Isteri saya kata boleh saja sambil tersenyum Tahun pertama kahwin Setiap hari saya bawa be...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord