Ini 3 Tingkatan Ikhlas Kamu Termasuk Yang Mana


Ikhlas adalah kunci utama diterimanya sebuah amal. Percuma bersedekah kolam susu jika niatnya bukan karena Allah SWT, percuma memberi makan orang sekampung jika karena ingin terlihat kaya, percuma menginfakkan beribu-ribu hektar tanah jika tidak tulus.
Banyak-sedikitnya amal bukan penentu diterima atau tidaknya ibadah, tapi keikhlasan dalam beramal yang menjadi kuncinya.
Berkaitan dengan ikhlas, Allah Swt. berfirman dalam QS. al-A’rof (7) : 29,
قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ “Katakanlah, “Tuhanku menyuruhku berlaku adil. Hadapkanlah wajahmu (kepada Allah) pada setiap salat, dan sembahlah Dia dengan mengikhlaskan ibadah semata-mata hanya kepada-Nya. Kamu akan dikembalikan kepada-Nya sebagaimana kamu diciptakan semula.”
Kita shalat bukan karena ada calon mertua. Kita puasa bukan karena malu pada tetangga. Kita naik haji bukan karena ingin dipuji dan dipanggil Pak. Haji.
Dalam semua perbuatan dan perkataan semata-mata untuk taqorrrub pada Allah Swt. Percuma ibadah karena makhluk, karena mereka tidak bisa memberikan apa-apa kelak di akhirat.
Nabi Muhammad Saw. bersabda,
ان الله لا ينظر الى اجسامكم ولا الى صوركم ولكن ينظر الى قلوبكم “Allah Swt. tidak akan melihat (menilai) sebarapa bagus tubuh kalian, atau seberapa elok paras kalian, akan tetapi Allah Swt. akan menilai apa yang ada dalam hati kalian.” (HR Imam Muslim)
Ikhlas menurut sebagian manusia memang sulit. Tapi bukan berarti tidak bisa. Ikhlas bisa diusahakan secara perlahan-lahan. Selalu ingin dipuji dan dihormati orang lain selalu menjadi alasan berbuat baik.
Tidak mengapa, itu namanya proses. Ingin mendapatkan apresiasi makhluk saat berbuat baik, itu sebagai langkah awal. Ubah sedikit demi sedikit sehingga berbuat baik karena Allah Swt.
Ikhlas bisa kita usahakan, karena memang wajib beribadah semata-mata karena Allah Swt. Sebenarnya ikhlas memiliki tiga tingkatan. Mulai dari Ulya (paling tinggi), wustho (sedang-sedang saja) dan dunya(adna: paling rendah).
Pembagian ini berdasarkan penjelasan dari Syekh Muhammad Bin Salim Bin Sa’ied Asy-Syafi’ie dalam kitabnya, Is’adurrofiq juz 2/hal. 4. Beliau berkata,
ومراتبه ثلاث عليا وهي ان يعمل لله وحده امتثلا لامره وقياما بحق عبوديته ووسطى وهي ان يعمل لثواب الاخرة ودنيا وهي ان يعمل للاكرام في الدنيا والسلامة من افاتها “Tingkatan ikhlas ada tiga. Pertama ulya, yaitu beramal karena Allah SWT semata. Beribadah karena menjalankan perintah-Nya dan menegakkan kewajiban menyembah-Nya. Kedua, wustho, yaitu beribadah karena mengharapkan akhirat. Ketiga, dunya, yaitu beribadah karena ingin kemulian di dunia dan selamat dari berbagai macam mara bahaya dunia.
Orang yang beribadah karena ingin kaya, misalkan dengan rajin shalat duha dan istiqomah mengaji surat al-Waqi’ah, masih termasuk kategori ikhlas.
Orang yang melakukan shalat malam karena ingin pangkat keduniaan, juga termasuk ikhlas paling rendah. Rajin sedekah karena untuk menolak bala’ juga masuk pada ikhlas dunya.
Di atasnya sedikit, orang beribadah karena mengharapkan kehidupan akhirat. Ia shalat, puasa, zakat,  haji, dan lain-lain karena inginkan surga dan takut neraka. Hal ini termasuk pada kategori ikhlas wustho.
Paling tinggi tingkatan ikhlas adalah beribadah karena Allah SWT. Tidak ada dalam hatinya keinginan lain kecuali menggapai ridha Allah SWT. Golongan ini beribadah bukan karena ingin surga atau takut neraka. Melainkan untuk menggapai kasih sayang-Nya.
Kita harus memulainya dari level yang paling rendah. Lalu sedikit demi sedikit naik ke level selanjutnya. Sekiranya bisa, maka sangat bagus bila langsung pada tingkatan ikhlas paling tinggi.
Namun yang paling terpenting, ketiga macam ikhlas di atas tidak ada kaitannya dengan manusia. Jadi, buanglah “karena manusia”, ganti dengan “karena Allah”. Semoga Allah SWT. menjadikan kita termasuk pada golongan mukhlishin. Amin.
Wallahu a’lam.
Sumber: islami.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/ini-3-tingkatan-ikhlas-kamu-termasuk-yang-mana/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Haziq Kini Bebas Ke Mana Saja Termasuk Luar Negara

Haziq Kini Bebas Ke Mana Saja Termasuk Luar Negara

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 494 hits
Bekas Setiausaha Sulit Timbalan Menteri Perusahaan Utama Haziq Abdul Aziz berjalan keluar selepas dibebaskan dengan jaminan polis hari ini di Ibu Pejabat Daerah Polis Dang Wangi Kuala Lumpur foto IQBAL BASRI KUALA LUMPUR Haziq Abdullah Abdu...
Di Mana Nak Beli Barang Bayi Murah

Di Mana Nak Beli Barang Bayi Murah

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 585 hits
Hi Anda peniaga barang baby ker Tak kira anda beli di China pastu jual semula di pasaran Malaysia dengan margin untung yang lebih tinggi Memang ramai pun penjual sekarang sudah tahu cara beli barang bayi terus dari China untuk buat stok nia...
Mana Wanita Bukan Islam Dalam Pasukan Petugas Khas Soal Isteri Aktivis Hilang

Mana Wanita Bukan Islam Dalam Pasukan Petugas Khas Soal Isteri Aktivis Hilang

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 230 hits
Mana wanita bukan Islam dalam pasukan petugas khas soal isteri aktivis hilang Dikemas kini 36 minit yang lalu Diterbitkan p
Mana Pesuruhjaya Sukan Ini Jawapan Syed Saddiq

Mana Pesuruhjaya Sukan Ini Jawapan Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 291 hits
MALAYSIAKINI Tumpuan kini terarah kepada Pesuruhjaya Sukan apabila ramai pihak menyebut perlunya campur tangan pentadbir sukan negara itu bagi menyelesaikan kemelut yang melanda Majlis Paralimpik Malaysia menjelang proses pemilihan pada Mes...
Akaun Umno Dibekukan Macam Mana Mahu Bayar Duit 1mdb

Akaun Umno Dibekukan Macam Mana Mahu Bayar Duit 1mdb

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 322 hits
Saya merujuk kepada kenyataan Ahli Parlimen Johor Bahru dan Ketua Pemuda PKR Saudara Akmal Nasir yang meminta UMNO memulangkan semula dana yang katanya diterima dari 1MDB Pertama sekali pemfailan oleh SPRM untuk pengembalian dana yang konon...
Sudah 6 Bulan Mana Keadilan Buat Keluarga Adib

Sudah 6 Bulan Mana Keadilan Buat Keluarga Adib

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 222 hits
Tommy Thomas ada sembunyikan sesuatu dalam prosiding inkues Presiden Isma Haji Aminuddin Yahaya kesal prosiding inkues kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim sehingga kini masih menimbulkan tanda tanya BANGI Sudah enam bulan Adib ...
Bersalin Ni Tak Kira Apa Cara Dekat Mana Hanya Untuk Uji Hubungan Kita Dengan Allah Tasha Manshahar

Bersalin Ni Tak Kira Apa Cara Dekat Mana Hanya Untuk Uji Hubungan Kita Dengan Allah Tasha Manshahar

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 372 hits
Penyanyi Tasha Manshahar selamat melahirkan anak lelaki seberat 3 5 kilogram di sebuah pusat perubatan di Bandar Baru Bangi beberapa hari lepas Suami Tasha Raqib Majid yang juga bekas penyanyi dan pengacara berkata bayi dan isterinya dalam ...
Tok Mat Pelik Macam Mana Nak Pulang Dana 1mdb Bila Akaun Umno Dah Kena Beku

Tok Mat Pelik Macam Mana Nak Pulang Dana 1mdb Bila Akaun Umno Dah Kena Beku

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 271 hits
Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas tugas presiden Datuk Seri Mohamad Hasan mempersoalkan kewajaran Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir yang meminta Umno memulangkan semula dana yang katanya diterima dari 1MDB Pertama sekali pemfailan ol...
Islam Bukan Milik Monopoli Mana Mana Parti Politik

Islam Bukan Milik Monopoli Mana Mana Parti Politik

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 334 hits
SAYED MUNAWAR SAYED MOHD MUSTAR Kenyataan Islam dahulu kemudian integriti gambaran simplistik yang culas tentang keutamaan dalam Islam Al Amin itu status sebelum risalah kenabian diwartakan Ia kurniaan Quraisy bahkan gambaran penerimaan bul...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Projek Impak Tinggi Kampung Tersusun Keutamaan Kerajaan Di Kedah

Cristiano Ronaldo Hat Trick Lagi

Sambutan Hari Raya Aidilfitri Peringkat Bahagian

Pipe And Drape Backdrop Ideas For Weddings Budget Friendly Elegance

Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda