Ingatkan Anak Selesema Biasa Rupanya Anak Dijangkiti Influenza Ada Cara Mama Nak Kenal Pasti


Pelik rasanya bila anak kecil kita kerap alami selesema malah tak juga sembuh walaupun diberikan ubat oleh doktor. Anak berhingus, berkahak dan selesama pada tempoh yang lama ditambah dengan suhu yang kurang stabil sebenarnya memberi petanda masalah infleunza. Namun ada beberapa perkara mama perlu kenal pasti bagi mengelakkan masalah ini berlarutan.
Menurut Dr. Mohammad Iqbal Mohammad Sarwar, Consultant Paediatrician daripada KPJ Damansara Specialist Hospital, influenza sebenarnya berbeza daripada selesema biasa kerana ia melibatkan kesan keseluruhan pada tubuh anak-anak yang dijangkiti.

Bagaimana Boleh Berjangkit?
• Influenza ini boleh dijangkiti melalui titisan air yang tersebar melalui mulut dan hidung. Apabila seseorang batuk atau bersin, zarah virus itu juga tersebar ke alam sekitar dimana seseorang boleh terdedah terhadapnya. Selain itu, ia juga boleh merebak melalui tangan kita yang tercemar.
• Selsema boleh disebarkan melalui dua cara; orang yang dijangkiti boleh menjangkiti orang lain ataupun orang yang tidak dijangkiti boleh dijangkiti melalui menyentuh permukaan yang telah dicemar oleh yang dijangkiti virus itu kepada tubuh badan sendiri.
Orang sering mengatakan mereka menghidap selsema padahal ia sebenarnya mungkin influenza.

Apa perbezaannya?
• Influenza merupakan penyakit yang berbeza berbanding dengan selsema biasa.
• Tidak seperti selsema, influenza dalam kebanyakan kes adalah penyakit yang lebih teruk. Simptom-simptom termasuk demam (demam tinggi > 38 ° C) dan kelesuan, batuk, sakit tekak, dan sakit otot.
• Tanda-tanda awal lain termasuk sakit perut, sakit dada dan cirit-birit. Jangkitan ini boleh merebak dengan cepat kepada penyakit pernafasan yang teruk terutamanya individu yang berada dalam kumpulan berisiko tinggi.
• Secara umumnya selsema adalah penyakit kurang serius dan mempunyai kadar morbiditi dan kematian yang rendah risiko kematian dan komplikasi yang teruk.
• Keseluruhannya, influenza lebih berbahaya berbanding dengan selsema utamanya di kalangan kanak kanak dan golongan berisiko tinggi.

Terdapat kumpulan yang berisiko tinggi yang boleh terdedah dengan influenza. Kanak-kanak juga dianggap berisiko tinggi. Mengapa anak-anak tergolong ke dalam kategori ini?
• Kanak kanak berada dalam keadaan pertumbuhan yang dinamik di mana sel sel membiak dan juga sistem organ sedang berkembang dengan pesat.
• Selain itu, kanak kanak juga bernafas udara yang lebih banyak dan pengambilan makanan dan air dalam kuantiti yang lebih sesuai dengan kadar nisbah berat badan mereka.

• Sistem saraf pusat mereka, ketahanan diri, pencernaan dan sistem pembiakan lebih terdedah berbanding dengan orang dewasa. Pendedahan kepada toksin alam sekitar tertentu boleh mengakibatkan kerosakan kekal, dan menyebabkan penyakit semasa dewasa.
• Kanak kanak juga lebih terdedah kepada keadaan persekitaraan yang tidak sihat dan bahan yang merbahaya kerana mereka lebih kerap bermain berdekatan dengan lantai atau tanah terutamanya ketika tahun-tahun awal mereka dan mereka juga sering terdedah kepada aktiviti tangan-ke-mulut.
Bagaimanakah influenza memudaratkan kanak kanak?
Kanak-kanak terutamanya mereka yang berada dibawah umur 5 tahun merupakan golongan yang terdedah merupakan golongan yang berpotensi untuk dijangkiti dan mengalami sakit yang ketara dari virus influenza ini. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mencadangkan pengambilan vaksin influenza tahunan terhadap kanak-kanak yang berumur di antara 6 bulan ke 5 tahun.

Apa Mama Perlu Buat?
• Kenali tanda awal influenza dan fahami bagaimana ia berbeza dengan selsema biasa.
• Rujuk pada pakar untuk mendapatkan nasihat jika anda rasa anda mengalami tanda awal atau gejala seperti influenza.
• Terakhir dan paling penting ialah untuk menitik beratkan keadaan kesihatan anda dan sentiasa bersikap proaktif dalam melindungi anda dan yang tersayang daripada dijangkiti dengan mengambil vaksinasi influenza tersebut.
• Tambahan pula, adalah penting untuk tidak mengambil ringan terhadap kepentingan menjaga kebersihan diri seperti membasuh tangan dengan sebetulnya demi menghalang pembiakan dan penyebaran penyakit ini.
The post Ingatkan Anak Selesema Biasa Rupanya Anak Dijangkiti Influenza, Ada Cara Mama Nak Kenal Pasti! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ingatkan-anak-selesema-biasa-rupanya-anak-dijangkiti-influenza-ada-cara-mama-nak-kenal-pasti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Kahwin Dengan Mama Kena Pikat Hati Anak Anak Dulu

Nak Kahwin Dengan Mama Kena Pikat Hati Anak Anak Dulu

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 305 hits
Perkahwinan kali keempat hanya bertahan selama 10 bulan anak anak kepada produser popular Datuk A Aida tumpang bahagia dan menyokong keputusan yang dibuat oleh The post appeared first on
Cara Nak Rawat Selesema Dengan 7 Bahan Semulajadi Yang Disarankan Doktor Pakar

Cara Nak Rawat Selesema Dengan 7 Bahan Semulajadi Yang Disarankan Doktor Pakar

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 307 hits
Selesema menyerang lagi Pasangan menggesa anda untuk mengambil ubat selesema atau melakukan tips mudah bagi merawatnya Katanya tips ini daripada bahan semulajadi boleh percaya ke Lagipun sebagai seorang ibu yang sedang menyusukan bayi anda ...
Ingatkan Kudis Ibu Terkejut Tengok Badan Anak Rupa Rupanya

Ingatkan Kudis Ibu Terkejut Tengok Badan Anak Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 996 hits
Seekor nyamuk pun mesti ibu bapa takkan bagi hinggap di pipi anak anak inikan pula benda serius macam kena dera terjatuh ataupun jangkitan penyakit seperti HFMD Confirm tak menang tangan untuk uruskan anak anak tambahan apabila anak jatuh s...
Anak Mama Memang Cerdik Ainul Mahu Diangkat Dah Mula Nak Berdiri

Anak Mama Memang Cerdik Ainul Mahu Diangkat Dah Mula Nak Berdiri

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 440 hits
Tiada apa yang melegakan ibu ayah tatkala melihat si kecil makin pulih Ainul Mardhiah bayi 10 bulan yang menghidap kanser Germ Cell Tumor kini makin menunjukkan perkembangan yang baik seperti bayi lain Dalam kemaskini Instagram ibu Ainul Nu...
Nak Sebenarnya Anak Makcik Tu Dah Mati Dua Bulan Sudah Aksiden Depan Upm Kisah Gadis Misteri Yang Menumpang Kereta Saya

Nak Sebenarnya Anak Makcik Tu Dah Mati Dua Bulan Sudah Aksiden Depan Upm Kisah Gadis Misteri Yang Menumpang Kereta Saya

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 1088 hits
Kejadian ini dikatakan berlaku pada tahun 1980 an Hari itu hari Sabtu Seperti biasa pada sebelah petang Mazlan akan bertolak dari KL balik ke kampung orang tuanya di Melaka Tetapi hari itu Mazlan bertolak lewat sedikit Dia bertolak ketika m...
Tak Dapat Apa Yang Nak Terus Merajuk Baling Barang Guna Teknik Ni Kawal Anak

Tak Dapat Apa Yang Nak Terus Merajuk Baling Barang Guna Teknik Ni Kawal Anak

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 498 hits
Anak suka merajuk dan membaling barang bila kehendaknya tidak diikut antara yang biasa berlaku Keadaan ini jika tak diatasi boleh berlanjutan hingga anak besar Sebagai mak ayah perlu faham dulu kenapa anak bertindak sedemikian dan jangan ce...
Nak Turunkan Jaundis Anak Tasha Manshahar Beri Susu Ibu 2 Jam Sekali

Nak Turunkan Jaundis Anak Tasha Manshahar Beri Susu Ibu 2 Jam Sekali

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 362 hits
Bayi baru lahir akan melalui fasa jaundis penyusuan susu ibu cara terbaik untuk menurunkan paras kuning pada bayi seperti yang dilakukan oleh Tasha Manshahar ini Penyanyi Tasha Manshahar yang pada 21 Mei lalu berkongsi tentang keadaan si ke...
Ajar Anak Lelaki Cara Urus Rumah Supaya Mereka Boleh Berdikari

Ajar Anak Lelaki Cara Urus Rumah Supaya Mereka Boleh Berdikari

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 741 hits
Ajar Anak Lelaki Cara Urus Rumah Supaya Mereka Boleh Berdikari Dalam sesebuah institusi keluarga anak perempuanlah yang selalu ditekankan untuk membantu ibu membuat kerja kerja rumah seperti memasak melipat kain atau mengemas Manakala anak ...
Nak Anak Jadi Orang Berguna Suami Isteri Sepakat Bagi Anak Nama Google

Nak Anak Jadi Orang Berguna Suami Isteri Sepakat Bagi Anak Nama Google

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 441 hits
Menamakan anak dengan nama yang baik merupakan amalan yang dipercayai dapat mempengaruhi sikap dan masa depan anak tersebut Oleh yang demikian kebanyakan ibu bapa akan memilih nama nama yang mempunyai makna yang baik untuk dinamakan kepada ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Zus Ice Watermelon Latte

Gnabry Akan Kembali Sane Diragui Untuk Perlawanan Bayern Dengan Real Madrid

Sarah Yasmine Kenalan Saya Anna Jobling

Dendam Rupanya Babak Chacha Maembong Jasmin Hamid Ganyang Ruhainies Buat Netizen Puas

Komen Jelik Mangsa Nahas Helikopter Peniaga Didenda Rm 23 000 Mohon Maaf Atas Kesalahan

Lonjakan Inovasi Dan Transformasi Mindef Lancar Pameran Lima 2025