Info Mengenai Kucing Hutan Malaysia


Kucing Hutan Malaysia – Apa yang Perlu Kita Tahu?Kucing Hutan juga dikenali sebagai Asian Leopord Cat (ALC). Ia merupakan salah satu jenis kucing liar yang terdapat di Malaysia.
Saiz kucing ini hampir sama dengan kucing biasa. Bezanya cuma badan kucing hutan lebih langsing dengan kaki yang lebih panjang dan lebar berbanding kucing biasa. Spesis kucing hutan ini terancam akibat diburu untuk dijadikan haiwan perliharaan disebab bulunya yang unik dan cantik.
Harga Kucing Hutan Malaysia Permintaan menggalakkan selain tawaran harga lumayan mencecah RM6,000 seekor menjadi faktor utama aktiviti menjual kucing hutan kini semakin berleluasa dilakukan pihak tidak bertanggungjawab.
Read: Living with a Ragdoll Cat
Selain dilakukan oleh sindiket yang menjual haiwan berkenaan secara atas talian, kegiatan itu turut membabitkan masyarakat Orang Asli di kawasan luar bandar.
Kucing hutan dijual pada harga antara RM500 hingga RM6,000 seekor dan harga haiwan berkenaan yang banyak ditemui dalam kawasan hutan kecil serta ladang kelapa sawit bergantung kepada jantina, umur, saiz dan kesihatan.
Sumber – Harian Metro
Jenis Kucing Hutan Di Malaysia 1.Kucing Congkok
Kucing Congkok (Prionailurus Bengalensis) disebut sebagai leopard cat dalam Bahasa Inggeris dek kerana bulunya yang bintik-bintik. Bulu kucing congkok bervariasi sesuai dengan habitatnya.
Panjang tubuhnya sekitar 46 cm dengan berat badan sekitar 2,2 kg. Panjang ekornya mencapai seperdua bahagian tubuhnya.
Kucing hutan termasuk haiwan noktural yang selalu aktif dimalam hari untuk berburu mangsa seperti burung, tikus, , tupai, serangga, ampibi, kelinci, kancil dan binatang kecil lainnya.
Kucing hutan tersebar India, Afghanistan, Nepal, Pakistan, Bangladesh, Bhutan, Brunei Darussalam, Cambodia, Thailand, Vietnam, Myanmar, Pilipina, Laos, Malaysia, Singapura, hingga ke Jepun, Korea Selatan, Korea Utara, Rusia, Taiwan, China, dan Hong Kong.
2.Kucing Batu
Kucing Batu memiliki nama latin Pardofelis Marmorata atau Felis Marmorata. Ia dikenali sebagai harimau akar di kalangan penduduk tempatan
Secara umumnya, Kucing ini memiliki bentuk tubuh yang hampir sama dengan kucing. Apa yang membezakan adalah Kucing Batu memiliki kaki yang lebih panjang dan telapak kaki yang lebar, serta tubuh yang lebih ramping.
Jenis kucing ini banyak terdapat di Asia Tenggara dan Asia Selatan,
3.Kucing Emas Asia
Kucing Emas Asia (Pardofelis Temminckii, syn. Catopuma Temminckii) juga disebut kucing Temminck
Jenis kucing ini terancam kerana jumlahnya yang sedikit dan terus menurun. Berat badannya sekitar 8-12 kg dengan panjang sekitar 1,2 kg. Warna bulu kucing ini berwarna coklat keemasan.
Kucing emas terdapat diseluruh kawasan Asia Tenggara, mulai dari Tibet, Nepal, Bhutan, India dan Bangladesh ke Myanmar, Thailand, Kamboja, Laos, Vietnam, Cina Selatan ke Malaysia dan Sumatera
4.Kucing Dahan Kalimantan
Kucing Dahan Kalimantan ini hanya terdapat di Pulau Kalimantan dan Pulau Sumatera.
Jenis kucing ini berukuran sedang, panjang badannya sekitar 90-95 cm, dan berat badannya sekitar 12-25 kg.
Ekornya dapat tumbuh sesuai dengan panjang tubuhnya yang dapat menjaga keseimbangannya. Bulunya berbentuk oval tak beraturan dengan pinggiran hitam dan di dalamnya terdapat titik-titik hitam sehingga lebih gelap dari Harimau Dahan Malaya.
Di Kalimantan jenis kucing ini dapat dijumpai di hutan dataran rendah sedangkan di Sumatera dapat dijumpai di daerah perbukitan dan pegunungan.
5.Kucing Dahan Benua
Kucing ini memiliki rambut coklat keabu-abuan dengan motif seperti awan dan memiliki titik hitam di atasnya.
Ia tersebar di Asia Tenggara, Republik Rakyat Cina, Indocina, India, dan Semenanjung Malaya. Jenis kucing ini telah punah di alam liar Republik China. Di Indonesia, macan daratan ditemukan di Pulau Kalimantan dan Pulau Sumatera namun pada tahun 2006 tidak lagi dianggap sebagai spesies macan tutul subtropis namun termasuk dalam tipe Neofelis Diardi.
6.Kucing Hutan Borneo – Sabah, Sarawak & Kalimantan
Kucing bay juga dikenali sebagai kucing Borneo, adalah kucing liar yang sangat sukar ditemui. Pada tahun 2002, IUCN mengklasifikasikan kucing ini sebagai terancam dengan kemerosotan populasi sebanyak 20% dijangka berlaku pada tahun 2020
Kucing bay juga dikenali sebagai kucing Borneo, adalah kucing liar yang sangat sukar ditemui. Pada tahun 2002, IUCN mengklasifikasikan kucing ini sebagai terancam dengan kemerosotan populasi sebanyak 20% dijangka berlaku pada tahun 2020. Pada tahun 2007, saiz populasi dijangka hanya sebanyak 2500 ekor kucing dewasa.
Lesen Kucing Hutan Tiada Lesen Bagi Kucing Hutan – Jabatan Perhilitan Malaysia telah mengeluarkan senarai haiwan sebagai haiwan terlindung dibawah Akta 716.
Mungkin ada yang diwar warkan menyatakan memiliki kucing hutan memerlukan lesen tapi sebenarnya tiada pengeluaran lesen bagi haiwan tersebut. Kucing hutan, kucing batu adalah haiwan yang diperlindungi sepenuhnya. Sesiapa yang memiliki perlu diserahkan terus ke Jabatan Perhilitan Negeri yang berhampiran.
Antara yang popular kucing hutan, kucing batu, kucing dahan(terdapat di hutan sumatera dan kalimantan) dan kucing tulap.
Gambar Kucing Hutan Malaysia Kucing Dahan Benua Kucing Batu Kucing Congkok The post Info Mengenai Kucing Hutan Malaysia appeared first on Dennis G. Zill.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.dennisgzill.com/info-mengenai-kucing-hutan-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penjelasan Kementerian Pendidikan Malaysia Mengenai Pengenalan Tulisan Khat Dalam Bahasa Melayu

Penjelasan Kementerian Pendidikan Malaysia Mengenai Pengenalan Tulisan Khat Dalam Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 832 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraBaru baru ini hangat di segala pelusuk media sosial tentang satu isu iaitu berkaitan tulisah khat di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Jadi aku rasa sebelum kita keluarkan pendapat mengenai sesuatu perkar...
Tingkatkan Kesedaran Anda Mengenai Orang Asal Malaysia Menerusi Google Earth Voyager

Tingkatkan Kesedaran Anda Mengenai Orang Asal Malaysia Menerusi Google Earth Voyager

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 256 hits
Tarikh 9 Ogos merupakan Hari Antarabangsa Orang Asal Sedunia yang meraikan orang orang pribumi di seluruh negara Bagi meraikan tarikh ini Google Malaysia menerusi program Google Earth Outreach for Good untuk meningkatkan kesedaran orang ram...
Raja Arab Saudi Taja 20 Jemaah Malaysia Tunaikan Haji

Raja Arab Saudi Taja 20 Jemaah Malaysia Tunaikan Haji

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 286 hits
KUALA LUMPUR Raja Arab Saudi Raja Salman Abdulaziz Al Saud menaja 20 jemaah Malaysia untuk menunaikan haji di bawah program Tetamu Raja Arab Saudi 2019 Program tahunan kendalian Kementerian Hal Ehwal Agama Dakwah dan Bimbingan Arab Saudi di...
Universiti Malaysia Sabah Merangkul 5 Pingat Emas

Universiti Malaysia Sabah Merangkul 5 Pingat Emas

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 442 hits
Universiti Malaysia Sabah merangkul 5 pingat emasKONTINJEN UMS ke Karnival Sukan MASUM 2019 di UMP Universiti Malaysia Sabah merangkul 5 pingat emas 4 perak dan 4 gangsa pada Fasa 1 Karnival Sukan Majlis Sukan Universiti Universiti Malaysia...
Puas Hati Kah Rakyat Malaysia Dengan Perkhidmatan Yang Diberikan Ktm Berhad

Puas Hati Kah Rakyat Malaysia Dengan Perkhidmatan Yang Diberikan Ktm Berhad

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 264 hits
Perkhidmatan KTM Komuter merupakan salah satu perkhidmatan yang amat penting bagi rakyat di sekitar Lembah Klang Namun umum ketahui bahawa perkhidmatan KTM Komuter sejak sekian lama mempunyai pelbagai masalah Antara masalah KTM Komuter adal...
Xiaomi Mi A3 Rasmi Di Malaysia Harga Bermula Rm899

Xiaomi Mi A3 Rasmi Di Malaysia Harga Bermula Rm899

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 270 hits
Xiaomi Malaysia hari ini telah pun melancarkan telefon pintar berasaskan Android One untuk pasaran tempatan iaitu Xiaomi Mi A3 Dua variasi dibawa ke Malaysia dan ia akan dijual bermula 3 Ogos 2019 ini Dua model yang ditawarkan adalah varias...
Xiaomi Mi Band 4 Turut Dilancarkan Untuk Pasaran Malaysia Berharga Rm149

Xiaomi Mi Band 4 Turut Dilancarkan Untuk Pasaran Malaysia Berharga Rm149

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 195 hits
Bersama sama pihak Xiaomi turut memperkenalkan gelang tangan pintar mereka yang terbaru untuk pasaran tempatan iaitu Mi Band 4 hadir dengan panel berwarna berasaskan AMOLED sekaligus memudahkan anda bukan sahaja mengikuti pelbagai notifikas...
10 Logo Yang Turut Disenarai Pendek Dalam Final Logo Visit Malaysia 2020

10 Logo Yang Turut Disenarai Pendek Dalam Final Logo Visit Malaysia 2020

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 402 hits
Rasanya dah berkali kali logo bagi kempen Visit Malaysia 2020 ini dicipta semula bilamana ianya pernah mendapat kecaman hebat netizen selepas mula diperkanalkan suatu ketika dahulu Rentetan daripada kes tersebut Kementerian Perlancongan Sen...
Jemaah Haji Malaysia Kekal Kebersihan Jadi Contoh Negara Lain

Jemaah Haji Malaysia Kekal Kebersihan Jadi Contoh Negara Lain

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 289 hits
MAKKAH Jemaah haji Malaysia diminta supaya mengekalkan budaya kebersihan diamalkan oleh jemaah haji sebelum ini bagi menjaga imej Malaysia di mata dunia dan menjadi contoh kepada jemaah haji dari negara lain Ketua Rombongan Haji Malaysia Da...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Buasir Otak Tv Main Teka Bendera Negara

3 Leather Sofas For Your Mid Century Modern Entertainment Room