Industri Farmaseutikal Tiga Pengeluar Vaksin Dan Syarikat Tempatan Berkerjasama Khairy Jamaluddin



Kerajaan sedang memuktamadkan perjanjian untuk tiga pengeluar vaksin bekerjasama dengan syarikat tempatan dan membantu perkembangan industri farmaseutikal tempatan, kata pengerusi bersama Jawatankuasa Khas Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV), Khairy Jamaluddin.
Menteri sains, teknologi dan inovasi itu menekankan Malaysia mahu perjanjian perolehan vaksin bukan semata-mata menjadi perjanjian jual beli, tetapi juga peluang untuk Malaysia membina kemampuan menghasilkan vaksin sendiri pada masa hadapan.
Bagaimanapun, dia menegaskan kerajaan tidak berminat dengan syarikat pengantara yang hanya mahu menjadi pengedar vaksin semata-mata.
“Syarikat-syarikat datang jumpa saya dan berkata, ‘Saya pengedar vaksin A’. Saya tanya mereka, apa nilai tambah syarikat kamu? Kalau mereka sekadar pengedar, mereka tak cukup nilai tambah.
“Kita nak lihat apakah kita boleh libatkan pengeluaran serta kajian dan pembangunan sekali.
“Jadi kita telah melihat bahawa tiga lagi perjanjian yang berada di proses perundingan terakhir. Syarikat-syarikat ini memberi nilai tambah kepada pembangunan vaksin negara,” katanya dalam sidang media di Putrajaya hari ini.
Dia turut memaklumkan Malaysia mempunyai kapasiti menghasilkan vaksin untuk penggunaan manusia.
Kata Khairy, tiga pengeluar vaksin yang dimaksudkan ialah Sinovac dan CanSino Biologics dari China, serta Institut Kajian Epidemiologi dan Mikrobiologi Gamaleya dari Rusia, namun tidak menamakan syarikat tempatan yang terlibat.
Tambahnya, Malaysia sedang mencari jalan untuk membangunkan kapasiti penghasilan vaksin dalam tiga aspek – pengeluaran, kajian dan pembangunan, serta pemindahan teknologi.
Secara khusus, Khairy memberitahu Sinovac akan membekalkan 14 juta dos calon vaksinnya secara pukal, cukup buat 7 juta rakyat Malaysia (22 peratus daripada populasi).
Sebuah syarikat tempatan akan melakukan proses fill-finish – secara asasnya membungkus semula vaksin ke dalam botol-botol kecil sebelum diagihkan. Khairy berkata proses ini ialah langkah pertama yang penting dalam membangunkan kapasiti pengeluaran vaksin.
Untuk rekod, pengeluaran ubat suntikan selalunya dipantau ketat oleh pengawal selia dan pengeluar bagi memastikannya bebas daripada bahan pencemar.
Khairy tidak mendedahkan tahap penglibatan syarikat tempatan untuk CanSinoBIO dan Gamaleya.
Sebaliknya, katanya, Malaysia sedang memuktamadkan perjanjian untuk membeli 3.5 juta dos calon vaksin dari CanSinoBIO, dan 6.4 juta dos vaksin Sputnik V dari Gamaleya.
Katanya, vaksin CanSinoBIO agak menarik memandangkan ia merupakan vaksin satu dos, sedangkan kebanyakan vaksin Covid-19 ialah vaksin dua dos.
Untuk rekod, calon vaksin Sinovac, CanSinoBIO, dan Gamaleya masih dalam peringkat ujian. Gamaleya ada membuat kenyataan berhubung keberkesanan vaksinnya namun belum membuktikan dakwaan mereka itu.
The post Industri Farmaseutikal: Tiga pengeluar vaksin dan syarikat tempatan berkerjasama – Khairy jamaluddin appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/23/industri-farmaseutikal-tiga-pengeluar-vaksin-dan-syarikat-tempatan-berkerjasama-khairy-jamaluddin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiga Sukarelawan Vietnam Terima Suntikan Pertama Vaksin Covid 19 Buatan Tempatan

Tiga Sukarelawan Vietnam Terima Suntikan Pertama Vaksin Covid 19 Buatan Tempatan

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 249 hits
HANOI Tiga orang sukarelawan menjadi penerima suntikan pertama dos sebanyak 50 mikrogram vaksin COVID 19 Nanocovax pada 26 Disember lalu Nanocovax dibangunkan oleh Nanogen Pharmaceutical Biotechnology JSC dan Universiti Perubatan Tentera Vi...
Dua Pegawai Kanan Tiga Pengarah Syarikat Ditahan

Dua Pegawai Kanan Tiga Pengarah Syarikat Ditahan

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 234 hits
Dua pegawai kanan kerajaan termasuk seorang timbalan ketua pengarah dan tiga pengarah syarikat perkapalan ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana disyaki terlibat skandal rasuah berhubung kelulusan dan pengecualian khas kepada...
Tuduhan Komisen Rm500 Juta Beli Vaksin Covid 19 Tajuddin Cakap Tanpa Bukti Sekali Lagi Kata Khairy

Tuduhan Komisen Rm500 Juta Beli Vaksin Covid 19 Tajuddin Cakap Tanpa Bukti Sekali Lagi Kata Khairy

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 380 hits
December 23 2020 1 47 PMTajuddin Abdul Rahman dan Khairy Jamaluddin PETALING JAYA Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin membidas Ahli Parlimen Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman kerana mendakwa ada pihak meraih komisen RM500 ...
Vaksin Covid 19 Patut Sudah Tersedia Untuk Semua Kata Khairy

Vaksin Covid 19 Patut Sudah Tersedia Untuk Semua Kata Khairy

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 199 hits
Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin PETALING JAYA Perbezaan dari segi pemerolehan vaksin antara negara maju dan membangun mesti diselesaikan kata Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Meminta agar vaksin Co...
Khairy Jamaluddin Cedera Ringan Jatuh Basikal Dipercayai Terlanggar Lubang

Khairy Jamaluddin Cedera Ringan Jatuh Basikal Dipercayai Terlanggar Lubang

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 378 hits
1 127 total views 1 127 views today Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin dilaporkan jatuh basikal dipercayai terlanggar lubang kecil di jalan raya hari ini Kejadian yang berlaku itu menyebabkan dirinya mengalami luka kecil ...
Guna Logo Syarikat Pengeluar Daging Terkenal

Guna Logo Syarikat Pengeluar Daging Terkenal

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 227 hits
Terdahulu ketika menggulung usul di Dewan Negara Datuk Rosol memaklumkan Sebuah syarikat yang dipercayai terlibat dengan kartel daging haram telah disita dan dijangka akan didakwa di mahkamah esok Menurutnya siasatan mendapati modus operand...
Langgar Jalan Berlubang Muka Khairy Jamaluddin Habis Bercalar Jatuh Basikal

Langgar Jalan Berlubang Muka Khairy Jamaluddin Habis Bercalar Jatuh Basikal

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 188 hits
Umum sedia maklum bahawa Menteri Sains Teknologi dan Inovasi YB Khairy Jamaluddin Abu Bakar memang tidak asing lagi dengan aktiviti berbasikal Beliau yang sudah lama melakukan aktiviti itu andai mempunyai masa terluang juga tidak lokek berk...
Kerajaan Timbang Beri Suntikan Vaksin Kepada Semua Ahli Parlimen Kata Khairy

Kerajaan Timbang Beri Suntikan Vaksin Kepada Semua Ahli Parlimen Kata Khairy

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 292 hits
Khairy Jamaluddin berkata jawatankuasa vaksin yang beliau pengerusikan bersama menteri kesihatan akan membuat cadangan mengenai golongan yang akan diberikan keutamaan dalam suntikan vaksin KUALA LUMPUR Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Kh...
Satgas Sebut Vaksin Covid 19 Digratiskan Untuk Capai Herd Immunity

Satgas Sebut Vaksin Covid 19 Digratiskan Untuk Capai Herd Immunity

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 156 hits
Wiku tak menjelaskan jenis vaksin Covid 19 yang akan diberikan secara gratis kepada masyarakat Menurut dia hal tersebut akan diputuskan lebih lanjut oleh pemerintah
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih