Imbas Semula Siasat Skandal Bank Negara Rugi Rm30 Bilion Rm100 Bilion Ketika 22 Tahun Era Mahathir



KUALA LUMPUR, 24 FEB: Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata beliau pernah mengatakan Pakatan Rakyat (PR) patut membuka semula siasatan terhadap skandal RM30 bilion tukaran wang asing 1992 jika berjaya mentadbir negara selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti.

Selain itu, katanya, Suruhanjaya Siasatan Diraja sepatutnya ditubuhkan bagi menyiasat kerugian RM100 bilion yang ditanggung negara di dalam skandal kewangan sepanjang 22 tahun era pemerintahan bekas Perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurutnya, walaupun 13.3 juta pengundi pada PRU-13 belum membuat keputusan sama ada mereka menyokong cadangan itu, siasatan awam menyeluruh perlu dilakukan kerana kerugian RM100 bilion itu tiada langsung akauntabiliti dan ketelusan malah rasuah, kronisme dan penyalahgunaan kuasa berleluasa selama lebih tiga dekad itu.

“Saya memberi jaminan tidak mahu melihat Mahathir mengalami nasib sama seperti Mubarak atau Gadafi, atau ditahan di penjara tetapi perlu ada perakaunan penuh mengenai kerugian RM100 bilion skandal kewangan selama era Mahathir.

“Sebaliknya mahu melihatkan institusi penting negara seperti kehakiman, perkhidmatan awam, Pejabat Peguam Negara, polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dikompromi dan tunduk mengikut perintah Perdana Menteri yang sehingga kini Malaysia masih belum lagi pulih sepenuhnya,” katanya dalam kenyataan media mengenai Pengiraan Detik 47 Hari Ke PRU-13, semalam.

Menurutnya, hanya selepas itu Malaysia boleh bermula dengan halaman baru iaitu membina bangsa Malaysia yang hebat yakni yang bersatu, harmoni, berdaya saing, progresif dan makmur.
Beliau berkata, sehingga kini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak masih gagal menyatakan secara jujur dan berterus-terang sama ada rakyat Malaysia masih membayar RM100 bilion skandal kewangan yang dilakukan dalam era pemerintahan Mahathir dengan keputusan kerajaan pada 2011 yang menghapuskan RM580 juta hutang Tan Sri Tajuddin Ramli yang diselesaikan “luar mahkamah” antara Danaharta dan GLC lain dengan mengambil kira semua saman yang belum selesai antara mereka.

“Sebelum penyelesaian itu, Tajuddin mendakwa dalam afidavitnya bahawa Mahathir membuatnya membeli MAS pada 1994 bagi menyelamatkan Bank Negara yang mengalami kerugian pertukaran wang asing secara besar-besaran berpunca daripada spekulasi pasaran sebagai “khidmat kepada negara” dengan “Overriding Agreement” untuk membayar gantirugi beliau terhadap sebarang kerugian yang ditanggung.

“Walaupun perkara ini dinafikan Mahathir, perlu ditentukan siapa yang bercakap benar, Mahathir atau Tajuddin dan siapa yang mesti bertanggungjawab terhadap kerugian RM10 bilion MAS, RM1.8 bilion kerugian pembelian semula 29.09 peratus kepentingan Tajuddin dalam MAS pada harga RM8 seunit berbanding harga pasaran RM3.68 seunit ketika perjanjian ditandatangani pada 20 Disember 2000 diikuti laporan polis MAS dari 2002 bahawa Tajuddin menyebabkan pengangkutan negara kerugian melebihi RM8 bilion,” ujarnya.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur menggangarkan di Parlimen dua dekad lalu bahawa Bank Negara kerugian RM30 bilion daripada skandal pertukaran asing ketika pemerintahan Mahathir.

Bagaimanapun, katanya, Bank Negara mendakwa kerugian RM10.1 bilion pada 1992 dan RM5.7 bilion pada 1993 sementara bekas Timbalan Gabenor Bank Negara, Dr Rosli Yaakop tahun lalu di sebuah forum awam menganggarkan Bank Negara kerugian antara US$27 dan US$33 bilion, lima kali ganda melebihi rizab asingnya dan aset keseluruhan sebanyak US$20.7 bilion pada 1992.

“Terkini portal berita perniagaan yang baru berusia tiga hari, KiniBiz, Jose Barrock melaporkan “Syed Mokhtar eyes Malaysia Airlines” bahawa Syed Mokhtar Albukhary mencadangkan kerajaan persekutuan mengambil alih cabang pelaburan negara, 69.3 peratus kepentingan ekuiti Khazanah Nasional Berhad dalam Malaysia Airlines (MAS) termasuk sebahagian daripada subsidi minyak jangka panjang oleh kerajaan untuk 60 tahun.

“Rakyat Malaysia menanti pendedahan sepenuhnya perkembangan terbaru itu dalam kerumitan hubungan korporat-kerajaan, dengan “sumber yang dekat dengan Syed Mokhtar” menafikan terdapat cadangan untuk mengambil alih MAS dengan “dua sumber berlainan” mengesahkan bahawa urusan sedemikian sedang difikirkan,” tambahnya.

Bagaimanapun, katanya, isu utama mengenai kebimbangan orang ramai terhadap tadbir urus yang baik di Malaysia sama ada membabitkan skandal kewangan lama yang muncul daripada penswastaan secara menyeluruh dan khususnya mengenai penerbangan milik negara yang bermasalah.

“Selain itu, empayar perniagaan Syed Mokhtar dan hutang meganya membimbangkan sama ada ia akan diselamatkan (bail out) kerajaan menggunakan duit pembayar cukai dan sejarah korupsi, kronisme dan penyalahgunaan kuasa di dalam senarai panjang Umnoutra yang diselamatkan dengan tanggungan rakyat sejak berdekad lalu.

“PRU-13 adalah waktu paling sesuai untuk meninjau kembali isu yang membimbangkan orang ramai mengenai akauntabiliti, ketelusan dan tadbir urus baik.

“Walaupun Najib telah memberi keutamaan untuk akauntabiliti, ketelusan dan tadbir urus baik dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP) serta Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), semua itu kekal sebagai slogan yang meniti di bibir memandangkan tiada yang berubah dalam bidang itu atau kedudukan rasuah Malaysia seperti digambarkan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) di bawah Najib lebih buruk berbanding Perdana Menteri sebelumnya – Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein, Tun Mahathir dan Tun Abdullah,” katanya.

“Skandal MAS di bawah Najib berterusan sebagaimana Barry Wain, dalam bukunya “Malaysian Maverick”, menggangarkan Malaysia kerugian RM100 bilion di dalam empat skandal kewangan ketika pemerintahan Mahathir.

“Pada PRU-13 nanti, pengundi Malaysia bukan saja perlu menghukum transformasi kosong Najib sepanjang empat tahun lalu, juga menghukum 22 tahun autoritarian dan korup Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri dari 1981 hingga 2003 yang ketika ini begitu rancak berkempen,” katanya.

Pada 24 Februari 2013 oleh RoketKini
MR :  Dulu bukan main kutuk Mahathir, Selepas memang tutup kes Mahathir buka kes Najib...


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/03/imbas-semula-siasat-skandal-bank-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Mahathir Bidas Peguam Negara Bebas 12 Individu Terlibat Ltte Merbahaya Kepada Negara

Peguam Mahathir Bidas Peguam Negara Bebas 12 Individu Terlibat Ltte Merbahaya Kepada Negara

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 657 hits
Tindakan Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas untuk menghentikan prosiding undang undang terhadap 12 individu yang didakwa terlibat dengan aktiviti Harimau Pembebasan Tamil Eelam sangat berbahaya untuk masa akan datang Peguam Haniff Khatri Ab...
Lantik Semula Mahathir Jadi Pm Tak Selesai Masalah Bubar Parlimen Pilihan Terbaik

Lantik Semula Mahathir Jadi Pm Tak Selesai Masalah Bubar Parlimen Pilihan Terbaik

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 317 hits
Sejak Tun Mahathir Mohamad dilantik sebagai Perdana Menteri interim semalam terdapat kecenderungan yang nyata daripada pelbagai parti untuk melantiknya semula sebagai Perdana Menteri PH khususnya DAP dan Amanah sudah memutuskan untuk mencal...
Ngo Gesa Kerajaan Baharu Siasat Semula Kes Adib Dan Kes Berprofil Tinggi Yang Digugurkan

Ngo Gesa Kerajaan Baharu Siasat Semula Kes Adib Dan Kes Berprofil Tinggi Yang Digugurkan

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 256 hits
KUALA LUMPUR Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam menuntut kerajaan baharu menyiasat semula kes berprofil tinggi yang telah digugurkan Pengerusinya Aminuddin Yahaya berkata ia termasuk kes bekas anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd K...
Peguam Negara Perlu Rujuk Semula Kes Adib Ltte Terowong Pulau Pinang

Peguam Negara Perlu Rujuk Semula Kes Adib Ltte Terowong Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 254 hits
Peguam Negara yang baharu Tan Sri Idrus Harun digesa supaya merujuk kembali kes kes yang telah ditutup dan masih tidak selesai demi keadilan dan kesejahteraan rakyat Sebagai contoh keadilan terhadap kematian anggota Bomba dan Penyelamat Mal...
Tun Dr Mahathir Tiba Di Istana Negara

Tun Dr Mahathir Tiba Di Istana Negara

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 276 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad tiba di Istana Negara dipercayai bagi menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini Dr Mahathir tiba pada 4 45 petang menaiki kenderaan Proton Perdana diiringi oleh p...
Langkah Gagal Dr Mahathir Jumpa Spb Ydp Agong Minta Tempoh 3 Tahun Pm Interim

Langkah Gagal Dr Mahathir Jumpa Spb Ydp Agong Minta Tempoh 3 Tahun Pm Interim

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 489 hits
If you check mate Mahathir he will bring out another king from his pocket Tapi malangnya kali ini poket Dr Mahathir bocor dan buah king yang Dr Mahathir simpan dalam poket sudah tercicir Berlakon sedih menunjukkan sikap yang kononnya prihat...
Penindasan 200 Tahun Terhadap Negara Dan Umat Islam

Penindasan 200 Tahun Terhadap Negara Dan Umat Islam

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 351 hits
Sepanjang tempoh 200 tahun dunia umat Islam telah diduduki dijajahi ditindas dan dizalimi oleh kuasa kuasa bukan Islam Rejim rejim boneka yang diletakkan di dalam kerajaan Islam turut menindas umatnya sendiri dan masih melakukannya sehingga...
Budak 5 Tahun Maut Ditetak Bapa Ketika Tidur

Budak 5 Tahun Maut Ditetak Bapa Ketika Tidur

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 216 hits
SUBANG JAYA Seorang kanak kanak lelaki lima tahun maut selepas ditetak di kepala dan tangan dengan parang oleh bapanya sendiri di sebuah rumah di Flat Puchong Permai di sini kira kira jam 5 40 petang Isnin Ketika kejadian mangsa dikatakan t...
Mahathir Dilantik Semula Mahathir Letak Jawatan Geng Azmin Bersatu Keluar Ph

Mahathir Dilantik Semula Mahathir Letak Jawatan Geng Azmin Bersatu Keluar Ph

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 369 hits
Apabila PM Dr Mahathir letak jawatan maka seluruh kabinet juga hilang jawatan Kini hak YDP Agong memlih Perdana Menteri baharu berdasarkan sokongan majoriti Ahli Parlimen Jika Dr Mahathir ada sokongan majoriti beliau boleh dilantik semula s...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega