Imam Muda Hassan Kongsi Amalan Suami Teman Isteri Bersalin Dengan Izinnya Mudah


Bila dapat berita bakal menimang cahaya mata, pasti kegembiraan terpancar di wajah suami isteri. Tambah lagi anak yang ditunggu itu dah dinantikan sekian lama. Cuma dalam hati akan terdetik, adakah aku mampu jadi ibu ayah yang sempurna pada anak?
Menurut Imam Muda Hassan dalam perkongsiannya di Pa&Ma Go Live (Istimewa Jenama Pilihan 2022) dengan topik Amalan Suami Teman Isteri Bersalin, beliau berkata kita sebenarnya perlu mempersiapkan diri menjadi ibu ayah sejak dari awal lagi. Sebab itulah Allah SWT memberi tempoh 9 bulan lebih sebelum bayi dilahirkan.

Tempoh ini sepatutnya kita dah buat persediaan sebaik mungkin dan secara tak langsung boleh memberi kekuatan. Namun orang selalu bertanya apa yang patut disediakan daripada awal sebelum anak lahir.
Bila kita nak bergelar seorang bapa atau pun ibu perlu ada persediaan dari segi kewangan. Kalau ada rezeki lebih apa salahnya kita pilih untuk bawa isteri bersalin di hospital swasta.
Selain kewangan, ilmu agama dan ilmu untuk keyakinan dalam diri pun penting kerana dari lahir sehingga besar anak yang di didik dalam persekitaran yang baik akan berjaya dalam hidup dan insyaAllah boleh cemerlang dunia akhirat.

Sementara itu, Imam Muda Hassan juga turut menyatakan sebagai suami, ada beberapa amalan yang boleh dilakukan ketika isteri hendak bersalin bagi memberi ketenangan. Antaranya adalah:
Persiapkan mental dan fizikal
Bila kita nak menyambut kelahiran anak, sebagai suami kena bersiap sedia dari segi mental dan fizikal. Selain itu, penting juga suami jadi motivator dan penguat semangat untuk isteri.
Suami kena sentiasa bagi sokongan moral pada isteri. Paling penting bila saat isteri nak melahirkan anak, suami maafkanlah kesalahan isteri. Kadang ada masanya isteri tak perasan kesilapannya sebelum ini.
Jika isteri lupa, suami perlu bagi kemaafan. Beritahulah “abang maafkan segalanya…” Ini untuk memudahkan dan melancarkan kelahiran.

Baca surah Yusuf dan Maryam
Suami kena selalu baca ayat al-Quran seperti surah Yusuf, niat baca tu kerana Allah. Selain itu surah Maryam dan mudah-mudahan dapat keberkatan daripada ayat al-Quran.
Banyakkan istighfar
Bacalah doa apa-apa pun. Paling baik banyakkan istighfar. Allah suruh kita istighfar, tapi isteri pun perlu buat juga. Tapi dalam keadaan isteri sakit mungkin tak ingat apa dah. Jadi sebaiknya, suami bantulah baca dan dalam hati suami boleh niatkan Ya Allah ampunkan dosa aku dan isteri aku. Insyaallah pasti dipermudahkan. Bila Allah ampunkan dosa hambanya semua akan lebih mudah.
Dalam live tersebut juga, Imam Muda Hassan turut mengupas berkenaan isu doktor lelaki sambut kelahiran bayi.
Menurutnya, berkenaan isteri melahirkan anak dan disambut doktor lelaki, beliau nyatakan asalnya aurat isteri tak boleh dilihat oleh bukan mahram melainkan suaminya.
Tetapi kalau diikutkan pun doktor perempuan tak boleh tengok. Cuma bila proses kelahiran itu disambut oleh doktor perempuan mudaratnya lebih ringan berbanding dari doktor lelaki.

Bagaimanapun bila dalam darurat, keadaan ini dibolehkan pada kadar-kadar ditentukan saja. Cuba bayangkan kalau doktor lelaki tu doktor pakar, kes kelahiran itu special, tiada doktor lain, jadi dibolehkan.
Begitu juga bila ke hospital kerajaan, kita tak boleh pilih doktor yang bertugas dan memang tiada pilihan kerana dah sampai masa bersalin jadi tetap dibolehkan. Jadi tiada isu dalam hal ini.
Cuma jika tetap nak keselesaan, pilihlah hospital swasta dan kita boleh pilih doktor perempuan. Islam itu mudah!

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera di sini https://toko.ideaktiv.com/product/gathering-mama-hamil-menawan-pama-x-numom/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
The post Imam Muda Hassan Kongsi Amalan Suami Teman Isteri Bersalin. Dengan IzinNya Mudah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/imam-muda-hassan-kongsi-amalan-suami-teman-isteri-bersalin-dengan-izinnya-mudah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalan Jemput Rezeki Isteri Boleh Buat Urusan Suami Pun Jadi Mudah

Amalan Jemput Rezeki Isteri Boleh Buat Urusan Suami Pun Jadi Mudah

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 281 hits
Sokongan isteri sangat penting bagi memberi semangat buat si suami untuk mencari rezeki untuk keluarga Jika seorang isteri dengan ikhlas mendirikan solat dhuha dan mendoakan bagi suaminya diluaskan pintu rezeki sebenarnya amalan ini sangat ...
Suami Dayus Kerana Biarkan Doktor Lelaki Sambut Isteri Bersalin Ini Jawapan Ustaz Azhar Idrus

Suami Dayus Kerana Biarkan Doktor Lelaki Sambut Isteri Bersalin Ini Jawapan Ustaz Azhar Idrus

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 151 hits
Sebelum ini seorang pendakwah bebas yang dikenali sebagai Ustazah Siti Afifah Shahbudin melabelkan golongan suami yang membiarkan doktor lelaki menyambut kelahiran anak mereka sekali gus mendedahkan aurat isteri kepada doktor lelaki adalah ...
Suami Ini Kongsi Sunnah Bahagiakan Isteri Dah Amal Dari Mula Kahwin Sampai Sekarang

Suami Ini Kongsi Sunnah Bahagiakan Isteri Dah Amal Dari Mula Kahwin Sampai Sekarang

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 192 hits
Keluarga bahagia tunjang kepada kekuatan kasih sayang dalam kehidupan setiap insan Namun untuk membangunkan institusi kekeluargaan yang utuh dan berlandaskan syariat Islam bukan satu hal mudah Bagaimanapun ia tidak mustahil jika pasangan su...
Suami Isteri Jiwa Seni Agensi Kongsi Gong Hyojin Hasilkan Lirik Bagi Lagu Baru Kevin Oh

Suami Isteri Jiwa Seni Agensi Kongsi Gong Hyojin Hasilkan Lirik Bagi Lagu Baru Kevin Oh

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 168 hits
Gong Hyo jin tulis lirik lagu dah sekarang ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Kevin Oh dikhabarkan akan melancarkan album penuh pertamanya termasuk lagu yang liriknya ditulis oleh Gong Hyo jin Kevin Oh Pieces of 2022 11 12 6pm Pre Release 2022...
Suami Buat Macam Ni Untuk Isteri Lepas Bersalin Cepat Sembuh Bertenaga Semula

Suami Buat Macam Ni Untuk Isteri Lepas Bersalin Cepat Sembuh Bertenaga Semula

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 101 hits
Tidak dinafikan perjalanna ketika hamil sungguh memenatkan Bukan sahaja dari segi mental dan fizikal tetapi perubahan hormon juga banyak mempengaruhi emosi ibu hamil Setelah melahirkan rasa letih tidak akan hilang begitu dalam sekelip mata ...
Suami Dayus Biar Doktor Lelaki Sambut Isteri Bersalin Pendakwah Tanya Tak Takut Dosa Ke

Suami Dayus Biar Doktor Lelaki Sambut Isteri Bersalin Pendakwah Tanya Tak Takut Dosa Ke

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 142 hits
Beberapa hari lepas tular sebuah perkongsian video di TikTok milik seorang pendakwah bebas berkenaan suami dayus membiarkan isteri bersalin disambut oleh doktor lelaki Kata pendakwah bebas yang dikenali sebagai Siti Afifah keputusan membiar...
Suami Nakkan Yang Terbaik Bukan Dayus Suami Berkorban Lebih Dari Mampu Untuk Persiapan Isteri Bersalin

Suami Nakkan Yang Terbaik Bukan Dayus Suami Berkorban Lebih Dari Mampu Untuk Persiapan Isteri Bersalin

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 92 hits
Perdebatan mengenai suami yang dikatakan dayus jika membiarkan isteri bersalin dengan seorang doktor lelaki yang hangat diperkatakan kini membuka pelbagai reaksi orang ramai Namun rata rata ramai yang menolak mentah mentah apa yang diperjel...
Separuh Mati Dibuatnya Lelaki Didakwa Bekas Suami Penyanyi Dangdut Dera Isteri Baru

Separuh Mati Dibuatnya Lelaki Didakwa Bekas Suami Penyanyi Dangdut Dera Isteri Baru

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 64 hits
Baru baru ini tular satu video di platform media sosial memaparkan seorang lelaki mendera seorang wanita di sebuah rumah dan hal itu telah menimbulkan rasa marah di kalangan netizen Kelihatan di dalam video terbabit terdapat seorang wanita ...
Hiburan Tak Suka Keluarga Saya Ke Isteri Frust Keluarga Mentua Suka Datang Mengejut Ke Rumah Suami Tak Ambil Peduli

Hiburan Tak Suka Keluarga Saya Ke Isteri Frust Keluarga Mentua Suka Datang Mengejut Ke Rumah Suami Tak Ambil Peduli

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 137 hits
Seorang wanita baru baru ini meluahkan perasaan tidak puas hati apabila keluarga mentuanya bersikap mencabar kesabarannya saban hari Kata wanita itu keluarga mentuanya terlalu kerap datang secara mengejut malah mereka juga gemar bermalam di...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri