Ikut Nasihat Ku Li Segera Keluar Kerajaan Pilihan Yang Belum Terlambat Buat Umno


 
Di sebalik UMNO sudah menetapkan pendirian tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu untuk menghadapi PRU15 akan datang, keputusan kekal berada dalam kerajaan PN sehingga Parlimen dibubarkan bukanlah suatu tindakan yang betul dan tepat sebenarnya.
Tindakan itu boleh menimbulkan kekeliruan kepada akar umbi, melemahkan parti dan seolah-olah UMNO tidak cukup yakin dengan keputusan yang diputuskannya sendiri.
Lebih penting, sementara tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu tetapi terus duduk dalam kerajaan PN yang diterajui Bersatu dan kekal menerima Muhyiddin Yassin, Pengerusi Bersatu sebagai Perdana Menteri, ini juga merupakan “lawak jenaka mega yang benar-benar bertaraf antarabangsa.”
Tidak pernah berlaku di dunia ini ada mana-mana parti yang membuat keputusan putus hubungan dengan parti lain dalam kerajaan, tetapi menangguhkan keputusan tersebut kepada suatu tarikh lain yang akan ditentukan oleh musuh tersebut.
Suami isteri yang nak bercerai atau mengumumkan tidak mahu hidup bersama pun akan keluar rumah dengan serta-merta.
Dalam keadaan ini, lebih-lebih lagi kerana Bersatu masih berharap kerjasama daripada UMNO dan selepas itu ingin menjadikan parti itu budak suruhannya, kalau pun tidak ‘membunuhnya’, dengan tempoh masa yang penangguhan itu, Bersatu sudah pasti akan terus mencari jalan untuk melemahkan UMNO.
Melalui kuasa, jawatan dan kemampuan kewangan yang dimiliki, menangguhkan tindakan keluar daripada kerajaan PN, adalah suatu kelebihan buat Bersatu.
Selain Bersatu akan terus mencari jalan untuk melemahkan UMNO dan menjadikannya parti yang bercelaru, Muhyiddin pula sudah pasti akan terus menangguh-nangguhkan tarikh untuk membubarkan Parlimen.
Oleh kerana keberadaan UMNO dalam kerajaan PN adalah sehingga Parlimen dibubarkan dan selepas itu akan berlawan dengan Bersatu di hampir semua kerusi Melayu dalam PRU, Muhyiddin sudah tentu hanya akan membubarkan Parlimen di waktu UMNO benar-benar dalam keadaan lemah.
Bermakna sekarang ini, sementara Bersatu memgambil maklum pendirian UMNO itu, mereka juga dalam waktu yang sama terus berusaha memujuk sambil mencari jalan untuk melemahkan UMNO.
Hanya apabila UMNO lemah, bercelaru dan sebahagian pemimpinnya sendiri ada yang memihak kepada Bersatu, maka di ketika itu barulah Muhyiddin akan membubarkan Parlimen agar PRU15 dapat diadakan.
Sebab itu, tindakan UMNO terus berada dalam kerajaan dan menangguhkan keluar daripada kerajaan PN, ia sebetulnya adalah keputusan yang salah bakal merugikan diri sendiri.
Yang untung dan bakal mendapat manfaat daripadanya ialah Bersatu.
Dalam hal ini, saranan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah agar parti itu dengan segera meninggalkan kerajaan PN adalah satu-satunya yang pilihan yang tepat pada ketika ini.
“Nasihat ikhlas saya kepada semua ahli-ahli UMNO yang berada dalam kerajaan dan GLC, Muhyiddin dah ugut hendak buang kita.
“Tunggu apa lagi, berhenti segera dan jaga maruah diri dan maruah parti Umno,” katanya dalam kenyataan pada 4 Mac lalu.
Ku Li dalam kenyataan sama turut mencadangkan agar MT UMNO segera bermesyuarat dan meminda keputusan agar tidak perlu menunggu sehingga Parlimen dibubar untuk meninggalkan kerajaan PN.
“Silap perhitungan? Putus hubungan dan keluar kerajaan PN sekarang.
“Berhenti main wayang kulit. Tak ada faedah dan tak ada kesan dengan apa yang dilakukan sekarang,” tegasnya lagi.
Sesungguhnya, UMNO melalui keputusannya tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu itu bertujuan kerana ingin kembali berkuasa dan menduduki semula kerusi Perdana Menteri, mendengar nasihat Ku Li adalah cara yang betul dan pilihan yang tepat bagi tujuan itu.
Ketika ini yang sedang lemah, lemas dengan pelbagai isu dan ditolak rakyat ialah Muhyiddin serta Bersatu, bukannya UMNO.
Keluar daripada kerajaan PN di ketika Bersatu dan Muhyiddin sedang lemah, ditolak dan sarat dengan pelbagai isu bukan saja menjadikan UMNO lebih disanjung rakyat, malah akan memaksa PRU diadakan dalam tempoh yang tidak terlalu lama daripada sekarang.
Dengan itu, peluang jauh lebih terbuka untuk UMNO memenangi pilihanraya dan dapat berkuasa semula berbanding menangguhkan masa dan membiarkan Muhyiddin yang menentukan tarikh PRU mengikut pilihannya.
Ketika Muhyiddin dibiar menentukan tarikh PRU, pastilah tarikh yang dipilihnya nanti ialah ketika Bersatu dan PN lebih kuat dan stabil berbanding UMNO serta di ketika peluang untuknya mengekalkan lagi jawatan Perdana Menteri dalam sangat cerah.
Ketika itu nanti, segala impian yang ingin dikejar UMNO tidak lagi seceria menteri di pagi hari.


(Shahbudindotcom 06/03/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/ikut-nasihat-ku-li-segera-keluar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebelum Lebih Ramai Diumpan Seperti Shahidan Umno Mesti Keluar Kerajaan Serta Merta

Sebelum Lebih Ramai Diumpan Seperti Shahidan Umno Mesti Keluar Kerajaan Serta Merta

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 224 hits
Hanya beberapa hari selepas Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis merangkap Ahli Parlimen Arau Shahidan Kassim mengumumkan tindakannya menolak keputusan MT UMNO yang tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu sebaliknya akan terus bekerjasama ...
Tuduh Ph Manipulasi Fakta Sejarah Maszlee Nasihat Asyraf Tanya Menteri Pendidikan Umno

Tuduh Ph Manipulasi Fakta Sejarah Maszlee Nasihat Asyraf Tanya Menteri Pendidikan Umno

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 230 hits
malaysiadateline com Bekas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik menyangkal tuduhan Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi yang mendakwa Pakatan Harapan telah memanipulasi fakta sejarah dalam buku tingkatan empat semasa pentadbiran PH selama...
Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 223 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Feb 2021 6 20 pmPH menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin segera menasihati Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah untuk memanggil sidang Parlimen Ia ...
Pembela Bidas Pas Umno Tak Berfungsi Duduk Dalam Kerajaan

Pembela Bidas Pas Umno Tak Berfungsi Duduk Dalam Kerajaan

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 304 hits
March 12 2021 Sepatutnya Umno dan PAS tidak perlu membuat rayuan atau gesaan kepada kerajaan agar penghakiman penggunaan kalimah Allah ke Mahkamah Rayuan kata Pertubuhan Pembela Islam Hal itu kerana kata Pengerusi Pembela Aminuddin Yahaya b...
Mufti P Pinang Nasihat Sajat Taubat Sebelum Terlambat

Mufti P Pinang Nasihat Sajat Taubat Sebelum Terlambat

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 149 hits
nbsp SHAH ALAM Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor menasihati usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau lebih dikenali sebagai Nur Sajat 36 supaya segera bertaubat Wan Salim berkata tiada manusia yang terlepa...
Tunggu Apa Lagi Berhenti Segera Dan Jaga Maruah Diri Dan Maruah Parti Umno Ku Li

Tunggu Apa Lagi Berhenti Segera Dan Jaga Maruah Diri Dan Maruah Parti Umno Ku Li

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 219 hits
Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah menggesa ahli dan pemimpin Umno segera meninggalkan kerajaan Perikatan Nasional Ini kerana menurut Tengku Razaleigh yang juga dikenali sebagai Ku Li Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sudah men...
Ada Penerlma Bantvan Prlhatin Rakyat Dah Dapat Ada Juga Yang Belum Ini Statvs Byaran Ikut Jenis Bank

Ada Penerlma Bantvan Prlhatin Rakyat Dah Dapat Ada Juga Yang Belum Ini Statvs Byaran Ikut Jenis Bank

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 138 hits
PUTRAJAYA Pembayaran Fasa I B antuan Pr ihatin Rakyat melibatkan peruntukan berjumlah RM 1 93 b ilion disalurkan secara berp eringkat bermula esok berbanding jadual asal Mei depan
Kerajaan Ikut Kehendak Politik Bukan Sains

Kerajaan Ikut Kehendak Politik Bukan Sains

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 161 hits
SHORT BERANI SEMUKA 23 FEBRUARI 2021 Berikut merupakan petikan Berani Semuka Sinar Harian bertajuk PKP rakyat terabai YB sila jawab bersama Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Abdul Rahman UNTUK VIDEO PENUH SILA LAYARI https bit ly 3aJih02 Muzik...
Umno Jadi Rebutan Kerajaan Kumpulan Pembangkang

Umno Jadi Rebutan Kerajaan Kumpulan Pembangkang

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 133 hits
ISMAIL HASHIM YAHAYASejak kenyataan Ketua Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia Wan Ahmad Fahysal Wan Ahmad Kamal yang mengingatkan Umno supaya akur bukan lagi menjadi kuasa besar dalam politik negara banyak ulasan dan kritikan dibuat berhu...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan