Ikut Kajian Makin Anak Besar Makin Degil Sebab Badannya Selalu Dipukul Dengan Tangan


Biasanya kalau kita jumpa budak nakal atau degil, pasti akan dengar orang cakap.. “anak siapa lah ni.. degil betul.. mak bapak dia tak ajar ke ni sampai teruk sangat perangai!! ”
Sedih sebenarnya kalau dengar orang cakap macam tu. Kalau yang kena herdik tu anak kita.. apa perasaan kita sebagai mak ayah? Sebab tu sebelum herdik anak orang tu degil.. ingat dulu yang kita ni juga ada anak. Why not kalau kita nasihat kan budak tu berbanding kita herdik dia macam tu. Bukan mak ayah tak ajar.. dah ajar tapi still jadi degil kan.. Mungkin ada perkara yang ibu bapa tersebut terlepas pandang..

Actually masih ada cara dan tip untuk didik anak yang degil macam ni.. Ingat ye anak yang degil bila besar nanti akan jadi cerdik tau. So mari kita didik anak yang bersikap degil ni supaya jadi budak yang baik.
Tipnya :
Tip paling utama adalah amalan doa.. Ada doa yang perlu ibu bapa amalkan supaya anak membesar dengan memiliki akhlak yang baik. Bila ibu bapa amalkan doa ni.. anak-anak akan lebih mudah menerima nasihat ibu bapa.  Boleh doa dalam bahasa Melayu kalau tak hafal doa arab ni. Yang penting lepas solat wajib doakan supaya anak membesar menjadi anak yang soleh dan solehah. InsyaAllah doa ibu dan ayah adalah mustajab.
Satu lagi saya ingat pesan Dato’ Fadzilah Kamsah menyatakan ibu bapa wajib solat 5 waktu sehari semalam.. jangan tinggalkan solat. Bila ibu bapa solat.. InsyaAllah anak-anak akan lebih mudah dapat hidayah.

Bila berdepan dengan kerenah anak yang degil.. jangan ditengking.. jangan dimarah.. dan yang penting jangan dipukul. Kalau kita marah, tengking dan pukul.. anak-anak akan lebih lagi degil. Perbuatan menengking dan memukul anak akan mempengaruhi emosi anak.
Anak akan lebih cepat berdendam dan merasakan ibu dan ayah sudah tidak sayang kan dia.. Actually kita sebagai ibu bapa wajib tahu.. normal lah budak-budak degil semasa nak membesar ni. Sebab dia adalah kanak-kanak. Waktu ni ia berada dalam zaman bermain dan ingin mencuba pelbagai perkara baru. Kita cakap jangan panjat pintu.. nanti jatuh. Tapi dia tetap nak panjat.. Kita pikir dia degil kan.. Act takk.. dia nak cuba benda baru.. biasalah dia kan budak-budak. Cara terbaik adalah guna pendekatan psikologi. Pujuk dan cerita kan kenapa bahaya panjat pintu.. Pendekatan memujuk dan memberitahu adalah cara terbaik untuk psikologi kanak-kanak. Bukan dengan cara marah ye.. sebab bila marah.. dia akan berdendam dan lebih degil.
Satu lagi aspek penting yang wajib ibu bapa tahu. JANGAN PUKUL ANAK DENGAN TANGAN PADA BAHAGIAN BADAN. Ini akan membuahkan sifat degil dalam diri anak-anak. Rasulullah s.a.w. sendiri berpesan .. jangan pukul anak pada bahagian anggota badan. Sebaliknya kalau PERLU anak dipukul.. pukul bahagian tapak kaki. Ada hikmah disebalik pesanan Rasulullah s.a.w. ni.. Bila dipukul bahagian kaki.. ia meransang otak kanak-kanak tersebut. Anak akan lebih bijak dikemudian hari. Tapi ingat.. kalau pukul di anggota badan.. dia akan lebih degil..
Tip berikutnya ialah didik anak supaya mengerjakan solat. Anak yang terdidik untuk solat akan mempunyai akhlak yang lebih baik kerana dari awal lagi dia telah terdidik untuk memiliki kerohanian yang baik.

Satu lagi tip ialah peluk dan cium anak setiap hari. Anak yang dipeluk setiap hari anak memiliki IQ yang lebih tinggi berbanding anak yang tidak dipeluk. Jangan lupa juga cium anak setiap hari kerana ini akan membuahkan emosi yang stabil pada anak. Anak akan rasa disayangi oleh ibu bapa. Ini akan meransang anak supaya lebih mendengar cakap dan berakhlak lebih baik.
Satu lagi sentiasa puji anak bila dia rajin dan buat benda yang baik. Contoh puji bila anak solat. Puji bila anak baca buku. So anak-anak akan lebih terdorong untuk buat perkara yang baik dan akan terdidik akhlaknya ke arah kebaikan.
Tip akhir saya ialah.. sentiasa nasihat dan bagitahu anak jika perkara yang dilakukan anak tersebut ialah salah. Jangan terus marah sebaliknya nasihatkan dia supaya buat perkara yang betul.
Kredit: www.drnurulhuda.com

Nak tahu lanjut boleh terus klik link http://www.wasap.my/60139974978/EworkShopPAMATINISPA
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ikut Kajian Makin Anak Besar, Makin Degil Sebab Badannya Selalu Dipukul Dengan Tangan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ikut-kajian-makin-anak-besar-makin-degil-sebab-badannya-selalu-dipukul-dengan-tangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sitrus Strawberi Kiwi Sayuran Hijau Lada Antara Makanan Yang Boleh Kuatkan Gigi Anak Amalkan Selalu

Sitrus Strawberi Kiwi Sayuran Hijau Lada Antara Makanan Yang Boleh Kuatkan Gigi Anak Amalkan Selalu

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 312 hits
Sebagai ibu bapa anda memahami pentingnya pemakanan dan diet yang sihat untuk anak anda Dengan menggalakkan anak anda mendapat makanan yang baik untuk gigi anda akan membantu gigi dan enamel mereka kekal kuat dan sihat untuk tempoh masa yan...
Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 446 hits
HAMZAH RIE NADS Anwar pernah meminta bapanya memulangkan kembali pemberian tanah beribu ekar di Sabah kerana tidak mahu pemberian tanah tersebut kerana beliau ketika itu berjawatan Timbalan Perdana Menteri Anwar tidak mahu amalan kronisme m...
Anak Dah Pandai Susun Mainan Ikut Warna Ini Antara Perkembangan Penting Anak 1 5 Tahun

Anak Dah Pandai Susun Mainan Ikut Warna Ini Antara Perkembangan Penting Anak 1 5 Tahun

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 247 hits
Pertumbuhan dan perkembangan kanak kanak akan dilihat daripada aspek fizikal dan tingkah laku mereka Ia berbeza dari masa ke masa Secara umumnya perkembangan yang akan dilalui anak adalah satu proses tumbesaran dan pembelajaran berterusan I...
Terima Sahaja Dengan Redha Kerana Tangan Tangan Rakyat Juga Masih Degil Pilih Mereka

Terima Sahaja Dengan Redha Kerana Tangan Tangan Rakyat Juga Masih Degil Pilih Mereka

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 164 hits
KAKIDA ABDULLAH Marah Kecewa Lalui sahaja memang tak boleh buat apa jika yang jahat berkuasa Macam tak biasa pula Puluhan tahun yang baik2 dok nasihat tapi buat pekak buat buta Semua kesalahan apabila diulang akan mencapai kemuncaknya Sekar...
Tak Perlu Berlebih Demand Pada Anak Jadilah Mak Ayah Yang Cool Baru Anak Ikut Rentak Kita

Tak Perlu Berlebih Demand Pada Anak Jadilah Mak Ayah Yang Cool Baru Anak Ikut Rentak Kita

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 294 hits
Tak dinafikan ibu dan ayah senantiasa inginkan yang terbaik untuk anaknya Begitu yang diberi begitu jugalah yang diharapkan dari anak kita Jangan terlalu memaksa anak dalam satu satu hal jadilah mak ayah yang cool malah tidak berlebih lebih...
Ya Betul Anwar Bukan Jenis Ikut Nasihat Untuk Bantu Anak Beranak Jadi Kaya Raya Dan Pelingkup Duit Negara

Ya Betul Anwar Bukan Jenis Ikut Nasihat Untuk Bantu Anak Beranak Jadi Kaya Raya Dan Pelingkup Duit Negara

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 397 hits
Panas Mahathir kata Anwar bukan jenis yang ikut nasihatMay 9 2021 Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan sukar bagi dirinya untuk kembali menyertai Umno selepas dirosakkan oleh bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Beliau menyifatkan kep...
Masakan Ibu Jadi Favorite Anak Bukan Sebab Air Tangan Saja Tapi Doa Yang Kita Amalkan

Masakan Ibu Jadi Favorite Anak Bukan Sebab Air Tangan Saja Tapi Doa Yang Kita Amalkan

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 378 hits
Selain rasa masakan yang sedap salah satu tip untuk menjadikan makanan yang kita sediakan untuk anak anak haruslah berkat Bermula dengan bahan mentah yang dibeli oleh si ayah sehinggalah ketika proses ibu memasaknya Rahsia air tangan ibu se...
Woiii Pengetua Sapa La Nak Godam Fb Kau Tu Kecuali Tangan Kau Gatal Memaki Anak Didik Tukar Ja Ke Sarawak

Woiii Pengetua Sapa La Nak Godam Fb Kau Tu Kecuali Tangan Kau Gatal Memaki Anak Didik Tukar Ja Ke Sarawak

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 168 hits
Guru didakwa keluar kata kata tidak wajar ditempatkan di JPN SelangorBernamaMei 11 2021 Kementerian Pendidikan dalam kenyataan menyebut tindakan seterusnya bergantung kepada hasil siasatan kes berkenaan selepas laporan polis dibuat murid te...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Keputusan Ujian Penilaian Kelas Al Quran Dan Fardu Ain Tahun 2023

Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah