Masakan Ibu Jadi Favorite Anak Bukan Sebab Air Tangan Saja Tapi Doa Yang Kita Amalkan


Selain rasa masakan yang sedap, salah satu tip untuk menjadikan makanan yang kita sediakan untuk anak-anak haruslah berkat. Bermula dengan bahan mentah yang dibeli oleh si ayah sehinggalah ketika proses ibu memasaknya. Rahsia air tangan ibu selain kepakaran menyediakan hidangan yang enak adalah amalan yang dibuatnya semasa di dapur.

Semasa ibu memasak, ibu boleh memohon kepada Tuhan segala apa yang dihajati melalui masakan yang akan dihidangkan kepada suami dan anak-anak.  Inilah masa yang sesuai untuk membacakan doa dan zikir pada masakan.

Malah pesanan mak-mak  kita dulu katanya, ‘air tangan ibu sangat berkuasa untuk mengikat kasih sayang  anak-anak dan juga suami. Oleh, jika anak isteri yang bekerjaya dan sibuk , ibu-ibu tetap kena curi  masa  memasak untuk ahli keluarga.

Artikel Menarik: [Bubur Sup Ikan Merah, Sarat Dengan DHA & Bagus Untuk Otak Bayi]
Menyedari betapa berkesannya air tangan, anda yang bergelar ibu perlu ambil peluang menggunakan waktu memasak untuk mencipta kesejahteraan fizikal dan mental keluarga. Malah  memberi suapan kepada mulut anak dengan tangan membawa kesan yang mendalam kepada diri anak.
Artikel Menarik: [Rahsia Ayam Goreng Sedap & Serdak Tak Hangus, Patutlah Nasi Kukus Bukan Main Sedap!]
Memang  tidak ada kajian saintifik yang menjelaskan kehebatan  air  tangan seorang ibu, tetapi ia boleh dijelaskan melalui kaedah rohaniah.
11 ZIKIR DAN DOA SEMASA MEMASAK YANG BOLEH DIAMALKAN OLEH IBU-IBU
Berwuduk dan solat sunat dua rakaat sebelum memulakan urusan memasak. 2. Doa masuk dapur iaitu surah Al-Kahfi, ayat 10 yang bermaksud “ Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yang besar dari sisi Mu dan persiapkan petunjuk terhadap urusan kami.”
3. Doa mengambil beras iaitu surah An-Nahl ayat 96 yang bermaksud “ Apa yang di sisi mu akan lenyap dan apa yang di sisi Allah adalah kekal.”
4. Doa simpan beras iaitu surah Ali Imran ayat 27 yang bermaksud “Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.

5. Doa memotong sayur atau daging iaitu surah Al-Baqarah 71 yang bermaksud “Musa berkata: “Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu betina itu adalah lembu betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak cacat, tidak ada belangnya”. Mereka berkata: “Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat sapi betina yang sebenarnya”. Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu.”
6. Doa memotong sayur ialah surat Al-Kautsar 1–3 yang bermaksud “Sesungguhnya kami telah memberikan kepada mu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhan mu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.

7.Doa meletak kuali atas dapur ialah surah Al-Baqarah 137 yang bermaksud “Maka Allah akan memelihara kamu daripada mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
Mulakan dengan bacaan Basmalah. Dan setiap kali hendak masukkan bahan dalam periuk atau kuali, dahulukan dengan ucap Basmalah untuk mendapatkan keberkatan. 9. Waktu mengacau masakan, kacau ikut lawan arah jam. Maksudnya dari kanan ke kiri. Itu sunnah Rasulullah.

10. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud “ Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.” Doa ini boleh melembutkan hati ahli keluarga.
11. Zikir penyedap sajian yang dimasak ialah selawat dan istighfar sepanjang proses memasak.

Moga ibu-ibu muhasabah diri untuk memasak buat ahli keluarga. Dengan air tangan ibu-ibu yang penuh kasih sayang semasa memasakan serta disulami zikir dan doa akan menjadikan akhlak anak-anak terpuji. Doa dan zikir ini juga boleh dipraktikkan kepada suami supaya rumah tangga harmoni dan penuh kasih sayang.
Sumber: www.tvceramah.com
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Anda moms-to-be dan mahu belajar ilmu berpantang yang betul? Jangan ketinggalan untuk menyertai Pa&Ma E Workshop yang akan mengetengahkan tentang kepentingan berpantang serta cara terbaik untuk melakukannya. Nak sertai, klik SINI

The post Masakan Ibu Jadi Favorite Anak Bukan Sebab ‘Air Tangan’ Saja, Tapi Doa Yang Kita Amalkan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masakan-ibu-jadi-favorite-anak-bukan-sebab-air-tangan-saja-tapi-doa-yang-kita-amalkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kecil Tapi Garang Keberanian Anak Badak Lindungi Ibu Yang Dirawat Sentuh Hati Warganet

Kecil Tapi Garang Keberanian Anak Badak Lindungi Ibu Yang Dirawat Sentuh Hati Warganet

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 498 hits
Sudah menjadi lumrah buat semua ibu di dunia untuk melindungi anaknya Begitu jugalah dengan haiwan seperti badak Ibu badak sememangnya merupakan ibu terbaik dalam kalangan haiwan di dunia Ini kerana walaupun mereka tegas dan sangat melindun...
Syahdu Syawal Ibu Di Kampung Doa Buat Anak Tak Lekang Di Bibir

Syahdu Syawal Ibu Di Kampung Doa Buat Anak Tak Lekang Di Bibir

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 527 hits
Gambar Mariam Omar di anjung rumah mengenang anak di perantauan yang menjadi perhatian warganet PETALING JAYA Tahun kedua sambutan Aidilfitri PKP diselangi rasa rindu bagi ibu bapa di kampung doa buat anak anak yang berada perantauan tidak ...
Allah Saja Tahu Anggota Polis Terima Hakikat Ibu Bapa Dan Adik Maut Dijemput Covid 19

Allah Saja Tahu Anggota Polis Terima Hakikat Ibu Bapa Dan Adik Maut Dijemput Covid 19

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 197 hits
FMT ReportersKetua Polis Daerah Sentul Beh Eng Lai dan pegawai kanan IPD Sentul melawat Siti Nurul Hawana Amran susulan kematian ibu dan bapanya akibat Covid 19 di di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia Jumaat lalu PETALING JAYA ...
Woiii Pengetua Sapa La Nak Godam Fb Kau Tu Kecuali Tangan Kau Gatal Memaki Anak Didik Tukar Ja Ke Sarawak

Woiii Pengetua Sapa La Nak Godam Fb Kau Tu Kecuali Tangan Kau Gatal Memaki Anak Didik Tukar Ja Ke Sarawak

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 167 hits
Guru didakwa keluar kata kata tidak wajar ditempatkan di JPN SelangorBernamaMei 11 2021 Kementerian Pendidikan dalam kenyataan menyebut tindakan seterusnya bergantung kepada hasil siasatan kes berkenaan selepas laporan polis dibuat murid te...
Tak Pernah Jalan Tanggungjawab Sebagai Bapa Perasaan Ibu Ralat Apabila 90 Dari Harta Arwah Anak Dapat Pada Bekas Suami

Tak Pernah Jalan Tanggungjawab Sebagai Bapa Perasaan Ibu Ralat Apabila 90 Dari Harta Arwah Anak Dapat Pada Bekas Suami

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 316 hits
308 total views 308 views today Sesebuah keluarga itu pasti diuji dengan pelbagai jenis ujian malah setiap daripada mereka juga mempunyai jalan cerita yang berbeza beza Seperti kisah yang dikongsikan oleh seorang peguam yang dikenali dengan...
Bangun Mak Buka Mata Mak Anak Anak Menangis Pilu Melihat Ibu Mereka Yang Nazak Disebabkan Covid 19

Bangun Mak Buka Mata Mak Anak Anak Menangis Pilu Melihat Ibu Mereka Yang Nazak Disebabkan Covid 19

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 473 hits
Bangun mak buka mata mak Anak anak menangis pilu melihat ibu mereka yang nazak disebabkan Covid 19 Hari ini 24 Mei jam 4 45 pagi tadi ibu mertua kesayangan saya telah kembali ke rahmatullah Meninggal dunia di Hospital Shah Alam Arwah mening...
Ibu Bapa Positif Covid 19 Jiran Tampil Bantu Jaga Anak

Ibu Bapa Positif Covid 19 Jiran Tampil Bantu Jaga Anak

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 261 hits
NOR Era Fadzirah Mahat terpaksa menyerahkan anak dan anak buahnya kepada jiran untuk dijaga sementara waktu kerana dia dan suaminya disahkan positif Covid 19 FOTO Ihsan Nor Era Fadzirah Mahat Kuala Lumpur Bersyukur dapat jiran yang baik bia...
Akibat Ibu Angkat Isyarat Jari Tengah Anak Mati Ditembak

Akibat Ibu Angkat Isyarat Jari Tengah Anak Mati Ditembak

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 165 hits
2 488 total views 2 488 views today Sudah menjadi kebiasaan jika seseorang dalam keadaan marah pasti akan berlaku pertengkaran mulut atau muncul perasaan tidak puas hati lebih labih lagi kejadian tersebut banyak berlaku di atas jalan raya k...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music