Ihtifal Lughawi 2024 Garis Panduan Acara Tema


Ihtifal Lughawi Sekolah-Sekolah (ILSS) Ihtifal Lughawi Sekolah-Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (ILSS) adalah merupakan salah satu daripada program dakwah yang dilaksanakan sebagai aktiviti pembangunan nilai insaniah, modal insan kamil, dan pengukuhan kemahiran Al-Quran serta syiar Islam dalam arena pendidikan. 
Tujuan program ini adalah untuk mencungkil bakat dan potensi murid sekolah rendah dan menengah dalam pelbagai pertandingan yang diadakan. 
BACA JUGA: Tarikh Buka Sekolah KPM Sesi 2025/2026
Acara Dipertandingkan Berikut adalah senarai acara pertandingan Ihtifal Lughawi Sekolah-sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM):
DAIE CILIK  Pertandingan ini diadakan untuk mengembangkan bakat dan potensi murid  Islam dalam bidang pengucapan awam kontemporari Bahasa Melayu  berasaskan kurikulum Pendidikan Islam. 
Kurikulum ini berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Tahun 1 hingga  Tahun 6.
MIMBAR DAIE  Pertandingan ini diadakan untuk mengembangkan bakat dan potensi murid Islam dalam bidang pengucapan awam kontemporari dalam Bahasa Melayu berasaskan kurikulum Pendidikan Islam. 
Kurikulum ini berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5.
Persembahan yang disampaikan adalah format tazkirah yang santai, menarik perhatian, menyentuh hati pendengar dan kreatif. Elakkan 
persembahan yang berunsurkan format pidato, syarahan atau bercerita.
KALAM ‘ARABIY  Pertandingan ini diadakan untuk mengembangkan bakat dan potensi murid Islam dalam bidang pengucapan awam dalam Bahasa Arab berdasarkan kurikulum Bahasa Arab. 
Kurikulum ini berasaskan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Tahun 1 hingga Tahun 6.
Persembahan yang disampaikan adalah dalam keadaan santai, kreatif, menarik perhatian dan menyentuh hati pendengar.
KALIMATUSSOBAH Pertandingan ini diadakan untuk mengembangkan bakat dan potensi murid Islam dalam bidang pengucapan awam dalam Bahasa Arab sepenuhnya berasaskan Kurikulum Standard Sekolah Menengah.
Persembahan yang disampaikan adalah dalam keadaan santai, kreatif, menarik perhatian dan menyentuh hati pendengar.
Persembahan perlu berbeza dengan gaya pidato atau perdebatan.
KALAM JAMAIE Pertandingan ini bertujuan untuk mengembangkan potensi murid Islam dalam bidang seni berbicara dalam bahasa Arab berasaskan kurikulum Bahasa Arab Tahun 1 hingga Tahun 6.
Persembahan yang disampaikan adalah dalam keadaan kreatif dan menarik perhatian pendengar.
KUIZ BAHASA ARAB Pertandingan ini bertujuan untuk menguji penguasaan murid dalam
Bahasa Arab yang merangkumi sukatan pelajaran Bahasa Arab tingkatan  satu hingga tingkatan lima.
Pertandingan ini memerlukan peserta untuk menjawab soalan-soalan 
berkaitan yang akan dijalankan secara berperingkat. (Saringan 1, Separuh akhir dan Akhir)
Tema Tema Ihtifal Lughawi Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (ILSS) ialah:
“ADAB DAN NILAI MENJANA KARAMAH INSANIAH”
Tarikh Pelaksanaan  Tarikh pelaksanaan peringkat sekolah, daerah dan negeri adalah mengikut kesesuaian masing-masing.
Muat Turun Garis Panduan  Sila muat turun Garis Panduan Ihtifal Lughawi Sekolah-Sekolah (ILSS) 2024 untuk mengetahui lebih lanjut mengenai peraturan, cara pemarkahan dan sebagainya bagi setiap acara yang dipertandingkan. 
Garis-Panduan-Ihtifal-Lughawi-Sekolah-Sekolah-ILSS-2024Download Contoh / Video Pertandingan Ihtifal Lughawi Tahun 2023 Daie Cilik Sumber: PUSAT SUMBER SK YAN KECHIL 
Kalam Arabiy  Sumber: TVPSS SeSDIAN PTN JHR
Kalimatus Sobah Sumber: LENSA SEMANGAT 
Info Pertandingan KPM 2024 Berikut adalah beberapa pertandingan yang melibatkan sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia untuk tahun 2024:
Imagine Cup Junior Malaysia 2024: Pertandingan ini dianjurkan oleh Bahagian Sumber dan Teknologi Pendidikan dengan kerjasama Microsoft Malaysia. Ia bertujuan untuk melahirkan murid yang fasih dalam teknologi digital seperti AI, machine learning, dan lain-lain. Pertandingan berlangsung dari 11 Mac 2024 hingga 1 April 2024, dan peserta yang terpilih akan mewakili Malaysia ke peringkat global pada 8 Mei 2024. Terbuka kepada murid sekolah menengah berumur 13 hingga 17 tahun​ (SSTPN Selangor)​. Minecraft Education Challenge 2024: Pertandingan ini berlangsung dari 20 Mei 2024 hingga 11 Julai 2024. Tema tahun ini adalah “Smart Edu: School of Tomorrow” yang fokus pada kelestarian dan kreativiti dalam persekitaran Minecraft. Terbuka kepada murid sekolah rendah dan menengah berumur 7 hingga 17 tahun​ (Minecraft Education Challenge 2024)​​ (SSTPN Selangor)​. Pertandingan Pembangunan Aplikasi Android 2024: Terbuka kepada semua sekolah rendah dan menengah di bawah KPM. Taklimat dan pelancaran pertandingan diadakan pada 4 April 2024. Sesi taklimat dijalankan secara dalam talian untuk semua peserta dan guru pembimbing​ (SSTPN Selangor)​. National ICT Security Discourse (NICSeD) 2024: Terbuka kepada semua sekolah menengah. Setiap pasukan terdiri daripada tiga murid (Tingkatan 1 hingga 5) dan seorang guru pembimbing. Tarikh tutup penyertaan adalah pada 3 Jun 2024​ (SSTPN Selangor)​. Drone Edu Challenge IR4.0 2024: Pertandingan peringkat kebangsaan ini juga terbuka kepada semua murid sekolah KPM. Menekankan inovasi dan aplikasi teknologi dron dalam pembelajaran​ (SSTPN Selangor)​. NOTA: Sila rujuk laman web rasmi masing-masing atau hubungi pihak sekolah untuk maklumat lanjut.
PAJSK – Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan, dan Kokurikulum PAJSK (Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan, dan Kokurikulum) adalah satu sistem penilaian yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. 
Tujuan utama PAJSK adalah untuk menilai dan merekod prestasi serta penglibatan pelajar dalam aktiviti jasmani, sukan, dan kokurikulum secara menyeluruh. Ini membantu memastikan bahawa pendidikan yang diterima oleh pelajar adalah holistik dan bukan hanya tertumpu pada aspek akademik semata-mata.
Komponen PAJSK Aktiviti Jasmani: Penilaian terhadap aktiviti fizikal yang dilakukan oleh pelajar, termasuk dalam kelas Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJK). Sukan: Penilaian terhadap penglibatan dan pencapaian pelajar dalam sukan yang dianjurkan oleh sekolah atau pihak luar.Ini termasuk pertandingan sukan antara sekolah dan kejohanan peringkat daerah, negeri, dan kebangsaan. Kokurikulum: Penilaian terhadap penglibatan pelajar dalam kelab, persatuan, badan beruniform, dan aktiviti kokurikulum lain. Penyertaan dalam program-program seperti pertandingan bahasa, kemahiran hidup, aktiviti kebudayaan, dan program kepimpinan. Ihtifal Lughawi adalah sebahagian daripada aktiviti kokurikulum yang boleh dinilai di bawah PAJSK. Penyertaan pelajar dalam Ihtifal Lughawi akan memberi markah tambahan kepada mereka dalam komponen kokurikulum PAJSK.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ihtifal-lughawi/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ihtifal-lughawi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ktmb Tambah Baik Garis Panduan Susulan Kontroversi Pesta Dalam Tren

Ktmb Tambah Baik Garis Panduan Susulan Kontroversi Pesta Dalam Tren

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 129 hits
KTMB berkata selaku penyedia perkhidmatan sewaan khas mereka mempunyai garis panduan dan terma tertentu namun aktiviti dijalankan ditentukan penyewa PETALING JAYA Keretapi Tanah Melayu Berhad memberi jaminan akan menambah baik garis panduan...
Hari Terbuka Tudm 2024 Lokasi Tarikh Senarai Acara

Hari Terbuka Tudm 2024 Lokasi Tarikh Senarai Acara

papar berkaitan - pada 27/5/2024 - jumlah : 140 hits
CUTI SEKOLAH YANG ISTIMEWA JOM KE HARI TERBUKA TUDM 2024 SEMPENA CUTI SEKOLAH INI Adakah Anda Bersedia Tandakan kalendar anda bertarikh 2 Jun 2024 Ini kerana aktiviti menarik akan diadakan sempena Hari Terbuka TUDM terbuka kepada semua Jom ...
Kalam Jamaie 2024 Tema Syarat Pemarkahan

Kalam Jamaie 2024 Tema Syarat Pemarkahan

papar berkaitan - pada 28/5/2024 - jumlah : 144 hits
Kalam Jamaie 2024 Tema Syarat Pemarkahan Ihtifal Lughawi Sekolah Sekolah merupakan salah satu program yang dianjurkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia bertujuan untuk memperkukuhkan nilai insaniah membangunkan modal insan kamil serta me...
Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

papar berkaitan - pada 17/5/2024 - jumlah : 158 hits
Jika anda mempunyai sebuah Facebook Page khas untuk persatuan perniagaan tidak kiralah apa juga sebab anda create sesebuah akaun Akaun ini akan memerlukan admin untuk menjaganya Apakah maksud Admin atau Page Roles Facebook Secara ringkas ad...
Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

papar berkaitan - pada 17/5/2024 - jumlah : 173 hits
Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Pasukan Terlibat Senarai Pemain Malaysia Malaysia bakal menjadi tuan rumah Piala Dunia Sepak Takraw 2024 bermula pada 18 hingga 26 Mei 2024 ini Sebanyak 21 negara telah mengesahkan penyertaan ...
Menteri Basuki Pastikan Proyek Tol Gilimanuk Mengwi Kembali Berjalan September 2024

Menteri Basuki Pastikan Proyek Tol Gilimanuk Mengwi Kembali Berjalan September 2024

papar berkaitan - pada 17/5/2024 - jumlah : 94 hits
Basuki menyebutkan bahwa untuk lahan tanah Tol Gilimanuk Mengwi saat itu dibebaskan pemrakarsa dan sekarang dibebaskan oleh negara
Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

papar berkaitan - pada 17/5/2024 - jumlah : 155 hits
Kuala Lumpur Persatuan Pengguna Islam Malaysia akan cuba membantu keluarga mangsa yang menjadi buruan along agar mereka dapat dibebaskan daripada belenggu hutang Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata pihaknya juga akan berbincang de...
Pendaftaran Casn 2024 Dimulai Setelah Proses Verval Selesai

Pendaftaran Casn 2024 Dimulai Setelah Proses Verval Selesai

papar berkaitan - pada 18/5/2024 - jumlah : 82 hits
Kementerian PANRB pun telah menetapkan sekitar 1 28 juta formasi untuk rekrutmen CASN 2024
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Selangkah Wallet Semakan Bayaran Ewallet Bingkas Selangor

Makluman Jawatan Kpm Julai 2024 Lepasan Diploma Dan Ijazah

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Anthony Loke Nahas Di Genting Highlands Bas Persiaran Tamat Tempoh Permit Dan Lebihi Had Usia

Bitcoin Bull Market Is Over

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga


Punca Ibu Hamil Sukar Tidur Waktu Malam

Lirik Lagu Kerna Dia Khai Bahar

Pengalaman Menginap Di Artwork Hotel Ipoh Untuk 2 Hari 1 Malam

Tip Simpan Tepung Supaya Tahan Lama Tak Berulat Boleh Guna Untuk Semua Jenis Tepung

Resepi Paprik Ayam

Per 1 Juli Kai Ubah Pola Operasional Sejumlah Perjalanan Kereta Api