Idea Tip Ibu Ni Ajar Anak Anak Mengaji Memang Terbaik Mula Mula Nak Rebut Sticker Lama Lama Anak Teruja


Bila diajak untuk sama-sama mengaji, anak mulalah buat alasan. Penat, mengantuk dan sebagainya sudah menjadi alasan biasa dari mulut anak-anak kecil kita.
Jangan putus asa sebaliknya kuatkan hati untuk terus membimbing anak kita. Idea ibu ini, Dr Farhuda Zulaikha yang menggunakan sticker untuk reward anak mengaji ketika anak masih kecil ternyata membuahkan hasil.
Ini tip dan panduan yang dikongsikan oleh beliau untuk sama-sama menarik perhatian anak untuk mengaji dan cintakan Al Quran.

TIPS ANAK-ANAK SUKA MENGAJI
Tak susah sebenarnya nak buatkan anak-anak suka mengaji. Ini antara tips mudah.
1. MULA PERKENALKAN ANAK KEPADA HURUF HIJA’IYAH SEAWAL USIA
Boleh jadi melalui flashcard, puzzle, lagu, video atau buku iqra’ terus. Game pun ada tau.
2. PERKENALKAN DENGAN SILIBUS MENGAJI YANG MUDAH
Ada banyak pilihan di luar dan kalian boleh survey serta buat pilihan sendiri. Ada yang diterbitkan dalam bentuk buku, flashcard, video dan macam-macam lagi. Antara silibus yang terbaik adalah Iqra’.
Susunan content bagi setiap tahap Iqra’ sangat mudah untuk diikuti oleh anak kecil. Tidak terlalu complicated dan tidak juga terlalu pack bagi satu-satu muka surat.

3. BELIKAN KELENGKAPAN MENGAJI ANAK-ANAK SENDIRI.
Jika punya 3 orang anak yang masih mengaji iqra’, belikan 3 iqra’ berbeza buat mereka. Sertakan jua dengan rehal/penunjuk Al-Quran. Percayalah mereka akan lebih teruja nak mengaji menggunakan barang mereka sendiri. Tanyakan pendapat mereka, rehal warna apakah yang menjadi pilihan hati. Raikan.
Jika anak yang sudah naik al-Quran, cuba belikan mereka Al-Quran yang telah dipecahkan kepada naskhah-naskhah kecil mengikut juzuk. Selain mudah untuk dibawa ke mana-mana, ia juga menjadi motivasi buat si anak untuk menghabiskan bacaan kemudiannya boleh naik ke juz selepasnya.

4. REWARD SYSTEM.
Kenalkan anak kepada sistem reward. Tidak perlu yang mahal, cukup walau sekadar sticker yang ditampal di helaian yang telah lancar bacaannya. Tuliskan bersama tarikh sekali. Semua sticker ini saya dapatkan di MR. DIY sahaja dan murah. Tapi excitednya mereka tu boleh dilihat dari senyuman yang berseri-seri. Siap berebut nak pilih sticker yang mana.
Nanti lama-lama (bila mereka semakin besar) apabila mereka mampu naik bacaan kepada tahap yang seterusnya (eg, naik iqra’ atau naik juz), hadiahkan mereka benda yang lebih significant. Contoh hadiah yang lebih besar daripada sticker adalah buku, mainan, boleh pilih movie untuk tontonan atau sebagainya. Nampak macam mengajar anak mengaji tak ikhlas kan, tapi percayalah it works!
Dahulu semasa masih kecil dan ketika baru mula-mula belajar mengaji, anak-anak sangat teruja untuk dapatkan reward sticker itu, namun percayalah, semakin lama nanti mereka dah tak kisah pun dengan reward system. Yang mereka tahu, setiap hari kena mengaji dan hari ini bacaan mengaji haruslah lebih baik dari semalam.
Boleh juga selitkan mengaji dalam logbook daily activities. Hadiahkan sticker pada logbook mereka jika berjaya laksanakan task.

5. TETAPKAN WAKTU YANG KONSISTEN UNTUK SESI MENGAJI
Orang selalu kata 3 aktiviti keluarga ini kalau boleh cuba kita laksanakan setiap hari untuk tautkan kasih sayang sesama ahli keluarga.
i. Makan bersama
ii. Solat bersama
iii. Menonton bersama
Kali ini kita tambah pula lagi satu iaitu mengaji.
Cuba kalian wajibkan waktu mengaji setiap hari. Tidak dapat tidak kena pastikan seisi rumah mengaji setiap hari. Waktu yang terbaik adalah selepas Maghrib kerana pada waktu ini ibu ayah yang bekerja pun biasanya sudah sampai di rumah.
Awal-awal nanti memang terasa berat tapi lama-lama nanti alah bisa tegal biasa. Apabila ia dijadikan rutin, anak-anak pun automatik akan terus ambil Iqra’ atau Al-Quran sebaik sahaja habis solat tanpa perlu disuruh pun.
6. CERITAKAN GANJARAN PAHALA MENGAJI
Ajarkan pada anak-kenapa perlu mengaji. Apa ganjaran yang akan diperoleh sekiranya kita selalu mengaji. Apakah kelebihan membaca surah tertentu dan ceritakan juga bacaan doa yang dipetik daripada ayat al-Quran bersama maksudnya sekali.

7. CERITAKAN IBRAH DAN PENGAJARAN DARI SETIAP SURAH.
Anak-anak lebih suka teknik penceritaan secara santai atau storytelling. Banyak kisah menarik yang boleh diceritakan kepada anak-anak. Mulakan sahaja dengan surah-surah lazim. Tidak perlu setiap hari pun, boleh jadi seminggu sekali atau sebulan sekali. Jika kita mampu hidupkan kisah semasa kita kecil, boleh sahaja kita hidupkan macam-macam cerita yang terkandung dalam Al-Quran itu juga sebenarnya.
8. PERDENGARKAN BACAAN AYAT QURAN SEJAK DALAM KANDUNGAN.
Ibu yang mengandung digalakkan mengaji setiap hari. Antara surah-surah yang digalakkan untuk dibaca ketika hamil ialah surah Luqman, Surah Yusuf dan Surah Maryam.
Boleh juga menggunakan adjustable headphone yang boleh dipasang pada perut ketika hamil. Ketika anak sudah besar sedikit, kalian bukalah video mengaji kanak-kanak di YouTube. Macam-macam pilihan ada termasuklah cerita kartun namun backgroundnya adalah bacaan ayat Al-Quran. Percaya atau tidak, anak-anak pun mudah menghafal surah yang kerap mereka tonton dan dengar.

9. DOA IBU DAN AYAH
Rugi sekiranya kita tidak manfaatkan kelebihan doa oleh ibu ayah. Berdoalah apa sahaja untuk anak kalian setiap hari, jangan lupa untuk doakan mereka agar menjadi golongan yang cintakan Al-Quran.
10. CONTOH TERDEKAT
Akhir sekali, ibu ayahlah yang harus memainkan peranan penting untuk menjadi contoh yang baik. Amatlah tidak patut kita menyuruh anak kita mengaji setiap hari namun kita sendiri yang culas. Sebolehnya mengajilah kalian pada waktu yang sama mereka mengaji. ‘Riak’ dan mengajilah di hadapan mereka.
P/s: Secara jujurnya kami pun bukanlah mengaji setiap hari dulu. Entah apalah yang kami sibukkan dengan dunia masa tu sampai tak sempat langsung nak mengaji kan. Namun demi mengajar anak-anak mengaji, kami paksa juga diri mengaji setiap hari.
Alhamdulillah asbab anak-anak jugalah kami mampu istiqamah mengaji setiap hari. Dan percayalah apabila kalian dah dapat rentak mengaji setiap hari, akan rasa tak lengkap kalau tak mengaji walau satu hari.
Ingat, anak-anak kecil won’t follow your orders. They imitate you.
Semoga bermanfaat
Dr. Farhuda.
Menarik: Anak Lelaki Perlu Jadi BFF Ibu, Hatinya Makin Penyayang, Jadi Kunci Keyakinannya Bila Besar Nanti

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah.
Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

Mama jom rileks jap, klik link NI!

Sertai Pa&Ma E-Workshop, Lindungi Ibu, Lindungi Penyusuan yang dianjurkan Pa&Ma. Perkongsian ilmu mengenai penyusuan yang begitu bermanfaat untuk semua. Jom cepat-cepat sertai kami di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Idea & Tip Ibu Ni Ajar Anak-Anak Mengaji Memang Terbaik, Mula-Mula Nak Rebut ‘Sticker’, Lama-Lama Anak Teruja! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/idea-tip-ibu-ni-ajar-anak-anak-mengaji-memang-terbaik-mula-mula-nak-rebut-sticker-lama-lama-anak-teruja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Bebas Pampers Cepat Ini Perlu Ibu Ayah Ajar Dulu Lulus Step Ni Mudahlah

Nak Anak Bebas Pampers Cepat Ini Perlu Ibu Ayah Ajar Dulu Lulus Step Ni Mudahlah

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 302 hits
Ada yang tanya nak sedia apa ye untuk anak jalani proses toilet training ye Anak kita memang kena latih dan prepare fizikal dan mental mereka untuk toilet training Sebab nanti anak terkejut dan trauma tambahan pula ini adalah satu transisi ...
Tak Perlu Tunggu Besar 2 Tahun Masa Sesuai Ini Tip Mudah Berkesan Nak Ajar Anak Solat

Tak Perlu Tunggu Besar 2 Tahun Masa Sesuai Ini Tip Mudah Berkesan Nak Ajar Anak Solat

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 354 hits
Orang kata melentur buluh biarlah dari rebungnya Ketika anak masih kecillah mereka patut dididik dalam segala hal bukan ketika mereka sudah besar dan mula memahami keadaan disekelilingnya Antara perkara yang mak ayah boleh mulakan sejak ana...
Risau Anak Tangan Kidal Tulisannya Tak Cantik Ini Tip Untuk Ibu Ayah Biasakan Dari Awal

Risau Anak Tangan Kidal Tulisannya Tak Cantik Ini Tip Untuk Ibu Ayah Biasakan Dari Awal

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 425 hits
Kebiasaannya kita melakukan pelbagai aktiviti menggunakan tangan kanan Malah sejak kecil lagi kebanyakan kanak kanak memegang objek secara automatik dengan tangan kanan Bagaimanapun masih ada segelintir anak yang cenderung menggunakan tanga...
Nak Tahu Cara Terbaik Untuk Mengajar Anak Anda Menghafal Sifir Dengan Lebih Berkesan Di Rumah

Nak Tahu Cara Terbaik Untuk Mengajar Anak Anda Menghafal Sifir Dengan Lebih Berkesan Di Rumah

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 352 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Kini anda mampu mendorong anak anda untuk menghafal sifir SERTA menguasai Matematik dengan lebih mudah tanpa sebarang paksaan Mengajar anak anda menghafal sifir di rumah merupakan satu tugasan yang sangat...
Anak Pulak Nak Direct Feed Je Memang Struggle Susukan Anak Sampai 2 Tahun Ameera Zaini Jadi Inspirasi

Anak Pulak Nak Direct Feed Je Memang Struggle Susukan Anak Sampai 2 Tahun Ameera Zaini Jadi Inspirasi

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 316 hits
Kepayahan seorang ibu dalam membesarkan anak anak adalah satu pengorbanan yang tidak ternilai harganya Mengandung melahirkan malah mendidik anak kecil menjadi insan paling hebat pastinya bukan tugas mudah Namun itulah satu kepuasan dan nikm...
Nak Suap Apa Apa Pada Anak Orang Minta Izin Dulu Hormati Pendirian Si Ibu

Nak Suap Apa Apa Pada Anak Orang Minta Izin Dulu Hormati Pendirian Si Ibu

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 377 hits
JANGAN SUAP Ehhh buat apa tu hentikan tangan anda di situ dan JANGAN SUAP bayi dengan makanan yang tinggi garam dan gula Setiap hari ada sahaja keluh kesah ibu ibu yang memperjuangkan makanan sihat untuk anak tetapi sayangnya perjuangan ibu...
Ibu Berdepan Ragam Anak Enggan Makan Sabar Ibu Cuba 5 Tip Bijak Ini Dahulu

Ibu Berdepan Ragam Anak Enggan Makan Sabar Ibu Cuba 5 Tip Bijak Ini Dahulu

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 341 hits
Amalan pemakanan yang tidak sihat boleh menyebabkan anak susah makan Jom ketahui cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah tabiat makanan anak ini Tabiat pengambilan makanan anak Memastikan anak mendapat makanan berkhasiat dan seimb...
Guna Sistem Reward Tiap Kali Anak Lancar Ibu Ini Kongsi Tipnya Buat Anak Suka Mengaji

Guna Sistem Reward Tiap Kali Anak Lancar Ibu Ini Kongsi Tipnya Buat Anak Suka Mengaji

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 293 hits
Setiap ibu bapa dah ada harapan serta impian untuk anak Seboleh bolehnya sebelum 7 tahun nak tengok anak dah boleh mengenal bacaan dalam al Quran Lagi seronok jika anak kita minat dengan sendiri tanpa perlu dipaksa paksa Namun bagaimana nak...
Hiburan Saya Reda Cabaran Saya Nak Beritahu Anak Anak Ibu Mereka Dah Tiada Shuib Sepahtu

Hiburan Saya Reda Cabaran Saya Nak Beritahu Anak Anak Ibu Mereka Dah Tiada Shuib Sepahtu

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 325 hits
Suami kepada penyanyi Allahyarhamah Siti Sarah Shuib Sepahtu memaklumkan bahawa dia reda dengan pemergian isteri kesayangan pagi tadi dan menerimanya sebagai takdir dan ketentuan daripada Ilahi ARTIKEL BERKAITAN hAdvertisementUjar Shuib kin...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang