Anak Pulak Nak Direct Feed Je Memang Struggle Susukan Anak Sampai 2 Tahun Ameera Zaini Jadi Inspirasi


Kepayahan seorang ibu dalam membesarkan anak-anak adalah satu pengorbanan yang tidak ternilai harganya. Mengandung, melahirkan malah mendidik anak kecil menjadi insan paling hebat pastinya bukan tugas mudah.
Namun itulah satu kepuasan dan nikmat bagi wanita bergelar ibu. Kata selebriti media sosial, pengacara TV, model sambilan dan juga usahawan yang disegani, Ameera Zaini, kepayahan seorang ibulah menjadi kepuasan dalam membesarkan anak-anak.

Malah kata Ameera, dia sendiri pernah melalui kepayahan dalam membesarkan anak-anaknya, Mateen, 4 dan Daniel, 1 tahun, lebih-lebih lagi ketika awal menjadi ibu. Kata ibu cantik ini lagi, struggle ketika menyusukan anak adalah kepayahan yang termanis buat dirinya.

“Kita jadi ibu ni memang macam-macam struggle dari mengandung, menyusu dan sebagainya. Tapi pada Meera secara peribadi, saat yang paling struggle pada Meera adalah ketika menyusukan anak.
” Masa anak pertama, Meera memang tak tahu sangat bab-bab ilmu menyusu ini, agak struggle pada Meera. Komitmen yang lama sampai dua tahun dan anak pulak nak direct feed je masa tu, tak nak langsung pakai botol sepanjang dua tahun. Anak kedua ni pun sama macam tu.

” Masa anak pertama dari kecil pulak memang ikut Meera ke mana-mana. Walaupun Meera shooting dekat set, dia sentiasa dengan Meera, itu cabarannya.
“Compare pulak dengan anak kedua di zaman pandemik ini, dia sentiasalah dengan Meera jadi senang nak menyusu. Tetap termanis dan mencabar untuk Meera,” kongsinya.

Malah kata Ameera lagi, dia bersyukur kerana walau dalam kepayahan pada awalnya, dia berjaya menyusukan anak sulungnya sehingga usia dua tahun. Satu kepuasan dalam dirinya.
“Kalau nak kata secara eksklusif tu memang saya susukan sepenuhnya dari lahir sampai usia anak enam bulan sebelum saya perkenalkan makanan pejal pada anak. Dan seterusnya saya susukan anak sulung saya sampai usianya dua tahun lapan bulan.
Dan anak kedua ni Daniel, baru setahun dua bulan dan Meera masih lagi susukan dia. Alhamdulillah,” kongsinya lagi.

Raikan nak kecil kita
Bercerita mengenai perkembangan anak-anak, kata ibu kepada dua orang cahaya mata ini lagi, dia menggunakan pendekatan meraikan anak malah sentiasa belajar menjadi contoh terbaik buat anak-anak bagi memastikan kedua anaknya membesar menjadi anak yang baik akhlaknya.
” Setiap anak perkembangannya berbeza-beza, macam Meera alhamdulillah Allah rezekikan anak yang petah bercakap tapi Meera tak compare anak Meera dengan anak-anak yang lain.
” Pada Meera kita sebagai ibu kena sentiasa raikan walau sekecil-kecil perkembangan anak-anak kita. Anak pandai cakap kita raikan, apa saja kebaikan dia buat kita puji dan kalau dia buat salah pun kita raikan dengan cara yang betul.

“Bagi Meera dan suami, Meera memang menitik beratkan pendidikan melalui contoh yang baik sebab anak-anak ni sentiasa memerhati dan meniru apa saja yang ada disekelilingnya. Jadi kita kenalah tunjukkan contoh yang baik pada anak-anak, kiranya macam terapkan pendidikan melalui tauladan, macam tu lah,” kata Ameera lagi yang kini banyak menghabiskan masanya dengan memasak sepanjang PKP ini.

Anak mula kuasai Bahasa Mandarin
Berkongsi cerita di Live Pa&Ma Gala Moms, kata Ameera yang turut dipilih sebagai penerima anugerah Pa&Ma Gala Moms ini lagi, dia dan suami sepakat menghantar anak kecilnya pada usia dua tahun bagi menampakkan perkembangan diri anak kecilnya itu.
 
“Sebenarnya Meera memang hantar Mateen dari umur dia masa dua tahun lagi sebab nak bagi dia confident sikit. Dia memang pandai cakap tapi bila dengan orang dia memang terlampau pemalu.

“Alhamdulillah, bila dah pergi playschool tu dah nampak confident dia semakin baik.
“Apa yang Meera boleh katakan kita memang tak boleh nak bandingkan parenting style anak-anak zaman dahulu dengan anak masa kini. Macam tu juga dengan parent Meera masa awal nak hantar anak ke playschool dulu.
“Mateen kini sudah boleh bercakap dengan orang, boleh adapt dengan situasi sekeliling dan makin lama pemalu dia tu masih ada tapi kini lebih berani berbanding sebelum ini. Alhamdulillah.

” Mateen kini juga sudah boleh cakap dan memahami Bahasa Mandarin. Dia faham sebab sekolah dia ada subjek Mandarin. Untuk umur macam dia saya rasa impress lah bila dia faham,” kongsi Meera lagi yang mengakui dia adalah insan yang begitu mengambil berat soal pendidikan dan perkembangan kedua anaknya.
Perkongsian yang begitu bermanfaat dan teruslah menjadi inspirasi buat semua.
Menarik: Diana Obses Dengan Angka 2, Hari-Hari Sebut Nak Twin, Sekali Dapat Kembar Anggun

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah.
Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Anak Pulak Nak Direct Feed Je, Memang Struggle” Susukan Anak Sampai 2 Tahun, Ameera Zaini Jadi Inspirasi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-pulak-nak-direct-feed-je-memang-struggle-susukan-anak-sampai-2-tahun-ameera-zaini-jadi-inspirasi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bapa Didakwa Pukul Anak 3 Tahun Sampai Mati Sebab Merengek Nak Kencing Sampai Tidurnya Terganggu

Bapa Didakwa Pukul Anak 3 Tahun Sampai Mati Sebab Merengek Nak Kencing Sampai Tidurnya Terganggu

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 308 hits
Seorang lelaki bergelar ayah didakwa sanggup memukul anak kandungnya yang berusia 3 tahun sehingga membawa maut di sebuah perkampungan di Pandang Panjang Sumatera Barat pada Jumaat lalu
Anak Lelaki Memang Istimewa Tapi Tersalah Didik Anak Lelaki Boleh Jadi Raja Elakkan 5 Perkara Ni

Anak Lelaki Memang Istimewa Tapi Tersalah Didik Anak Lelaki Boleh Jadi Raja Elakkan 5 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 390 hits
Anak anak lelaki kita sebenarnya cukup istimewa Lebih lebih lagi bagi ibu yang mempunyai anak lelaki ramai teramatlah beruntung Sama seperti anak perempuan anak lelaki juga punya kelebihan Pun begitu dalam mendidik anak lelaki janganlah dib...
Hiburan Saya Reda Cabaran Saya Nak Beritahu Anak Anak Ibu Mereka Dah Tiada Shuib Sepahtu

Hiburan Saya Reda Cabaran Saya Nak Beritahu Anak Anak Ibu Mereka Dah Tiada Shuib Sepahtu

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 325 hits
Suami kepada penyanyi Allahyarhamah Siti Sarah Shuib Sepahtu memaklumkan bahawa dia reda dengan pemergian isteri kesayangan pagi tadi dan menerimanya sebagai takdir dan ketentuan daripada Ilahi ARTIKEL BERKAITAN hAdvertisementUjar Shuib kin...
Sebelum Marah Marah Kenali Dulu 4 Personaliti Anak Dah Tahu Senang Nak Target

Sebelum Marah Marah Kenali Dulu 4 Personaliti Anak Dah Tahu Senang Nak Target

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 304 hits
Setiap anak mempunyai personaliti berbeza beza Kadang sebagai ibu bapa pening nak mengendali perangai anak anak Si abang atau kakak jenis sensitif adik pula jenis tak takut orang Sampai satu tahap suara ibu bapa terpaksa turun naik bagi pas...
Ibu Terkejut Anak Menjerit Kanak Kanak 1 Tahun 5 Bulan Maut Dipatuk Ular Dalam Bilik

Ibu Terkejut Anak Menjerit Kanak Kanak 1 Tahun 5 Bulan Maut Dipatuk Ular Dalam Bilik

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 294 hits
Empat jam setelah menerima rawatan di hospital selepas dipatuk ular akhirnya kanak kanak lelaki berusia setahun lima bulan pergi menghadap ilahi di Hospital Rembau Negeri Sembilan Menerusi laporan Astro Awani dalam kejadian kira kira jam 9 ...
Shuib Tak Sabar Nak Dukung Ayash Affan Anak Bongsu

Shuib Tak Sabar Nak Dukung Ayash Affan Anak Bongsu

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 375 hits
Suami kepada Allahyarham Siti Sarah Shuib memaklumkan akan ke Hospital Canselor Tuanku Muhriz untuk bertemu bayinya Ayash Affan buat pertama kali esok Shuib berkata demikian dalam majlis tahlil dan bacaan Yassin untuk arwah isterinya yang b...
Kalau Tak Nak Anak Belajar Menipu Jangan Biasakan Menjerit Jika Anak Buat Salah

Kalau Tak Nak Anak Belajar Menipu Jangan Biasakan Menjerit Jika Anak Buat Salah

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 279 hits
Memang ada banyak faktor anak menipu Namun SALAH SATU faktor yang menyuburkan perangai suka menipu dalam diri anak adalah hasil sikap ibu bapa sendiri Antaranya bila ibu bapa ada sikap suka marahkan anak gila gila setiap kali dan setiap mas...
Menag Sebut Kehadiran Rsd Covid 19 Di Asrama Haji Rajabasa Respons Cepat Pemerintah

Menag Sebut Kehadiran Rsd Covid 19 Di Asrama Haji Rajabasa Respons Cepat Pemerintah

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 259 hits
Dia menjelaskan RSD Covid 19 ini diberi nama Rumah Sakit Pertamina Bintang Amin Ekstensi Asrama Haji Lampung ini akan mulai bisa dioperasikan pada Selasa
Kah Kah Kah Nak Rampas Kuasa Dalaman Macamana Anak Bilis Nak Makan Jerung Ke

Kah Kah Kah Nak Rampas Kuasa Dalaman Macamana Anak Bilis Nak Makan Jerung Ke

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 210 hits
Umno pertimbang rampasan kuasa dalaman untuk singkir Muhyiddin menurut laporan August 2 2021 Menurut satu laporan pemimpin Umno sedang membincangkan cara untuk menukar perdana menteri jika Muhyiddin Yassin enggan berundur PETALING JAYA Umno...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Adapting To Consumer Behavior

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Mencuba Sajian Eksotik Kerabu Telur Belangkas

Bagaimana Arab Saudi Menjadi Semakin Hijau

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord