Ibu Berdepan Ragam Anak Enggan Makan Sabar Ibu Cuba 5 Tip Bijak Ini Dahulu


Amalan pemakanan yang tidak sihat boleh menyebabkan anak susah makan. Jom ketahui cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah tabiat makanan anak ini!

Tabiat pengambilan makanan anak
Memastikan anak mendapat makanan berkhasiat dan seimbang sudah menjadi 1 kemestian buat mereka yang bergelar ibu bapa. Dalam masa yang sama, sebagai ibu bapa, amat penting untuk anda memahami tabiat pengambilan makanan anak.
Ini kerana apabila anda mengetahui isyarat bahawa mereka sudah kenyang, ini sekali gus dapat mengelakkan amalan pemakanan yang tidak sihat seperti makan secara paksa.
Sebaiknya, biarkan anak makan mengikut selera mereka. Mulakan dengan menawarkan makanan dalam saiz hidangan yang lebih kecil dan menambahnya jika mereka meminta. Namun tidak dinafikan ada parents yang mungkin berdepan beberapa isu berkaitan amalan pemakanan yang tidak sihat.
Jangan bimbang, ada cara untuk mengatasinya.

Amalan pemakanan yang tidak sihat & cara mengatasinya
Bercakap mengenai tabiat pemakanan tidak sihat, ia boleh melibatkan tabiat makanan anak yang cerewet makan. Pastinya ibu susah hati apabila anak sering menolak semasa diberikan makanan yang bukan menjadi kegemaran mereka.
#1. Makan makanan tertentu
Untuk mengatasi amalan pemakanan yang tidak sihat ini, antara cara boleh dicuba adalah:
Tawarkan finger food
Sediakan makanan dalam potongan kecil yang memudahkan mereka untuk makan dengan sendiri.
Menjadi contoh
Sebagai ibu bapa berikan contoh terbaik dengan memakan pelbagai jenis makanan. Anda juga harus elak daripada memberikan komen mengenai makanan yang disukai atau tidak.
Saiz hidangan
Untuk makanan anak yang digemari, letakkan dalam jumlah kecil. Jangan lupa untuk turut menyertakan sekali makanan lain yang anda mahu perkenalkan kepada si kecil.
Terus tawarkan makanan baharu tetapi jangan memaksa
Dengan pendedahan berulang, kebanyakan anak dipercayai akan mencuba makanan baharu. Jika tidak, jangan terus memaksa. Percayalah lama kelamaan seiring dengan peningkatan usia, akan berlaku perubahan dalam tabiat pemakanan anak.
#2. Tidak makan sayur-sayuran
Anak tidak mahu makan sayur-sayuran adalah masalah yang paling biasa untuk terjadi. Apa kata ibu cuba strategi ini:
Pelbagai warna
Siapa kata sayuran hanya perlu berwarna hijau dan berdaun? Ibu, jadilah kreatif dengan menyediakan pelbagai sayuran berwarna dan bentuk seperti jagung, labu, lobak merah, bunga kubis, tomato dan cendawan butang.
Tambahkan dalam sos atau makanan
Anda juga boleh mencampurkan sayuran dalam sos atau makanan yang akan disediakan kepada anak. Sebagai contoh, kisar lobak merah dan cincang cendawan butang untuk dimasukkan ke dalam sos spageti bersama campuran ayam atau daging.
#3. Enggan mengunyah
Mungkin kedengaran agak pelik. Tetapi ia antara amalan pemakanan yang tidak sihat boleh terjadi pada si kecil. Untuk mengatasi keadaan ini:
Pantau keadaan anak
Ini untuk memastikan mereka mempunyai kemahiran motor yang diperlukan untuk mengunyah.
Perubahan tekstur
Adakalanya anak mungkin sudah terbiasa untuk terus menelan apabila sering diberikan makanan seperti bubur. Jadi secara beransur-ansur, lakukan perubahan pada tekstur makanan mereka.
#4. Mengambil masa lama untuk makan dan menyimpan makanan dalam mulut (rumination)
Kaedah yang boleh dicuba untuk mengatasi keadaan ini:
Tiada kemahiran
Si kecil mungkin tidak mempunyai kemahiran motor untuk mengendalikan makanan yang diberi. Jadi ibu boleh cuba untuk membantu dengan menyediakan makanan dalam saiz dan potongan yang kecil.
Kurangkan gangguan
Kadang-kala tabiat makanan anak berlaku apabila terdapat banyak gangguan persekitaran. Jadi sebaiknya, apabila tiba waktu makan, minimumkan segala gangguan daripada televisyen, barang permainan dan pastikan anak duduk dengan sebaiknya.

#5. Memilih makanan sendiri
Ia satu keadaan biasa apabila anak kecil yang berusia 18 bulan ke atas ingin lebih berdikari, termasuklah dalam aspek pemilihan makanan. Atasinya dengan:
Berikan pilihan kepada anak
Contohnya sama ada ingin makan nasi atau pasta. Elakkan daripada memberikan soalan terbuka, seperti, “Apa yang awak ingin makan?”
Tegas dalam membuat keputusan
Dalam mengatasi isu berkaitan tabiat pemakanan yang tidak sihat ini, anda perlu tegas dalam setiap perkara. Pastikan setiap ahli keluarga lain seperti pasangan mahupun datuk atau nenek turut melakukan perkara yang sama. Ini kerana jika anda tidak konsisten mungkin sukar untuk mengatasi masalah ini.
Berdepan keadaan anak sukar makan atau memilih dalam aspek pemakanan adalah satu cabaran buat ibu bapa. Walaupun ia boleh menimbulkan kerisauan, namun percayalah ia adalah keadaan normal yang dialami oleh kebanyakan ibu bapa lain dan seiring peredaran masa, ia akan selesai dengan sendiri.
Tetapi jika tabiat makanan anak mendatangkan kebimbangan, berbincanglah dengan pakar pediatrik untuk penyelesaian yang lebih baik.
_
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
The post Ibu Berdepan Ragam Anak Enggan Makan? Sabar Ibu, Cuba 5 Tip BIJAK Ini Dahulu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-berdepan-ragam-anak-enggan-makan-sabar-ibu-cuba-5-tip-bijak-ini-dahulu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kesian Tengok Anak Sakit Gigi Boleh Cuba Rawat Guna Tip Ini

Kesian Tengok Anak Sakit Gigi Boleh Cuba Rawat Guna Tip Ini

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 389 hits
Gigi terbentuk dalam pelbagai saiz bentuk dan lokasinya di rahang Perbezaan ini membolehkan gigi berfungsi bersama sama untuk membantu anda mengunyah bercakap dan tersenyum Malahan gigi juga membantu memberikan wajah terbentuk Pada setiap k...
Bukan Main Selera Makan Eusoff Emelia Cukup Suka Makan Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Tip Elak Anak Memilih Makan

Bukan Main Selera Makan Eusoff Emelia Cukup Suka Makan Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Tip Elak Anak Memilih Makan

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 253 hits
Setiap kali berkongsi video di Instagram ada sahaja gelagat comel anak anak Datuk Dr Sheikh Muszaphar yang membuatkan kita rasa tertarik Mana tidaknya bukan hanya berkongsi tip bahkan bapa kepada enam cahaya mata ini cukup gemar berkongsi t...
Hiburan Saya Reda Cabaran Saya Nak Beritahu Anak Anak Ibu Mereka Dah Tiada Shuib Sepahtu

Hiburan Saya Reda Cabaran Saya Nak Beritahu Anak Anak Ibu Mereka Dah Tiada Shuib Sepahtu

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 325 hits
Suami kepada penyanyi Allahyarhamah Siti Sarah Shuib Sepahtu memaklumkan bahawa dia reda dengan pemergian isteri kesayangan pagi tadi dan menerimanya sebagai takdir dan ketentuan daripada Ilahi ARTIKEL BERKAITAN hAdvertisementUjar Shuib kin...
Hiburan Tinggal Lagi Dua Bulan Bergelar Ibu Ayda Jebat Tak Kisah Jantina Anak Asalkan Sihat

Hiburan Tinggal Lagi Dua Bulan Bergelar Ibu Ayda Jebat Tak Kisah Jantina Anak Asalkan Sihat

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 229 hits
Penyanyi Ayda Jebat yang kini sarat hamil 7 bulan memaklumkan bahawa dia sudah tidak sabar untuk menimang cahaya mata yang dijangka akan melihat dunia pada bulan Oktober ini Kata penyanyi lagu Pencuri Hati ini lagi dia juga tidak terlalu me...
Ibu Tidak Akan Balik Rumah Ibu Bukan Milik Kita Kata Shuib Kepada Anak Anak

Ibu Tidak Akan Balik Rumah Ibu Bukan Milik Kita Kata Shuib Kepada Anak Anak

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 525 hits
Shuib dengan pakaian pelindung diri selepas selesai mengebumikan jenazah isterinya Allahyarham Siti Sarah Raissuddin di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sungai Pusu Gombak hari ini BIARPUN terlalu berat untuk memberitahu anak anaknya mengenai...
Hiburan Muat Naik Video Menyanyi Anak Gadis Eizlan Yusof Dipuji Cantik Persis Ibu

Hiburan Muat Naik Video Menyanyi Anak Gadis Eizlan Yusof Dipuji Cantik Persis Ibu

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 254 hits
Anak sulung pelakon Datuk Seri Eizlan Yusof iaitu Vie Zara menerima perhatian ramai selepas bapanya memuat naik video memaparkan dia sedang menyanyikan lagu Reckless daripada Madison Beer Selain suara yang merdu Vie Zara turut dipuji mempun...
Ibu Belasah Anak Perempuannya Berusia 3 Tahun Sampai Mati Kerana Ganggu Perbualan Dengan Bekas Pasangannya

Ibu Belasah Anak Perempuannya Berusia 3 Tahun Sampai Mati Kerana Ganggu Perbualan Dengan Bekas Pasangannya

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 302 hits
Ini adalah kes yang meruntunkan hati di mana seorang kanak kanak yang tidak bersalah mengalami penderitaan teruk di tangan mereka yang sepatutnya melindungi dia Rakaman kamera litar tertutup menunjukkan saat saat terakhir kanak kanak peremp...
Semoga Sarah Kuat Bertahan Demi Anak Anak Frontliner Kongsi Pengalaman Jaga Ibu Hamil Stage 5 Covid 19

Semoga Sarah Kuat Bertahan Demi Anak Anak Frontliner Kongsi Pengalaman Jaga Ibu Hamil Stage 5 Covid 19

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 378 hits
Semoga kedua duanya selamat begitulah doa dari frontliner ini dan juga warga maya yang tidak putus putus mendoakan kesihatan buat Siti Sarah Raissudin serta bayi setelah Siti Sarah ditidurkan akibat paras oksigen yang rendah kerana jangkita...
Tolong Selamatkan Bayi Saya Walaupun Bertarung Nyawa Ibu Tetap Fikirkan Anak Dalam Kandungan

Tolong Selamatkan Bayi Saya Walaupun Bertarung Nyawa Ibu Tetap Fikirkan Anak Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 277 hits
Walaupun sedang bertarung nyawa ibu yang positif Covid 19 tetap fikirkan anak dalam kandungan dan minta pada doktor Tolong selamatkan bayi saya
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Filem Sheriff

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order

Keuntungan Arenamall Reit Meningkat Hampir Dua Kali Ganda Setahun

Pelancaran Sony Xperia 1 Vi Mungkin Berlaku Pada 17 Mei

Caam Keluar Amaran Bahaya Debu Gunung Berapi Ruang

Tarif Air Perak 75 Sen Semeter Padu Mulai 1 Mei

Kalau Boleh Aku Nak Korek Balik Kubur Mak Kau Dituduh Calarkan Kereta 3 Adik Beradik Yatim Teruk Dihina Ibu Saudara