Ibu Reda Lahir Kembar Satu Allah Dah Ambil Doakan Si Adik Kuat Berjuang


Hati ibu mana tak sedih, anak yang dikandung selama 9 bulan dipilih sebagai anak syurga. Paling terkesan apabila Allah dah ambil seorang kembar dan beri peluang untuk menjaga seorang lagi.
Walaupun sebelum ini doktor tidak menaruh harapan tinggi pada seorang lagi anak kembar, ternyata ketentuan Allah lebih dari segalanya. Biarpun kembar kedua ini tidak seperti bayi normal yang lain, namun perubahan positif dari sehari ke sehari benar-benar buatkan ibu ayahnya bersyukur.
Berkongsi kisah mengenai perjuangan si kembar ini, ibunya, Puan Zurida berkongsi perjuangan bayinya sejak mula lahir sehinggalah usianya sekarang.
Reda ketentuan ilahi
Pada 28 Januari 2021, saya lahirkan bayi kembar seiras (mcda) saya secara czer dimana salah seorang twin tiada denyutan jantung. Saya sepatutnya plan czer 29/1 tapi Allah lebih menyayangi twin 1st saya.
Twin 2nd mengalami banyak masalah selepas dilahirkan kerana doktor dapati semasa twin 1st tiada 2nd twin banyak struggle untuk selamatkan 1st twin. Luluh hati saya selepas ditolak ke wad doktor datang bawa jenazah anak saya yang hanya mampu berjumpa 5 minit saja dan nurse ambil takut saya mengalami gangguan emosi.

Semalaman saya tak tidur dalam keadaan sedih berseorangan. Urusan jenazah anak, suami yang uruskan dan saya langsung tak melihat jenazah anak saya dikebumikan disebabkan doktor menasihati untuk berehat dan kurangkan bergerak kerana luka czer yg besar.
Pada pukul 12.30 semasa di wad pihak NICU memanggil saya untuk melawat 2nd twin. Perasaan saya tidak keruan dan tak sabar melihatnya tapi sesampai di NICU luluh hati ni melihat anak penuh dengan wayar dari atas ke kaki dan doktor pakar bagitahu yang anak saya tenat, betul-betul tiada harapan.
Doktor akan bagi masa dalam 24-48jam. Luluh hati ni dengar apa yang doktor cakap dalam masa yang sama jenazah anak baru dikebumikan. Saya hanya pegang tangan anak dan dia genggam sebelum keluar dari NICU.
Sentiasa dibayangi perasaan takut
Setiap hari kami berada dalam ketakutan akan kehilangan 2nd twin. Ini kerana doktor
memberitahu ada masalah saluran jantung sempit dan pendarahan di kepala.
Setiap hari kami mengalami ketakutan dan emosi yang tidak stabil sekiranya dapat panggilan dari pihak hospital. Selama 2 minggu anak dalam keadaan tidak stabil dan 4 hari selepas dilahirkan doktor buat MRI dan sahkan otak kiri anak saya mengalami pendarahan yang besar.

Semasa di NICU baby sangat struggle untuk hidup. Selepas 2 minggu doktor bawa berjumpa pakar jantung di Hospital Serdang. Doktor sahkan tiada masalah jantung. Baby normal dan pakar suruh stopkan ubat jantung pada baby. Kelegaan kami sekejap apabila doktor terjumpa mass di hati baby saya pula.
Selepas itu, doktor sarankan dibawa ke HKL untuk berjumpa pakar. Selepas berhenti ubat jantung barulah bayi saya mula aktif dan apa yang gembirakan saya mula mendengar tangisannya.
Pada hari ke-25 doktor offkan oksigen anak dan baby boleh bernafas secara normal. Saya dapat pegang baby dan menyusu pada hari yang ke-30 dan itulah hari yang paling indah dalam hidup.
Selepas 35 hari baby boleh keluar daripada hospital dan doktor memberitahu risiko perkembangan bayi terganggu akibat daripada pendarahan kepala.
Kembar pertama yang telah selamat dikebumikan Doktor cakap risiko kemungkinan Celebral palsy, hdrocephalus dan bayi tidak seperti normal.
Sekarang usianya dah 11 bulan. Kami akui dia seperti kanak-kanak baru lahir tapi perkembangan dia jauh ketinggalan.
Baby masih tidak boleh stabilkan kepala dan meniarap tapi pergerakan kaki dan tgn bertambah baik.
Dia juga tiada interaksi dan kuat menangis. Perubahan dia sedikit sebanyak ketara dari dulu dan 9 bulan baru tersenyum.
Saya positif anak akan normal seperti biasa cuma ambil masa dengan bantuan fisioterapi. Saya juga banyak mengalami gangguan emosi setiap malam. Tidak boleh tidur kerana teringat kejadian sebelum ini.
Bukan itu saja, saya tidak boleh melihat budak kembar dan bayi sehingga hari ini. Secara tak langsung akan membuatkan saya sedih.

Doakan anak saya Nur Camelia Mikayla diberi kesembuhan dan al fatihah kepada anak saya Nur Camilla Mikayla.
Sekarang kami rujuk anak ke hospital swasta. Alhamdulillah baby okay tapi perkembangan lewat sedikit dari baby normal. Apa pun sebagai ibu bapa, kami tak akan berputus asa dan cuba ikhtiar selagi mampu untuk melihat senyuman Nur Camelia serta dapat membesar dengan sihat sempurna. Amin.
Kredit: Puan Zurida

 
Anak ada bakat? Sertai Bakat Cilik Pa&Ma sekarang!! Kalau anak-anak ada bakat hebat, janganlah simpan sendiri. Jom, support mereka dengan menyertai Bakat Cilik Pa&Ma. Rakam aksi anak-anak dengan bakat mereka dan hantarkan kepada Pa&Ma.
Nak join? Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/bakat-cilik/ atau untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi https://wa.me/+60179701167

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Ibu Reda..” Lahir Kembar, Satu Allah Dah Ambil. Doakan Si Adik Kuat Berjuang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-reda-lahir-kembar-satu-allah-dah-ambil-doakan-si-adik-kuat-berjuang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kembar Lahir 15 Minit Selang Tapi Dalam Tahun Yang Berbeza Ibu Speechless

Kembar Lahir 15 Minit Selang Tapi Dalam Tahun Yang Berbeza Ibu Speechless

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 203 hits
Dua kembar ini mungkin akan berkongsi banyak perkara sepanjang hidup tetapi tarikh lahir mereka mungkin tidak dapat dikongsi bersama Kembar yang diberi nama Aylin dan Alfredo Trujillo dilahirkan hanya selang 15 minit di Pusat Perubatan Nati...
Meriahnya Selepas 20 Tahun Kakak Kembar Lahir Dapat Pula Adik Lelaki Kembar

Meriahnya Selepas 20 Tahun Kakak Kembar Lahir Dapat Pula Adik Lelaki Kembar

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 220 hits
Ini namanya rezeki Siapa sangka selepas 20 tahun kakak kembar lahir dapat pula adik lelaki kembar Kelahiran ini dianggap istimewa kerana si kakak pula yang mengambil alih menjaga adik lelaki Yuliyani dan adiknya merupakan kembar seiras dan ...
Cuma Selang 15 Minit Beranak Ibu Tak Sangka Anak Kembar Lahir 2 Tahun Berbeza

Cuma Selang 15 Minit Beranak Ibu Tak Sangka Anak Kembar Lahir 2 Tahun Berbeza

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 364 hits
Pelik tapi benar Agak meragukan tapi itulah kenyataan Kejadian istimewa yang terjadi kepada ibu muda Fatima Madrigal yang telah melahirkan bayi kembar yang dikatakan berbeza tarikh lahir dan tahun lahir Kelahiran sebegini dikatakan terjadi ...
Saya Terlalu Sayangkan Ibu Sedih Semua Adik Beradik Pergi Serentak

Saya Terlalu Sayangkan Ibu Sedih Semua Adik Beradik Pergi Serentak

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 245 hits
Hanya ungkapan saya terlalu sayangkan ibu mampu diluahkan anak ketiga mangsa kemalangan maut membabitkan 10 kematian di kawasan Rehat dan Rawat USJ Lebuhraya Utara Selatan Hubungan Tengah menghala ke Shah Alam semalam Faiz 14 yang tiada ket...
Tiga Dimensi Kesehatan Untuk Ibu Sehat Surabaya Kuat

Tiga Dimensi Kesehatan Untuk Ibu Sehat Surabaya Kuat

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 190 hits
Ungkapan kalimat dalam bahasa latin Mens sana ini corpore sano sudah lama sekali kita dengar dan mengerti artinya Dalam tubuh yang sehat terdapat jiwa yang kuat Kalimat ini penulis jadikan pembuka dalam tulisan untuk menekankan tentang pent...
Baru 33 Tahun Ibu Ni Miliki 12 Anak Termasuk Kembar Tiga Tarik Perhatian Warganet

Baru 33 Tahun Ibu Ni Miliki 12 Anak Termasuk Kembar Tiga Tarik Perhatian Warganet

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 233 hits
Memiliki anak ramai pastinya menjadi satu kebanggaan Seorang wanita di sebuah bandar di Arkansas Amerika Syarikat Britni Chuch menarik perhatian wargamaya bila mana sudah mempunyai 12 cahaya mata pada usianya kini yang baru sahaja memasuki ...
Awalnya Lari Dari Hospital Tapi Pasangan Kembar Setuju Berkh4tan Lepas Adik Dapat Hadiah Iphone13

Awalnya Lari Dari Hospital Tapi Pasangan Kembar Setuju Berkh4tan Lepas Adik Dapat Hadiah Iphone13

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 205 hits
Bagi umat Islam di Malaysia musim berkh4tan seringkali dikaitkan dengan cuti persekolahan kerana mereka dapat mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah Pada waktu itu juga kelaziman bagi kebanyakan kanak kanak lelaki Islam yang berusia ...
Anak Kuat Memberontak Mungkin Berpunca Dari Sikap Ibu Bapa Elak 8 Kesilapan Ini

Anak Kuat Memberontak Mungkin Berpunca Dari Sikap Ibu Bapa Elak 8 Kesilapan Ini

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 278 hits
Tidak dinafikan ada kalanya si kecil sering membuat perangai sampai pening parents nak menghadapnya Apakah mungkin terdapat cara mengatasi anak tantrum Menangani anak tantrum Anak tantrum buat perangai merengek meragam tidak mendengar kata ...
Ibu Saya Wanita Bertatu Tetapi Didakwa Sejenis Kuat Member0ntak Lupa Tuhan Ini Jawapan Deep Puteri Balqis

Ibu Saya Wanita Bertatu Tetapi Didakwa Sejenis Kuat Member0ntak Lupa Tuhan Ini Jawapan Deep Puteri Balqis

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 328 hits
PETALING JAYA Pelakon cilik berbakat besar Puteri Balqis tampil memberi respon berhubung persoalan warganet yang bertanyakan sama ada dirinya seorang yang memberontak dan tidak ingat Tuhan
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka