Ibu Hamil 9 Bulan Meninggal Dunia Selepas Ditolak 7 Hospital Yang Enggan Membantunya Bersalin




Sulawesi Selatan - Hasrat seorang wanita hamil untuk bersalin tidak kesampaian apabila usaha suami dan keluarganya menghantar dia ke beberapa hospital ditolak sehingga menyebabkan ibu hamil itu meninggal dunia. 


Menurut keluarga mangsa, tujuh hospital kerajaan menolak untuk membantu Hartina bersalin dengan pelbagai alasan dan akhirnya Hartina disahkan meninggal dunia ketika berada di hospital yang kelapoan. 


Ahli keluarganya, Haerul bertaka, Hartina hamil 9 bulan dan dijangka akan bersalin pada Rabu, 9 Disember 2020. Namun tiba-tiba Hartina mengalami kekejangan lalu dikejarkan ke Hospital Bantaeng, tetapi ditolak. 


Walaupun keluarganya sudah merayu memohon agar Hartina dan bayinya diselamatkan, namun pihak hospital tetap menolak. 


"Pada awalnya kami membawa Hartina ke Pusat Kesihatan Masyarakat Bontobangun Bulukumba dan dirujuk ke Hospital Bantaeng. Baru saja tiba di pintu masuk Hospital Bantaeng, sudah ditolak. Akhirnya kami bawa Hartina ke Hospital Jeneponto dan Hospital Takalar, juga ditolak. 


"Oleh kerana ditolak pihak hospital daerah, kami pun pergi ke Hospital Labuang Baji di Makassar, pun ditolak juga dengan alasan tidak melakukan ujian saringan Covid-19. 


"Kemudian kami pergi ke Hospital Kartini, ditolak kerana tidak ada kemudahan Unit Rawatan Rapi (ICU), sebelum dibawa ke Hospital Ananda, pun masih ditolak lagi," katanya. 


Sehinggalah Hartina dibawa ke Hospital Plamonia, sebelum dirujuk ke Hospital Wahidin dan Hartina disahkan meninggal dunia. 


"Memang di Hospital Plamonia dibantu, tetapi tidak diturunkan dari ambulans. Akhirnya Hartina dibawa ke Hospital Wahidin. Baru saja tiba di dewan bersalin dalam beberapa minit, Hartina disahkan meninggal dunia," kata Haerul. 


Haerul dan keluarganya sangat kecewa dengan apa yang telah berlaku kerana pihak hospital sepatutnya memberi layanan yang baik kepada sesiapa sahaja, apatah lagi ibu hamil yang sangat memerlukan bantuan. 


"Dari kampung sampai ke Kota Makassar kami bawa Hartina untuk mendapatkan bantuan pihak hospital. Apakah pihak hospital tidak mempunyai hati nurani dan bagaimana perasaan mereka kalau keluarga mereka sendiri yang mengalami situasi seperti ini?" katanya. 


Sementara itu, Hospital Bantaeng, yang pertama kali didatangi oleh keluarga Hartini, mengaku tidak pernah menerima pesakit berkenaan. 


"Kami telah meneliti dalam sistem informasi, tiada pesakit yang masuk di atas nama Hartina. Kalau ada, mesti data kemasukannya ada di dalam sistem," kata Ketua Bahagian Perkhidmatan Perubatan Hospital Bantaeng, Doktor Hikmawati. 


Hospital Jeneponto juga memberikan jawatan yang sama. Sementara itu, Hospital Anada menjelaskan, ketika Hartina sampai di hospital mereka, Hartina mengalami tekanan darah tinggi dan kekejangan otot. 


Pengurus Perkhidmatan Perubatan Hospital Ananda, Doktor Fira berkata, Hartina perlu mendapatkan rawatan di ICU yang lengkap, berbanding Hospital Ananda yang serba kekurangan. 


"Ketika pesakit tiba di Hospital Ananda, doktor datang memeriksanya di dalam kereta dan mendapati pesakit mengalami kekejangan dan masalah kesukaran bernafas. Dan dalam keadaan seperti itu, dia memerlukan rawatan di ICU yang lebih bagus," kata Doktor Fira. 


Pihak Hospital Wahidin yang menerima Hartina berkata, pesakit masuk pada jam 9.45 malam dan diberi bantuan perubatan. Namun keadaan pesakit terus merosot dan akhirnya meninggal dunia pada jam 9.58 malam," kata jurucakap Hospital Wahidin. - Agensi


Sumber : thereporter.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/12/ibu-hamil-9-bulan-meninggal-dunia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Innalillahi Ditolak 5 Rumah Sakit Saat Mau Melahirkan Ibu Hamil Meninggal Dunia Bersama Bayinya

Innalillahi Ditolak 5 Rumah Sakit Saat Mau Melahirkan Ibu Hamil Meninggal Dunia Bersama Bayinya

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 284 hits
Untuk yang kesekian kalinya peristiwa ibu hamil ditolak rumah sakit saat hendak melahirkan dengan alasan belum memiliki hasil tes COVID 19 kembali terjadi di Indonesia Kali ini menimpa Hartina di Makassar Sulawesi Selatan Mirisnya perempuan...
Innalillahi Kena Covid 19 Saat Hamil 7 Bulan Dr Novita Rachmawati Dan Janinnya Meninggal Dunia

Innalillahi Kena Covid 19 Saat Hamil 7 Bulan Dr Novita Rachmawati Dan Janinnya Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 392 hits
Satu lagi seorang tenaga kesehatan yang meninggal dunia karena terpapar Covid 19 Dokter umum asal Ponorogo dr Novita Rachmawati harus kehilangan nyawa bersama janin yang masih dikandungnya Novita meninggal pada Jumat usai dirujuk ke Rumah S...
Hindari Perbuatan Ini Kalau Ibu Dan Ayah Anda Sudah Meninggal Dunia

Hindari Perbuatan Ini Kalau Ibu Dan Ayah Anda Sudah Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 349 hits
Kesilapan besar anak anak terhadap arwah ibubapa yang sudah meninggal dunia antaranya adalah 1 Ada yang hanya menggantung gambar ibubapa di dinding dinding rumah atau simpan gambar itu dalam dompet 2 Ada yang suka simpan barang yang ditingg...
Hiburan Hamil 4 Bulan Ain Edruce Enggan Tahu Jantina Anak

Hiburan Hamil 4 Bulan Ain Edruce Enggan Tahu Jantina Anak

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 343 hits
Mengetahui dirinya kini hamil anak sulung pelakon dan pengacara Ain Edruce akui bersyukur dikurniakan rezeki tersebut selepas hampir setahun mendirikan rumah tangga Katanya beliau dan suami langsung tidak pernah merancang dan mendedahkan me...
Ibu Najib Meninggal Dunia

Ibu Najib Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 223 hits
twitter Annuar Musa CYBERJAYA 8211 Ibu bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meninggal dunia hari ini Najib dalam satu ciapan beliau sebentar tadi mengesahkan pemergian bondanya 8220 Innalillahwainnailaihirojiun Bonda saya su
Begini Cara Mandi Bunga Bagi Menguatkan Semangat Amp Keyakinan Ibu Selepas Bersalin

Begini Cara Mandi Bunga Bagi Menguatkan Semangat Amp Keyakinan Ibu Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 208 hits
Disebabkan oleh tempoh perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat ini ia mungkin menyukarkan anda untuk keluar mendapatkan perkhidmatan bagi sesi memanjakan diri setelah tamat berpantang Justeru kami kongsikan cara mandi bunga yang betul dan ama...
Ibu Di Nias Yang Gorok 3 Anaknya Karena Himpitan Ekonomi Meninggal Dunia

Ibu Di Nias Yang Gorok 3 Anaknya Karena Himpitan Ekonomi Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 262 hits
Marlina Tafona o alias Ama Fina alias MT ibu yang menggorok 3 balitanya di Nias Utara lalu mencoba bunuh diri menghembuskan napas terakhir Tahanan Polres Nias ini meninggal dunia di RSUD Gunungsitoli Minggu pagi
Innalillahi Satu Keluarga Kejang Kejang Keracunan Ac Mobil Sang Ibu Meninggal Dunia 2 Anaknya Kritis

Innalillahi Satu Keluarga Kejang Kejang Keracunan Ac Mobil Sang Ibu Meninggal Dunia 2 Anaknya Kritis

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 275 hits
Peristiwa nahas menimpa satu keluarga yang terdiri dari seorang ibu dan dua anak di Jalan Jenderal Sudirman Desa Jatirejo Kecamatan Pasir Penyu Kabupaten Indragiri Hulu Riau pada Kamis pagi Mereka keracunan AC mobil yang mereka tumpangi San...
Kelengkapan Bersalin Ibu Dan Anak Ini Senarai 33 Barang Wajib Bawa Ke Hospital

Kelengkapan Bersalin Ibu Dan Anak Ini Senarai 33 Barang Wajib Bawa Ke Hospital

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 674 hits
Semasa kita sudah mengandung di trimester ke 3 elok buat persiapan awal untuk kelengkapan Persiapan awal boleh jimatkan banyak masa Manalah tahu tiba tiba awal kan naya Penting untuk buat persediaan sebelum due date Sumber Momtricks comKlik...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo