Ibu Gdm Lahirkan Bayi 3 84 Kg Hingga Tersangkut Bahu Syukurlah Sekarang Sembuh


Pengalaman setiap ibu mengandung dan bersalin tak sama. Ada yang semuanya ok sejak dari awal mengandung hinggalah proses bersalin, tetapi ada juga sejak dari awal kehamilan terpaksa berulang alik ke hospital.
Percayalah setiap apa yang dilalui itu, ganjaran yang menanti sangat besar di sisi Allah. Cuma jangan putus berdoa kerana itulah kekuatan untuk diri sendiri. Ingatlah tak semua orang bernasib baik mempunyai anak sendiri. Jadi bila Allah kurniakan rezeki anak, berterima kasihlah walaupun saat itu kita rasa sukar.
Perkongsian dari seorang ibu, Nurul Syifa ini mungkin memberi sedikit kerisauan buat ibu yang alami GDM masa mengandung tetapi jika betul-betul jaga pemakanan dan ikut nasihat doktor, semuanya pasti dipermudahkan.

Bayi tersangkut bahu waktu proses bersalin
Nak share sikit pengalaman ngeri saya bersalin anak kedua kali ni. Tapi saya ringkaskan cerita. Masa mengandung kali ni saya ada GDM on diet.
Perkara yang tak dijangka berlaku waktu bersalin saya telah melahirkan baby shoulder distocia (bayi tersangkut bahu/stuck) secara normal. Pada 4/7/2020 hari Sabtu jam 6 pagi lepas subuh saya dari rumah ke hospital sebab dah rasa sakit nak bersalin. Tapi sakit contraction tak berapa kuat masa tu siap boleh jalan pergi dewan bersalin dan daftar.

Lebih kurang jam 7 pagi ctg di pasang untuk check jantung baby. Sementara tu check jalan dah buka 5 cm saya dimasukkan ke labour room jam 8 pagi. Sejam kemudian sakit contraction makin kuat.
Jalan dah buka 10 cm dan nurse ready nak sambut baby. Kepala baby dah keluar tapi di bahagian bahu baby sangkut tak berjaya keluar sepenuhnya. Keadaan dalam labour room mula menjadi kelam kabut. Staff menjerit memanggil doktor on call untuk minta bantuan kerana baby dah lemas. Staff ketika itu bertungkus lumus cuba untuk selamatkan baby. Mereka terus paksa saya dan bagi kata-kata semangat suruh teran lagi walaupun masa tu saya dah tak ada kekuatan untuk meneran. Saya begitu lemah kerana bleeding teruk.

Dalam beberapa minit dengan kuasa Allah dalam sedar tak sedar baby berjaya ditarik keluar dengan selamat walaupun baby ada effect dibahagian bahu kiri (erb’s palsy). Tangan baby tak ada patah cuma dari siku ke bahu tidak ada pergerakan. Apa-apa pun alhamdulillah saya bersyukur dengan kepantasan staff dan doktor yang berpengalaman handle kes begini baby selamat dilahirkan jam 10.12 pagi dengan berat 3.84kg.
Follow up pakar, semakin sembuh
Baby perlu follow up pakar hospital untuk baik pulih saraf bahu baby. Sesi kaunseling bersama doktor-doktor pakar dah dijalankan selepas hari ke-3 saya bersalin untuk explain tentang baby. Pakar kata insya-Allah tangan baby boleh sembuh..

Saya dah habis pantang 44 hari. Alhamdulillah setelah sebulan lebih ada perubahan tangan baby dapat bergerak semula dan sembuh sepenuhnya.
** Pesanan saya kepada ibu-ibu yang ada kencing manis semasa hamil kawal pemakanan anda. Jangan jadi kes seperti saya kerana banyak kesan dari GDM yang tak terkawal memberi effect kepada mommy dan baby.

Pengalaman yang sukar dilupakan menjadi seorang ibu. Sesungguhnya Allah tak akan uji seseorang itu luar dari kemampuannya. Saya doakan ibu-ibu yang sedang menunggu hari  dipermudahkan urusan bersalin.
Sumber: Nurul Syifa
 
The post Ibu GDM Lahirkan Bayi 3.84 Kg Hingga Tersangkut Bahu. Syukurlah Sekarang Sembuh appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-gdm-lahirkan-bayi-3-84-kg-hingga-tersangkut-bahu-syukurlah-sekarang-sembuh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kdn Akan Tubuh Jk Siasat Ketirisan Perbelanjaan Pdrm Daripada Kerajaan Ph Hingga Sekarang Kata Hamzah

Kdn Akan Tubuh Jk Siasat Ketirisan Perbelanjaan Pdrm Daripada Kerajaan Ph Hingga Sekarang Kata Hamzah

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 191 hits
Satu jawatankuasa akan ditubuhkan bagi menyiasat ketirisan perbelanjaan Polis Diraja Malaysia yang didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2019 Siri Satu semalam kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin hari ini Beliau ...
Buat Sendiri Tungku Guna Bahan Di Dapur Sesuai Untuk Bayi Ibu Bersalin

Buat Sendiri Tungku Guna Bahan Di Dapur Sesuai Untuk Bayi Ibu Bersalin

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 559 hits
Anak kecil dan bayi memang tak dapat dipisahkan dengan penggunaan tungku tuam Bayi baru lahir perlu ditungku untuk hangatkan badan bayi selepas mandi kurangkan kembung perut atau angin dalam badan dan juga elakkan angin pasang Berdasarkan p...
Dituding Cari Cari Masalah Kami Ungkit Utang Negara Hingga Ibu Kota Baru

Dituding Cari Cari Masalah Kami Ungkit Utang Negara Hingga Ibu Kota Baru

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 237 hits
Politikus PDIP Aria Bima menyebut Koalisi Aksi Menyelamatkan Indonesia hanya mencari cari masalah karena tuntutannya dinilai sudah dikerjakan Presiden Joko Widodo KAMI pun mengungkit sejumlah kritiknya kepada pemerintah Apa yang dilakukan D...
Baby Rumi Secantik Ibunya Dian Pelangi Selamat Lahirkan Bayi Perempuan

Baby Rumi Secantik Ibunya Dian Pelangi Selamat Lahirkan Bayi Perempuan

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 262 hits
Siapa tidak kenal dengan pemilik nama Dian Pelangi perancang busana muslim dan designer yang cukup dikenali di Indonesia Wanita cantik ini kini sudah pun bergelar ibu selepas selamat melahirkan anak pertamanya pada 16 Ogos lalu Dian selamat...
Dari Flu Burung Hingga Corona Kenapa China Banyak Lahirkan Virus Baru

Dari Flu Burung Hingga Corona Kenapa China Banyak Lahirkan Virus Baru

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 296 hits
Hingga saat ini 8 Agustus 2020 Wabah virus corona baru di seluruh dunia dilaporkan sudah mencapai angka 19 607 761 kasus positif dan telah membuat 725 136 nyawa melayang Kemunculan virus corona baru yang diberi nama 2019 nCoV ini pertama ka...
Jangan Sedih Kalau Anda Gugur Anda Juga Seorang Ibu Yang Lahirkan Anak Anak Syurga

Jangan Sedih Kalau Anda Gugur Anda Juga Seorang Ibu Yang Lahirkan Anak Anak Syurga

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 411 hits
Melalui facebook Tiffany dari US yang keguguran bayi dia telah memuatnaik gambar anaknya yang telah meninggal Apa tujuan dia sebenarnya Dia ingin menyampaikan pesanan kepada semua ibu diluar sana bahawa jangan bersedih sekiranya anda pernah...
Diduga Depresi Ibu Di Cengkareng Ceburkan Bayi 7 Bulan Ke Kolam Renang

Diduga Depresi Ibu Di Cengkareng Ceburkan Bayi 7 Bulan Ke Kolam Renang

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 268 hits
Dari keterangan saksi sang anak sempat kejang Kondisinya sedikit membiru Saksi lain ada yang bikin video tapi saksi tidak ada yang langsung ambil bayi J hanya teriak saja kata dia
Saya Tak Mampu Nak Jaga Dia Ibu Campak Bayi Baru Lahir Dari Jambatan

Saya Tak Mampu Nak Jaga Dia Ibu Campak Bayi Baru Lahir Dari Jambatan

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 383 hits
Seorang wanita ditahan pihak berkuasa di utara China selepas didakwa membuang bayinya yang baru lahir ke dalam semak samun Suspek Guo dikatakan membuang bayi lelaki itu dari jambatan ketika dalam perjalanan ke rumah ibunya Suspek mengaku be...
Lepas Bersalin Terus Susukan Anak Susu Kolostrum Ibu Nampak Sedikit Tapi Cukup Buat Bayi Baru Lahir

Lepas Bersalin Terus Susukan Anak Susu Kolostrum Ibu Nampak Sedikit Tapi Cukup Buat Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 355 hits
Ibu ibu yang baru melahirkan memang digalakkan untuk membuat penyusuan eksklusif kepada bayi sekurang kurangnya selama 6 bulan pertama Jika boleh diteruskan sehingga usia anak anak 2 tahun itu merupakan satu bonus yang bukan sahaja baik unt...
Pentingnya Muhasabah Diri

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kewajiban Bayar Zakat Emas

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2