Lepas Bersalin Terus Susukan Anak Susu Kolostrum Ibu Nampak Sedikit Tapi Cukup Buat Bayi Baru Lahir


Ibu-ibu yang baru melahirkan memang digalakkan untuk membuat penyusuan eksklusif kepada bayi sekurang-kurangnya selama 6 bulan pertama. Jika boleh diteruskan sehingga usia anak-anak 2 tahun itu merupakan satu bonus yang bukan sahaja baik untuk anak-anak malah juga kepada ibu sendiri.
Namun perjalanan penyusuan setiap ibu tidak sama. Ada yang memang susunya meriah dan banyak ada pula yang kurang. Walau apa pun keadaan ibu-ibu jangan putus asa. Teruskan memberi susu ibu kepada si kecil untuk khasiat yang tidak akan diperolehi daripada susu lain.
Perkongsian daripada Pembimbing Penyusuan, Puan Nor Azura tentang susu pertama ibu mungkin dapat membantu kekusutan dan keresahan ibu-ibu baru yang bakal melahirkan anak. Paling penting sebelum bersalin lagi ibu sudah ada perancangan untuk menyusukan anak-anak sehingga usia 2 tahun dan InsyaAllah yang lain akan dipermudahkan!

TUNGGU URUT DULU KAK……
‘Saya belum urut ni kak,boleh ke susukan bayi terus? Ingat tunggu balik nanti,baru tukang urut boleh datang urut adakan susu..’
Awak urut ke tak,susu tetap akan terhasil dan keluar untuk bayi atau kita panggil Fasa Laktogenesis,penghasilan susu ketika ini dipandu oleh hormon..
Cumanya awak tak nampak ia menitik-menitik,awak tak rasa payudara tu bengkak atau penuh sebab hari 1-4 adalah Fasa Susu Kolostrum,ia sedikit dan likat tapi mencukupi buat bayi yang baru dilahirkan.
Jadi lepas lahir tu paling utama adalah susukan bayi dahulu,bukan tunggu mengurut baru susukan bayi.Mengurut membantu untuk kita rasa lebih relax,bila body relax tak stress ia membantu melancarkan aliran susu.
Ada juga ibu yang luar kemampuan dia untuk mengurut dengan tukang urut dan mula risau akan ganggu penghasilan susu pula.
Ketahuilah,susu akan terhasil seperti biasa paling penting susukan anak dengan kerap.Boleh saja minta bantuan suami untuk urutkan belakang badan dan leher ibu,pasti sakit-sakit melahirkan tu terubatlah dapat layanan dari suami kan..
*Dan berhati-hati juga dengan tukang urut yang pegang-pegang terus kata ibu susu sikit,susu kering,keturunan tiada susu,susu jenis cair anak tak kenyang etc.
Ia tidak tepat sama sekali,kuantiti susu mahupun kepekatan susu bukan diperiksa dari sentuhan.

Untuk fahami bagaimana penghasilan susu sejurus bersalin,boleh baca:
SUSU TAK KELUAR MASA PREGNANT,PERLU RISAU TAK?
Wanita yang hamil kerap menjadi sasaran penjual milkbooster kononnya produk mereka harus diambil seawal si ibu hamil lagi bagi memastikan si ibu mampu menghasilkan susu atau penting untuk mereka mengambil produk tambah susu sejurus melahirkan.
Wanita yang saya kasihi,Tuhan menjadikan tubuh kita ni unik dan lengkap dengan sistemnya sendiri..Tuhan berikan kita hormon yang pelbagai dan tiap satunya ada fungsi di setiap fasa kita lalui.
Hormon Progesteron tinggi semasa kehamilan kerana ia diperlukan semasa proses ini dan ia berfungsi menghalang prolaktin untuk menghasilkan susu lebih banyak.Progesteron dirembeskan dari Plasenta atau Uri.Jadi,tak perlu risau jika anda sudah mencapai penghujung kehamilan,tapi susu masih belum keluar.
Kerana itu juga tidak hairan jika wanita hamil yang masih susukan anak,susunya boleh berkurangan atau kering walaupun demand vs supply diteruskan,ini kerana hormon kehamilan bertentangan dengan hormon menyusukan.Jika mahu menyusukan bayi hingga dua tahun,sila rancang kehamilan anda.
Apabila selesai proses melahirkan,uri juga sudah dikeluarkan.Ketika ini badan akan mengalami proses penurunan hormon Progesteron yang mendadak.Tiada lagi penghalang bagi hormon Prolaktin untuk dirembeskan,iaitu Progesteron tadi.
Maka susu akan keluar juga untuk bayi anda walaupun anda tidak mengambil sebarang produk.Kuncinya,silalah susukan bayi anda sejurus selepas dilahirkan.Ransangan dari mulut kecil bayi ini sangat Poweful,ia RANGSANGAN TERBAIK sekali bagi payudara anda.
Dia beri bayi kita mulut kecil mungil tapi sangat berkuasa untuk mengeluarkan susu dari payudara.

Dia beri kita proses hamil dan melahirkan,Dia juga berikan kita sistem dan hormon untuk tubuh kita menghasilkan susu secara semula jadi.
Hebatkan Sang Pencipta kita?
Jadi apa perlu kita buat semasa hamil ni?
Banyakkan membaca,hadiri kelas penyusuan,fahamkan proses kehamilan dan menyusukan.
Banyak lagi kita perlu belajar selepas bayi dilahirkan nanti.
Tarik suami sekali untuk sertai dan belajar sama-sama.
Nor Azura
Pembimbing Penyusuan.
Sumber: Nor Azura
Jangan lupa saksikan Pa&Ma Journey Bersama SchAwaLara, setiap Rabu jam 9 malam di Astro Ria saluran 104/124 dan ulangannya setiap Ahad jam 9.30 pagi.

The post Lepas Bersalin Terus Susukan Anak. Susu Kolostrum Ibu Nampak Sedikit Tapi Cukup Buat Bayi Baru Lahir! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lepas-bersalin-terus-susukan-anak-susu-kolostrum-ibu-nampak-sedikit-tapi-cukup-buat-bayi-baru-lahir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Bersalin Anak Kena Jaundis Susu Ibulah Penawar Terbaik Ini Cara Mama Nak Tahu Bayi Kena Jaundis Atau Tidak

Baru Bersalin Anak Kena Jaundis Susu Ibulah Penawar Terbaik Ini Cara Mama Nak Tahu Bayi Kena Jaundis Atau Tidak

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 353 hits
Pada masa kini memang semakin ramai bayi dijangkiti jaundis atau demam kuning sebaik sahaja dilahirkan Keadaan ini berpunca daripada peningkatan bilirubin dalam darah dan keadaan organ hati yang belum matang Disebabkan itu Pertubuhan Kesiha...
Tiap Tiap Hari Susu Ibu Berubah Rasa Sebab Itulah Bila Anak Menyusu Nak Lepas Susah

Tiap Tiap Hari Susu Ibu Berubah Rasa Sebab Itulah Bila Anak Menyusu Nak Lepas Susah

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 323 hits
Percaya tak susu ibu ni rasanya berlainan setiap hari mengikut jenis makanan yang ibu makan Sebab itulah bila kita menyusu bayi sebolehnya bayi tak mahu lepas Perasan tak Beruntung sangat bayi kita kerana apa yang kita makan itulah yang dia...
Irfan Ni Ibu Terpisah 5 Bulan Kerana Covid 19 Ibu Muda Berlinang Air Mata Anak Baru Lahir Kembali Ke Pangkuan

Irfan Ni Ibu Terpisah 5 Bulan Kerana Covid 19 Ibu Muda Berlinang Air Mata Anak Baru Lahir Kembali Ke Pangkuan

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 355 hits
PATTANI Irfan ini adalah ibu ungkapan pertama seorang ibu apabila dapat memangku anak bongsunya di Kompleks Imigresen Kastam dan Kuarantin Sadao Songkhla pada Khamis Dengan linangan air mata ibu muda Nurhalisa Jehawee 18 mendukung bayi lela...
Saya Tak Mampu Nak Jaga Dia Ibu Campak Bayi Baru Lahir Dari Jambatan

Saya Tak Mampu Nak Jaga Dia Ibu Campak Bayi Baru Lahir Dari Jambatan

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 382 hits
Seorang wanita ditahan pihak berkuasa di utara China selepas didakwa membuang bayinya yang baru lahir ke dalam semak samun Suspek Guo dikatakan membuang bayi lelaki itu dari jambatan ketika dalam perjalanan ke rumah ibunya Suspek mengaku be...
Buat Sendiri Tungku Guna Bahan Di Dapur Sesuai Untuk Bayi Ibu Bersalin

Buat Sendiri Tungku Guna Bahan Di Dapur Sesuai Untuk Bayi Ibu Bersalin

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 558 hits
Anak kecil dan bayi memang tak dapat dipisahkan dengan penggunaan tungku tuam Bayi baru lahir perlu ditungku untuk hangatkan badan bayi selepas mandi kurangkan kembung perut atau angin dalam badan dan juga elakkan angin pasang Berdasarkan p...
Baru Anak Sorang Dah Penat Mak Cik Anak 8 Elok Je Elak Cakap Macam Ni Pada Ibu Baru

Baru Anak Sorang Dah Penat Mak Cik Anak 8 Elok Je Elak Cakap Macam Ni Pada Ibu Baru

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 532 hits
Perbandingan itu memang sentiasa ada tak kiralah daripada mula berkahwin sehinggalah dapat anak Tapi bagi yang hatinya tidak kental pasti tercuit rasa sedih down rasa diri tak berguna lebih lebih lagi ibu baru yang sedang berusaha untuk mem...
Susu Ibu Vaksin Pertama Semulajadi Anak Simpanan Pula Demi Masa Depannya

Susu Ibu Vaksin Pertama Semulajadi Anak Simpanan Pula Demi Masa Depannya

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 355 hits
Sempena sambutan Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia yang disambut pada bulan Ogos setiap tahun Pa Ma turut meraikan dengan menganjurkan kempen Pa Ma Support BF bagi menyokong sepenuhnya usaha ini untuk memastikan penyusuan susu ibu dapat ter...
Dia Kena Bayar Air Susu Saya Ibu Kecewa Anak Bekeras Langgar Wasiat Arwah Suami Berebut Harta

Dia Kena Bayar Air Susu Saya Ibu Kecewa Anak Bekeras Langgar Wasiat Arwah Suami Berebut Harta

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 397 hits
Seorang ibu di Mahkamah Agama di Praya Lombok Tengah Indonesia mengisytiharkan dirinya tidak menghalalkan setitis pun air susu badan buat anak lelakinya Wanita itu yang berusia 52 tahun bertindak demikian gara gara kecewa dengan anaknya lel...
Gadis 14 Tahun Dibawa Kabur Dan Dihamili Duda Anak 3 Ibu Terus Mencari Pelaku Buron

Gadis 14 Tahun Dibawa Kabur Dan Dihamili Duda Anak 3 Ibu Terus Mencari Pelaku Buron

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 328 hits
Kisah bocah di bawah umur usia 14 tahun dibawa kabur dan dihamili duda anak 3 sang ibu terus mencari keduanya pelaku masih buron Baru baru ini viral di media sosial kisah anak di bawah umur dibawa kabur oleh duda beranak 3 Kisah ibu korban ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan