Ibu Bapa Zaman Sekarang Cuai Menjaga Anak




Semalam semasa aku nak pergi mkaan sarapan pagi di warung kegemaran. Aku hampir terlibat sebuah eksiden dimana seorang anak kecil yang baru turun dari kereta tiba-tiba melintas jalan dan nasib baik, abah dia tahan anak dia meluru ke tengah jalan.
Manakala emak dia pula, sebaik sahaja turun dari kereta pergi ke kedai berdekatan tanpa menoleh melihat anak dia. 
Dan apabila aku melihat kejadian ini, aku rasa sudah tiba masanya aku meluahkan apa yang terpendam di hati ini selama ini. Iaitu ibu bapa kini tak serius menjaga keselamatan anak mereka. Khususnya anak kecil yang berumur 2 tahun hingga 8 tahun.






Ini adalah sebahagian berita dalam tahun 2023 dimana anak kecil yang mati dilanggar, jatuh longkang sehingga lemas, anak dibiarkan dikereta sehingga lemas, anak jatuh bangunan tinggi dan sebagainya.
Dan kesemua perkara ini tidak akan berlaku jika ibu bapa fokus pada anak mereka. Janganlah menangis selepas berlakunya kemalangan yang tidak sepatutnya berlaku dan boleh dicegah oleh ibu bapa mereka.
Aku bersimpati dengan nasib yang menimpa anak mereka tetapi pada masa yang sama saya salahkan anda sebagai ibu bapa yang patut mengawal anak mereka. 
Budak-budak berumur 2 hingga 8 tahun ini mana boleh berfikir dan anda lah yang sepatutnya mengawasi anak-anak ini. Tapi malangnya, anda adalah penyebab kemalangan tersebut dan apabila berlaku kemalangan anak anda dilanggar oleh pihak lain. Anda akan marahi pihak yang langgar sambil menangis teresak-esak mendapatkan simpati orang ramai. Itu semua mengarut!!!
Aku sebenarnya tak nak menulis artikel ini kerana aku tahu yang aku akan dibantai oelh netizen dan aku tiada perasaan simpati. Dan aku pun mempunyai anak, maka tak manis untuk menghakimi ibubapa lain.
Tetapi disebabkan peristiwa semalam, aku rasa sudah tiba masanya, aku merayu dan ingin ibu bapa zaman sekarang membuka mata, tolonglah jaga anak anda.


PUNCA utama yang aku lihat, kecuaian oleh ibubapa ini ialah :
Pengaruh Media Sosial dan Teknologi
Ibu bapa harus mempertimbangkan pengaruh media sosial dan teknologi. Di zaman yang semakin canggih ini, banyak ibubapa yang menghabiskan masa dengan gajet masing-masing, seringkali terlupa untuk memberi perhatian kepada anak-anak yang juga sibuk dengan dunia maya mereka.
Dan apabila sibuk dengan gadget melihat gambar mana nak dipost kan semasa bercuti. Anda terlupa yang anak anda telah hilang dari pandangan mata anda hingga menyebabkan kemalangan.
Inilah masalah utama ibu bapa dimana si ibu sibuk nak postkan gambar atau video di Tik Tok atau Instagram. Manakal si ayah pula, sibuk melayan game di telepon android. 


Tekanan Hidup dan KerjaPertama sekali, tekanan kerja adalah salah satu sebab utama. Banyak ibubapa hari ini bekerja pulang pergi yang panjang, kadang-kadang hingga ke tahap 'burnout'. Mereka berusaha keras untuk menyediakan keperluan asas dan kehidupan yang selesa untuk keluarga, sehingga kadang-kala mereka terlepas pandang akan keperluan emosi dan sosial anak-anak.


Ketidakseimbangan Kehidupan KerjaKemudian, kita ada masalah ketidakseimbangan antara kehidupan kerja dan keluarga. Ini terjadi bila masa yang dihabiskan untuk kerja melebihi masa yang sepatutnya untuk keluarga. Ia bukan sahaja membebankan ibubapa tetapi juga meninggalkan anak-anak tanpa pengawasan yang cukup.


Kurangnya PengetahuanSebab ketiga adalah kurangnya pengetahuan tentang keperluan asas kanak-kanak. Sesetengah ibubapa mungkin tidak sedar akan pentingnya masa berkualiti atau cara mendidik anak-anak. Kita harus ingat, tiada manual yang sempurna untuk menjadi ibubapa yang sempurna.


Masalah KewanganMasalah kewangan juga memainkan peranan. Apabila ibubapa terlalu fokus untuk menyelesaikan masalah kewangan, mereka mungkin mengabaikan anak-anak. Anak-anak perlukan lebih daripada sekadar tempat tinggal dan makanan; mereka juga perlukan bimbingan dan kasih sayang.


Tips Untuk Menangani Ibu Bapa :Aturkan Masa dengan lebih baik, pastikan ada masa tertentu yang dikhaskan untuk keluarga.
Bercakap dan Dengar kepada anak-anak, fahami keperluan dan perasaan mereka.
Kurangkan Tekanan dengan meminta bantuan atau berdiskusi dengan pasangan untuk berkongsi beban.
Pendidikan Keibubapaan; hadiri kelas atau bacaan online untuk mendapat lebih banyak ilmu mendidik anak.
Kawalan Penggunaan Gajet, hadkan masa penggunaan gajet tidak hanya untuk anak-anak tetapi juga untuk ibubapa.



Kesimpulan Ibu Bapa Zaman Sekarang Cuai Menjaga AnakMemahami dan mengatasi sebab-sebab kelalaian dalam menjaga anak-anak memerlukan pendekatan yang menyeluruh. Ingat, setiap usaha ke arah menjadi ibubapa yang lebih baik adalah langkah yang bernilai untuk masa depan anak-anak kita. Sama-sama kita bekerja untuk mencipta generasi akan datang yang lebih cerah.












Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2023/12/ibu-bapa-zaman-sekarang-cuai-menjaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Didik Anak Bukan Mudah Ibu Bapa Perlu Sama Sama Berganding Bahu

Didik Anak Bukan Mudah Ibu Bapa Perlu Sama Sama Berganding Bahu

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 126 hits
Cabaran dalam mendidik dan membesarkan tidak semudah ABC Dalam usaha mendidik anak banyak perkara perlu dilakukan bagi memastikan disiplin sekali gus membina sahsiah diri yang kukuh Agar mampu mempersiapkan anak menjadi insan cemerlang dan ...
Ibu Bapa Galakkan Anak Makan Ikan Bagus Untuk Perkembangan Sistem Saraf Sel Otak

Ibu Bapa Galakkan Anak Makan Ikan Bagus Untuk Perkembangan Sistem Saraf Sel Otak

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 115 hits
Ibu bapa galakkan anak makan ikan Ia sangat bagus untuk perkembangan sistem saraf dan sel otak Ikan merupakan sumber makanan yang mengandungi banyak nutrien penting untuk tubuh seperti protein asid amino omega 3 methionine tyrosine lysine t...
Ibu Bapa Tenunglah Wajah Tengok Mata Anak Bila Rasa Nak Marah Rahsia Buang Aura Negatif

Ibu Bapa Tenunglah Wajah Tengok Mata Anak Bila Rasa Nak Marah Rahsia Buang Aura Negatif

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 81 hits
tentunya tidak dapat mengelak daripada memarahi Sudah namanya kanak kanak tentulah ada masanya boleh menguji kesabaran kedua ibu bapanya Bagaimanapun bila kita suka marah anak dengan emosi tanpa sedar kata kata dan perbuatan kita juga akan ...
Anak Kerap Muntah Ibu Bapa Jangan Panik Ini Langkah Awal Perlu Buat

Anak Kerap Muntah Ibu Bapa Jangan Panik Ini Langkah Awal Perlu Buat

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 112 hits
Bila anak kerap muntah memang ibu bapa akan jadi panik Kanak kanak atau bayi memang ada kecenderungan untuk kerap muntah apabila mereka tak sihat Tapi mungin ramai yang tertanya bila perlu bimbang terhadap anak yang muntah ini Maklumlah kal...
Marah Anak Lepas Itu Rasa Bersalah Pakar Ini Kongsi Tip Buat Ibu Bapa

Marah Anak Lepas Itu Rasa Bersalah Pakar Ini Kongsi Tip Buat Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 14/12/2023 - jumlah : 100 hits
Ibu bapa kadangkala tidak dapat mengelakkan diri daripada memarahi anak terutama apabila anak bersikap nakal Belum ditambah jeritan dan pekikan anak anak bergaduh Naik pening dibuatnya Keletihan badan dan minda membuatkan ibu ibu mudah naik...
Sambil Gendong Anak Ibu Di Kuningan Histeris Lihat Prabowo Datang Berebut Ingin Memeluk

Sambil Gendong Anak Ibu Di Kuningan Histeris Lihat Prabowo Datang Berebut Ingin Memeluk

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 102 hits
Prabowo berterima kasih kepada tim dari Universitas Pertahanan RI yang terus bekerja menemukan dan menyalurkan air pada rakyat
Makanan Baik Untuk Perkembangan Otak Rajin Rajinlah Ibu Sediakan Untuk Anak

Makanan Baik Untuk Perkembangan Otak Rajin Rajinlah Ibu Sediakan Untuk Anak

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 90 hits
Kecerdasan otak si manja bergantung sepenuhnya kepada rangsangan sepanjang tempoh pertumbuhannya sejak usia bayi Daripada pelbagai jenis rangsangan yang perlu diberi salah satunya melibatkan pemakanan Makanan berkhasiat berupaya membantu me...
Enam Kesilapan Cara Simpan Susu Ibu Bimbang Anak Yang Terkesan

Enam Kesilapan Cara Simpan Susu Ibu Bimbang Anak Yang Terkesan

papar berkaitan - pada 25/12/2023 - jumlah : 177 hits
Disebabkan kita salah menyimpan susu anaklah yang terkena kesannya Kesian bayi kita Nak menyimpan susu perlu tepat caranya supaya anak menerima khasiat sebaiknya dan susu masih dalam keadaan baik Kita selalu menganggap ia adalah satu perkar...
Prestij Mrsm Buat Ibu Bapa Sanggup Tipu Pendapatan

Prestij Mrsm Buat Ibu Bapa Sanggup Tipu Pendapatan

papar berkaitan - pada 24/12/2023 - jumlah : 175 hits
Dasar MRSM menetapkan 60 pelajarnya dari kalangan B40 manakala selebihnya layak M40 dan T20 yang lulus lulus ujian khas PETALING JAYA Status Maktab Rendah Sains Mara antara pusat pendidikan berprestij menyebabkan ada ibu bapa sanggup menipu...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah

Berhadapan Dengan Selat Melaka Masjid Al Hussain Memantulkan Warna Warna Yang Indah

Pengurusan Mitashamika Junjung Kasih Kesudian Al Sultan Abdullah Tengku Hassanal Lawat Kiosk Jualan



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia

Maldini Sidney Goyang Kanan Kiri Chord

The Knox Journals Tired Of Prying Eyes On Your Personal Information Here S How To Stop It

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Life Science Anda Sedang Dialisis

Opposition Cries Foul After Pahang Appoints 5 Assemblymen