Ibu Bapa Biasakan Anak Duduk Dalam Car Seat Kentalkan Hati Bila Anak Menangis


Ibu bapa ‘wajib’ membiasakan anak untuk duduk di dalam car seat. Sebaik diletakkan, anak sudah mula meronta-ronta, menangis kerana ingin sentiasa berdampingan dengan ibunya.
Kemahiran inilah yang perlu dipraktikkan ibu bapa agar anak berasa lebih selesa ketika berada di dalam car seat. Bukan hanya selesa, bahkan ibu dan bapa sendiri pastinya mampu menarik nafas lega kerana membuat keputusan untuk mengutamakan aspek keselamatan buat anak-anak.
Mewajibkan penggunaan CRS atau (Child Restraint System) untuk kenderaan sememangnya salah satu langkah keselamatan terbaik anak-anak kita di dalam kenderaan. Jaga nyawa dan amanah yang satu ini buat kita. Mengapa CRS sangat penting?
1.Prinsip Momentum
Prinsip momentum adalah kuantiti fizikal yang menggabungkan jisim dan halaju. Pada kelajuan 50 km/j, bayi yang seberat 5 kg akan mempunyai daya sebanyak 40 hingga 50 kali ganda berat badannya. Ini bermakna sekiranya kenderaan anda bergerak pada kelajuan 50km/j dan berhenti tiba-tiba, berat bayi anda sebenarnya telah pun menjadi lebih kurang 250kg!

Ini menjadikan mustahil buat ibu untuk terus memeluk bayi ketika berlaku kemalangan, dan inilah yang selalunya membuatkan bayi tercampak keluar dari kenderaan.
2. Sistem keselamatan tali pinggang keledar bukan direka untuk kanak-kanak.
Sistem keselamatan menggunakan tali pinggang keledar di dalam kenderaan anda sebenarnya direka untuk orang dewasa dan bukannya untuk saiz dan tinggi kanak-kanak.

Kanak-kanak terlalu kecil untuk dipakaikan tali pinggang keledar dan tidak meliputi permukaan badan yang sepatutnya, tetapi akan menyilang di leher dan perut dan menyebabkan kecederaan serius ketika kemalangan. Sebab itulah amat penting bagi kita menggunakan CRS yang sesuai bagi melindungi bayi dan anak kita semasa di dalam kenderaan.
3. Struktur Anatomi bayi
Kepala bayi mewakili 25% keseluruhan berat badan mereka. Manakala tengkorak dan tulang leher bayi masih lembut dan berada dalam fasa pembentukan. Apabila berlaku kemalangan, risiko bayi mengalami kecederaan leher amatlah tinggi. Penggunaan CRS hadap belakang dengan sistem abah-abah 5-penjuru akan menyebarkan daya impak ke permukaan CRS yang lebih luas dan mengurangkan risiko kecederaan.

Pilih Car Seat Bersesuaian, Jangan Lambat Bertindak Sebelum membeli car seat, pastikan anda memilih sebuah car seat yang bukan hanya melindungi bahkan mempunyai ciri-ciri sesuai untuk saiz dan umur anak anda. Jangan tersalah beli.
1.Car Seat Ikut Berat Dan Tinggi
Sebelum membeli pastikan anda membeli Child Restraint System yang sesuai dengan berat dan tinggi anak anda. Jangan terlebih saiz atau terkecil kerana kurang sesuai. Dapatkan nasihat jurujual.
Perlu diingat bahawa saiz untuk bayi baru lahir dan satu tahun adalah car seat dengan berat 0-13 kg dan memiliki saiz 40-75 cm.
Manakala untuk toddler pula iaitu dari usia 9 bulan hingga empat tahun memerlukan car seat dengan berat purata dari 9-18 kg dan saiz 70-105 cm.
Manakala untuk kanak-kanak pula untuk usia tiga tahun hingga 12 tahun memerlukan berat dari 15-36 kg dan saiz 100-150 cm. Jadi jangan tersalah memilih berat dan saiz anak anda.

2.Child Restraint System (CRS) Yang Betul
Letakkan anak anda di posisi hadap-belakang sejak usia baru lahir sehinggalah sekitar 2 hingga 3 tahun (mengikut berat yang dinyatakan di manual CRS anda). Jangan sesekali memasang CRS secara hadap belakang di kerusi penumpang hadapan. Hanya berpindah ke tali pinggang keledar jika anak-anak sudah mencapai umur dan tinggi yang sesuai, selepas lulus kesemua 5 langkah yang disarankan.

Daya yang diperlukan untuk menahan bayi seberat 5 kg dari tercampak ketika kenderaan tiba-tiba berhenti atau berlanggar pada halaju 100 km/j adalah sama dengan daya untuk mengangkat beban sekitar 500 kg! Mustahil anda dapat menahan tekanan sekuat itu.
 
The post Ibu Bapa Biasakan Anak Duduk Dalam Car Seat, Kentalkan Hati Bila Anak Menangis appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-bapa-biasakan-anak-duduk-dalam-car-seat-kentalkan-hati-bila-anak-menangis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Kalau Tak Mahu Anak Makin Keras Hati Jauhi Perkara Perkara Ini

Ibu Bapa Kalau Tak Mahu Anak Makin Keras Hati Jauhi Perkara Perkara Ini

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 153 hits
Ibu Bapa Kalau Tak Mahu Anak Makin Keras Hati Jauhi Perkara perkara Ini Mendidik anak adalah tanggungjawab yang penting dan kompleks Kasih sayang merupakan aspek penting dalam mendidik anak Luangkan masa untuk bermain berbual dan menunjukka...
Anak Anak Suka Makan Jajan Ibu Bapa Ketahui Bahayanya

Anak Anak Suka Makan Jajan Ibu Bapa Ketahui Bahayanya

papar berkaitan - pada 19/10/2023 - jumlah : 252 hits
Anak anak memang suka makan jajan Bagaimanapun ibu bapa perlulah mengambil tahu tentang keburukan memakan jajan pada anak anak Ada sesetengah mak ayah siap jadikan jajan sebagai hadiah bila balik dari kerja Konon nak curi hati anak anak tet...
Bahasa Ibu Bapa Yang Tidak Difahami Anak Anak Lelaki Ni Kongsikan Buat Ramai Tersentuh

Bahasa Ibu Bapa Yang Tidak Difahami Anak Anak Lelaki Ni Kongsikan Buat Ramai Tersentuh

papar berkaitan - pada 23/10/2023 - jumlah : 84 hits
Kasih sayang yang diberikan oleh ibu dan ayah memang tiada galang gantinya Dari kita kecil hinggalah dewasa mereka tak pernah mengeluh susah Malah kesusahan yang mereka alami disembunyikan sebaik mungkin Begitulah orang tua kita sememangnya...
Saya Benci Ibu Bapa Harap Balasan Buruk Pada Anak Anak Anak Tak Boleh Pilih Siapa Ibu Bapa Mereka

Saya Benci Ibu Bapa Harap Balasan Buruk Pada Anak Anak Anak Tak Boleh Pilih Siapa Ibu Bapa Mereka

papar berkaitan - pada 14/10/2023 - jumlah : 152 hits
Baru baru ini di laman Twitter seorang aktivis serta merupakan seorang peguam iaitu Asiah Abdul Jalil tampil memberi pandangannya mengenai isu 8216 panas 8217 yang sedang berlaku dalam keluarga penyanyi popular Shila Amzah Difahamkan dalam ...
Ibu Kalau Nak Anak Bijak Biasakan Makan Ikan 2 Kali Seminggu

Ibu Kalau Nak Anak Bijak Biasakan Makan Ikan 2 Kali Seminggu

papar berkaitan - pada 19/10/2023 - jumlah : 120 hits
Ayam goreng sering menjadi kegemaran dan kesukaan anak anak Walaupun anak suka makan ayam goreng jangan sesekali tinggalkan lauk ikan kerana ia sangat bagus untuk perkembangan otak anak anak Ibu Kalau Nak Anak Bijak Berbanding ikan anak ana...
Anak Diberhentikan Prasekolah Ibu Bapa Tuntut Permohonan Maaf Ganti Rugi Rm100 000

Anak Diberhentikan Prasekolah Ibu Bapa Tuntut Permohonan Maaf Ganti Rugi Rm100 000

papar berkaitan - pada 10/10/2023 - jumlah : 164 hits
Peguam Muhammad Hariz Md Yusoff menunjukkan laporan polis oleh seorang wanita mengenai sebuah pusat prasekolah antarabangsa di sini kerana didakwa memberhentikan anak lelakinya yang bersekolah di situ atas alasan kurang munasabah di perkara...
Berjaya Didik Hingga Berjaya Ini 5 K Drama Cerita Kisah Kepayahan Ibu Bapa Tunggal Jaga Anak

Berjaya Didik Hingga Berjaya Ini 5 K Drama Cerita Kisah Kepayahan Ibu Bapa Tunggal Jaga Anak

papar berkaitan - pada 26/10/2023 - jumlah : 148 hits
Tidak senang bagi sesetengah ibu bapa tunggal untuk membesarkan anak mereka sendirian ARTIKEL BERKAITAN Kali ini KimchiDaily nak kongsikan 5 K Drama menceritakan kisah ibu bapa tunggal menjaga anak tanpa mengeluh Was It Love Drama ini dibin...
Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat

Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 117 hits
Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat Ada masanya ibu bapa tidak dapat mengelakkan diri daripada memarahi anak anak Sesetengah ibu bapa ada yang suka pendekatan bertegas santai tinggi disiplin atau ...
Sabar Anak Jarang Dilihat Jarang Dihargai Ustazah Asma Tampil Tegur Ibu Bapa Abai Perasaan Anak

Sabar Anak Jarang Dilihat Jarang Dihargai Ustazah Asma Tampil Tegur Ibu Bapa Abai Perasaan Anak

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 91 hits
Melalui video TikTok memaparkan pendakwah popular Ustazah Asma 8217 Harun dia tampil memberi teguran kepada sesetengah ibu bapa yang mengabaikan perasaan anak dan hanya mementingkan perasaan diri sendiri Kata Ustazah Asma 8217 anak anak jug...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord

Sivasangari On Cloud Nine As She Breaks Into World Top 10