Hukum Memotong Kuku Dan Rambut Sebelum Ibadah Korban



Bulan Zuhijah sinonim dengan ibadah korban yang saban tahun dilakukan pada 10 dan 11 Zulhijah. Ibadah ini telah mula disyariatkan pada tahun kedua hijrah sehingga kini.
Umum mengetahui ibadah ini adalah bertepatan dengan kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya, Ismail apabila turunnya perintah untuk menyembelih anaknya.
Kisah ini membuktikan bahawa tulusnya iman dan kecintaan mereka kepada Allah SWT sehingga sanggup untuk mengorbankan anaknya sendiri dengan jaminan supaya ujian itu menguatkan lagi keimanan mereka.
Disebabkan itu, Allah telah menjadikan pisau yang digunakan oleh Nabi Ibrahim itu tumpul walau telah diasah beberapa kali dan akhirnya korban tersebut ditukar kepada biri-biri sebagai haiwan korban.
Sehingga kini, umat Islam melihat hikmah korban tersebut dan ia disambut sebagai salah satu perayaan umat Islam selepas Hari Raya Aidilfitri.
Binatang korban yang boleh disembelih seperti lembu, unta, kambing dan juga biri-biri yang termasuk dalam jenisnya sama ada jantan atau betina, dalam erti kata lain ialah haiwan ternakan adalah sah untuk disembelih.
Haiwan tersebut juga perlulah sihat dan bebas daripada segala penyakit dan tidak mempunyai sebarang kecacatan sama ada tempang, buta, telinga koyak, patah sebelah tanduk, cedera pada tubuh badan, kurus sehingga tidak mempunyai lemak atau mempunyai kecacatan lain.
Umur minimun untuk haiwan tersebut disembelih adalah bergantung kepada jenis haiwan tersebut, iaitu:
#1 – Unta: Berumur lima tahun dan memasuki tahun keenam.
#2 – Lembu & Kerbau: Berumur dua tahun dan memasuki tahun ketiga.
#3 – Kambing: Berumur dua tahun dan memasuki tahun ketiga.
#4 – Biri-Biri: Berumur satu tahun dan memasuki tahun kedua atau telah bersalin gigi hadapan.
Selain daripada menjaga makan dan minum haiwan untuk disembelih serta menyembelih mereka dengan penuh ihsan seperti tidak menyembelih di hadapan haiwan lain dan menggunakan pisau atau alatan yang tajam, perkara-perkara di atas juga perlu dititikberatkan juga.
Bagi haiwan yang baru lahir atau masih lagi menyusu, maka adalah tidak digalakkan menyembelih sama ada anak atau ibunya sendiri.
Hal ini adalah untuk menekankan aspek ihsan terhadap haiwan tersebut di samping memastikan ia mendapat khasiat yang cukup.
Larangan Memotong Kuku Dan Rambut
Manakala, buat mereka yang berniat untuk berkorban, adalah penting untuk memastikan agar ibadah tersebut tidak dicemari dengan perkara-perkara maksiat seperti menggunakan duit yang halal dan bukan dari sumber yang syubhah atau memastikan agar tiada hutang yang tertunggak.
Mereka yang berniat untuk menunaikan ibadah korban juga diseru untuk tidak memotong kuku dan rambut yang ada pada badan sendiri.
Larangan ini ada disebut melalui beberapa hadis sahih yang telah diriwayatkan oleh Baginda SAW.
مَن كانَ لَهُ ذِبحٌ يَذبَـحُه فَإِذَا أَهَلَّ هِلاَلُ ذِى الْحِجَّةِ فَلاَ يَأْخُذَنَّ مِنْ شَعْرِهِ وَلاَ مِنْ أَظْفَارِهِ شَيْئًا حَتَّى يُضَحِّىَ
“Apabila engkau telah memasuki sepuluh hari pertama (bulan Zulhijah) sedangkan di antara kalian ingin berkorban, maka janganlah dia menyentuh (memotong) sedikit pun bahagian dari rambut dan kukunya.”
(Hadis Riwayat Muslim, no 1977)
Menurut pandangan Imam Ahmad dan Ishaq berdasarkan kitab Lajnah Daimah (no. 1407), larangan ini membawa maksud haram, iaitu diharamkan bagi memotong segala jenis rambut yang ada pada anggota badan dan juga kuku.
Menurut penjelasannya lagi dalam kita Bidayatul Faqih, karya Dr. Salim Al-Ajmi (hal.472) menyebut bahawa rambut yang dilarang dan diharamkan untuk dipotong ialah rambut yang mubah dan mustagab.
Rambut mubah membawa erti seluruh rambut yang ada pada tubuh kita. Manakala, rambut mustagab ialah rambut yang dianjurkan untuk dicukur sahaja, iaitu kumis, bulu kemaluan dan bulu ketiak.
Oleh itu, mereka berpendapat bahawa rambut yang diharamkan untuk dipotong ialah yang mubah dan mustagab.
Manakala, menurut pendapat Mazhab Maliki dan beberapa ulama’ dari golongan Syafi’e pula, hukum bagi memotong kuku dan rambut adalah sunnah bagi mereka yang berniat untuk berkorban.
Ini adalah berdasarkan hadis yang telah diriwayatkan oleh
كُنْتُ أَفْتِلُ قَلاَئِدَ هَدْيِ رَسُولِ اللهِ ثُمَّ يُقَلِّدُهاَ بِيَدِهِ ثُمَّ يَبْعَثُ بِهَا وَلاَ يُحْرِمُ عَلَيْهِ شَيْءٌ أَحَلَّهُ اللهُ لَهُ حَتىَّ يَنْحَرَ الهَدْيَ
Maksud: “Aku pernah menjahit tali ikat haiwan untuk Rasulullah SAW, kemudian Baginda mengikatnya dengan tangannya dan mengirimkannya dan Baginda tidak berihram (mengharamkan sesuatu) atas apa-apa yang dihalalkan Allah sehingga Baginda menyembelihnya.” (Hadis Riwayat MUslim, no 2792)
Akhir sekali, bagi pendapat Mazhab Syafi’e, larangan ini adalah makruh. Makruh di sini digolongkan kepada makruh tanzih, iaitu perkara yang dituntut untuk ditinggalkan namun dengan arahan yang tidak tegas, iaitu tidak sampai kepada hukum haram. Larangan tersebut bermula dari 1 Zulhijah sehingga dia selesai melaksanakan ibadah korban tersebut.
ولا يجب عليه ذلك لأنه ليس بمحرم فلا يحرم عليه حلق الشعر ولا تقليم الظفر
Maksud: “Dan hal itu bukan kewajipan, kerana dia tidak dalam keadaan ihram. Maka, tidak menjadi haram untuk memotong rambut dan kuku.” (Surah Asy-Syairazi, Al-Muhazzab, hal. 433)
Menurut beberapa pendapat dan perbahasan daripada golongan agamawan, hikmah kepada larangan ini ialah, supaya setiap yang ada pada orang yang meniatkan korban juga adalah dikira sebagai korban, bukan haiwan ternakan yang disembelih sahaja.
Hal ini adalah berdasarkan dalil:
اللّهُمّ هَذَا عَنِّي، وَعَمَّنْ لَـمْ يُضَحِّ مِنْ أُمَّتِي
Maksud: “Ya Allah, ini adalah korban dariku dan dari umatku yang tidak berkorban.” – (Hadis Riwayat Abu Daud, no 2810 dan Al-Hakim, 4:229)
Oleh itu, larangan ini hanyalah untuk mereka yang berniat korban sahaja dan tidak termasuk kepada ahli keluarganya.
Konklusi
Menurut pandangan ulama’ sendiri, bidang ilmu itu ada banyak dan disebabkan itulah munculnya pendapat yang berbeza-beza.
Kesimpulan dan hasil daripada perbincangan yang telah dilakukan adalah berdasarkan pengetahuan dan cabang ilmu yang ada, oleh itu tidak menjadi masalah untuk kita mengikut mana-mana hukum yang dikeluarkan, namun perlu didasari ilmu yang betul.
Wallahu a’lam.
Rujukan:
JAKIM
Muslim.Or.Id
konsultasi Syariah
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Hukum Memotong Kuku Dan Rambut Sebelum Ibadah Korban appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/hukum-memotong-kuku-dan-rambut-sebelum-ibadah-korban/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Larangan Memotong Kuku Dan Rambut Bagi Yang Ingin Melakukan Ibadah Korban

Larangan Memotong Kuku Dan Rambut Bagi Yang Ingin Melakukan Ibadah Korban

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 61 hits
Daripada Ummu Salamah R Anha bahawa Rasulullah s a w bersabda Barangsiapa yang mempunyai binatang korban untuk disembelih maka apabila terlihatnya anak bulan Zulhijjah jangan dia mengambil satu apa pn daripada rambutnya mahupun daripada kuk...
Hukum Potong Kuku Dan Rambut Bagi Yang Menyertai Ibadah Korban Ini Penjelasan Dari Mufti Wilayah Persekutuan

Hukum Potong Kuku Dan Rambut Bagi Yang Menyertai Ibadah Korban Ini Penjelasan Dari Mufti Wilayah Persekutuan

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 92 hits
PerhatianTarikh akhir potong rambut kuku bagi yang menyertai Korban tahun ini ialah Maghrib petang Khamis 1 Ogos 2019 bersamaan dengan 29 Zulkaedah 1440H Ini bermaksud siapa yanh berkorban janganlah lupa potong kuku siap siap sebab nanti le...
Hukum Meniatkan Ibadah Haji Dan Korban Ke Atas Orang Lain

Hukum Meniatkan Ibadah Haji Dan Korban Ke Atas Orang Lain

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 96 hits
Apabila tibanya musim haji pasti hati kita akan melonjak kegembiraan terutamanya jika terdapat ahli keluarga atu kenalan rapat yang mendapat panggilan dari Ilahi untuk mengerjakannya Sedari kecil kita akan lebih seronok dan membayangkan ahl...
Saat Sedang Hadas Besar Junub Bolehkah Memotong Rambut Dan Kuku

Saat Sedang Hadas Besar Junub Bolehkah Memotong Rambut Dan Kuku

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 41 hits
Seseorang yang akan melaksanakan ibadah kepada Allah Swt diperintahkan untuk mandi wajib dalam kondisi tertentu Mandi wajib merupakan proses pembersihan fisik yang sifatnya wajib bagi seorang muslim Tujuannya adalah untuk membersihkan tubuh...
Nasi Kurma Ayam Kuzi Acara Nanas Menu Sedap Sebelum Juadah Ibadah Korban

Nasi Kurma Ayam Kuzi Acara Nanas Menu Sedap Sebelum Juadah Ibadah Korban

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 110 hits
Ada tetamu nak datang hujung minggu ni tetapi masih tercari cari menu nak masak apa jangan risau RASA kongsikan resipi set Nasi Kurma Kuzi Ayam dengan Acar Nanas Berempah Set ini sesuai untuk kenduri dan hidangan makan tengahari mahupun mal...
Hukum Menyakiti Haiwan Korban

Hukum Menyakiti Haiwan Korban

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 58 hits
Soalan Apakah hukumnya orang orang yang ketika hendak sembelih haiwan korban menyakitkan haiwan tersebut seperti dipukul atau ditarik telinganya atau direbahkan dengan kasar atau seumpamanya Jawapan Tidak boleh sama sekali menyakiti haiwan ...
Tengok Dahulu Drama Sebelum Jatuh Hukum Penerbit

Tengok Dahulu Drama Sebelum Jatuh Hukum Penerbit

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 42 hits
Belum lagi ditayangkan di kaca televisyen telefilem Demi Tuhan Aku Bersaksi mencetuskan kontroversi apabila dikatakan mengangkat tema lesbian gay biseksual dan transgender The post appeared first on
Ibadah Korban Hikmah Dalam Membantu Fakir Miskin

Ibadah Korban Hikmah Dalam Membantu Fakir Miskin

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 55 hits
Ibadah Korban Hikmah Dalam Membantu Fakir Miskin1 Ibadah korban merupakan ibadah yang istimewa di sisi Allah Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud Tiada sesuatu amalan anak Adam di hari Nahar yang lebih disukai Allah selain menyembelih hai...
Hukum Menyaksikan Penyembelihan Bagi Peserta Korban

Hukum Menyaksikan Penyembelihan Bagi Peserta Korban

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 55 hits
Soalan Adakah perlu orang yang berkorban menyaksikan penyembelihan bagi menyempurnakan korbannya Jawapan Bagi mereka yang ingin menunaikan ibadah korban yang terbaik adalah apabila orang yang berkorban itu sendiri menyembelih binatang korba...
Buymuslimfirst Tak Mahu Ikut La

Kau Berahi Sorang Sorang Apahal

4281 Mana Senarai Produk Mana Senarai Peniaga Islam Tv Ppim 13 09 2019

Suara Pemimpin Kerajaan Tak Kedengaran

Resepi Onde Onde Buah Melaka

Sup Cendawan Berkrim

Dalam Ramai Ramai Kawan Mesti Ada Sorang Jadi Palaotaologist

Aidan 3 Bulan 10 Hari Di Kenduri Makcik Hukiza



Pelari Olimpik Ini Menang Pingat Emas Selepas Disahkan Mati

Biodata Elvina Mohamad Pelakon Drama Demi Rindumu

Asal Usul Nama Genre Muzik Terkenal Dunia

Info Drama Encik Suami Mat Salih Celup Slot Dahlia

Sejarah Permulaan Sistem Pendidikan Sekolah Pondok di Tanah Melayu


Skrab Peria Menghilangkan Daki Di Ketiak

Isteri Lepas Ni Jangan Dari Kelantan Walaupun Dah Duduk Kl 10 Tahun Ini Nasihat Peminat Kepada Sharnaaz Ahmad

Guru Lelaki Maut Ketika Water Rafting

Jangan Abai Kebangkitan Syarikat Tambang Rmurah Fernandes Beritahu Agensi Penerbangan

Jakim Nafi Dakwaan Ismail Sijil Halal Kini Bawah Kementerian Kewangan

Tak Sampai Sebulan Bertunang Bakal Isteri Dijangka Hanya Ada 2 Minggu Untuk Hidup