Hubungan Islam Kristian Perlu Dipulihkan Ibnu Hasyim




KUALA LUMPUR: Agama Islam mempunyai hubungan istimewa dengan agama Kristian seperti yang diceritakan dalam al-Quran surah al-Maidah ayat 82.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, hubungan istimewa ini juga diceritakan semasa umat Islam terpaksa berperang dengan penganut Kristian Ortodoks yang bertindak membunuh utusan Islam.

Menurutnya, ketika itu Nabi Muhammad saw melarang panglima-panglima perangnya supaya tidak membunuh perempuan, orang tua, kanak-kanak dan mengganggu paderi-paderi dan pendeta-pendeta yang sedang beribadat di gereja-gereja.

Kisah ini ceritanya, terbukti berlaku apabila sehingga ke hari ini Mesir yang pernah dijajah oleh Rom Byzantin masih mengekalkan kewujudan gereja yang dibina sejak sebelum kelahiran Nabi Muhammad saw.

“Atas sebab itu apabila tentera Islam masuk ke Syria dan masuk ke Mesir dengan dukungan rakyat menentang penjajah Rom Byzantin masa itu, Nabi haram mengacau paderi-paderi dan pendeta-pendeta.“Sehingga hari ini di Mesir masih ada gereja yang dibina sebelum kelahiran Nabi Muhammad saw, di Syria masih ada gereja-gereja sebelum kelahiran Nabi Muhammad ribuan tahun, dan masih ada mereka beribadat di situ.“Kalau ada juga kerajaan Islam yang bertindak mengacau gereja, ini salah dari segi agama!” ucapnya dalam Majlis Hi-Tea dan dialog Ketua Kristian Katholik dan pimpinan PAS, di Hotel EDC di sini, semalam.Ulas Tuan Guru Abdul Hadi, Allah berfirman dalam surah al-Maidah ayat 5 yang menerangkan orang Islam dihalalkan memakan makanan yang baik bahkan binatang halal yang disembelih dan disediakan oleh golongan ahlil kitab.“Dia orang Kristian, orang Islam boleh makan sembelihannya. Ini kelonggaran dalam hubungan orang Islam dengan orang Kristian yang nyata dan jelas,” katanya merujuk kepada fekah.

Dalam majlis yang dihadiri oleh Ketua Uskup Agung Kristian Katholik, Julian Leow Beng Kim, Tuan Guru Abdul Hadi berkata penganut Islam percaya bahawa Nabi Isa tidak mati disalib di Israel seperti kepercayaan agama lain.

Malah terangnya, Nabi Isa diangkat ke langit dan akan diturunkan di akhir zaman untuk menyatukan umat Islam dan penganut Kristian mewujudkan keunggulan keamanan sebelum berlaku hari khiamat.

“Kami orang Islam percaya begitu, masalah kamu tidak percaya, Isa disalib itu cerita lain. Bahkan ada Kristian Ortodoks juga percaya bahawa Isa akan turun di akhir zaman dan akan menyatukan umat mewujudkan satu keamanan di dunia di akhir zaman sebelum berlakunya Hari Kiamat,” ucap Tuan Guru. –HARAKAHDAILY 3/12/2019Komen Weblog Ibnu Hasyim: Hubungan Islam/Kristian di Malaysia sepatutnya dipulihkan, supaya lebih erat lagi, sesuai dengan iklim politik negara ini. Parti pemerintah sepatutnya memainkan peranan. Ini tidak, ada unit dari dalam parti pemerintah yang sengaja mengapi-api dan membangkitkan soal amalan dan perlaksanaan kesyumulan Islam di negara ini. Suka masuk campur dalam agama orang lain. Mengapa suka halang orang Islam nak laksanakan Islam di negara dan kalangan penganutnya sendiri?Lu peduli apa!?

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/12/hubungan-islam-kristian-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bungkamnya Negara Negara Islam Atas Penindasan Muslim Uighur Di China

Bungkamnya Negara Negara Islam Atas Penindasan Muslim Uighur Di China

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 244 hits
Negara negara Islam anggota OKI dikritik karena bungkam terhadap penindasan China terhadap masyarakat Muslim Uighur
Sambut Kelahiran Bayi Doktor Lelaki Muslim Atau Doktor Wanita Bukan Islam Lebih Utama

Sambut Kelahiran Bayi Doktor Lelaki Muslim Atau Doktor Wanita Bukan Islam Lebih Utama

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 344 hits
SOALAN Siapakah yang lebih diutamakan antara doktor lelaki Muslim dengan doktor perempuan bukan Muslim bagi menyambut kelahiran bayi JAWAPAN Kami mulakan dengan firman Allah SWT Katakanlah kepada orang orang lelaki yang beriman supaya merek...
Panduan Memberi Nama Anak Dalam Islam

Panduan Memberi Nama Anak Dalam Islam

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 348 hits
Panduan memberi nama anak dlm Islam Kebetulan ada seorang pelangan dtg ke pejabat saya nak sokongan tukar nama anak Tukar nama anak ni memang la sunat kalaulah nama anak tu nama yg buruk atau erti yg tidak baik Ibnu Umar pernah cerita dlm s...
Isu Abu Tanda Iktiraf Pengganas Bendera Tentang Islam M Am Pas

Isu Abu Tanda Iktiraf Pengganas Bendera Tentang Islam M Am Pas

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 363 hits
ALOR SETAR 27 APRIL 2017 Mursyidul Am PAS Hashim Jasin ketika mengadakan sidang media selepas majlis perasmian Muktamar Tahunan Dewan Muslimat PAS kali ke 57 sempena Muktamar Tahunan PAS kali ke 63 di Kompleks PAS Kedah Kota Sarang Semut NS...
Umat Islam Wajib Bantu Golongan Lemah

Umat Islam Wajib Bantu Golongan Lemah

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 225 hits
oleh Mohd Ajib Ismail Allah SWT menciptakan manusia dengan kepelbagaian latar belakang bagi tujuan saling mengenali dan melengkapi keperluan masing masing Setiap insan harus memiliki sifat peduli sesama manusia agar mereka saling membantu M...
Inilah Agama Syiah Yg Haji Hadi Kata Mazhab Islam Kelima

Inilah Agama Syiah Yg Haji Hadi Kata Mazhab Islam Kelima

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 296 hits
https www facebook com 1604406281 posts 10218635361667601 Baru2 ini Haji Hadi mempertahankan kehadiran beliau dalam majlis Taqrib Sunni Syiah Alasan beliau adalah ini usaha mulia utk menguatkan Islam seluruh dunia Pada waktu yang sama Syiah...
Kisruh Cadar Dan Celana Cingkrang Dalam Repihan Kejayaan Islam

Kisruh Cadar Dan Celana Cingkrang Dalam Repihan Kejayaan Islam

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 223 hits
Menegakkan ajaran agama memang mendapatkan pertentangan dari pihak yang tidak sepemahaman Situasi tersebut sebelumnya telah dialami oleh para nabi Terkadang menimbulkan konflik yang berujung perlawanan fisik Meskipun sifat dasar manusia mem...
Buku Teks Digital Pendidikan Islam Tahun 3

Buku Teks Digital Pendidikan Islam Tahun 3

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 501 hits
This is an embedded PDF powered by UNTUK MEMUAT TURUN BUKU TEKS DIGITAL PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 3
Buku Teks Digital Pendidikan Islam Tahun 2

Buku Teks Digital Pendidikan Islam Tahun 2

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 525 hits
This is an embedded PDF powered by UNTUK MEMUAT TURUN BUKU TEKS DIGITAL PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 2
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago