Hrd Akan Disiasat Sprm Saya Rasa M Saravanan Menteri Mic Yang Paling Tak Berfungsi




 Saya rasa M Saravanan menteri MIC yang paling tak berfungsi. 


Samy Vellu 1000 kali lebih baik dari dia. 


Kesian orang Tapah. 


************
Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp) membelanjakan RM1.5 juta untuk mengubah suai pusat komuniti di Tapah, Perak kerana ia berada di kawasan parlimen menteri sumber manusia ketika itu M Saravanan.


Perkara itu didedahkan Ketua Eksekutif HRD Corp Shahul Hamid Shaik Dawood, yang memberi keterangan sedemikian kepada Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) parlimen.


Dalam laporannya yang disiarkan semalam, PAC menyatakan Shahul berkata sebab lain adalah untuk berkhidmat kepada masyarakat Orang Asli di kawasan itu.


Dia berkata bangunan berkenaan telah diubah suai untuk dijadikan kemudahan "pembelajaran dan pembangunan" untuk Orang Asli kerana mereka tidak mempunyai internet di kawasan kediaman mereka.


Bagaimanapun, apabila didesak oleh ahli PAC Sim Tze Tzin (PKR-Bayan Baru), Shahul mengakui Tapah dipilih kerana ia adalah kawasan menteri ketika itu.


Sim juga menyatakan bahawa dengan RM1.5 juta, adalah mungkin untuk membeli tiga lot kedai di Tapah dan bukannya mengubah suai hanya satu pusat komuniti.


Sim: Jadi, anda ingin membuka pusat komuniti untuk melatih Orang Asli, yang mana merupakan perkara yang baik.


Mengapa tidak melakukannya di Tanjong Malim, yang ada ramai Orang Asli? Kenapa tidak di Cameron Highlands atau mungkin di Bera? Kubang Pasu? Terdapat ramai Orang Asli di sana. Mengapa tidak melakukannya di sana?


Shahul: Sudah tentu tuan, jika ada bajet kami akan buat di tempat itu pada masa akan datang.


Sim: Tetapi sebab utama adalah kerana, sudah tentu, menteri juga adalah sebahagian daripada sebab itu?


Shahul: Ya, menteri dari Tapah. Jika ada bajet yang dibenarkan dan ada keperluan, kita juga boleh buat di tempat lain. Tidak ada masalah, tuan.


Ketua Eksekutif HRD Corp Shahul Hamid Shaik Dawood
Keterangan Ketua Pegawai Operasi HRD Corp Ariff Farhan Doss juga menunjukkan bahawa pusat di Tapah mungkin merupakan projek pilihan raya.


Dia berpendapat ia tidak diperlukan kerana HRD Corp sudah mempunyai pejabat di Ipoh dan HRD Corp telah pun menjalankan program di Tapah selama dua tahun sebelum ini tanpa memerlukan bangunan.


"Saya diberi enam bulan untuk memastikan bangunan itu siap dan boleh dirasmikan oleh menteri pada masa itu sebulan sebelum pilihan raya," katanya.


Ariff yang turut tidak bersetuju dengan kos yang besar itu berkata, perbelanjaan itu terlalu tinggi kerana membabitkan ciri mahal.


“Kami mempunyai skrin berharga RM100,000 setiap satu. Jadi, dua daripada skrin itu berada di Tapah. Yang kita tidak gunakan hari ini,” katanya.


Menjawab perkara itu hari ini, Saravanan berkata HRD Corp membuat keputusan sendiri mengenai pengubahsuaian di Tapah.


“Terdapat keperluan untuk menyokong masyarakat Orang Asli dengan kemudahan pembelajaran dan pembangunan.


“Bagaimanapun, keputusan mengenai tempat untuk menubuhkan pusat itu, skala pengubahsuaian, dan perbelanjaan kewangan dibuat sepenuhnya oleh lembaga HRD Corp,” kata Saravanan kepada FMT.


Ketua Pegawai Operasi HRD Corp Ariff Farhan Doss
Pembelian hartanah bermasalah
PAC juga mendapati bahawa HRD Corp terlibat dalam urus niaga hartanah bermasalah lain.


Salah satunya ialah pembelian bangunan Menara Ikhlas pada 2020 di Putrajaya yang menelan belanja RM202.5 juta. Cadangannya adalah untuk menjadikannya ibu pejabat HRD Corp.


PAC dimaklumkan bahawa HRD Corp membayar sebuah agensi hartanah deposit yang terlalu tinggi sebanyak RM120 juta - jauh lebih tinggi daripada 10 peratus konvensional - tetapi perjanjian itu akhirnya dibatalkan.


Bekas ahli lembaga pengarah Ruhaidini Abdul Kadir memberi keterangan bahawa dia mendesak pembatalan itu kerana pemilikan belum dipindahkan walaupun selepas hampir dua tahun.


"Saya tidak setuju untuk meneruskan pembelian dan mencadangkan HRD Corp meminta pembayaran balik deposit dengan faedah," kata Ruhaidini, yang juga pembantu bekas perdana menteri Ismail Sabri Yaakob.
Deposit itu dipulangkan pada Februari 2023, bersama dengan faedah kira-kira RM3 juta.


Dua lagi pembelian hartanah di Kota Kinabalu, Sabah dan Bangsar South di Kuala Lumpur juga ditandakan sebagai bermasalah.


Rosli Yaakub, ahli lembaga pengarah yang mewakili Kementerian Kewangan, memberi keterangan bahawa pada 23 Nov 2022, ahli lembaga pengarah meminta untuk menandatangani pernyataan arm's length transaction (urus niaga tulus) berhubung pembelian RM16 juta di Kota Kinabalu, tanpa sebarang butiran perjanjian itu, kerana ia telah pun diluluskan oleh panel pelaburan.
Arm's length transaction bermakna pembeli dan penjual bertindak untuk kepentingan mereka sendiri dan tidak tertakluk kepada tekanan yang tidak wajar antara satu sama lain.
Rosli berkata dia membantah pembelian itu tetapi diberitahu oleh setiausaha syarikat bahawa hanya kelulusan panel pelaburan diperlukan, yang tidak dipersetujuinya kerana percaya lembaga itu mempunyai tugas fidusiari dan boleh memaksa panel pelaburan memberikan butiran pelaburannya.
“Tetapi YB, pembelian hartanah tidak pernah dibawa kepada Board (lembaga pengarah). Saya cakap sekali lagi register dalam ini, tidak pernah dibawa kepada Board, tidak pernah,” katanya.
Misteri RM154 juta
Begitu juga, sebuah bangunan enam tingkat di Bangsar South bernilai RM154 juta telah dibeli pada 2017 tanpa kelulusan lembaga pengarah.
Malah, PAC tidak dapat menentukan siapa yang menandatangani pembelian besar itu.
Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Elanjelian Venugopal berkata ia bertujuan untuk dijadikan ibu pejabat HRD Corp tetapi ia tidak pernah berlaku "kerana ia menjadi isu kontroversi".
"Lembaga lembaga tidak meluluskan pembelian bangunan itu," katanya memberi keterangan, sambil menambah bahawa Ketua Pegawai Eksekutif mempunyai kuasa untuk meluluskan pembelian sedemikian secara unilateral.
Bagaimanapun, katanya, terdapat "kekeliruan" mengenai siapa yang meluluskan pembelian Bangsar South.
"Terdapat banyak perkara yang diluluskan pada masa itu yang agak meragukan," katanya.


Elanjelian, yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif dari Julai 2018 hingga April 2020, berkata SPRM sedang menyiasat pembelian Bangsar South dan telah mengambil keterangannya.
Dia mendakwa terdapat syak wasangka rasuah RM10 juta terlibat dalam pembelian itu tetapi tindakan SPRM "tiba-tiba dihentikan".
“Bila kerajaan tumbang, tindakan pun terhenti. Tetapi, saya melihat dokumen itu kerana mereka sedang menemu bual saya, pegawai SPRM, kira-kira RM10 juta rasuah terbabit,” kata bekas naib presiden Khazanah Nasional itu.
Pada 2017, Ketua Pegawai Eksekutifnya ialah CM Vignaesvaran Jeyandran, yang berkhidmat dari Jun 2010 hingga Jun 2018, manakala menteri sumber manusia ialah Richard Riot.
Laporan PAC diterbitkan pada hari yang sama dengan Laporan Ketua Audit Negara, yang juga termasuk audit HRD Corp.
Ketua Audit Negara Wan Suraya Wan Mohd Rodzi mencadangkan kementerian merujuk HRD Corp kepada agensi penguatkuasaan, selepas audit "tidak memuaskan".
Menteri Sumber Manusia Steven Sim hari ini berkata menteri itu akan menyerahkan laporan itu kepada SPRM untuk siasatan.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/07/hrd-akan-disiasat-sprm-saya-rasa-m.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Asam Pedas Ikan Pari Paling Basic Mudah Tapi Rasa Sedap

Resipi Asam Pedas Ikan Pari Paling Basic Mudah Tapi Rasa Sedap

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 143 hits
Penggemar Asam Pedas Ikan Pari harus cuba resipi perkongsian saudari Mariana Zainal ini Resipi paling asas dan sesuai dicuba bagi anda yang baru pertama kali nak cuba belajar masak lauk Asam Pedas Masak Asam Pedas ni tidaklah sukar Paling p...
Hrd Corp Sprm Bawa Keluar Tiga Kotak Selepas Enam Jam

Hrd Corp Sprm Bawa Keluar Tiga Kotak Selepas Enam Jam

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 107 hits
KUALA LUMPUR Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia meninggalkan pejabat Pembangunan Sumber Manusia Berhad selepas kira kira enam jam memasuki bangunan tersebut Kesemua pegawai terbabit dilihat meninggalkan bangunan terbabit dengan ...
Isu Hrd Corp Fokus Siasatan Kepada Elemen Jenayah Sprm

Isu Hrd Corp Fokus Siasatan Kepada Elemen Jenayah Sprm

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 122 hits
PETALING JAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah memulakan penyiasatan berhubung isu Pembangunan Sumber Manusia Berhad dengan mengambil dokumen dokumen berkaitan Laporan Ketua Audit Negara SPRM dalam kenyataan berkata dokumen doku...
Saravanan Retains Mic Deputy Presidency For Second Term

Saravanan Retains Mic Deputy Presidency For Second Term

papar berkaitan - pada 23/6/2024 - jumlah : 87 hits
M Saravanan retained the post of MIC deputy president for the 2024 2027 term returning unopposed at the party election MIC president SA Vigneswaran announced the results after Saravanan remained the sole nominee for the post when the nomina...
Waspada Akaun Palsu Yang Menyamar Sebagai Menteri Miti

Waspada Akaun Palsu Yang Menyamar Sebagai Menteri Miti

papar berkaitan - pada 27/6/2024 - jumlah : 209 hits
Menurut Kementerian Pelaburan Perdagangan dan Industri MITI telah mengambil maklum mengenai kewujudan satu akaun palsu yang menyamar sebagai Menteri MITI melalui kenyataan di BIO Instagram Akaun tersebut telah memuat nai
Video Kejutan Kpk Bongkar Fakta Fakta Korupsi Bansos Jokowi Berawal Dari Menteri Pdip

Video Kejutan Kpk Bongkar Fakta Fakta Korupsi Bansos Jokowi Berawal Dari Menteri Pdip

papar berkaitan - pada 27/6/2024 - jumlah : 107 hits
Kasus korupsi bantuan Presiden bermula dari OTT kasus suap bantuan Covid 19 yang menjerat mantan Menteri Sosial Juliari Batubara
Menteri Ahy Beri Penghargaan 4 Pemerintah Kabupaten Kota Di Jambi Atas Kontribusi Meringankan Bphtb

Menteri Ahy Beri Penghargaan 4 Pemerintah Kabupaten Kota Di Jambi Atas Kontribusi Meringankan Bphtb

papar berkaitan - pada 26/6/2024 - jumlah : 146 hits
AHY berharap melalui pemberian penghargaan ini semakin banyak pemerintah kota kabupaten yang juga memberi keringanan BPHTB
Polis Tahan Timbalan Menteri Didakwa Terbabit Ilmu Hitam

Polis Tahan Timbalan Menteri Didakwa Terbabit Ilmu Hitam

papar berkaitan - pada 29/6/2024 - jumlah : 130 hits
BERNAMAFathimath Shamnaz Ali Saleem Foto AGENSINEW DELHI Seorang timbalan menteri di Kementerian Perubahan Iklim Alam Sekitar dan Tenaga Maldives ditahan oleh pihak polis Tidak jelas mengenai punca Fathimath Shamnaz Ali Saleem ditahan tetap...
Eks Kepala Bpjt Sebut Menteri Pupr Acc Konstruksi Tol Mbz Dari Beton Ke Baja

Eks Kepala Bpjt Sebut Menteri Pupr Acc Konstruksi Tol Mbz Dari Beton Ke Baja

papar berkaitan - pada 26/6/2024 - jumlah : 153 hits
Konstruksi Tol MBZ dari beton ke baja telah disetujui oleh Menteri PUPR Basuki Hadimuljono
Ayien Rahman Ale Ale Chord

Berjayakah Sesuatu Hubungan Tanpa Ada Kepercayaan

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Biodata Fazura Pelakon Wanita Popular Usahawan Tudung Berjaya

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


41 Akhlak Rasulullah Saw

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Certot Perangkap Tikus

Halal Bukan Setakat Tiada Babi Tiada Arak Pm