Hina Pasukan Keselamatan Elok Tukar Unity Ke Hate



(Suara Merdeka) – Parti Warisan disarankan agar menukar tema ‘Unity’ yang dilaungkan dalam Pilihan Raya Negeri Sabah kepada ‘Hate’.
Cadangan itu dibuat oleh Ketua Penerangan UMNO Shahril Hamdan selepas calon parti itu, Datuk Mohamaddin Ketapi (gambar) mendakwa pasukan keselamatan berperang dengan ayam dan anjing dalam peristiwa berdarah di Tanduo.
Shahril berkata, kenyataan yang dibuat oleh calon Warisan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Segama itu sebagai gila.
“Sembilan orang pasukan keselamatan dan enam rakyat biasa terbunuh. Ramai lagi yang cedera. Ramai yang masih trauma dan melihat dengan mata sendiri apa berlaku. Tidak ada sesiapa pun baik saksi, media tempatan atau media luar yang ada kesangsian bahawa tragedi, pencerobohan dan perang tersebut benar-benar berlaku.
“Boleh pulak dia kata ini semua sandiwara? Ini kenyataan gila. Sebelum ini saya menyangka Warisan menghasut secara halus dengan mesej untuk menolak kononnya parti Malaya. Tapi ini sudah masuk kepada kebencian terbuka pada satu tahap yang tak masuk akal,” kata Shahril.
Justeru Shahril berkata, slogan ‘unity’ (perpaduan) yang dilaung-laungkan oleh parti Warisan ditukar kepada ‘Hate’ (kebencian).
Menurutnya, tema ‘Unity’ yang terpampang di papan iklan gergasi di serata Sabah tidak lagi mempunyai nilai.
“Unity apa sehingga menghasut dan menghina rakyat dan wira Malaysia? Sewaktu pasukan keselamatan beraksi mempertahan kedaulatan di Tanduo, tidak seorang pun yang fikir saya orang Terengganu, saya orang Selangor, saya orang Sabah.
“Mereka wira Malaysia yang mempertahankan tanah dan nyawa warganegara dari ancaman luar. Ada yang terbunuh. Rakyat tempatan juga ada yang terkorban. Tetapi semua berkongsi kesedihan kerana ini bukan soal sentimen kenegerian. Ini soal kedaulatan dan pengorbanan untuk sebuah negara bernama Malaysia dan rakyatnya yang pelbagai.
“Saya syorkan Warisan tukar billboard dari “Unity” ke “Hate”. Kerana itu sebenarnya modal politik mereka,” kata Shahril.
Mohamaddin yang juga Ahli Parlimen Lahad Datu dalam satu klip video mendakwa peristiwa yang berlaku di Tanduo, Sabah pada tahun 2013 hanyalah sandiwara untuk menyelamatkan UMNO daripada kekalahan.
Bekas Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya itu berkata, ketika insiden tersebut berlaku, pasukan keselamatan hanya berperang dengan ayam dan anjing.
“Kamu ingat dahulu PRU dahulu dia bilang Filipina mau ambil Sabah jadi ada peperangan konon di Tanduo datang la jet di Tanduo dibomnya sana kelapa sawit orang. Habis kelapa sawit orang.
“Habis rumah orang ditembak. Ini kenyataan. Habis di Tandou disuruh kereta kebal masuk pergi kampung-kampung suruh berperang sama ayam. Siapa kawan dia berperang? Tidak ada. Ayam sama anjing dia berperang.
“Apabila habis pilihan raya sudah tidak ada pulak peperangan itu,” kata Mohamaddin dalam klip video yang tular di media sosial hari ini.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/09/21/hina-pasukan-keselamatan-elok-tukar-unity-ke-hate/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyataan Mohamaddin Hina Pasukan Keselamatan Kata Azmin

Kenyataan Mohamaddin Hina Pasukan Keselamatan Kata Azmin

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 257 hits
Pemimpin kanan Warisan Mohammaddin Ketapi terus menjadi sasaran kritikan susulan kenyataan beliau yang menyifatkan insiden pencerobohan Lahad Datu pada 2013 sebagai sandiwara Kali ini giliran Ketua Penerangan Perikatan Nasional Mohamed Azmi...
Mohammadin Mohon Maaf Tapi Nafi Hina Anggota Keselamatan

Mohammadin Mohon Maaf Tapi Nafi Hina Anggota Keselamatan

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 280 hits
MALAYSIAKINI Bekas menteri pelancongan seni dan budaya Mohammadin Ketapi menafikan dia menghina pengorbanan anggota tentera dan polis dalam insiden pencerobohan di Tandou Lahad Datu Sabah pada 2013 Saya sekali lagi ingin menegaskan bahawa s...
Tragedi Lahad Datu Jangan Hina Anggota Keselamatan Yang Terkorban

Tragedi Lahad Datu Jangan Hina Anggota Keselamatan Yang Terkorban

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 421 hits
M Update 21 9 2020 Dakwaan seorang pemimpin Parti Warisan Sabah yang menyifatkan pengorbanan anggota keselamatan ketika pencerobohan di Tanduo Lahad Datu sebagai sandiwara adalah pengkhianatan terhadap negara Presiden Parti Cinta Sabah Datu...
Op Daulat Polis Terima 35 Laporan Hina Anggota Keselamatan

Op Daulat Polis Terima 35 Laporan Hina Anggota Keselamatan

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 257 hits
M Update 22 9 2020 Polis menerima sebanyak 35 laporan polis sehingga hari ini berkaitan penghinaan seorang bekas menteri terhadap anggota keselamatan yang bertugas ketika Op Daulat Lahad Datu pada 2013 Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani G...
Pejabat Pasukan Keselamatan Perlu Dibina Di Kawang

Pejabat Pasukan Keselamatan Perlu Dibina Di Kawang

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 395 hits
Bulan Ogos lalu 8 kali banjir bulan ini kami start kira sudah brapa kali Antara mangsa yg menyuarakan keluhan ekoran perniagaan yg turut terjejas akibat banjir di sekitar Pekan Kinarut Pilihan di tangan penduduk N28 Kawang Mahu kekal begini...
Tukar Tinted Kereta

Tukar Tinted Kereta

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 497 hits
Tinted kereta dah lebih usia 6 tahun ada terkopak sikit dah bagus tukar baru je Disebabkan tinted yang lama pun dah pudar jugak orang tengok pun macam dah jadi akuarium So kali ni nak tukar tinted kasi gelap sikit laa Tapi masih ikut peratu...
Prn Sabah Elok Lagi Layanan Dap Kepada Pas

Prn Sabah Elok Lagi Layanan Dap Kepada Pas

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 216 hits
R a j a G e l a p Begitulah bila Allah sendiri yang menjawab Dulu puas PAS tuduh DAP besar kepala nak jadi tuan Padahal hubungan PAS DAP adalah dalam bentuk kerjasama Sebagai ahli PAS ketika itu aku dapat merasakan rasa hormat DAP terhadap ...
Sesekali Elok Makan Nanas

Sesekali Elok Makan Nanas

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 210 hits
SESEKALI ELOK MAKAN NANAS Nanas adalah buah tempatan yang terbaik Ia bermanfaat pada tubuh kerana nanas sarat dengan vitamin C thiamine sebatian bromeline dan manganese Sepotong nanas mengandungi 80 100 Cal bergantung sama ada ia sudah masa...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Miliki 52 5 Kilogram Sabu Ratu Narkotika Asal Aceh Dihukum Mati

Waketum Golkar Akui Ridwan Kamil Berpeluang Menang Di Jabar Dibanding Daerah Lain