Hidup Bebas Tanpa Hutang Dengan Teknik Jom Bebas Hutang


Hidup bebas tanpa hutang.
 
Ada ke manusia yang tak berhutang pada zaman ini? Ya, mungkin ada. Cuma jumlahnya pastinya tak seramai kalau nak dibandingkan dengan mereka yang ada hutang.
 
Macam mana cara nak keluar dari belenggu hutang? Jawapannya cuma ada satu.
 
BAYAR HUTANG.

Sama ada anda bayar gunakan duit anda sendiri, ataupun orang lain yang akan tolong bayarkan untuk anda. Selagi hutang belum dibayar, selagi itu anda akan dianggap sebagai individu yang berhutang.
 
Kalau anda baca buku yang ditulis oleh Robet Kiyosaki, dalam dunia ini terdapat dua jenis hutang. Hutang yang baik (good debt) dan juga hutang yang tak baik (bad debt).
 
Hutang yang baik, apabila diambil akan membuat anda jadi lebih kaya dan menambahkan aliran duit masuk ke poket anda. Misalnya anda ambil pinjaman bank untuk membeli aset hartanah. Apabila anda berjaya dapat aset tersebut, anda jadikan ia sebagai hartanah sewa.
 
Kalau contoh situasi yang kerap saya jumpa ialah anda dapatkan pinjaman bank untuk beli sebuah rumah jenis apartment atau kondominium dikawasan peranginan atau tempat tumpuan pelancong.
 
Kemudian anda hias rumah tersebut dengan segala teknik dekorasi yang anda mahir dan seterusnya anda gunakan laman web Airbnb untuk iklankan tentang perkhidmatan homestay yang anda tawarkan.
 
Katakanlah dalam sebulan, anda perlu bayar kepada bank sebanyak RM1,500
Daripada sewaan yang anda lakukan melalui website Airbnb, dan lain-lain laman web tempahan, anda berjaya kutip sewa sekitar RM2,000 – RM3,000 setiap bulan.
 
Anda masih lagi mampu untuk bayar duit pinjaman bank dan dengan berbuat demikian, anda masih lagi ada baki sekitar RM500 ke RM1,500 masuk ke poket anda.

Ini adalah contoh mudah hutang yang baik. Ia bukan sahaja memberikan duit masuk ke poket anda, malahan jika diberi masa, ia akan menjadikan anda bertambah kaya.
 
Kemudian wujud juga hutang yang tak baik.
 
Hutang yang tak baik ini adalah hutang yang menjadikan anda semakin miskin dan tak memberikan sebarang nilai tambah kepada anda.
 
Anda berhutang untuk beli kereta baru, sedangkan anda sudah ada kereta lain dalam garaj dan kereta tersebut masih lagi berfungsi dengan baik.
 
Ataupun anda berhutang untuk beli TV baru yang lebih besar, walaupun pada hakikatnya anda sudah mempunyai TV yang tidak bermasalah.
 
Sama ada hutang yang baik atau tak baik, macam mana pun kita tetap perlu cari jalan untuk bayar hutang-hutang tersebut.
 
Antara sebab kenapa begitu susah untuk keluar dari belenggu hutang, dan sukar untuk bayar hutang adalah sebab pendapatan yang kita miliki tak cukup untuk bayar hutang tersebut.
 
Mungkin kalau dari awal-awal lagi, kita sudah memiliki pendapatan yang cukup banyak, kita tak perlu susah payah nak fikir tentang berhutang.
 
Tapi kita sedia maklum, ada banyak perkara dalam dunia ini, yang mendorong kita untuk berhutang disebabkan kita nak dapatkan sesuatu perkara atau benda itu sekarang, dan bukannya pada satu waktu yang kita sendiri tak tahu bila.
 
Kita memujuk diri sendiri, setelah kita dapatkan benda ini sekarang, kehidupan aku akan bertambah baik dan selepas itu aku akan dapat pulangan yang baik. Dari situ aku akan bayar hutang ini.
 
Sebelum beli kereta baru, kita buat perancangan untuk buat grab sekali sekala untuk dapatkan pendapatan tambahan untuk bayar pinjaman kereta.
Sebelum beli rumah, kita rancang untuk jadikan rumah tersebut rumah pelaburan dan akan buat duit melalui sewa.
Sebelum buat pinjaman pelajaran, kita yakinkan diri sendiri akan bayar balik setelah dapat kerja.

Pernah tak anda terfikir, macam mana kalau situasi sebenar tak sama macam apa yang dirancangkan?
 
Bila dah dapat kereta, berlaku kemalangan dan kereta tersebut tak boleh buat grab. Atau kereta tersebut tak layak untuk program grab?
Bagaimana kalau rumah sewa anda langsung tak ada penyewa?
Macam mana kalau lepas habis belajar, anda tak berjaya dapat kerja? Kalau tak bekerja macam mana nak dapat duit nak bayar balik hutang?
 
Ilmu untuk bayar hutang itu adalah satu ilmu yang penting. Bukan semua orang ada skil dan teknik untuk bayar hutang.
 
Sebelum nak berhutang, berapa ramai yang fikirkan jalan untuk bayar hutang tersebut? Pada hari yang sama anda buat hutang, sepatutnya pada hari yang sama juga anda sudah wujudkan satu lagi sumber pendapatan khas untuk bayar hutang tersebut, just in case pendapatan dari duit gaji atau sebarang sumber yang anda ada sekarang ini tak cukup untuk bayar hutang tersebut.
 
Dr HM Tuah Iskandar ada kongsikan teknik yang beliau sendiri amalkan untuk bebas dari hutang.

Kalau selama ini, anda rasakan masalah hutang anda tersangat besar sampaikan anda dah tak tau macam mana nak selesaikan masalah hutang tersebut, bolehlah dapatkan ilmu bebas dari hutang ini dengan beliau.
 
Tak kira apa jenis hutang sekalipun, percayalah, ia pasti ada jalan penyelesaiannya. Ya, termasuk juga hutang kad kredit! Juga boleh diselesaikan menggunakan teknik ini.
 
 
The post Hidup bebas tanpa hutang dengan teknik Jom Bebas Hutang appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/bebas-hutang-dengan-jom-bebas-hutang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Jom Bebas Hutang

Panduan Jom Bebas Hutang

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 301 hits
Panduan Jom Bebas Hutang Berhutang jangan sampai tak bayar Tak malu kah dengan diri sendiri Walaupun hutang tak banyak mana Tapi wajib juga bayar Bila hidup bebas dan merdeka tanpa hutang Berhutang ini untuk satu keperluan dan kepentingan m...
Panduan Hidup Bebas Tanpa Hutang Oleh Dr Hm Tuah Iskandar

Panduan Hidup Bebas Tanpa Hutang Oleh Dr Hm Tuah Iskandar

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 448 hits
Ilmu untuk hidup bebas tanpa belenggu hutang adalah ilmu yang sangat penting untuk dipelajari oleh setiap orang Berhutang itu sememangnya sangat mudah tapi untuk bebaskan diri daripada belenggu hutang bukanlah satu perkara yang mudah Macam ...
Amalkan Baca 4 Surah Selepas Solat Untuk Rezeki Melimpah Ruah Dan Bebas Hutang

Amalkan Baca 4 Surah Selepas Solat Untuk Rezeki Melimpah Ruah Dan Bebas Hutang

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 1767 hits
Amalkan Baca 4 Surah Selepas Solat Untuk Rezeki Melimpah Ruah Dan Bebas Hutang Ya siapalah yang tak nak hidup bebas dari hutang keliling pinggang Rasanya hampir kebanyakan dari kita pernah berhutang dan sedang menanggung hutang Ada ketika k...
Janjikan Sim Seumur Hidup Dan Bebas Pajak Motor Caleg Pks Diperiksa Bawaslu Makassar

Janjikan Sim Seumur Hidup Dan Bebas Pajak Motor Caleg Pks Diperiksa Bawaslu Makassar

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 252 hits
Ketua Fraksi PKS di DPRD Sulsel ini diperiksa terkait dugaan pelanggaran pemilu berupa dugaan money politic sebagaimana yang terpasang di balihonya Salah satu Alat Peraga Kampanye di beberapa titik memuat konten menjanjikan sesuai berupa SI...
Tunggu Masa Sesuai Hapus Tol Hutang Negara Masih Rm1 Trilion

Tunggu Masa Sesuai Hapus Tol Hutang Negara Masih Rm1 Trilion

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 276 hits
KUALA LUMPUR Apakah saya yang akan umumkan penghapusan tol Tunggulah masanya kita tengok siapa yang umum Saya tidak boleh cakap apa apa sekarang kerana kita masih lagi menantikan masa yang sesuai kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika di...
Hutang Negara Masih Pada Peringkat Rm1 Trilion Kata Menteri Kewangan

Hutang Negara Masih Pada Peringkat Rm1 Trilion Kata Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 264 hits
Hutang negara masih pada peringkat RM1 trilion ringgit pada akhir tahun 2018 kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini Hutang Negara Masih Pada Peringkat RM1 Trilion Kata Menteri Kewangan
Hutang Negara Masih Rm1trilion Tunggu Masa Sesuai Hapus Tol

Hutang Negara Masih Rm1trilion Tunggu Masa Sesuai Hapus Tol

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 222 hits
Apakah saya yang akan umumkan penghapusan tol Tunggulah masanya kita tengok siapa yang umum Saya tidak boleh cakap apa apa sekarang kerana kita masih lagi menantikan masa yang sesuai kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika ditanya media m...
Kerajaan Ph Berjaya Kurangkan Hutang Negara Walaupun Baru 9 Bulan Mentadbir

Kerajaan Ph Berjaya Kurangkan Hutang Negara Walaupun Baru 9 Bulan Mentadbir

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 273 hits
Walaupun berdepan dengan cabaran ekonomi yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu angka hutang negara telah berjaya dikurangkan sehingga tahap minimum oleh Kerajaan Pakatan Harapan biarpun baru 9 bulan mentadbir Namun rakyat diminta bersab...
Penjelasan Terperinci Mengenai Hutang Peneroka Rm7 5 Bilion

Penjelasan Terperinci Mengenai Hutang Peneroka Rm7 5 Bilion

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 243 hits
KEDUDUKAN Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan dikatakan menghampiri tahap kritikal Bagaimanakah nasib 112 635 peneroka dan keseluruhan 2 6 juta warga tanah rancangan itu Kemelut hutang pinjaman tidak dibayar menghantui FELDA sehingga dikatak...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid