Panduan Hidup Bebas Tanpa Hutang Oleh Dr Hm Tuah Iskandar


Ilmu untuk hidup bebas tanpa belenggu hutang adalah ilmu yang sangat penting untuk dipelajari oleh setiap orang. Berhutang itu sememangnya sangat mudah, tapi untuk bebaskan diri daripada belenggu hutang bukanlah satu perkara yang mudah.
 
Macam mana cara nak bebaskan diri daripada masalah hutang? Caranya hanya ada satu. Bayar hutang tersebut.
 
Sama ada anda bayar hutang tersebut menggunakan duit hasil usaha anda, ataupun ada orang lain yang bermurah hati nak tolong bayarkan hutang tersebut untuk anda. Selagi hutang tak dibayar, selagi itu anda akan dikira sebagai berhutang dan sampai bila-bila gelaran penghutang akan lekat pada diri anda.
 
Baru-baru ini, Dr HM Tuah Iskandar telah menulis sebuah ebook yang memuatkan teknik bagaimana untuk hidup bebas tanpa hutang.

Ebook ini boleh dimuat turun menerusi laman web ini dengan bayaran serendah RM27 sahaja pada waktu catatan ini ditulis.
 
Ini salah satu perkara yang saya suka dengan buku-buku hasil tulisan Dr HM Tuah Iskandar. Kebanyakkannya dijual dengan harga yang mampu milik. Saya rasa apalah sangat RM27 kalau nak dibandingkan dengan ilmu penyelesaian hutang yang dikongsikan dalam ebook ini.

 
Dengan harga yang sama, kita boleh gunakan ia untuk makan di restoran KFC dan kenyang untuk satu malam. Tapi untuk nilai yang sama, jika kita belanjakan untuk dapatkan ilmu untuk bebas dari hutang, nescaya satu hari nanti kita tak perlu nak risau untuk makan KFC hari-hari.
 
Maklumlah dah tak perlu stress dan risau mengenai hutang.
 
Dalam ebook Jom Bebas Hutang ini, penulis telah berkongsikan pengalaman sebenar bagaimana beliau menyelesaikan hutang-hutang yang pernah diambil sebelum ini.
 
Seperti kebanyakkan orang lain, Dr HM Tuah juga pernah buat loan. Antaranya beliau pernah buat loan untuk
Beli motosikal berkuasa tinggi Beli kereta mewah Hutang untuk beli rumah Hutang beli kondominium Hutang untuk beli bangunan pejabat Hutang membeli lot banglo Hutang untuk mendapatkan hartanah  
Bila saya baca senarai hutang yang beliau pernah buat, saya tertarik untuk mengetahui dua perkara. Pertama, macam mana beliau boleh lepas untuk dapatkan loan dengan bank, dan kedua macam mana beliau buat untuk bebas dari hutang-hutang ini semua? 
 
Dalam ebook ini, beliau telahpun kongsikan antara langkah-langkah efektif yang kita boleh tiru untuk bebaskan diri dari hutang.
 
Bagi individu yang memang ada masalah hutang dan ingin belajar cara untuk hidup bebas hutang dengan lebih awal, panduan ini memang tepat untuk anda miliki.

 
Bayar hutang mengikut jadual yang ditetapkan Satu hari nanti, pasti hutang anda akan habis juga.
 
Walaubagaimanapun, saya yakin anda juga mahu bebas dari hutang secepat yang mungkin. Kalau boleh, lagi awal bebas dari hutang lagi bagus.
 
Buat apa nak pening-pening, nak stress tanggung hutang lama-lama, kalau kita sebenarnya ada cara yang lebih efektif untuk bayar hutang.
 
Teknik yang mujarab untuk cepat bayar hutang Kita hanya merancang dan lakukan usaha yang terbaik. Disini saya kongsikan sedikit beberapa cara yang anda boleh amalkan untuk cepat-cepat bebas dari hidup berhutang.
 
Doa untuk bebas dari belenggu hutang

Maksudnya: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari kegelisahan dan kesedihan, dari kelemahan dan kemalasan, dari sifat pengecut dan kikir, serta dari beban hutang dan dominasi orang lain”
 
Kita sedia maklum, yang doa adalah senjata bagi orang Mukmin. Jadi, amalkan doa ini dalam kehidupan seharian kita. Setiap kali selepas solat, bacalah doa ini.
 
Hayati sekali maksud doa ini. Kita memohon kepada Allah SWT yang Maha Berkuasa supaya kita terhindar dari penyakit lemah dan MALAS.
 
Rasa lemah dan malas ini, kalau ada pada diri, memang buat apa pun serba tak menjadi. Kita sedar yang kita ni ada banyak hutang, tapi kita malas nak berusaha untuk bekerja dan tambahkan pendapatan, alamatnya sampai bila-bila hutang kita tak akan habis.
 
Berhenti tambahkan hutang
Formula ini terpakai untuk hutang kad kredit. Apabila kita betul-betul serius nak bebaskan diri dari hutang kad kredit, maka perkara utama yang perlu dilakukan adalah berhenti menambahkan hutang. Sebaik-baiknya jangan pakai terus kad kredit tersebut.
 
Hutang memang tak akan habis selagi mana asyik ditambah.
 
Buat bajet dan usaha untuk jimatkan penggunaan duit
Berapa ramai orang yang suka buat bajet? Saya rasa tak ramai. Saya sendiri tak berapa suka nak buat bajet, walaupun saya tahu benda ini PENTING.
 
Mujurlah isteri saya adalah seorang yang suka buat bajet. Jadi saya biarkan dia yang buat dan saya hanya perlu ikut bajet yang telah ditetapkan. Saya hanya perlu fokus untuk hasilkan seberapa banyak pendapatan yang boleh tanpa perlu risau nak fikir hal-hal yang saya tak berapa minat nak buat.
 
Tujuan kita buat bajet adalah supaya kita jadi lebih berdisiplin dalam perbelanjaan kita. Mana-mana yang tak ada dalam bajet, tak payah beli. Memang bukan satu perkara yang mudah lagi menyeronokkan, bila kita terpaksa tahan nafsu untuk membeli.
 
Tapi semua ini hanya sementara sahaja. At least sehingga hutang dapat diselesaikan. Nanti bila dah tak perlu nak bayar hutang lagi, duit yang ada tu bolehlah beli apa-apa barang yang saya suka.
 
Katakanlah dalam sehari anda letakkan bajet untuk makan seisi keluarga adalah RM50. Pada satu hari, anda berpuasa sunat dan pada hari itu, anda cuma belanjakan RM25 sahaja untuk makanan. Maka pada hari tersebut, anda ada RM25 baki.
 
Katakanlah anda jadikan ini sebagai satu rutin. Anda berpuasa sunat isnin dan khamis. Dalam sebulan anda berpuasa 8 hari. Andaikan setiap kali puasa, anda hanya gunakan RM25 sahaja, maka anda akan ada lebihan duit sebanyak
RM25 x 8 hari puasa dalam sebulan = RM200
 
RM200 adalah lebihan daripada duit bajet yang diperuntukkan untuk makan sahaja.
 
Kalau anda dapat jimatkan sedikit duit dari bajet perbelanjaan lain, misalnya dari duit bajet untuk untuk petrol, entertainment, pengangkutan untuk pergi dan balik kerja dan sebagainya, jumlah yang berjaya dijimatkan itu juga boleh digunakan sebagai dana tambahan untuk bayar hutang.
 
Kalau jumlah minimum yang perlu dibayar adalah sebanyak RM210, anda tambahkan dengan lebihan duit makan sebanyak RM200 sebab anda berpuasa dan juga dari duit lebihan dari bajet yang lain, anda mungkin boleh dapat sehingga RM500.
 
Sepatutnya anda cuma perlu bayar RM210 setiap bulan, tapi disebabkan anda buat bajet dan mampu jimatkan sebahagian dari belanja, anda boleh bayar RM500 setiap bulan.
 
Dengan cara ini sudah tentu anda boleh langsaikan hutang lebih awal.
 
Tambahkan pendapatan dengan membuat kerja-kerja sampingan
Strategi tarik sedikit duit dari bajet yang ditetapkan itu mungkin tak berapa sesuai kalau nak buat setiap bulan. Manusia ni kan sifatnya cepat bosan. Selagi masih boleh bertahan dengan plan sedia ada, cubalah bertahan.
 
Tapi kalau kita dah bosan dengan rutin yang macam tu, mungkin dalam sebulan dua, kita tak perlu nak paksa diri sangat nak berjimat. Sebaliknya kita dapatkan duit tambahan dengan membuat kerja-kerja sampingan.
 
Tak kiralah sama ada nak buat kerja-kerja freelance ataupun nak jual barang di internet.

Untuk mengurangkan risiko kerugian, bolehlah jual barang melalui konsep dropship.
 
Matlamat kita bukannya nak jadi kaya, tapi untuk dapatkan duit tambahan bagi membebaskan diri dari belenggu hutang. Jadi, kalau dalam sebulan cuma berjaya dapat buat untung dalam ratusan ringgit sahaja pun saya kira masih lagi bagus.
 
Apa yang saya kongsikan disini, hanya sedikit sahaja daripada banyak-banyak ilmu pengurusan dan penghapusan hutang. Kalau nak tahu dengan lebih details, saya syorkan anda dapatkan buku yang ditulis oleh Dr HM Tuah Iskandar ini.
 
 
The post Panduan hidup bebas tanpa hutang oleh Dr HM Tuah Iskandar appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/panduan-bebas-tanpa-hutang-dr-hm-tuah-iskandar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Jom Bebas Hutang

Panduan Jom Bebas Hutang

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 303 hits
Panduan Jom Bebas Hutang Berhutang jangan sampai tak bayar Tak malu kah dengan diri sendiri Walaupun hutang tak banyak mana Tapi wajib juga bayar Bila hidup bebas dan merdeka tanpa hutang Berhutang ini untuk satu keperluan dan kepentingan m...
Hidup Bebas Tanpa Hutang Dengan Teknik Jom Bebas Hutang

Hidup Bebas Tanpa Hutang Dengan Teknik Jom Bebas Hutang

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 539 hits
Hidup bebas tanpa hutang Ada ke manusia yang tak berhutang pada zaman ini Ya mungkin ada Cuma jumlahnya pastinya tak seramai kalau nak dibandingkan dengan mereka yang ada hutang Macam mana cara nak keluar dari belenggu hutang Jawapannya cum...
Janjikan Sim Seumur Hidup Dan Bebas Pajak Motor Caleg Pks Diperiksa Bawaslu Makassar

Janjikan Sim Seumur Hidup Dan Bebas Pajak Motor Caleg Pks Diperiksa Bawaslu Makassar

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 253 hits
Ketua Fraksi PKS di DPRD Sulsel ini diperiksa terkait dugaan pelanggaran pemilu berupa dugaan money politic sebagaimana yang terpasang di balihonya Salah satu Alat Peraga Kampanye di beberapa titik memuat konten menjanjikan sesuai berupa SI...
Amalkan Baca 4 Surah Selepas Solat Untuk Rezeki Melimpah Ruah Dan Bebas Hutang

Amalkan Baca 4 Surah Selepas Solat Untuk Rezeki Melimpah Ruah Dan Bebas Hutang

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 1769 hits
Amalkan Baca 4 Surah Selepas Solat Untuk Rezeki Melimpah Ruah Dan Bebas Hutang Ya siapalah yang tak nak hidup bebas dari hutang keliling pinggang Rasanya hampir kebanyakan dari kita pernah berhutang dan sedang menanggung hutang Ada ketika k...
Cara Berkesan Atasi Mulut Berbau Disebabkan Oleh Karang Gigi Yang Ramai Tidak Tahu Rileks Media

Cara Berkesan Atasi Mulut Berbau Disebabkan Oleh Karang Gigi Yang Ramai Tidak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 331 hits
Adakah gigi anda berdarah setiap kali menggosok gigi Gusi berdarah kerap dikaitkan dengan karang gusi atau disebut gingivitis yang selalunya disebabkan binaan plak pada gigi Plak yang kelihatan seperti simen terjadi disebabkan teknik pember...
Safi Expert Solution Baru Memang Mesti Dimiliki Oleh Semua Wanita

Safi Expert Solution Baru Memang Mesti Dimiliki Oleh Semua Wanita

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 1342 hits
Wow Safi kini telah mengeluarkan set Safi Expert Solution yang membantu pelbagai masalah wanita kini CN sudah menggunakan seminggu set Safi Expert Solution ini dan memang berpuas hati Paling CN suka sudah tentu set ini sangat premium sepert...
Pekerja Ladang Tak Kisah Dimarah Ditegur Oleh Coo Felcra Minta Hentikan Tuduhan Tak Berasas

Pekerja Ladang Tak Kisah Dimarah Ditegur Oleh Coo Felcra Minta Hentikan Tuduhan Tak Berasas

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 472 hits
ISU SEMASA Banyak lagi kebaikan yang dia buat tetapi kenapa tak viralkan pula itulah antara luahan pekerja Ladang Projek Kampung Serambi ketika mengulas mengenai video tular yang membabitkan seorang COO Felcra baru baru ini Kenyataan itu di...
8 Pertanyaan Yang Masih Sulit Dijawab Oleh Perempuan Indonesia Bukti Ketidakadilan Ada Di Mana Mana

8 Pertanyaan Yang Masih Sulit Dijawab Oleh Perempuan Indonesia Bukti Ketidakadilan Ada Di Mana Mana

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 257 hits
Seakan akan perempuan tidak boleh memiliki mimpi atau pekerjaan ideal lain Tapi dilema ini emang sulit banget sih
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini