Hiasan Dengan Kiasan Tuu Berbeza Menyapa Dengan Menegur Pula Ikut Situasi 10062



Menegur boleh jadi menyapa atau menyantuni. Ada maksud menegur tu teguran/nasihat/peringatan/amaran pun ye. Kiasan umpama cakap berlapik untuk menjaga hati manusia. Hiasan tentulah untuk jadikan sesuatu tu lebih menarik, kelihatan cantik, orang nak datang dekat see.

Corona Jangkiti Indonesia
Ummi Pipik Sebut Covid-19 Musibah dan Teguran Allah Untuk Manusia
Minggu, 29 Maret 2020 12:11
Pipik Dian Irawati Laporan Firdha Ustin | Banda Aceh
SERAMBINEWS.COM, BANDA ACEH - Balu Allahyarham Ustaz Jefri Al Buchori kembali menjadi bahan pembicaraan. Dalam satu unggahan Ummi Pipik mengungkapkan pendapatnya mengenai pandemi global Covid-19. Postingan itu diunggah melaui akun instagram pribadinya @_ummi_pipik_, dengan judul Cinta Dunia Dan Takut Mati (WAHN) pada Jumat, (23/3/2020) lalu.
Mulanya Ummi Pipik bercerita tentang sabda Rasulullah kemudian mengaitkannya dengan kondisi pandemi Covid-19 saat ini yang telah menginfeksi 202 negara di dunia. Rasulullah saw bersabda, “Akan tiba suatu saat di mana seluruh manusia bersatu padu melawan kalian dari segala penjuru, spt halnya berkumpulnya manusia mengelilingi meja makan. ”Kemudian seseorang bertanya,” Katakanlah wahai Rasulullah, apakah jumlah Muslim pada saat itu sedikit?” Rasulullah berkata, ”Bahkan kalian pada saat itu banyak. Akan tetapi kalian bagi sampah yang dibawa oleh air hujan. Allah akan menghilangkan rasa takut pada hati musuh kalian dan akan menimpakan dlm hati kalian ’Wahn’. Kemudian seseorang bertanya,”Apa itu ’wahn’?” Rasulullah berkata,”Cinta dunia dan takut mati.” (HR. Abu Daud no. 4297).
Menurut Ummi Pipik, sebelum ada wabah pandemi Covid-19 semuanya sibuk dengan pekerjaannya masing-masing, hingga semua lupa akan beribadah. “Sebelum ada wabah semua sibuk dgn pekerjaanya, kariernya, popularitasnya, berkumpul, bercengkrama berghibah, hingga semua lupa akan ibadah, mengulur waktu sholat (dgn kalimat ah entar jg sholat, sekalipun diujung waktu sholatnya, bahkan bs sholatnya dia tinggalkan krn urusan pekerjaan) alqur'an pun tak tersentuh utk dibaca difahami, (lbh asyik hp lbh menarik itu ucapnya),” Baginya, apa yang terjadi sekarang ini merupakan musibah yang menjadi teguran dan ujian untuk manusia. 
• Kasus Dugaan Penggelapan Uang Rp 1,9 M, Laudya Cynthia Bella Buka Suara, Mirip Pernyataan Irwansyah • #MediaLawanCovid19 Luncurkan Konten Edukasi “Jangan Mudik” • 10 Kabar Baik Perang Total Lawan Covid-19 Ini Jadi Harapan Baru, Inikah Tanda Corona Segera Berlalu?
“Inilah yg terjadi skrg , Allah berikan musibah yg menjadi teguran, adzab, ujian utk manusia,”
“Dan sekarang dgn wabah ini dunia tak ada artinya apa2., LOCKDOWN,...STAY HOME ...Allah matikan dunia dlm sekejap, semua pengusaha bingung dgn usahanya ? Kemerosotan ekonomi , dll ,kemaksiatan berhenti , yg difikirkan skrg takut akan kematian,COVID19 begitu dahsyatnya Allah mengirimkan tentara2 kecilNYA utk mjd teguran buat semua manusia...”
Ummi Pipik kemudian memberikan pesan untuk tetap berada di rumah sembari bermuhasabah diri dengan dosa dan maksiat apa yang telah dikerjakan oleh manusia.
“Now stay home, inilah yg terjadi...sdh saatnyalah muhasabah , dosa & maksiat apa yg kita kerjakan & amalan apa yg kita tinggalkan ? Hingga Allah mengadzab & menegur kita , saat ini Allah buat kita menjauh dari dunia dan mendekat kpd SANG pemilik dunia ..tafakur, taubat, menangis atas waktu yg sdh kita sia2kan utk NYA selama ini , sdh mulai perbaiki hubungan kita dgn Allah , sujud merendah , buang kesombongan diri yg dulu kita merasa hebat dgn pekerjaan kita,dgn popularitas kita , skrg itu semua tdk ada artinya apa2...? Now liyabbluwakum ayyukum ahsanu amalan (Allah hanya ingin melihat siapa yg paling baik amalanya ) astaghfirullahal'adzim ,ampuni hamba Ya Allah,” katanya.(*)Sumber:

Ummi Pipik Sebut Covid-19 Musibah dan Teguran Allah Untuk Manusia
Serambi Indonesia - Mulanya Ummi Pipik bercerita tentang sabda Rasulullah kemudian mengaitkannya dengan kondisi pandemi Covid-19 saat ini yang telah menginfeksi 202 negar

Sunday, March 29, 2020
Dakwa situasi Covid-19 teruk: Rakyat Malaysia ‘serang’ ahli politik Taiwan
ARIF ATAN  March 29, 2020 12:31 pm

Gara-gara memfitnah Malaysia dalam menangani wabak koronavirus baharu (Covid-19), ahli politik Taiwan, Li Zheng Hao menerima ‘serangan’ bertali-arus daripada rakyat Malaysia.
Menariknya, kecaman di laman rasmi Facebook Zheng Hao itu termasuk daripada rakyat Malaysia berketurunan Cina.
Mereka menyangkal tuduhan Zheng Hao dalam satu temubual di saluran televisyen tempatan, 24 Mac lalu dan menuntut dia memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia.
Zheng Hao mendakwa kononnya polis Malaysia bertindak ganas dalam mengendalikan rakyat dengan memaparkan video babak latihan PDRM menangkap orang awam kerana mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Dia juga menyiarkan sedutan video ratusan tong bekalan oksigen bersusun di sebuah hospital Indonesia kononnya hospital di Malaysia dalam keadaan yang teruk.
Zheng Hao turut berkongsikan video tular memaparkan kakitangan hospital di Kelantan menyiapkan pakaian perlindungan diri (PPE) daripada plastik sampah, ketika hal tersebut berlaku hanya sementara sahaja.
Tidak kurang teruknya dia dikecam warga maya dari Malaysia apabila mendakwa mangsa korban Covid-19 tidak boleh dibakar kerana Malaysia adalah negara Islam.
Malah, dakwanya, mayat mangsa wabak itu terpaksa ditanam sehingga waktu malam di tepi jalan kerana jumlah yang maut terlalu ramai.
Selepas menerima kecaman, dia kemudiannya membuat alasan tidak nampak batu kubur seperti lazim terdapat pada jirat Cina.
Reaksi balas Zheng Hao yang sama sekali tidak menyatakan permohonan maaf dilihat rakyat Malaysia sebagai hanya menegakkan benang yang basah.
Setakat ini, lebih 123,000 komentar rata-ratanya daripada rakyat Malaysia serta 10,000 perkongsian pada hantaran Zheng Hao itu hanya dalam tempoh 18 jam dimuatnaik.
Rentetan itu, laman Facebook Zheng Hao dibanjiri reaksi kecaman juga sindiran rakyat Malaysia pelbagai kaum termasuk antara lain menyelitkan jenaka “tentera bawang” dan “Makcik Kiah”.
Analogi “Makcik Kiah” digunakan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai contoh dalam mengira jumlah manfaat yang rakyat peroleh ketika mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) kelmarin.Antara deretan komen rakyat Malaysia berketurunan Cina yang mengecam Li Zheng Hao.


Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Sunday, March 29, 2020
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: Dakwa situasi Covid-19 teruk: Rakyat Malaysia ‘serang’ ahli politik Taiwan

2.000 Meninggal Akibat COVID-19, Trump Pertimbangkan Lockdown New York
Berlianto
Minggu, 29 Maret 2020 - 08:38 WIB
Presiden AS Donald Trump pertimbangkan untuk mengunci (lockdown) New York akibat wabah virus Corona. Foto/Ilustrasi 
WASHINGTON - Presiden Amerika Serikat (AS) mengatakan ia mungkin akan melarang perjalanan masuk dan keluar dari wilayah New York. Tindakan itu dilakukan untuk membatasi penyebaran virus Corona dari pusat epicentrum wabah itu di AS, seiring jumlah meninggal secara nasional tembus 2.000.

Dengan jumlah kematian dua kali lipat dari tiga hari yang lalu, Trump mengatakan ia mungkin akan memberlakukan karantina di New York dan bagian dari New Jersey serta Connecticut untuk melindungi negara bagian lainnya.

"Mereka mengalami masalah di Florida. Banyak warga New York tumbang. Kami tidak menginginkan itu," kata Trump kepada wartawan seperti dikutip dari Reuters, Minggu (29/3/2020).

Dunia Sibuk Perangi Corona, Korut Malah Uji Coba Rudal
Ilmuwan Inggris Lacak Mutasi Virus Corona untuk Petakan Penyebaran

Trump mengatakan setiap penguncian area New York hanya akan berlaku untuk orang yang meninggalkan wilayah tersebut.

"Itu tidak akan mencakup sopir truk yang melakukan pengiriman atau mengemudi melalui daerah itu," jelasnya.

Trump juga enggan menggunakan kewenangannya dalam kondisi darurat untuk memerintahkan perusahaan-perusahaan AS untuk memproduksi pasokan medis yang sangat dibutuhkan, meskipun ada permintaan dari gubernur wilayah dan rumah sakit.

Sementara itu Gubernur New York Andrew Cuomo mengatakan tidak mengetahui tentang rencana lockdown yang akan dilakukan oleh Trump.

"Aku bahkan tidak tahu apa artinya itu. Saya tidak tahu bagaimana itu bisa ditegakkan secara hukum, dan dari sudut pandang medis saya tidak tahu apa yang akan Anda capai," kata Cuomo kepada wartawan.

"Aku bahkan tidak suka bunyinya," imbuhnya.

Beberapa negara telah memberlakukan batasan. Warga New York yang tiba di Florida dan Rhode Island diperintahkan untuk mengisolasi diri jika mereka berniat untuk menetap. Gubernur Pennsylvania dan Virginia Barat telah meminta para warga New York yang berkunjung untuk secara sukarela melakukan karantina sendiri.

Gubernur New Hampshire Chris Sununu meminta semua pendatang ke wilayahnya yang tidak datang karena alasan kerja untuk melakukan karantina sendiri secara sukarela.

AS sekarang memiliki sekitar 120.000 kasus yang dikonfirmasi, angka tertinggi di dunia. Jumlah kasus di AS ini melampaui China dan Italia, yang tercatat sebagai negara dengan kasus kematian akibat Corona tertinggi di dunia. (Baca: Pandemi Corona: AS Catat Kasus Infeksi Terbanyak, Italia Korban Meninggal)

(ian)
2.000 Meninggal Akibat COVID-19, Trump Pertimbangkan Lockdown...

Tinta Emas 7 Pramugari dalam Sejarah Penerbangan Dunia
Wahyono
Minggu, 29 Maret 2020 - 08:29 WIB
Pramugari merupakan salah satu awak pesawat penting dalam penerbangan komersial. Dalam sejarah penerbangan komersial ada 7 pramugari yang namanya dikenang abadi oleh para penerusnya. Ilustrasi/SINDOnews/Titus Jefika Heri Hendarmawan PRAMUGARI merupakan salah satu awak kabin penting dalam penerbangan komersial. Dalam sejarah penerbangan komersial ada 7 pramugari yang namanya dikenang abadi oleh para penumpang maupun para penerusnya.

1. Ellen Church

Baca Juga:Dampak Corona, Korean Air Akan Hentikan Penerbangan ke IndonesiaImbas Corona, Maskapai Asing Alihkan Perawatan Pesawat ke GMF

Church tercatat sebagai pramugari wanita pertama dunia yang memulai karirnya pada 1930. Awalnya, dia mendaftar sebagai pilot, tapi pihak maskapai tak menyetujuinya. Ketika itu, maskapai tak tertarik untuk mempekerjakan perempuan sebagai pilot.
Church memberikan argumentasinya kepada pihak maskapai bahwa perempuan bisa menangani kerja bagasi dan bahkan membagikan makan siang dan membantu penumpang. Berkat argumentasi itu, ia bisa bekerja di pesawat dan membantu untuk melayani para penumpang yang melakukan penerbangan. Gagasan ini terbukti berhasil dengan sangat baik dan tak lama kemudian maskapai mulai mempekerjakan perempuan untuk bekerja sebagai pramugari.

2. Edith Lauterbach
Ia merupakan seorang pramugari keturunan Afro-Amerika yang bekerja di Amerika Serikat. Karier Taylor dimulai pada 1957 ketika mencoba melamar pada Trans World Airline. Taylor ingin menunjukkan kepada dunia, bahwa ras tak memengaruhi seseorang untuk bekerja sebagai pramugari di AS.
Awalnya, ia ditolak karena diskriminasi ras. Berkat usahanya, ia diterima di Mohawk Airlines. Taylor menghabiskan sebagian besar karier dan hidupnya sebagai aktivis untuk minoritas dan hak perempuan.

4. Momi Gul Durrani
Neerja Bhanot merupakan pramugari senior di Pan Am Airlines. Pada 5 September 1986, Bhanot meninggal dalam usia 23 tahun dalam pembajakan pesawat. Bhanot gugur sebagai pahlawan.

Sebagai awak kabin senior, ia mengambil alih pesawat dan penumpangnya, melindungi mereka dari para teroris yang menaiki Pan Am Penerbangan 73 yang terbang dari Mumbai ke New York. Setelah 17 jam, teroris melepaskan tembakan dan meledakkan bahan peledak.Bukannya menyelamatkan diri, Bhanot membuka pintu dan membantu para penumpang melarikan diri.Ia tewas melindungi tiga anak dari lesakan peluru.Salah satu penumpang, yang saat itu berusia 7 tahun dan sekarang menjadi kapten salah satu maskapai penerbangan. Ia menyebut Bhanot adalah inspirasinya dan ia berutang hidup padanya.
6. Ulrike Patzelt
Pada 1968, Barbara Jane Harrison menyerahkan hidupnya untuk menyelamatkan penumpang Boeing 707-465 milik Intercontinental untuk British Overseas Airways Corporation. Pesawat lepas landas, tetapi dalam 20 detik salah satu mesin jet terbakar.

Tiga menit kemudian, pesawat mendarat dan awak kabin memulai prosedur evakuasi. Barbara adalah salah satu pramugari pemberani. Alih-alih melompat ke tempat yang aman, ia kembali ke kobaran api untuk menyelamatkan seorang lelaki difabel.
(poe)Sumber:Tinta Emas 7 Pramugari dalam Sejarah Penerbangan Dunia

KKM Senaraikan 14 Zon Merah COVID-19, Pecahan Kes Ikut Daerah
By Suaraviral StaffPosted on March 29, 2020
KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) menyenaraikan 14 lokasi Zon Merah COVIID-19 di seluruh negara.Berikut ada senarai Zon Merah tersebut:Lembah PantaiPetalingHulu LangatSerembanKluangJohor BahruKuchingKota BharuKintaGombakTawauHilir PerakTitiwangsaKlangLokasi Zon Merah itu dikongsi menerusi Twitter KKM hari ini.
KKMPutrajaya✔@KKMPutrajaya#COVID19 Pecahan kes mengikut daerah.

Zon Merah (Bahaya)

1. Lembah Pantai
2. Petaling
3. Hulu Langat
4. Seremban
5. Kluang
6. Johor Bahru
7. Kuching
8. Kota Bharu
8. Kinta
9. Gombak
10. Tawau
11. Hilir Perak
12. Titiwangsa
13. Klang 6,08611:22 AM - Mar 29, 2020Twitter Ads info and privacy12.7K people are talking about thisSumber: KKM 
KKM Senaraikan 14 Zon Merah COVID-19, Pecahan Kes Ikut Daerah\
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) menyenaraikan 14 lokasi Zon Merah COVIID-19 di seluruh negara. Berikut ada senarai Zon Merah tersebut: Lembah […] The post KKM Senaraikan 14 Zon Merah COVID-19, Pecahan Kes Ikut Daerah appeared first on Suara Viral Malaysia.

AHAD, 29 MAC 2020Tiga jenis ubat rawat Covid-19 dikenal pasti, bekalan ada di Malaysia – KKMWartawan MalaysiaGazette Foto hiasan - Petugas kesihatan membawa ubat-ubatan untuk pesakit Covid-19 ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Hospital Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL
KUALA LUMPUR – Tiga jenis ubat yang berdaftar di negara ini dikenal pasti boleh digunakan untuk rawatan Covid-19 dan bekalan ubat tersebut telah sedia ada di Malaysia. Ubat-ubat tersebut adalah ‘Chloroquine’, ‘Hydroxychloroquine’ dan kombinasi ‘Lopinavir/ Ritonavir’.
Hasil semakan Kementerian Kesihatan Malaysia dengan pangkalan data produk berdaftar Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) mendapati ketiga-tiga ubat itu berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD).
“Bekalan ubat tersebut telah sedia ada di Malaysia untuk kegunaan rawatan penyakit lain dan boleh digunakan untuk rawatan COVID-19,” kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam kenyataan di laman Facebook bertajuk Status Ubat Bagi Rawatan Covid-19 di Malaysia.
Menjelaskan lebih lanjut, katanya, bekalan ubat-ubatan yang memerlukan pengimportan seperti Favipiravir dan Remdesivir akan sentiasa dimudah cara oleh KKM bagi kegunaan rawatan COVID-19.
Bagi ubat kajian Remdesivir, Malaysia telah dipilih oleh World Health Organization (WHO) untuk terlibat dalam kajian klinikal ‘Multicenter Adaptive Solidarity trial – COVID-19’ yang mana ubat kajian tersebut akan digunakan.
Katanya, NPRA akan menyediakan laluan ‘expedited review’ untuk membawa masuk produk kajian klinikal ini ke Malaysia secepat mungkin. Bagi ubat Favipiravir, KKM sedang mendapatkan ubat tersebut daripada pembekal.
“Dalam situasi pandemik COVID-19 sekarang, sekiranya bekalan daripada pihak pemegang pendaftaran sedia ada untuk ubat-ubatan tidak mencukupi, KKM masih boleh mendapatkan bekalan alternatif daripada produk yang tidak berdaftar dengan menggunakan pengecualian peruntukan undang-undang kelulusan khas Ketua Pengarah Kesihatan (KPK), KKM,” katanya.
Dr Noor Hisham berkata, KKM akan menjalankan pemantauan secara berterusan melalui program pemantauan mutu produk berdaftar dan farmakovigilans bagi memastikan kualiti, keselamatan dan keberkesanan ubat-ubatan terjamin demi kepentingan pesakit.
Sehingga hari ini, sebanyak 27 kematian direkodkan berikutan penularan Covid-19 di Malaysia. – MalaysiaGazette
Dicatat oleh ELBI RISALAH di 3/29/2020 02:59:00 PTG 
Sumber: Tiga jenis ubat rawat Covid-19 dikenal pasti, bekalan ada di Malaysia – KKMUnknown, DIALOG RAKYAT - Wartawan MalaysiaGazette [image: MGF26032020_WAD-COVID17]*Foto hiasan - Petugas kesihatan membawa ubat-ubatan untuk pesakit Covid-19 ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Hospital Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL* KUALA LUMPUR – Tiga jenis ubat yang berdaftar di negara ini dikenal pasti boleh digunakan untuk rawatan Covid-19 dan bekalan ubat tersebut telah sedia ada di Malaysia. Ubat-ubat tersebut adalah ‘Chloroquine’, ‘Hydroxychloroquine’ dan kombinasi ‘Lopinavir/ Ritonavir’. Hasil semakan Kementerian Kesihatan Malaysia dengan pangkalan data produk berdaftar Bahagian Regulatori...
Ibu menitis air mata bayi diambil ujian Covid-19 kali kedua
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 21 minutes agoPuan, anak puan ni perlu ambil ujian untuk kali kedua. “Tolonglah doktor. Saya kesian sangat pada anak saya ni.” Ini […] The post Ibu menitis air mata bayi diambil ujian Covid-19 kali kedua appeared first on Suara Viral Malaysia.
Tips Kesehatan: 6 Makanan yang Mampu Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh, Jus Jeruk dan Bawah Putih
Tribunnews.com - 59 minutes ago
Berikut ini Tribunnews.com rangkum enam makanan yang dapat membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh.
Cara Menghalang Kandungan Dewasa Di Netflix, Astro GO Dan HBO GO
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 1 hour ago
Cara Menghalang Kandungan Dewasa Di Netflix, Astro GO Dan HBO GO| Kerisauan ini mungkin berlaku kerana nampaknya ramai ibu bapa […] The post Cara Menghalang Kandungan Dewasa Di Netflix, Astro GO Dan HBO GO appeared first on Suara Viral Malaysia.
Amerika Syarikat Lapor Kematian Bayi Pertama, Umur Tak Sampai Setahun Akibat COVID-19
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 2 hours ago

Jabatan kesihatan Illinois telah mengesahkan kematian bayi pertama akibat COVID-19 di negari itu semalam. Menurut The Guardian, ujian sedang dilakukan bagi mengenalpasti sama […] The post Amerika Syarikat Lapor Kematian Bayi Pertama, Umur Tak Sampai Setahun Akibat COVID-19 appeared first on Suara Viral Malaysia.
Siasat sumber kewangan Patriot, batalkan penubuhan – MCCF
Unknown, DIALOG RAKYAT - 9 minutes ago
Kasthuri Jeevendran [image: WhatsApp-Image-2017-12-21-at-3]*Halim Ishak* KUALA LUMPUR – Kenyataan serta tindak tanduk yang ditonjolkan oleh Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) sejak akhir-akhir ini sebenarnya sesuatu yang tidak patut di pandang ringan. Malah tindakan terbaru mereka mempersoalkan bagaimana kerajaan memperoleh sumber dana ketika mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) berjumlah RM250 bilion sebenarnya amat mengecewakan. Menurut Presiden Yayasan Keperihatinan Komuniti Malaysia (MCCF), Halim Ishak, sepatutnya lebih menumpukan perhatian kepada k...
PRIHATIN: Dapat bantuan melebihi ‘Makcik Kiah’
Unknown, DIALOG RAKYAT - 21 minutes ago
Aqila Manfaat PRIHATIN diyakini bawa senyuman dalam tempoh mencabar *Gambar- Bernama * *KUALA TERENGGANU –* Rosmunira Alokma, 47, bukanlah seorang penjual pisang goreng seperti ‘Makcik Kiah’, namun seluruh keluarganya akan menikmati pemberian tunai dan penjimatan berjumlah RM10,500 daripada Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN). Ibu kepada empat cahaya mata itu berkata suaminya, Wan Zulkifli Wan Harun, 53, adalah penjawat awam dan akan menerima bantuan sebanyak RM500 malah keluarganya juga layak menerima Bayaran Prihatin Nasional RM1,600 dan baki BSH (Bantuan Sara Hidu...
Melaka kota paling kaya di dunia
Unknown, DIALOG RAKYAT - 25 minutes ago
*Fahmi Bahruddin-* *K*ekayaan hasil bumi jadi sumber utama pedagang antarabangsa KERAJAAN Melaka telah terkenal dalam catatan sejarah terutamanya dalam aspek kemakmuran dan kemajuan perdagangan antarabangsa mereka. Kemajuan dan kemakmuran Melaka telah dinyatakan oleh Tome Pires yang menulis tentang kepelbagaian pedagang di Melaka yang datang dari pelbagai tempat dan kerajaan. Sekurang-kurangnya 58 buah tempat dan kerajaan berbeza termasuklah Maldives, Parsi, Bima, Pegu, Champa, China, Armenia, Mesir dan Turki (Wahid, 1990). Selain itu, jumlah pedagang yang ramai turut diperkukuhkan...
Virus corona: Jika terkena, seberapa besar tingkat kematian dan peluang kita untuk bertahan hidup?
BBC News Indonesia - Berita - 30 minutes ago
Para imuwan dan ahli statistik mengatakan ada banyak faktor yang memengaruhi daya tahan tubuh seseorang, jika ia terinfeksi virus corona.
Virus corona: Amerika Serikat jadi pusat baru pandemi, WNI di AS semakin khawatir
BBC News Indonesia - Berita - 30 minutes ago
Beberapa WNI yang tinggal di Amerika melaporkan untuk BBC News Indonesia bagaimana kondisi di Washington, New York, dan Maryland, setelah AS jadi pusat pandemi baru virus corona.
Azmin dikecam tayang ‘menu simple’ ayam goreng, nasi panas
kerengga, KERENGGA - 34 minutes ago
ARIF ATAN Orang ramai mengecam dan menyindir tindakan bekas Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali memuatnaik gambar makan malam di Facebook yang konon dakwanya sebagai ringkas. Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) itu memberitahu, dia dapat menyambung kerja selepas bertenaga kerana menjamah hidangan tersebut. “Menu simple untuk makan malam ini. Ayam goreng,
DAP benci penjawat awam sebab mereka majoriti Melayu?
Unknown, DIALOG RAKYAT - 39 minutes ago
tyrazalhe Ngeh Koo Ham pertikai insentif khas RM500 kepada penjawat awam *BANGI* – Mengapa DAP begitu dengki dan benci kepada penjawat awam sehingga mempertikai bantuan tunai RM500 yang diumumkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) melalui Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN). Pensyarah Kanan, Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa UUM, Dr Kamarul Zaman Yusoff mempersoalkan sikap parti berkenaan yang tidak senang dengan penjawat awam. Beliau berkata, DAP sebelum ini pernah menganggap penjawat awam sebagai golongan yang bermasalah dan perlu dikurangkan ...
‘Pujian harus diberikan kepada Dr Noor Hisham’
Roketkini, roketkini.com - 1 hour ago
Kenyataan media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang pada hari Ahad 29 Mac 2020: Ketua Pengarah Kesihatan …
Seruan Azan di Masa Sulit
Sodikin, Islampos - 2 hours ago
Kita harus meyakini bahwa keputusan Ulama telah berdasarkan pada kaidah-kaidah syar’i yang Insya Allah tidak bertentangan dengan Al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah SAW. The post Seruan Azan di Masa Sulit appeared first on Islampos.
THE ABSOLUTE DUMBNESS OF MUHYIDDIN ‘R250 BILLION’ STIMULUS PLAN: MALAYSIA’S BEST & PERHAPS ONLY CHANCE FOR SURVIVAL – TO QUICKLY CHANGE GOVT BEFORE MUHYIDDIN & AZMIN BRING ON BANKRUPTCY, RUNAWAY SUPER-INFLATION
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago
1. First of all do all the figures add up to RM250 Billion? Is it true that the loan moratorium (estimated to involve RM100 billion worth of loans) is part of this RM250 billion package? If so, then the real stimulus is only RM150 billion? Is that right? 2. The more important question is where is all this money going to come from? The Edge ran an article which says Petronas’ dividends may be around RM24 billion – based on an oil price of high US$50s per barrel (??) Well folks that is NOT going to happen anymore. Because the price of oil is now in the low US$20s per barrel. ...
OUT WITH THE OLD, IN WITH THE NEW: LIKE IT OR NOT, COVID-19 HAS TRIGGERED A BUSINESS & SOCIAL REVOLUTION – WHERE ONLY THE FIT WILL SURVIVE! – CAN MALAYSIA WITH ITS FOCUS ON RELIGION & RACIAL SUPREMACY COPE?
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago
Although previous virus outbreaks have disrupted the world, Covid-19 is unprecedented, in a short space of time completely rearranging the focus of government, rupturing national economies, hindering world trade and mercilessly destroying businesses. Once the pandemic is under control, however, it is likely that it will hasten a consumer revolution that had already begun. Some commentators say the virus is attacking the very foundations of capitalism. Certainly, it is highlighting both the shortcomings in the way economies have organized societies and the way we govern ourselves. Th...
AS RAMADAN APPROACHES, MUHYIDDIN STILL CLUELESS – COVID-19 SET TO WORSEN WITH MALAY-MUSLIMS AT HIGHEST RISK: WHY NOT COPY-CAT CASH IS KING NAJIB & OFFER RM100 PER HEAD FOR THE 5,084 TABLIGH MEMBERS STILL ‘MISSING’ – REPORT
emily mc, Malaysia Chronicle - 3 hours ago
Five days ago (March 23), Senior Minister Ismail Sabri Yaakob confirmed the public’s suspicion – the police was still tracking down about 3,800 members who attended a “Tabligh” religious gathering that had taken place at a Sri Petaling mosque – Masjid Jamek – in Kuala Lumpur from February 28 and March 1. The rally was attended by 16,000 people, including 14,500 Malaysians. Ismail Sabri, who is also the Defense Minister, revealed that the police had a list of the names of all the tabligh members, including 1,500 foreigners. He said – “These 3,800 tabligh members are not only Malaysia...

Ludahi Troli, Pria Terinfeksi Corona di Saudi Terancam Hukuman Pancung
Sodikin, Islampos - 3 hours ago
pria yang berkewarganegaraan asing yang tidak diungkapkan identitasnya itu kemudian dites, dan diketahui bahwa dia terpapar Corona. The post Ludahi Troli, Pria Terinfeksi Corona di Saudi Terancam Hukuman Pancung appeared first on Islampos.
Video Haru Seorang Dokter Arab Saudi Tak Bisa Peluk Anak
Eneng Susanti, Islampos - 3 hours ago
Ini yang dialami oleh seorang dokter di Arab Saudi. The post Video Haru Seorang Dokter Arab Saudi Tak Bisa Peluk Anak appeared first on Islampos.
Shalat Jumat di Tengah Wabah Corona, 2 Ulama Nigeria Ditangkap Aparat
Sodikin, Islampos - 4 hours ago
Mereka ditangkap di wilayah Malali dan Ungwan Kanawa di Wilayah Pemerintahan Lokal Kaduna Utara karena melanggar peringatan untuk tidak mengadakan shalat berjamaah. The post Shalat Jumat di Tengah Wabah Corona, 2 Ulama Nigeria Ditangkap Aparat appeared first on Islampos.
'Krisis kami dalam Bersatu macam Ali lawan Muawiyah'
kerengga, KERENGGA - 1 hour ago

Malaysiakini Nama Sayidina Ali Abi Talib, Muawiyah dan Khawarij dipetik oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan semasa beliau mahu menjelaskan kedudukannya serta kemelut yang melanda Bersatu ketika ini. Menurut Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal, perbezaan pandangan dalam parti itu sama seperti apa yang berlaku kepada Ali dan Muawiyah Abu Sufyan yang juga pengasas kerajaan Bani Muawiyah. Katanya,
Getah/M.Sawit: Beberpa Bulan Lalu AS Kecam, Kini Akur.
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 1 hour ago
[image: GAMBAR Hiasan. FOTO Arkib NSTP.] *Sumbangan besar getah, minyak sawit Malaysia* GETAH menjadi tumpuan di saat-saat sukar apabila transformasinya dalam bentuk sarung tangan, terbukti menjadi penyelamat nyawa sehinggakan negara ekonomi terbesar dunia turut memuji produk komoditi keluaran Malaysia itu. Malah, Kedutaan Besar Amerika Syarikat (AS) di Kuala Lumpur menerusi ciapan Twitter rasminya turut berkongsi maklumat bahawa 65 peratus atau 225 bilion helai sarung tangan digunakan barisan wiranya - saintis, doktor, jururawat dan petugas di barisan hadapan, didatangkan dari Malay...

HEBAHAN PENTING : Sesiapa kontak tetamu majlis akad nikah di Bangi kena buat saringan
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
By Muhammad Azizul Osman - 29 March 2020 [image: 46362787_10218322694278974_8443783606605709312_n] KUALA LUMPUR – Sesiapa yang berhubung secara terus dengan tetamu majlis akad nikah di Masjid Al-Umm, Bandar Baru Bangi baru-baru ini diminta untuk membuat ujian saringan Covid-19. Menurut Pengerusi Surau Bangi Perdana, Seksyen 3 Bandar Baru Bangi, Jailani Jasmani ujian itu perlu segera dibuat kerana terdapat empat kes positif Covid-19 dikesan selepas majlis berkenaan yang diadakan pada 6 Mac lalu. “Diminta sesiapa yang ada kontak dengan salah seorang dari mereka selepas majlis tersebu...

WHAT TYPE OF ‘LOCKDOWN’ IS THIS, MUHYIDDIN? WHEN MOSQUES ARE STILL BUSY HOLDING CONGREGATIONAL FRIDAY PRAYERS – HOW TO STOP COVID-19 THEN?
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago

CONGREGATIONAL prayers are still being held at five mosques despite the government directive for people to stay indoors to break the chain of Covid-19 infections. Senior Minister Ismail Sabri Yaakob said another mosque held Friday prayers yesterday, leading to the arrest of 116 worshippers. “The minister in charge of religious affairs has made it clear that there will be no Friday and congregational prayers (during the movement-control order enforcement period). “However, five mosques still held ‘solat berjemaah’, and another mosque yesterday held Friday prayers. “Police moved in to...

BIGGEST JOKE! MUHYIDDIN & AZMIN ROLL OUT PRETENTIOUS RM250 BILLION STIMULUS PLAN – BUT FORGET THE CRUCIAL PART: WHERE’S THE AID TO HELP WORKERS KEEP THEIR JOBS – INDUSTRIES ASK EVEN AS ANWAR WARNS GOVT AGAINST OVER-BORROWING MONEY FOR THE WRONG PURPOSES
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago

KUALA LUMPUR — Industries greeted the RM250 billion stimulus unveiled by Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin yesterday with reservation, with most saying the package will do little to help struggling small businesses retain jobs. The criticism came from sectors of the economy most hit by the Covid-19 pandemic — small and medium businesses (SMEs), which includes the tourism industry, who over the last few months has warned repeatedly that its workers were facing massive layoffs should help not arrive. And after yesterday’s announcement, industry representatives suggested it hasn’t...

U.S. COVID-19 CASES RISE ABOVE A SHOCKING 100,000 – NOW YOU KNOW WHY TRUMP FINDS IT EASIER TO BLAME CHINA – BUT IT COULD BE WASHINGTON’S OWN FAULT AFTER ALL!
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago

The superpower United States now has more confirmed Coronavirus cases than any other country in the world, including China. At 104,256 cases and 1,704 deaths, the U.S. has emerged as the gold medalist on the chart of the Covid-19 confirmed cases. In terms of death toll, the U.S. is just behind Italy (9,134), Spain (5,138), China (3,295), Iran (2,378) and France (1,995). The fact that the Coronavirus cases in America quickly surpassed 100,000 on Friday, doubling in just 3 days, speaks volumes how fast the pandemic is spreading in the country. At the beginning of the month, there were...
ECONOMIC COLLAPSE MAY START TO TAKE PLACE IN MAY – WITH SMALLER FIRMS THE FIRST TO GO BANKRUPT: RUDDERLESS MALAYSIA SET FOR STORMY SEAS – AS MUHYIDDIN & AZMIN FAIL TO INNOVATE NEW POLICIES TO TACKLE UNPRECEDENTED VIRUS DISASTER, RELY ON OFFERING A MASSIVE RM250 BILLION STIMULUS WHEN THE PEOPLE KNOW EVEN PETRONAS DOESN’T HAVE THAT KIND OF MONEY!
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago
PETALING JAYA: Closure of companies, laying off workers and job losses will probably start happening in May in view of the national shutdown because of the Covid-19 pandemic, the Malaysia-China Chamber of Commerce said today. It said the government must prepare itself to face this potential problem now and put in place effective measures to prevent the collapse of small and medium enterprises (SMEs), which will give rise to a wide range of problems. “MCCC feels local governments could also provide assistance to various trades and industries,” it said in a statement today. MCCC said i...
Tujuh Organisasi HAM Tuntut Presiden Mesir Bertanggung Jawab Atasi Wabah Virus Corona di Negaranya
Serambi Indonesia - 2 hours ago
Tujuh organisasi Hak Asasi Manusia (HAM) menuntut Presiden Mesir, Abdel Fattah el-Sisi untuk bertanggung jawab terhadap penyebaran virus corona di
THE STARK REALITY MUHYIDDIN & CO ARE HIDING FROM THE PEOPLE – DOCTOR SPILLS THE BEANS: DUE TO GOVT’S SLOW RESPONSE, COVID-19 HAS SPREAD TO THE MASSES – ‘IT’S NO LONGER MEANINGFUL TO TRACK DOWN CASES, THERE AREN’T ENOUGH HOSPITAL BEDS ANYWAY – SO JUST STAY AT HOME, DON’T INFECT OTHERS & PRAY TO THE ALMIGHTY!’
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago

Dr Chong Yit Khang – A Brave Doctor Spills The Beans On Covids Situation *THE STARK REALITY* *Dr. Chong Yit Khang* *Medical Officer* *Kuala Lumpur General Hospital* Please copy and share Malaysia is finally forced into entering a stormy time. As the number of Covid-19 cases increases, all we can do now is to minimize the damage. Malaysia is entering the Delay Phase from the Containment Phase. During the Containment Phase, medical staff will try to detect a confirmed case from a sea of suspected cases and isolate the patient to prevent the virus from spreading in the local p...
Jadilah bangsa yakin diri bukan bersorak jadi penerima
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
[image: Jadilah bangsa yakin diri bukan bersorak jadi penerima] Oleh JAMZURI ARDANI Foto SYAFIQ ISKANDARMarch 29, 2020 10:53 am Dahulu, saya agak hairan apabila ramai rakyat yang suka menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). Ternyata itu rupa-rupanya memang *mindset* kebanyakan rakyat kita. Hakikatnya, masyarakat kita lebih berbangga menjadi penerima berbanding penyumbang. Dulu seingat saya arwah bapa saya pernah juga disenaraikan sebagai penerima bantuan untuk orang miskin. Saya tidak pasti sama ada di bawah skim zakat atau kebajikan masyarakat. Namun, beliau menolaknya. Keluarga ...
Sejarah Melayu: Kota Melaka, kota terkaya dan masyhur seantero dunia
Kriss Merah, Kriss Merah - 1 hour ago
KERAJAAN Melaka telah terkenal dalam catatan sejarah terutamanya dalam aspek kemakmuran dan kemajuan perdagangan antarabangsa mereka. Kemajuan dan kemakmuran Melaka telah dinyatakan oleh Tome Pires yang menulis tentang kepelbagaian pedagang di Melaka yang datang dari pelbagai tempat dan kerajaan. Sekurang-kurangnya 58 buah tempat dan kerajaan berbeza termasuklah Maldives, Parsi, Bima, Pegu, Champa, China, Armenia, Mesir dan Turki (Wahid, 199 ni0). Selain itu, jumlah pedagang yang ramai turut diperkukuhkan dengan fakta bahawa bahasa pertuturan di Melaka yang terlalu banyak sehingg...
Penceramah Meninggal karena Corona, 40.000 Warga Desa di India Dikarantina
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago

Ada kekhawatiran bahwa pandemi virus corona di negara berpopulasi 1,3 miliar itu bisa menyebabkan bencana massif.

2 Cara Membuat Masker Kain, Mudah untuk Siasati Kelangkaan di Tengah Wabah Corona
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Dengan semakin sulitnya mendapatkan masker, sebenarnya Anda bisa membuat masker kain sendiri dengan mudah. Masker ini bisa menjadi alternatif terbaik untuk menyiasati kelangkaan produk masker di pasaran. Namun perlu diketahui bahwa masker ini bukan diperuntukkan petugas medis atau pasien yang sakit.
12 Cara Hidup Sehat dan Awet Muda, Alami dan Sederhana
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Semua orang pasti menginginkan memiliki tubuh yang sehat dan tampak awet muda, namun sering kali keinginan tersebut tidak dibarengi dengan pola hidup sehat. Biasanya keengganan seseorang menjalani pola hidup sehat adalah karena anggapannya terkait pola hidup sehat yang sulit dan tidak menyenangkan untuk dijalani.


10 Kabar Baik Perang Total Lawan Covid-19 Ini Jadi Harapan Baru, Inikah Tanda Corona Segera Berlalu?Serambi Indonesia - 2 hours agoApakah kabar-kabar baik soal perkembangan virus corona ini merupakan tanda-tanda awal berakhirnya pandemi Covid-19 ?
Mahasiswa Minta Aceh Tiru Hubei Putuskan Mata Rantai Penularan Covid-19
Serambi Indonesia - 2 hours ago
Persatuan mahasiswa Aceh di Tiongkok yang tergabung dalam Cakradonya Community mendesak Pemerintah Aceh untuk meniru
Malaysia Gratiskan Internet dan Diskon Tagihan Listrik di Tengah Pandemi Corona
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 3 hours ago


Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengatakan pemerintah sudah mengalokasikan dana sebesar 600 juta ringgit atau setara Rp 2,2 triliun untuk program bernama Paket Stimulus Ekonomi Prihatin Rakyat.
Bekalan Tiga Jenis Ubat Sedia Ada Di Malaysia Boleh Diguna Rawat COVID-19 – KP Kesihatan
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 1 hour ago
KUALA LUMPUR, 28 Mac (Bernama) — Bekalan ubat Klorokuin, Hidroksiklorokuin dan kombinasi Lopinavir/Ritonavir sedia ada di Malaysia yang digunakan untuk […] The post Bekalan Tiga Jenis Ubat Sedia Ada Di Malaysia Boleh Diguna Rawat COVID-19 – KP Kesihatan appeared first on Suara Viral Malaysia.
Imam Menangis Saat Baca Qunut, 158 Masjid di Abdya Tetap Laksanakan Shalat Jumat
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Prosesi Shalat Jumat dilaporkan tetap berlangsung di seluruh masjid dalam kawasan Kabupaten Aceh Barat Daya (Abdya), Jumat (27/3/2020)

Ingin Pahala Syahid Saat Terjadi Wabah Corona? Tetaplah Tinggal di Rumah
sukarja, Check Porsi Haji App. - 1 hour agoDalam setiap kondisi, Allah menyediakan ladang pahala bagi hamba-hambaNya yang beriman. Pun saat terjadi wabah atau pandemi. Termasuk saat terjadinya wabah corona. Melalui sabda Nabi-Nya, kita mengetahui janji Allah berupa pahala syahid. Baik meninggal akibat kena wabah itu atau tidak meninggal. Bagaimana cara mendapatkan pahala syahid saat terjadi wabah corona seperti saat ini? Sabar dan … Continue reading Ingin Pahala Syahid Saat Terjadi Wabah Corona? Tetaplah Tinggal di Rumah
Khatam al-Quran setiap malam ikhtiar ‘halau’ Covid-19
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 2 hours agoSekumpulan bekas pelajar Maahad Tahfiz Al-Quran Sungai Golok, Thailand mengambil inisiatif dengan khatam al-Quran setiap malam sebagai ikhtiar memohon pertolongan […] The post Khatam al-Quran setiap malam ikhtiar ‘halau’ Covid-19 appeared first on Suara Viral Malaysia.
Tips Melakukan Food Preparation untuk Seminggu Kedepan. Biar Stok dan Bahan Semua Aman!
Lea Lyliana, Hipwee - 2 hours agoMetode ini bisa bikin pengeluaran jauh lebih hemat dan kulkas rapi 👌
Bantu Sembakonya, Yuk!
Dini Koswarini, Islampos - 3 hours agoDalam situasi seperti ini, IslamposAid mengajak kepada siapa saja yang diberikan kelebihan rezeki untuk membantu mereka lewat donasi. The post Bantu Sembakonya, Yuk! appeared first on Islampos.
Positif COVID-19, Putri Spanyol Meninggal Dunia
Eneng Susanti, Islampos - 4 hours agoWanita berusia 86 tahun itu menjadi anggota kerajaan pertama di dunia yang meninggal karena wabah virus corona baru-baru ini. The post Positif COVID-19, Putri Spanyol Meninggal Dunia appeared first on Islampos.
IMF Nyatakan Pandemi Corona Sudah Berubah Jadi Krisis Ekonomi
Rina Anggraeni, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 5 hours agoIMF atau Dana Moneter Internasional menyatakan pandemi virus corona (Covid-19) yang menyerang secara global, telah berubah menjadi krisis ekonomi dan keuangan global.
Dunia Sibuk Perangi Corona, Korut Malah Uji Coba Rudal
Berlianto, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 6 hours agoSementara dunia sibuk memerangi wabah virus Corona, rezim Korea Utara (Korut) untuk kesekian kalinya meluncurkan rudal balistik ke laut.
Jika Darurat Corona Berlangsung hingga Idul Fitri, Ini Ketetapan Muhammadiyah
vitrianda hilba siregar, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 6 hours agoPengurus Pusat (PP) Muhammadiyah mengeluarkan rilis terkait pelaksanaan ibadah di bulan suci Ramadhan dan Idul Fitri jika virus Corona atau COVID-19
Ilmuwan Inggris Lacak Mutasi Virus Corona untuk Petakan Penyebaran
Victor Maulana, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 6 hours agoPara peneliti akan mengumpulkan data dari sampel dari pasien yang terinfeksi di Inggris, Wales, Skotlandia dan Irlandia Utara.
Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:Surat Al Fatihah (Pembukaan)Surat Al Baqarah (Sapi Betina)Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)Surat An Nisa' (Wanita)Surat Al Ma'idah (Hidangan)Surat Al An'am (Binatang Ternak)Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)Surat Al Anfal (Rampasan Perang)Surat At Taubah (Pengampunan)Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)Surat Hud (Nabi Huud A.S.)Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)Surat Ar Ra'd (Guruh)Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)Surat An Nahl (Lebah)Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)Surat Al Kahfi (Gua)Surat Maryam (Maryam)Surat Thaha (Thaahaa)Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)Surat Al Hajj (Ibadah Haji)Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)Surat An Nur (Cahaya)Surat Al Furqaan (Pembeda)Surat Asy Syu'ara' (Penyair)Surat An Naml (Semut)Surat Al Qashash (Cerita)Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)Surat Luqman (Luqman)Surat As Sajdah ((Sujud)Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)Surat Saba' (Kaum Saba')Surat Fathir (Pencipta)Surat YaasiinSurat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)Surat ShaadSurat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)Surat Asy Syuura (Musyawarah)Surat Az Zukhruf (Perhiasan)Surat Ad Dukhaan (Kabut)Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)Surat Al Fath (Kemenangan)Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)Surat QaafSurat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)Surat Ath Thuur (Bukit)Surat An Najm (Bintang)Surat Al Qamar (Bulan)Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)Surat Al Hadid (Besi)Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)Surat Al Hasyr (Pengusiran)Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)Surat Ash Shaff (Barisan)Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)Surat Ath Thalaaq (Talak)Surat At Tahrim (Mengharamkan)Surat Al Mulk (Kerajaan)Surat Al Qalam (Pena)Surat Al Haqqah (Kiamat)Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)Surat Al Jin (Jin)Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)Surat Al Insaan (Manusia)Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)Surat An Naba´ (Berita Besar)Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)Surat 'Abasa (Bermuka Masam)Surat At Takwir (Menggulung)Surat Al Infithar (Terbelah)Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)Surat Al Fajr (Fajar)Surat Al Balad (Negeri)Surat Asy Syams (Matahari)Surat Al Lail (Malam)Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)Surat At Tiin (Buah Tin)Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)Surat Al Qadr (Kemuliaan)Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)Surat Al Zalzalah (Goncangan)Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)Surat Al 'Ashr (Masa)Surat Al Humazah (Pengumpat)Surat Al Fiil (Gajah)Surat Quraisy (Suku Quraisy)Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)Surat An Nashr (Pertolongan)Surat Al Lahab (Gejolak Api)Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)Surat Al Falaq (Waktu Subuh)Surat An Naas (Manusia)
..



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/03/hiasan-dengan-kiasan-tuu-berbeza.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Dah Sedaya Upaya Ikut Step Precaution Tapi Anggota Pdrm Duduk Luar Rumah Elak Isteri Anak Anak Dijangkiti Covid 19

Dia Dah Sedaya Upaya Ikut Step Precaution Tapi Anggota Pdrm Duduk Luar Rumah Elak Isteri Anak Anak Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 419 hits
Walaupun arahan kawalan pergerakan sudah dikeluarkan disebabkan wabak Covid 19 masih terdapat lagi individu yang tidak mendengar arahan tersebut Ibarat mencurah air ke daun keladi segala galanya tidak dipandang serius oleh masyarakat Situas...
Bersatu Ikut Jejak Dap Pkr Parti Anak Beranak

Bersatu Ikut Jejak Dap Pkr Parti Anak Beranak

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 235 hits
Ramai yang melihat hubungan Muhyiddin Yassin dengan Tun Mahathir Mohamad kini ibarat sudah berpatah arang berkerat rotan Hampir tidak ada yang yakin hubungan kedua duanya dapat dipulihkan meskipun mereka berada dalam parti yang sama Baik pe...
10 Rakyat Malaysia Tidak Ikut Larangan Perintah Berkurung

10 Rakyat Malaysia Tidak Ikut Larangan Perintah Berkurung

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 244 hits
PUTRAJAYA Kerajaan mendedahkan kira kira 10 peratus daripada 32 juta rakyat Malaysia gagal mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan Menteri Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata angka tersebut bukan suatu jumlah yang kecil kerana i...
Tak Dapat Tedi Nak Ikut

Tak Dapat Tedi Nak Ikut

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 149 hits
Sekarang Tedi dah tak berapa rajin menaip Tapi Tedi masih rajin membaca beberapa blog Ada di antaranya yang kandungannya sungguh menarik tapi tak dapat Tedi ikuti sebagai pengikut Sebabnya apabila Tedi nak ikut je blog yang tersebut akan ke...
Warga Sukoharjo Positif Corona Sempat Ikut Outbond Di Semarang

Warga Sukoharjo Positif Corona Sempat Ikut Outbond Di Semarang

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 115 hits
Juru bicara Gugus Tugas Penanganan Covid 19 Sukoharjo Gani Suharto menambahkan pasien tersebut sempat mengikuti acara gathering di Kabupaten Semarang bersama sejumlah rekan kerjanya Para peserta berasal dari cabang perusahaan berbagai daera...
Ikut Perintah Kesihatan Kj Hanya Sambut Birthday Anak Di Luar Tingkap

Ikut Perintah Kesihatan Kj Hanya Sambut Birthday Anak Di Luar Tingkap

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 294 hits
Ketika negara dilanda musibah petugas petugas kerajaan dan kesihatan tidak berhenti berkhidmat di barisan hadapan demi kesejahteraan masyarakat Mereka bertungkus lumus mengawal Covid 19 bahkan barisan menteri turut turun sama mengedalikan i...
Aa Gym Ikut Tes Corona Di Bandung Apa Hasilnya

Aa Gym Ikut Tes Corona Di Bandung Apa Hasilnya

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 131 hits
Ustaz kondang Abdullah Gymnastiar rupanya pernah dites corona dengan metode PCR di Kota Bandung lalu apa hasil tesnya Gubernur Jawa Barat Ridwan Kamil mengungkapkan hasil tes dari ustaz yang akrab disapa Aa Gym itu Pendiri yayasan Daarut Ta...
Banner Covid19 Malaysia Kena Buat Ikut Bahasa Ibunda Tahap Bebal Mengikut Genetik

Banner Covid19 Malaysia Kena Buat Ikut Bahasa Ibunda Tahap Bebal Mengikut Genetik

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 294 hits
Di china semasa covid19 melanda dengan begitu di negara mereka mereka membuat banner kesedaran kepada masyarakat Seperti kita sedia tahu cara pemerintahan komunis yang tegas dan ganas memainkan peranan utama supaya rakyat mematuhi arahan pe...
Duduk Rumah Jangan Melilau Siti Nurhaliza Seru Rakyat Malaysia Ikut Arahan Kawal Pergerakan

Duduk Rumah Jangan Melilau Siti Nurhaliza Seru Rakyat Malaysia Ikut Arahan Kawal Pergerakan

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 738 hits
Siti Nurhaliza tidak ketinggalan tampil di media sosial untuk menyeru seluruh rakyat Malaysia tampil memberikan kerjasama dalam mengekang penularan wabak Covid 19 di Malaysia Umum mengetahui pertambahan jangkitan Covid 19 di Malaysia semaki...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir