10 Rakyat Malaysia Tidak Ikut Larangan Perintah Berkurung




PUTRAJAYA - Kerajaan mendedahkan kira-kira 10 peratus daripada 32 juta rakyat Malaysia gagal mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan.
Menteri Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, angka tersebut bukan suatu jumlah yang kecil kerana ia melibatkan kira-kira 3 juta penduduk negara ini.
Menurutnya, masih banyak kawasan yang seolah-olah tidak sedar atau sengaja tidak mengambil tahu kepentingan Perintah Kawalan Pergerakan dengan berada di luar kediaman.
“Saya harap keadaan akan lebih terkawal dengan penglibatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang membantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan.
"Penglibatan anggota tentera dalam membantu polis meliputi tugas dalam sekatan jalan raya, rondaan di bandar dan luar bandar, kawalan di hospital serta menjaga kawasan tumpuan seperti pasar,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Berkenaan Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan hari ini.
Menurutnya, Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) juga terlibat yang terlibat dalam Perintah Kawalan Pergerakan.
"Anggota yang digerakkan ialah seramai 3,000 anggota. Pada mesyuarat hari ini, kita berbincang dan memang ada keperluan penambahan anggota Rela lebih-lebih lagi di kawasan luar bandar.
“Keseluruhan yang terlibat dalam Perintah Kawalan Pergerakan ini ialah 50,000 anggota melibatkan PDRM, ATM, APMM, Rela, penguat kuasa pihak berkuasa tempatan (PBT),” katanya.
Katanya, PDRM turut mewujudkan Pasukan Petugas Khas (Task Force) bersama ATM bagi memastikan gerakan kerja berkaitan pematuhan rakyat terhadap Perintah Kawalan Pergerakan.
“Pasukan ini juga turut akan disertai Rela dan APMM. Selain pelaksanaan di peringkat Persekutuan, kita turut dimaklumkan bahawa Majlis Keselamatan Negeri sudah digerakkan.
“Kita minta setiap daerah iaitu Pusat Pengurusan Bencana perlu digerakkan. Buat masa sekarang sudah ada pusat yang digerakkan ini melaksanakan tugas,” katanya.
Dalam pada itu, Ismail Sabri bekata, dakwaan dan khabar angin di media sosial bahawa tentera akan mengambil alih tugas polis adalah tidak benar.
“Malah ada yang kata setiap sekatan jalan raya akan ada kereta kebal. Bunyinya agak lucu tetapi itulah yang berlegar di media sosial sekarang. Apa yang dilaksanakan ini ialah di bawah Kementerian Kesihatan.
“Seperti semua tahu, Perintah Kawalan Pergerakan ini di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit dan bukan Undang-Undang Darurat,” katanya.
Sementara itu, beliau sekali lagi meminta peserta tabligh yang menyertai program di Masjid Jamek Sri Petaling supaya tampil membuat saringan kerana bukan hanya melibatkan keselamatan diri tetapi keluarga mereka.
“Kematian disebabkan Covid-19 ini bukan hanya meragut nyawa peserta tetapi ahli keluarga. Selain itu, warga asing yang turut serta dalam majlis tersebut, kita juga mahu mereka tampil untuk memuat saringan
“Kita bukan mahu menahan mereka tetapi menjaga kesihatan mereka dan memberikan yang terbaik,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/03/10rakyat-malaysia-tidak-ikut-larangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiba Masa Rakyat Malaysia Laksana Tanggungjawab Perintah Kawalan Pergerakan

Tiba Masa Rakyat Malaysia Laksana Tanggungjawab Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 438 hits
Keputusan kerajaan isytihar Perintah Kawalan Pergerakan selama 14 hari dari 18 31 Mac merupakan langkah tepat untuk mencegah penularan baharu wabak Covid 19 di negara ini kata seorang pakar sains politik Justeru itu Prof Datuk Dr Nasarudin ...
Tak Perlu Gelabah Rakyat Malaysia Di China Kongsi Pengalaman Berkurung Di Rumah

Tak Perlu Gelabah Rakyat Malaysia Di China Kongsi Pengalaman Berkurung Di Rumah

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 398 hits
Seperti yang kita semua tahu kes Covid 19 di Malaysia nampaknya sentiasa meningkat dan setakat ini lebih 500 kes disahkan positif dan menjadikan Malaysia negara tertinggi di Asia Tenggara Malah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin juga ...
Duduk Rumah Jangan Melilau Siti Nurhaliza Seru Rakyat Malaysia Ikut Arahan Kawal Pergerakan

Duduk Rumah Jangan Melilau Siti Nurhaliza Seru Rakyat Malaysia Ikut Arahan Kawal Pergerakan

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 733 hits
Siti Nurhaliza tidak ketinggalan tampil di media sosial untuk menyeru seluruh rakyat Malaysia tampil memberikan kerjasama dalam mengekang penularan wabak Covid 19 di Malaysia Umum mengetahui pertambahan jangkitan Covid 19 di Malaysia semaki...
Fendy Bakry Bengang Dengan Rakyat Malaysia Masih Degil Amp Tak Endah Perintah Kawalan Pergerakan

Fendy Bakry Bengang Dengan Rakyat Malaysia Masih Degil Amp Tak Endah Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 279 hits
Apa dah jadi sebenarnya gais Baru baru ini ada seorang pelakon yang bernama Fendy Bakry memuatnaik satu gambar berkenaan Perintah Kawalan Pergerakan serta kapsyen yang sedang marah di Instagramnya Nak tahu kenapa Haa sekarang ni dah ada ura...
Rakyat Malaysia Boleh Dipenjara Jika Langgar Perintah Kuarantin

Rakyat Malaysia Boleh Dipenjara Jika Langgar Perintah Kuarantin

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 493 hits
Seksyen 24 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 menyebut individu yang melanggar perintah kuarantin di rumah boleh dikenakan penjara sehingga dua tahun atau dikenakan denda atau kedua duanya sekali Semalam Perdana Menteri...
16 Soalan Jawapan Mengenai Perintah Kawalan Pergerakkan Yang Rakyat Malaysia Kena Tahu

16 Soalan Jawapan Mengenai Perintah Kawalan Pergerakkan Yang Rakyat Malaysia Kena Tahu

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 622 hits
Majlis Keselamatan Negara sebentar tadi memuat naik satu perkongsian bagi menjawab 16 persoalan yang mungkin timbul dalam kalangan masyarakat mengenai Perintah Kawalan Pergerakkan yang diumumkan Perdana Menteri semalam Antara persoalan pers...
China Berjaya Kawal Wab4k C0vid 19 Rakyat Malaysia Di China Kngsi Bagaimana Mereka Lakukannya

China Berjaya Kawal Wab4k C0vid 19 Rakyat Malaysia Di China Kngsi Bagaimana Mereka Lakukannya

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 267 hits
Seperti yang kita tahu wab4k koron4virvs atau lebih dikenali sebagai C0vid 19 bermula daripada Wuhan China Setelah usaha dan pelbagai insiatif yang telah dilakukan akhirnya China berjaya mengawal wab4k China Berjaya Kawal Wab4k C0vid 19 Rak...
Hari Ke 2 Malaysia Berehat Perintah Kawalan Pergerakan 18 31 Mac 2020

Hari Ke 2 Malaysia Berehat Perintah Kawalan Pergerakan 18 31 Mac 2020

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 746 hits
assalamualaikum apa khabar semua hampir tamat hari ke 2 kita dlm Perintah Kawalan Pergerakan SILA DUDUK DI RUMAH rayuan PM kita mlm semlm kan sayu mendengar umpama nasihat dari seorang abah bagi saya betapa degil la kebanyakan anak anak aba...
Covid19 Anak Bertugas Barisan Depan Negara Ayah Pohon Doa Rakyat Malaysia

Covid19 Anak Bertugas Barisan Depan Negara Ayah Pohon Doa Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 696 hits
BALING Dua anak kepada Ahli Dewan Undangan Negeri Bayu Abd Nasir Idris antara petugas kesihatan yang berada di barisan depan mengekang wabak COVID 19 Menerusi satu perkongsian di Facebook beliau Abd Nasir menzahirkan ucapan tahniah kepada d...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah