Hati Saya Hancur Bila Doktor Cakap Bayi Berhenti Membesar Dalam Kandungan Ibu Lega Akhirnya Bayi Selamat Dilahirkan


Bayi ini dilahirkan tiga kali lebih kecil daripada kakak kembarnya sekaligus menunjukkan dia mampu bertahan walaupun doktor pernah memberitahu kemungkinan bayi ini akan mati di dalam kandungan.
Reagan (adik), yang kini berusia enam bulan, dilahirkan 11 minggu lebih awal dan beratnya hanya 453gram, dan lebih kecil dari kembarnya Mila (kakak) yang beratnya mencecah 907gram.

(Follower Pa&Ma dapatkan Nunha Moon Pillow dengan harga promo PA&MA menggunakan promo kod – PNMGSP5 di GO SHOP)
Audrieanna Lambert, ibu kepada kembar ini berkata ia adalah satu keajaiban apabila Reagan (adik) masih hidup selepas mendapat keputusan bahawa dia tidak akan bertahan dalam kandungan.

Doktor di hospital West Penn, Pittsburgh, Amerika Syarikat bimbang ketika usia kandungan 20 minggu kerana mereka melihat Reagan(adik) telah berhenti membesar dalam kandungan. Selepas pembedahan Czer dilakukan pada Disember 2021, kedua-dua kembar dibawa ke unit rawatan rapi (NICU) di mana Mila(kakak) menghabiskan 45 hari sebelum dia cukup kuat untuk pulang ke rumah.

Tetapi Reagan(adik) terlalu kecil, terpaksa menunggu 118 hari sebelum dia boleh bersama kakaknya di rumah di Washington, Pennsylvania. Kini kedua-dua kembar itu membesar dengan baik tetapi masih berbeza saiz, dengan Mila(kakak) kini mempunyai berat 5.4kg dan Reagan 3.17kg.

Pakar yang merawat bayi tersebut berkata, “Apabila saya melihat mereka buat kali pertama, Reagan(adik) adalah jauh lebih kecil daripada yang saya bayangkan. Perbezaan antara mereka sangat ketara. Saiz Mila(kakak) hampir tiga kali ganda. Mereka tidak kelihatan seperti kembar! Saya tahu Reagan(adik) akan menjadi kecil tetapi dia sangat kecil. Tetapi kedua-duanya adalah keajaiban dan mereka berjaya laluinya. Kini mereka luar biasa.”

Audrieanna dan suami Chase, 29, sangat gembira apabila mengetahui dia hamil pada Jun 2021 selepas membuat rawatan IVF selepas bertahun-tahun mencuba. Pada minggu ke-6 kehamilan, mereka di beritahu bahawa bayi B (Reagan) berukuran kecil dan ada kemungkinan mereka akan kehilangannya pada awal kehamilan.
“Kami diberitahu kantung kehamilan berukuran kecil dan berkemungkinan besar akan keguguran. Pada minggu ke-15 kehamilan, Regan dapat survive. Semuanya kelihatan baik dan kami sangat teruja untuk mempunyai dua anak perempuan.”

Pada usia kandungan 24 minggu, pasangan itu menerima berita yang mendukacitakan bahawa Reagan(adik) kini 50% lebih kecil dan mengalami masalah dengan pengaliran tali pusatnya (pemindahan nutrien daripada darah ibu merentasi plasenta kepada janin melalui tali pusat.)
“Doktor kata, mungkin dalam dua minggu lagi Regan(adik) tak dapat di selamatkan kerana dari segi perubatan memang tidak berjaya untuk selamatkan bayi ini. Hati saya hancur.”

(Follower Pa&Ma Nak Menang Buku Ini Boleh Klik Video di atas & Komen. Good Luck!) 
Tetapi dua minggu kemudian pada imbasan 26 minggu, doktor mendapati bahawa jantung Reagan(adik) masih berdegup.
“Mereka benar-benar terkejut bahawa dia masih bertahan. Saya berazam akan melakukan segala yang saya mampu untuk dia berjaya hidup.”
Audrieanna dimasukkan ke Hospital West Penn pada 27 minggu untuk dipantau. Dia berjaya mencapai 29 minggu sebelum aliran kord Regan berubah dan bayi-bayi itu dilahirkan melalui Emergency Czer.
Kembar itu dilahirkan pada 10 Disember 2021, jam 16.32 tengah hari, dengan berat Mila(kakak) 907gram dan Reagan(adik) pada jam 16.33 malam, seberat 453gram tepat.
Ibu dua anak itu berkata “Saya mendengar tangisan kecil Mila(kakak) jadi saya tahu dia ok tetapi apa yang saya dengar daripada Reagan(adik) hanyalah rengekan.
“Ia seperti anak kucing menangis. Saya panik kerana saya hampir tidak dapat mendengarnya dan saya tidak sempat melihatnya sebelum mereka membawanya pergi.”
Kedua-dua kembar terpaksa dibawa terus ke NICU dan Audrienna terpaksa menunggu beberapa jam sebelum dia dapat melihat mereka
“Apabila saya melihat Reagan dia sangat kecil, dia boleh muat dalam tapak tangan. Saya tahu dia akan menjadi kecil tetapi dia jauh lebih kecil daripada yang saya bayangkan.

“Reagan telah membesarsepenuhnya walaupun dia kecil sangat. Ia ajaib tetapi ia sangat halus dan kecil.”
Mila(kakak) pulih dengan baik dan cukup kuat untuk pulang ke rumah pada Januari 2022, selepas 45 hari berada di hospital.

Reagan(adik) menghabiskan tiga bulan lagi di hospital, menerima pemindahan darah untuk membantunya membesar dan dia akhirnya boleh pulang ke rumah pada April 2022.
“Sungguh mengagumkan apabila mereka berdua pulang ke rumah,” kata Audrieanna. “Ia adalah perjalanan yang agak lama.
Kredit: Audrieanna

Followers Pa&Ma jom join Workshop ini, sesuai untuk mama hamil, lepas bersalin – Klik SINI

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Hati Saya Hancur Bila Doktor Cakap Bayi Berhenti Membesar Dalam Kandungan” Ibu Lega Akhirnya Bayi Selamat Dilahirkan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hati-saya-hancur-bila-doktor-cakap-bayi-berhenti-membesar-dalam-kandungan-ibu-lega-akhirnya-bayi-selamat-dilahirkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas Ambil Wuduk Dia Cakap Pening Reda Isteri Bayi Dalam Kandungan Pergi

Lepas Ambil Wuduk Dia Cakap Pening Reda Isteri Bayi Dalam Kandungan Pergi

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 308 hits
Keterujaan untuk menimang cahaya mata kedua tak kesampaian apabila isteri dan bayi dalam kandungan dijemput ilahi Ujian berat yang ditanggung Dzul Hisham Mhd Razali benar benar tak disangka sama sekali apabila isteri tercinta Nur Atiqah Mus...
Bidan Cakap Bayi Malas Gerak Anak Meninggal Dalam Kandungan 17 Jam Sakit

Bidan Cakap Bayi Malas Gerak Anak Meninggal Dalam Kandungan 17 Jam Sakit

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 273 hits
Hati ibu mana yang tak sedih anak yang dikandung pergi dalam keadaan diri si ibu tak bersedia Ini jugalah yang berlaku pada ibu muda ini apabila anak dalam kandungannya disahkan meninggal dunia ketika pergi ke hospital untuk dapat rawaatan ...
Resepi Simple Dan Tahan Lama Hanya Guna 5 Bahan Ibu Kongsi Biskut Bayi Cair Dalam Mulut

Resepi Simple Dan Tahan Lama Hanya Guna 5 Bahan Ibu Kongsi Biskut Bayi Cair Dalam Mulut

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 192 hits
BISKUT BAYI CAIR DIMULUT Harini tengku nak share 1 resepi homemade teething biscuit for baby Resepi simple dan tahan lama Resepi ni dah lama tengku simpan Dah tak ingat siapa ownernya Semoga pahala mengalir kepada tuan asal BISKUT BAYI CAIR...
Terkeluar Dari Rahim Ibu Hamil Dihempap Lori Lahirkan Bayi Pramatang

Terkeluar Dari Rahim Ibu Hamil Dihempap Lori Lahirkan Bayi Pramatang

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 195 hits
Bayi ajaib Ya itu yang boleh dikatakan kepada seorang bayi perempuan yang dilahirkan ibunya ketika nazak dalam satu kemalangan Kejadian yang berlaku di Uttar Pradesh India itu melibatkan seorang wanita berusia 26 tahun meninggal dunia dihem...
Inilah Rsv Berselirat Wayar Ibu Ini Sedih Kecewa Ada Yang Sentuh Cium Bayi

Inilah Rsv Berselirat Wayar Ibu Ini Sedih Kecewa Ada Yang Sentuh Cium Bayi

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 325 hits
Respiratory Syncytial Virus ialah jangkitan yang kerap berlaku kepada kanak kanak berusia di bawah umur dua tahun Virus RSV kebiasaannya menyerang paru paru dan salur sistem pernafasan Virus ini boleh memasuki badan melalui mata hidung atau...
Lega Hati Bila Satu Hutang Dah Berkurang

Lega Hati Bila Satu Hutang Dah Berkurang

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 192 hits
Assalamualaikum Pada hari selasa semacam tarikh keramat buat Cik Nor kerana berjaya langsaikan semua hutang kereta selepas 9 tahun bayar tanpa henti Eh berhenti jugak masa kerajaan tawar moratarium sewaktu Covid19 tengah rancak menyerang du...
Ibu Bersyukur Berkat Doa Selama Sembilan Bulan Akhirnya Dapat Bertemu Anak Hilang

Ibu Bersyukur Berkat Doa Selama Sembilan Bulan Akhirnya Dapat Bertemu Anak Hilang

papar berkaitan - pada 24/7/2022 - jumlah : 167 hits
JOHOR BAHRU Saya bersyukur sangat akhirnya Allah SWT makbulkan doa saya selama sembilan bulan untuk bertemu anak saya dalam keadaan apa cara pun dirinya kata Azmawati Ab Kadir 55 Azmawati adalah ibu kepada Muhammad Iman Aqmar Dzulkarnain 24...
Kami Kenal Hati Budi Anak Kami Macam Mana Ibu Mangsa Kemalangan Kesal Netizen Kecam Anak Mereka Macam Macam

Kami Kenal Hati Budi Anak Kami Macam Mana Ibu Mangsa Kemalangan Kesal Netizen Kecam Anak Mereka Macam Macam

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 230 hits
Tidak dinafikan kemalangan di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu awal pagi semalam yang meragut empat nyawa penunggang motosikal mengundang banyak reaksi netizen yang rata rata menyalahkan para penunggang terbabit menyertai aktiviti lumba haram ...
Ada Kesan Kecederaan Objek Tumpul Bayi 8 Bulan Meninggal Ibu Ditahan

Ada Kesan Kecederaan Objek Tumpul Bayi 8 Bulan Meninggal Ibu Ditahan

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 221 hits
Seorang bayi lelaki berusia lapan bulan meninggal dunia dengan kesan kecederaan di badan dalam kejadian dekat Sungai Siput Perak semalam Meninggal dalam perjalanan ke hospital Ketua Polis Perak Datuk Mior Faridalathrash Wahid berkata pihakn...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City