Hati Hati Bila Ada Orang Tak Dikenali Minta Isi Borang Kaji Selidik


Hati-hati Bila Orang Tak Dikenali Minta Isi ‘Borang Kaji Selidik’! Taktik para ‘scammer’ memperdaya mangsa dengan kaedah baharu dilihat sudah semakin licik. Mereka mencari mangsa dengan meminta orang ramai menjawab borang kaji selidik di pusat beli-belah, kemudian membawa mereka ke tempat yang kurang sesak dan mengugut mangsa. Seorang pereka grafik berusia 25 tahun menjadi mangsa penipuan di sebuah pusat beli-belah di Bukit Bintang baru-baru ini.
Seorang Lelaki Mangsa berkata, seorang lelaki berusia 20-an bernama Vincent menghampirinya dan memintanya mengisi sebuah borang kaji selidik. Scammer itu membawanya ke sebuah restoran Jepun, di mana dia kemudian disertai oleh dua lelaki lain.
Mengisi Borang Selepas saya mengisi borang tersebut, mereka memberitahu saya bahawa mereka adalah sebahagian daripada perniagaan pengubahan wang haram dan mereka akan memberi saya RM20,000 jika saya memberikan mereka RM10,000,” kata Leong pada sidang media di Wisma MCA pada Khamis. Apabila wanita itu memberitahu mereka bahawa dia tidak mempunyai banyak wang, scammer tersebut mencadangkan agar mangsa memohon pinjaman peribadi daripada pemberi pinjaman wang.
Mengugut Mangsa Mereka berkata, saya tidak dapat meninggalkan pusat membeli-belah itu jika saya tidak membayar mereka dan mereka akan menyakiti saya jika saya memberitahu sesiapa,” katanya. Leong meminjam wang daripada kawannya dan scammer tersebut membawa mangsa ke mesin ATM untuk mengeluarkan wang tersebut.
Terpaksa Akur Mangsa akhirnya terpaksa akur dengan memberi mereka wang tunai RM5,000. Kemudian, mangsa menerima panggilan daripada scammer terbabit yang menuntut baki jumlah wang yang dikehendaki mereka. Leong kemudian membuat laporan polis dan memfailkan aduan kepada Ketua Jabatan Perkhidmatan Awam dan Aduan MCA, Datuk Seri Michael Chong.
Sumber: Mstar Online
Artikel Lain

Elakkan Berkata 6 Perkara Ini, Jika Tidak Mahu Jadi Isteri Derhaka Mungkin pada si isteri anggapannya hanya bercakap biasa tiada mempunyai maksud yang tersirat. Bila si suami diam seribu bahasa , barulah anda tahu kata-kata atau perbuatan tersebut membuatnya terasa hati. Lelaki juga punya perasaan dan secara tidak langsung boleh merajuk enggan bercakap atau dengan kata lain protes dengan sikap si isteri. Tenung balik kata-kata anda duhai isteri apa yang membuat rajuk si lelaki berpanjangan. Baiki kesilapan segera agar rumah tangga kembali tenang dan bahagia.

1-“Bila nak dapat kerja?” Dengan ekonomi sekarang, memang susah nak dapat kerja. Kalau pasangan anda salah satu mangsa dibuang kerja, bersabarlah. Apa anda patut buat: Mereka memerlukan sokongan anda. Jadi, daripada asyik tanya soalan ini, apa kata anda perhati sendiri usaha mereka.

2 – “Tinggallah! Nanti saya buat sendiri semua” Suami mungkin tak pandai nak kemas rumah atau basuh dan susun pinggan macam yang kita nak. Tapi itu tak bermaksud mereka tak tawarkan bantuan kan? Kalau anda terus “halau” mereka macam ni, mereka akan anggap anda tak perlukan pertolongan mereka. Nanti mereka tak mahu menolong dah! Apa patut anda sebut: Biar saja dia nak tolong. Meringankan beban, kot!

3 – “Tak tahu. Ikut awak lah.” Soalan makan dekat mana (kalau tak masak), ataupun nak makan apa, nak tengok TV berapa, nak tengok wayang apa – semua itu memang kadang-kadang memenatkan. Tak tahu nak jawab apa sebenarnya! Pilihan memang banyak, tapi kita lagi suka biar suami yang tentukan. Tapi, mereka pun penat juga lah kalau asyik kena decide soalan-soalan ini! Sepatutnya kan keputusan bersama? Apa patut anda sebut: Cuba bincang dan ambil jawapan paling mudah dipersetujui dua-dua pihak. Senang cerita!

4 – “Saya gemuk.” Okay, rasanya ini semua isteri akan asyik sebut pada suaminya. Mungkin sebab kita memang gemuk, atau kita sengaja nak pujian. Naik bosan suami nak jawab nanti!

5 – “Saya tak patut kahwin dengan awak dulu!” Oh no! Bila bergaduh, memang semua benda dari mulut terlepas. Tapi, janganlah terlepas ayat ini. Ia boleh buat pergaduhan jadi lagi besar. Hati suami pun boleh terluka menganggap anda menyesal mengahwini mereka.

6 – “Tak ada apa-apa.” Silent treatment atau asyik kata yang “tak ada apa-apa” sedangkan anda marah tentang sesuatu adalah benda yang tak sihat dalam perkahwinan. Anda ingat suami akan faham kalau tak diberitahu? Mereka takkan faham punya! Apa anda patut buat: Jadi, lebih baik anda terbuka saja cakap apa yang tidak kena dan selesaikan masalah tersebut.
The post Hati-hati Bila Ada Orang Tak Dikenali Minta Isi ‘Borang Kaji Selidik’ appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/hati-hati-orang-dikenali-minta-isi-borang-kaji-selidik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tersebar Gambar Kj Isi Borang Ppbm

Tersebar Gambar Kj Isi Borang Ppbm

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 593 hits
KUALA LUMPUR Foto Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin seperti sedang mengisi borang di hadapan pemimpin Bersatu berlegar di media sosial Dalam foto tersebut bekas Ketua Pemuda UMNO itu yang berkemeja biru lengan pendek sedang memegang pe...
Dah Jumpa Cinta Hati Beta

Dah Jumpa Cinta Hati Beta

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 425 hits
Alhamdulillah Majlis peminangan untuk anak sulung berjalan dgn lancar Nor Natasya Bella binti Abdullah Budak Lumut umur 25 tahuntelah sah menjadi tunang kepada anak Muhammad Nurhakim Makasih kepada semua adik adik kakak abang Zul n kak Lima...
Ramai Ibu Hamil Akan Mengalami Penyakit Ini Sila Berhati Hati Ikuti Langkah Pencegahan Ini

Ramai Ibu Hamil Akan Mengalami Penyakit Ini Sila Berhati Hati Ikuti Langkah Pencegahan Ini

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 312 hits
Ramai di kalangan ibu hamil yang mengalami praeklampsia atau tekanan darah tinggi dan kelebihan kadar protein dalam urin sewaktu kehamilan Penyakit ini adalah sangat serius kerana ia berlaku pada sekitar 5 daripada populasi wanita hamil dan...
Doa Melembutkan Hati Anak Anak

Doa Melembutkan Hati Anak Anak

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 436 hits
DOA PELEMBUT HATI Maksud ayat 200 Hai orang yang beriman Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya Bacaan dalam huruf rumi 1 Yaaaa Ayyuhalladziina aamanuszbiruu waszaab...
Kenapa Kj Sakit Hati Dengan Program Najib Tanya Lokman Adam

Kenapa Kj Sakit Hati Dengan Program Najib Tanya Lokman Adam

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 657 hits
KUALA LUMPUR Sekiranya Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin Abu Bakar terus menunding jari mencari kesalahan orang lain maka beliau boleh berhenti bermimpi menjadi Presiden Umno Itu pandangan Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor A...
Cara Rawat Hati Bengkak Atau Hati Berlemak Dengan Selamat Dan Semulajadi

Cara Rawat Hati Bengkak Atau Hati Berlemak Dengan Selamat Dan Semulajadi

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 1020 hits
Assalamualaikum kawan kawan hari ni saya nak terangkan bagaimana suplemen menjadi salah satu cara rawat hati bengkak atau hati berlemak Semestinya suplemen yang akan saya terangkan ini adalah suplemen yang diiktiraf oleh Kementerian kesihat...
Hati Hati Keluar Kenyataan Tentang Icerd Mujahid

Hati Hati Keluar Kenyataan Tentang Icerd Mujahid

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 268 hits
KUALA LUMPUR Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa meminta semua pihak mendapatkan penjelasan lanjut berhubung proses ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum sebe...
Mengidam Makanan Manis Manis Masa Hamil Boleh Jadi Moody Kalau Tak Dapat Mama Kena Hati Hati

Mengidam Makanan Manis Manis Masa Hamil Boleh Jadi Moody Kalau Tak Dapat Mama Kena Hati Hati

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 490 hits
Mengidam atau teringin makan sesuatu yang manis kerap berlaku tidak terhad kepada wanita hamil sahaja orang yang tidak hamil juga boleh mengalaminya Tapi bagi ibu hamil berhati hati dan kawal pengambilan makanan manis sangat penting Lebih l...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru

Lirik Lagu Sio Ado Mnukwar