Ramai Ibu Hamil Akan Mengalami Penyakit Ini Sila Berhati Hati Ikuti Langkah Pencegahan Ini


Ramai di kalangan ibu hamil yang mengalami praeklampsia atau tekanan darah tinggi dan kelebihan kadar protein dalam urin (proteinuria) sewaktu kehamilan. Penyakit ini adalah sangat serius kerana ia berlaku pada sekitar 5% daripada populasi wanita hamil dan biasanya terjadi pada usia 20 minggu kehamilan.

Peningkatan tekanan darah biasanya akan mengakibatkan pengecilan pembuluh darah di rahim. Perlu diingat, pembuluh darah berfungsi memberi janin, oksigen dan semua nutrisi yang diperlukan. Kesannya, perkembangan bayi yang ada di dalam kandungan menjadi terbantut.
Oleh kerana itu anda diwajibkan untuk memeriksa kehamilan secara teratur. Pemeriksaan kehamilan penting, agar anda dapat mengetahui perkembangan kehamilan, tahap kesihatan bayi dalam kandungan dan mengetahui kemungkinan penyakit atau  kelainan pada kandungan.
Gejala utama praeklampsia adalah tekanan darah tinggi, tetapi mungkin ada juga sebab-sebab lain yang mempengaruhinya seperti kenaikan kadar protein dalam urin, pembengkakan di kaki atau kelainan pada hati atau ginjal.
Faktor yang berbeza dapat meningkatkan risiko anda untuk mendapat praeklampsia  Ini termasuklah:
Umur di mana ibu remaja atau wanita di atas 40 paling berisiko. Sejarah pre-eklampsia pada kehamilan sebelumnya. Memiliki tekanan darah tinggi sebelum kehamilan. Memiliki ibu atau saudara perempuan yang memiliki praeklampsia. Memiliki penyakit tertentu seperti diabetes, lupus, reumatik artritis atau penyakit ginjal. Selain faktor-faktor di atas, penyebab yang pasti mengenai praeklampsia tidak diketahui dengan jelas sehingga kini. Selain itu ia berkemungkinan disebabkan oleh keadaan plasenta, kekurangan oksigen atau ada gangguan di pembuluh darah. Keadaan ini harus mendapat perhatian serius kerana akibatnya boleh membahayakan kandungan.
Ketika tekanan darah sudah terlalu tinggi, misalnya sehingga mencecah 170 atau 200, satu-satu tindakan yang harus dilakukan doktor adalah segera mengeluarkan janin, agar tekanan darah anda kembali normal. Jika tidak, nyawa anda mahupun bayi boleh terancam. Memang penting untuk menyelamatkan kedua pihak. Namun, keutamaan adalah keselamatan diri anda.
Faktor makanan juga dikatakan penyebab praklampsia berlaku dalam kehamilan. Kekurangan kalsium dalam tubuh boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah yang berakhir menjadi pre-eklampsia. Hal ini kerana kalsium mencukupi dapat membantu menjaga pembuluh darah dan memastikan tekanan darah tetap normal. Selain itu, kekurangan protein, protein yang berlebihan, minyak ikan, vitamin D dan faktor makanan lainnya juga berperanan sebagai penyebab praeklampsia.
Obesiti juga antara penyebab praeklampsia. Indeks jisim tubuh yang tinggi berkaitan dengan diabetes, tekanan darah tinggi serta rintangan insulin, dapat mempengaruhi sistem inflamasi.
Langkah Pencegahan
Sebagai langkah pencegahan, anda perlu lakukan beberapa perkara agar tidak terjebak dalam masalah praeklampsia. Untuk mencegah praeklampsia, ia perlu dilakukan sejak sebelum hamil. Anda yang merancang hamil harus melakukan pemeriksaan kesihatan. Pemeriksaan kesihatan adalah penting untuk melihat tekanan darah tinggi, diabetes, tiroid dan ginjal.
Ketika hamil pula, pemeriksaan kesihatan harus dilakukan dengan lebih kerap. Selain itu, makanlah makanan berkhasiat dan mengurangkan makanan bergaram, berlemak serta mendapatkan rehat yang cukup. Jangan mengambil sebarang ubat. Mintalah nasihat doktor supaya dosnya terjaga dan tidak membahayakan janin.
The post Ramai Ibu Hamil Akan Mengalami Penyakit Ini. Sila Berhati-Hati & Ikuti Langkah Pencegahan Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/ramai-ibu-hamil-akan-mengalami-penyakit-ini-sila-berhati-hati-ikuti-langkah-pencegahan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamatkah Alat Penggendong Bayi Anda Ikuti Langkah Pencegahan Mudah

Selamatkah Alat Penggendong Bayi Anda Ikuti Langkah Pencegahan Mudah

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 279 hits
Jika anda ingin menyiapkan kerja rumah tetapi dalam masa yang sama perlu menjaga bayi maka penggunaan alat mengendong bayi adalah pilihan yang baik Namun adakah alat mengendong bayi seperti anduh bayi atau baby carrier selamat untuk bayi an...
Makan 3 Kali Sehari Tip Kawal Selera Makan Ibu Hamil Yang Ada Penyakit Diabetis Gdm

Makan 3 Kali Sehari Tip Kawal Selera Makan Ibu Hamil Yang Ada Penyakit Diabetis Gdm

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 321 hits
Glukosa atau glukos adalah bahan yang menjadi sumber tenaga bagi kehidupan seharian Walau bagaimana pun jika tahap glukos dalam darah berlebihan ia akan memberi kesan buruk kepada organ dalaman tubuh Misalnya merosakkan lapisan retina di ba...
Wabak Beguk Kini Menular Ibu Ayah Tolong Alert Tingkatkan Langkah Pencegahan

Wabak Beguk Kini Menular Ibu Ayah Tolong Alert Tingkatkan Langkah Pencegahan

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 504 hits
Beguk atau mumps ialah penyakit yang berlaku akhir akhir ini Ibu bapa perlu tahu dan peka tentang penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus pada kelenjar liur Paling menyedihkan ia boleh menyebabkan cacat pendengaran penglihatan bengkak...
Ibu Hamil Wajib Tahu Ini Faktor Yang Bisa Menyebabkan Sumbing Pada Anak

Ibu Hamil Wajib Tahu Ini Faktor Yang Bisa Menyebabkan Sumbing Pada Anak

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 317 hits
Bibir dan langit mulut sumbing masih menjadi kondisi yang perlu mendapat perhatian serius Kondisi itu terjadi akibat gagalnya proses penyatuan bibir dan langit mulut pada saat kehamilan minggu keempat hingga kesepuluh Riset Kesehatan Dasar ...
Tak Semua Yang Melahirkan Pada Tarikh Jangkaan Ibu Hamil Perlu Tahu Risiko Kandungan Lebih Hari

Tak Semua Yang Melahirkan Pada Tarikh Jangkaan Ibu Hamil Perlu Tahu Risiko Kandungan Lebih Hari

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 657 hits
Ibu hamil yang menanti saat saat melahirkan tentu tidak sabar menanti cahaya mata setelah doktor memberi tarikh jangkaan bersalin Namun tidak semua melahirkan pada tarikh yang dijadualkan Ada yang awal dan ada juga yang melebihi tarikh jang...
4 Fakta Gangguan Hati Yang Dialami Pretty Asmara Para Ibu Harus Tahu Ini

4 Fakta Gangguan Hati Yang Dialami Pretty Asmara Para Ibu Harus Tahu Ini

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 280 hits
Kabar duka menghampiri dunia hiburan tanah air Bun Artis Pretty Asmarameninggal dunia di Rumah Sakit Pengayoman Cipinang Jakarta Timur Minggu Pretty Asmara dilaporkan mengalami gangguan hati dan paru paru Tahap pertama kasih infus kemudian ...
Hampir Kesemua Bayi Yang Lahir Mengalami Refluks Ikuti Cara Mudah Atasi Reluks

Hampir Kesemua Bayi Yang Lahir Mengalami Refluks Ikuti Cara Mudah Atasi Reluks

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 319 hits
Muak atau mual adalah lelehan susu yang dikeluarkan Ia disebabkan oleh astroesofageal reflux GER berlaku apabila bahagian bawah sfinkter esofagus terbuka secara spontan beberapa kali atau tidak tertutup dengan betul Sehinggakan kandungan ya...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools