Mengidam Makanan Manis Manis Masa Hamil Boleh Jadi Moody Kalau Tak Dapat Mama Kena Hati Hati


Mengidam atau teringin makan sesuatu yang manis kerap berlaku, tidak terhad kepada wanita hamil sahaja, orang yang tidak hamil juga boleh mengalaminya. Tapi bagi ibu hamil, berhati-hati dan kawal pengambilan makanan manis sangat penting. Lebih-lebih lagi yang mengalami gestational diabetes mellitus (GDM) atau masalah kencing manis ketika hamil.
Gula dalam darah atau glukos dikawal oleh sejenis hormon yang dinamakan insulin. Insulin merupakan hormon yang dihasilkan oleh pankreas supaya tahap glukos terkawal dan tidak kekal tinggi. Di kalangan wanita yang hamil pula, hormon-hormon yang dihasilkan ketika hamil akan berlawan dengan insulin.

FAHAMI TENTANG KENCING MANIS MASA HAMIL Keadaan ini menyebabkan paras glukos wanita hamil mudah meningkat naik. Setelah bayi dilahirkan dan uri dikeluarkan, tahap glukos akan kembali normal semula. Inilah yang dikenali sebagai gestational diabetes mellitus (GDM) atau masalah kencing manis ketika hamil.
Bagaimana pula bagi wanita yang hamil mengidamkan makanan manis walhal beliau mengalami GDM? Menurut Dr Norintan Zainal Abidin Shah,  Pakar Perbidanan & Sakit Puan Columbia Asia Seremban hal tersebut bukan mengidam sebaliknya ketagihan kepada gula.

KALAU TAK DIPENUHI, BOLEH JADI MOODY Ketagihan gula atau menginginkan makanan yang manis berlaku di dalam individu yang hamil dan juga bukan hamil. Jika disekat gula daripada diet mereka, pasti akan berlaku perasaan murung atau marah. Malah ada yang moody dan tidak sedap badan.
Jika anda mengalami masalah ini, anda perlu jalani ujian untuk kencing manis SEBELUM hamil. Jika terbukti mengalami masalah kencing manis, tahap glukos dalam darah MESTI dikawal sebelum hamil kerana boleh menimbulkan pelbagai kemudaratan kepada bayi.

CARI PEMANIS ALTERNATIF Penggunaan bahan pemanis sebagai pengganti gula misalnya aspartame, dibenarkan ketika hamil ( kecuali dalam wanita yang mengalami masalah phenylketonuria). Kadang kala aspartame boleh menyebabkan sakit kepala dan migran. Oleh itu ia perlu digunakan secara sederhana dan berhati-hati.

TIP PEMAKANAN WANITA KENCING MANIS MASA HAMIL Beberapa perubahan kehidupan sehari-harian juga boleh membantu wanita gestational diabetes untuk mengawal selera pemakanan. Di antaranya adalah:
#1 Bawa bekalan makanan ketika keluar bekerja.
#2 Elakkan makan makanan di luar supaya boleh kawal portion dan kandungan gula/ karbohidrat.

#3 Bekalan makanan hendaklah makanan yang sesuai dengan selera anda supaya anda boleh meneruskan corak pemakanan tersebut dengan berterusan.
#4 Makan dengan rakan-rakan yang mengamalkan pemakanan seimbang. Jika kita dikelilingi oleh rakan-rakan yang makan makanan berkalori tinggi, anda akan mudah “terjebak” sama.
#5 Jangan seksa diri sendiri dengan melihat buku-buku resipi atau blog masakan atau rancangan makanan/masakan. Ia membuatkan anda nak makan dan mencuba makanan yang dilihat!
#6 Pilihlah untuk berjalan kaki, aktiviti fizikal yang ringan seperti bersiar-siar di luar rumah untuk mengawal paras gula dalam darah.
Terdapat banyak artikel dan buku mengenai jenis makanan yang sesuai untuk gestational diabetes TETAPI nasihat yang terbaik untuk anda yang mengalami masalah ini adalah untuk berjumpa, berbincang dan berbual dengan pakar dietetik di klinik atau hospital berdekatan.
Sumber: Majalah Pa&Ma
The post Mengidam Makanan Manis-Manis Masa Hamil & Boleh Jadi Moody Kalau Tak Dapat? Mama Kena Hati-Hati appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/mengidam-makanan-manis-manis-masa-hamil-boleh-jadi-moody-kalau-tak-dapat-mama-kena-hati-hati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masa Hamil Kaki Kejang Waktu Malam Boleh Keluar Air Mata Tahan Sakit Tip Ini Boleh Membantu

Masa Hamil Kaki Kejang Waktu Malam Boleh Keluar Air Mata Tahan Sakit Tip Ini Boleh Membantu

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 554 hits
Kejang atapun otot kejang adalah satu pengerasan otot kaki yang berlaku secara tiba tiba tanpa mampu dikawal Ia selalunya berlaku pada otot bahagian belakang kaki belakang peha dan bahagian depan peha Anda juga boleh mengalami otot kejang i...
Stres Masa Hamil Boleh Buat Bayi Kerap Menangis Dan Mungkin Boleh Berlarutan Hingga Umur 2 Tahun

Stres Masa Hamil Boleh Buat Bayi Kerap Menangis Dan Mungkin Boleh Berlarutan Hingga Umur 2 Tahun

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 410 hits
Membesarkan seorang insan baru di dalam rahim kita bukanlah tugas yang mudah Walaupun wanita bukan pertama kali melaluinya mereka tetap akan berhadapan dengan pelbagai masalah yang berbeza dengan kehamilan pertama Maka stres dan pergolakan ...
Hari Hari Nak Makan Jajan Tak Bagi Mengamuk Tip Ini Mama Boleh Cuba Agar Anak Suka Makanan Sihat

Hari Hari Nak Makan Jajan Tak Bagi Mengamuk Tip Ini Mama Boleh Cuba Agar Anak Suka Makanan Sihat

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 595 hits
Anak kecil dan jajan atau snek kurang berkhasiat seolah olah tidak dapat dipisahkan Ibu mana yang tidak bimbang jika si manja gemar makan snek yang belum tentu kandungan nutrisinya Tambahan pula ada fakta yang menyatakan kanak kanak di Mala...
First Time Boleh Jalan Masa Tu Umur 8 Bulan Nukilan Menyentuh Hati Hairul Azreen Buat Anaknya

First Time Boleh Jalan Masa Tu Umur 8 Bulan Nukilan Menyentuh Hati Hairul Azreen Buat Anaknya

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 527 hits
Hiburan Pelakon filem PASKAL Hairul Azreen telah berkongsi satu nukilan menyentuh hati khas buat anak sulungnya Yusuf Iskandar Nukilan tersebut dimuat naik oleh Hairul beserta dengan video pendek Yusuf di akaun Instagramnya semalam Menerusi...
Anak Kerap Buat Hal Masa Bercuti Melancong Tip Ini Boleh Membantu Anda

Anak Kerap Buat Hal Masa Bercuti Melancong Tip Ini Boleh Membantu Anda

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 368 hits
Semestinya bercuti merupakan aktiviti yang amat disukai oleh kanak kanak Mana tidaknya inilah masa untuk mereka bersuka ria Lazimnya percutian pendek seperti satu hari dua malam atau dua hari tiga malam merupakan kelaziman buat mereka yang ...
Ini Manfaat Menyusukan Bayi Dalam Masa Sejam Selepas Bersalin Yang Mama Wajib Tahu

Ini Manfaat Menyusukan Bayi Dalam Masa Sejam Selepas Bersalin Yang Mama Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 667 hits
Bagi kebayakan ibu impian untuk menyusukan si kecil dirancang sejak awal lagi Namun adakah ibu ibu turut menyenaraikan langkah penyusuan bermula dari bilik bersalin 1 jam pertama Sebaik sahaja bayi lahir sama ada secara normal mahupun cease...
7 Makanan Yang Boleh Dimakan Ketika Berdiet

7 Makanan Yang Boleh Dimakan Ketika Berdiet

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 452 hits
SETIAP kali awal tahun tentu semangat untuk menurunkan berat badan akan berkobar kobar Diet memainkan peranan penting dalam usaha menurunkan berat badan Tidak perlu terlalu menahan lapar secara keterlaluan sebaliknya bijaklah memilih makana...
Elak Makan Jika Hati Berlemak 5 Makanan Ini Fatty Liver

Elak Makan Jika Hati Berlemak 5 Makanan Ini Fatty Liver

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 1013 hits
Assalamualaikum Bila dah ada dah tak sihat maka makanan perlu dikawal Apa nak elak makan jika hati berlemak Dari makanan kita boleh dapat nutrisi Dari makanan juga kita boleh dapat penyakit Betulkan walau ramai cuba menafikan bahawa apa yan...
Ini 3 Cara Makanan Di Goreng Kurang Berminyak Idea Bagus Boleh Cuba

Ini 3 Cara Makanan Di Goreng Kurang Berminyak Idea Bagus Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 447 hits
Makanan bergoreng memang sedap dan rangup tapi ia sebenarnya mempunyai kandungan kolestrol yang tinggi Dah tentu tentu ia tidak baik untuk kesihatan terutama masalah jantung dan tekanan darah tinggi Kalau anda sukar mengelakkan makanan berg...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say