Hari Hari Tengok Susu Terbuang Macam Tu Saja Anak Tolak Direct Feed Shakilla Khoriri Reda


Perjalanan menyusukan anak sememangnya tidak mudah. Memerlukan kesabaran yang tinggi untuk menjayakan penyusuan dengan baik dan lancar. Sama seperti kita, pelakon, Shakila Khoriri juga melalui pengalaman dan cabarannya yang tersendiri.
Walaupun mempunyai impian untuk menyusukan anak sama seperti ibu-ibu lain, dan dianugerahkan susu yang banyak selepas mencuba pelbagai petua, namun perjalanannya ternyata berbeza di saat anak kesayangannya, Ameena Sofea menolak direct feed di awal kelahirannya.

Meskipun mahu yang terbaik buat anaknya, namun dia reda dan akur dengan kemahuan anak kecilnya itu.
“Bila nak share pasal penyusuan ini saya percaya semua mak-mak ada cerita dan sejarahnya sendiri.
“Bagi Killa pulak bila bermula dari awal kelahiran Ameena lagi dimana waktu tu Killa overdue dua minggu dan memang dipaksa untuk bersalin sebab kalau tak bayi akan lemas dalam perut kata doktor.
“Proses bersalinkan Ameena dulu sangat mudah. Waktu tu excited sangat nak jumpa Ameena. Excited jugak nak susukan dia, macam mak-mak lain, yang semua orang impi-impikan.

“Tapi satu je yang Killa rasa terkilan sangat bila lahirkan Ameena, doktor kata bagi diorang settlekan Ameena dulu.
“Dalam kepala tengah fikirkan mesti anak tengah lapar. Masa tu nurse kata mereka bagi susu dulu sebab nampak dia lapar sangat dan tak sangka bukan sebotol tapi sampai tiga botol. Cumanya dalam kuantiti yang betullah untuk baby.
“Mulanya agak frust jugalah sebab memang nak bagi menyusu. Tapi ada jugak hikmahnya sebab kalau tunggu Killa punya susu mesti dia kelaparan nanti,” kata Killa berkongsi.

Teruja berikan snak susu kolostrum
Kata isteri kepada penyampai radio, Fizi Ali ini juga berkongsi pengalaman pertama kali memerah susu terawal iaitu kolostrum begitu bermakna dalam hidupnya.
” Ramai kawan-kawan share sebelum bersalin kena buat itu dan ini dan Killa pun cuba dengan harapan susu banyak macam orang lain.
” Kila start rasa stress bila mula pam susu, susu tak sebanyak orang lain tapi Killa tetap nak kejarkan susu kolostrum sebab tahu bagus untuk anak. Waktu itu dapatlah simpan susu 2 auns untuk beri pada anak.

” Nurse minta saya bagi direct feed tapi sayangnya waktu itu Ameena awal-awal lagi sudah menolak. Dia tolak dengan lidah dia. Mujurlah dia mahu minum stok susu kolostrum yang saya simpan lebih awal.
” Saya lega dia minum susu awal yang saya simpan. Bila hari kedua, Killa perasan susu makin kurang. Banyak juga Killa dapatkan pandangan dari kakak dan rakan-rakan terdekat dan dalam masa yang sama tetap pam mengikut waktu.
” Tapi sayangnya Ameena waktu itu memang tetap tak mahu direct feed, dia hanya minum susu botol. Bila masuk minggu kedua pula terus susu semakin berkurang dan hari ke hari susu memang dah tak ada,” kongsi Killa lagi yang mula tertekan mengalami penurunan susu.

Akur Ameena tolak susu
Ibu muda ini tidak patah semangat, biarpun tanpa direct feed, dia tetap meneruskan jadual mengepamnya seperti biasa.
“Macam-macam cara yang Killa buat, minum air longan, cuba milk booster dan tidak terkecuali berurut. Tapi yang sedihnya walaupun susu kembali ada, Ameena menolak susu badan. Walaupun diisi dalam botol, dia tetap tak mahu.
“Hari-hari tengok susu terbuang macam itu sahaja, sedih sangat. Bila bagi susu formula baru dia nak minum susu. Killa cakap dalam hati, tak apalah, bagi dia masa.

“Dalam masa yang sama Killa terus pam macam biasa sebab waktu itu memang dah bengkak susu sampai Killa demam. Akhirnya beberapa minggu lepas itu, Killa dan Fizi akur dengan kemahuan Ameena.
“Apa yang kami lakukan adalah Killa tetap pam agar tak sakit dan kami teruskan susu formula untuk Ameena sebab itu yang terbaik dari dia tidak minum susu. Walaupun ada rasa terkilan tapi Killa reda,” kongsinya lagi.
Menarik: Mommy Biasalah Emo, Syukur & Happy Fatima Hampir Setahun, Fazura Kenang Kebaikan Pembantunya

Tinggal lagi 6 hari sahaja webinar Mama Tak Penat Susukan Anak akan berlangsung. Tahniah & terima kasih admin ucapkan kepada 1000 orang yang sudah mendaftar sebagai peserta webinar terbesar ini.
Mohon semua peserta untuk join Telegram Group Mama Tak Penat Susukan Anak di https://t.me/joinchat/a_u8xHQS-09mZDA1 kerana kita akan update segala info, itinerary webinar, pemenang cabutan bertuah, cara nak menang hadiah kuiz semasa webinar. Jadi penting ya untuk semua peserta join Telegram webinar.
Bagi yang belum daftar sebagai peserta webinar, anda boleh daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ kemudian terus join grup Telegram webinar ya.

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Kredit foto: @shakillakhoriri
The post “Hari-Hari Tengok Susu Terbuang Macam Tu Saja” Anak Tolak Direct Feed, Shakilla Khoriri Reda! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hari-hari-tengok-susu-terbuang-macam-tu-saja-anak-tolak-direct-feed-shakilla-khoriri-reda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gosok Hari Hari Rosak Juga Bukan Susu Je Buat Gigi Anak Rongak Tapi Faktor Ini Penyebabnya

Gosok Hari Hari Rosak Juga Bukan Susu Je Buat Gigi Anak Rongak Tapi Faktor Ini Penyebabnya

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 307 hits
Setiap hari gosok gigi anak tapi kenapa rosak juga Apa punca sebenarnya Ini antara persoalan yang selalu di tanya oleh ibu bila berdepan masalah ini Ada yang kata sebab minum susu botol Tak kurang juga yang kongsikan salah satu puncanya seb...
Minum Susu Kambing Setiap Hari Susu Pekat Banyak Dua Dua Anak Tak Hisap Botol

Minum Susu Kambing Setiap Hari Susu Pekat Banyak Dua Dua Anak Tak Hisap Botol

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 277 hits
Menyusukan anak kita perlu enjoy Ini antara tip yang dipegang oleh ibu muda yang juga seorang influencer Shazwanie Yazip yang berjaya menyusukan anak sulungnya sehingga dua tahun secara eksklusif dan kini sedang menyusu pula anak kedua beru...
Hiburan Anak Anak Masih Bertanya 17 Hari Pemergian Sarah Shuib Akui Sudah Reda

Hiburan Anak Anak Masih Bertanya 17 Hari Pemergian Sarah Shuib Akui Sudah Reda

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 160 hits
Pelawak dan juga usahawan Shuib memaklumkan bahawa dia kini sudah semakin reda namun tetap menanggung kerinduan apatah lagi sehingga ke saat ini anak anaknya masih bertanyakan dimanakah keberadaan ibu mereka ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementM...
Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 299 hits
Menyusukan seorang anak pun sudah terasa kepenatannya inikan pula menyusukan anak kembar Kegigihan dan kecekalan hati isteri Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar iaitu Dr Halina Yunos menyusu dua anak kembarnya sememangnya amat dikag...
Lepas Menyusu Cirit Birit Ruam Merah Bukan Biasa Tandanya Anak Alah Susu Lembu

Lepas Menyusu Cirit Birit Ruam Merah Bukan Biasa Tandanya Anak Alah Susu Lembu

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 200 hits
Alahan susu lembu atau Cow s milk protein allergy dalam bahasa yang ringkas dan mudah difahami Susu lembu adalah protein asing yang pertama sekali seseorang manusia atau bayi ambil selain daripada protein dari susu ibu sendiri jadi secara t...
Lepas 2 Tahun Anak Dibiasakan Minum Susu Segar Dr Kongsi Kebaikan Berbanding Susu Lain

Lepas 2 Tahun Anak Dibiasakan Minum Susu Segar Dr Kongsi Kebaikan Berbanding Susu Lain

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 277 hits
Selepas anak berumur dua tahun ibu ibu masih keliru sama ada untuk beri susu formula atau susu segar dalam kotak Ada juga yang menganggap tak apalah anak tak menyusu sebab dah besar Disebabkan ibu bapa masih ragu ragu lagi dalam hal ini keb...
Gigi Susu Anak Belum Goyang Dah Keluar Gigi Kekal Ini Sepatutnya Ibu Ayah Perlu Buat

Gigi Susu Anak Belum Goyang Dah Keluar Gigi Kekal Ini Sepatutnya Ibu Ayah Perlu Buat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 447 hits
Gigi susu ialah gigi sementara yang akan berganti kepada gigi kekal atau gigi dewasa Kanak kanak akan mula tumbuh gigi ketika usia 6 bulan hingga 2 tahun Ketika kanak kanak berusia 6 7 tahun gigi kekal akan mula tumbuh secara berperingkat d...
Hampir Putus Asa Sebab Anak Sulung Kedua Gagal Dapat Anak Ke 3 Meriahnya Susu

Hampir Putus Asa Sebab Anak Sulung Kedua Gagal Dapat Anak Ke 3 Meriahnya Susu

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 232 hits
Perjalanan penyusuan setiap ibu pasti ada cabarannya Sebab itulah ibu yang bertekad untuk menyusu bayinya perlu dapatkan ilmu seawal mungkin Sebaik baik sebelum hamil dah tahu serba sedikit dan ketika mengandung ia ditambah baik lagi Jika p...
Bukan Biarkan Anak Tengok Kartun Saja Ini Rancangan Di Netflix Yang Sesuai Untuk Anak 3 Tahun Ke Bawah

Bukan Biarkan Anak Tengok Kartun Saja Ini Rancangan Di Netflix Yang Sesuai Untuk Anak 3 Tahun Ke Bawah

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 184 hits
Ada waktunya disebabkan tanggungjawab dan amanah kita pada kerja kita terpaksa membiarkan anak menonton televisyen Tak mengapa namun pelbagaikanlah rancangan yang mampu mengembangkan mindanya Apa rancangan dan program yang sesuai Pediatric ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan