Hampir Putus Asa Sebab Anak Sulung Kedua Gagal Dapat Anak Ke 3 Meriahnya Susu


Perjalanan penyusuan setiap ibu pasti ada cabarannya. Sebab itulah ibu yang bertekad untuk menyusu bayinya perlu dapatkan ilmu seawal mungkin. Sebaik-baik sebelum hamil dah tahu serba sedikit dan ketika mengandung, ia ditambah baik lagi.
Jika persediaan ini dilakukan dengan sempurna, penyusuan selepas kelahiran pasti akan berjalan lancar. Dan lagi satu, jika ibu-ibu ada pengalaman gagal menyusukan bayi secara eksklusif anda jangan rasa sedih. Tak semestinya anak pertama atau kedua gagal, bila lahir anak seterusnya kita juga gagal.
Ikuti kisah inspirasi ibu kepada tiga orang anak yang juga berkhidmat sebagai seorang doktor iaitu Dr Nurhanis Ahmran.

“Stres sangat saya, baby saya tak pandai menyusu la Dr. Susu badan saya pun macam tak ada je!”- luah ibu muda di depan saya itu. Rasa kecewa terpamer di wajahnya.
Bayinya menggeliat dalam pelukannya. Sambil bibir mulut bergerak-gerak ke kiri. Tanda sudah mahu menyusu.
“Jangan stres, kalau awak stres nanti susu pun kurang. Kadang-kadang teknik kita yang salah..sebab tu fikir baby tak pandai menyusu.
Masa bagi susu kat baby, macamane awak pangku dia, macamane posisi badan awak dan baby, cara mulut dia hisap puting, pipi kembung ke tak semua tu akan tentukan baby dapat hisap susu dengan berjaya ke tak..” terang saya padanya.

“Entahlah Dr, tak retilah saya. Luka operate ni pun masih sakit lagi, bila pangku dia untuk menyusu lagilah saya rasa tak selesa. Last-last saya bagi susu formula je Dr”- sambung si ibu yang kecewa tadi.
Melihat kekecewaan pada wajahnya cukup membuat saya rasa hiba. Banyak memori perit dalam perjalanan menyusukan anak pertama dan kedua saya.
Dia ibarat cerminan diri saya ketika seusia dengannya dulu. Kalaulah dia tahu wanita di depannya ini juga pernah berada di tempatnya juga 7 tahun yang lalu.
Rasa baby yang tak pandai menyusu.
Rasa susu badan kurang.
Rasa susah sangat nak menyusu.
Rasa persekitaran tak membantu.
Rasa baby tak kenyang dengan susu badan.
Ramai ibu muda di luar sana yang seperti saya dan pesakit saya ini mahu sangat menjayakan penyusuan ibu. Tapi kadang-kadang, sebab kurangnya ilmu penyusuan sebelum kelahiran anak yang menyebabkan proses penyusuan itu tidak berjaya selain persekitaran yang tidak membantu.

Anak pertama dan kedua saya lahir semasa saya sedang menjalani latihan housemanship.
Waktu yang sangat mencabar untuk saya menjayakan penyusuan susu ibu kerana kekangan waktu yang ada, ditambah pula anak sulung saya waktu itu dijaga oleh ibu bapa saya di kampung kerana saya dan suami masing-masing dalam tempoh latihan.
Suami sedang mengikuti latihan di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), yang memerlukan beliau tinggal sepenuhnya di sana sepanjang tempoh 1 tahun tempoh latihan. Kekangan keadaan kerjaya kami berdua waktu itu menyukarkan kami untuk menjaga anak sulung kami ditambah dengan jadual kerja saya yang sangat tidak menentu.
Seawal 4.30 pagi sudah keluar kerja. Kalau giliran jaga wad,alamatnya dekat pukul 11 malam baru sampai rumah.
Apapun, terima kasih yang tidak terhingga kepada keluarga saya yang banyak membantu sepanjang tempoh sukar tersebut.
Dulu, kalau nak pam susu sekejap pun terpaksa curi-curi waktu. Sebabnya kerja tak pernah habis. Pernah juga langsung tidak ada masa untuk pam susu seharian kecuali selepas balik rumah jam 10 malam.

Hasilnya demam bengkak susu 2 3 hari. Tapi tetap perlu kerja macam biasa. Maklumlah waktu houseman ini hanya yang melalui sahaja merasai.
Dulu, setiap 2 minggu saya akan pulang ke kampung bersendirian membawa sekotak ‘coolbox’ berisi EBM beku untuk dihantar kepada anak tercinta dengan menaiki bas. Perjalanan selama 8 jam dari Kuala Lumpur ke Kelantan itu pada saya sangat lama dan saya sentiasa risau takut EBM yang dibawa itu cair dan rosak.
Ketika usia anak sulung saya hampir 6 bulan, dia sudah pandai menolak stok EBM. Hanya mahu susu fresh sahaja. Jadi sampai di situ sahaja perjalanan penyusuan saya untuk anak pertama.
Perkara sama berlaku untuk anak kedua saya. Terhenti pada usianya 4 bulan. Selepas kelahiran anak ketiga, saya jadi agak fobia untuk menyusu badan kerana mengenangkan pengalaman semasa anak pertama dan kedua. Tapi Allah itu Maha Adil. Walaupun anak ketiga melalui proses kelahiran secara pembedahan, dia sangat pandai menyusu dan saya juga tidak kekok walaupun ada luka di perut. Sehinggalah kini usianya sudah 18 bulan dan masih setia menyusu badan.

Jadi saya menyeru kepada kaum ibu, sekiranya anda merasa gagal dan putus asa dalam perjalanan penyusuan ini janganlah terlalu kecewa dan memaksa diri. Dapatkan ilmu penyusuan seawal sebelum kelahiran lagi.
Sekiranya tidak berjaya menyusukan anak secara penuh walaupun pelbagai usaha telah dilakukan, janganlah merasa tertekan dan rendah diri. Rezeki setiap anak itu berbeza dan anda tetap seorang ibu yang hebat kerana setiap ibu sentiasa berusaha memberikan yang terbaik untuk anaknya yang dikasihi.
Kredit: Dr Nurhanis Ahmran
Mama jom rileks jap, klik link ni!
Tinggal beberapa hari sahaja lagi webinar Mama Tak Penat Susukan Anak akan berlangsung. Tahniah & terima kasih admin ucapkan kepada 1000 orang yang sudah mendaftar sebagai peserta webinar terbesar ini.
Mohon semua peserta untuk join Telegram Group Mama Tak Penat Susukan Anak di https://t.me/joinchat/a_u8xHQS-09mZDA1 kerana kita akan update segala info, itinerary webinar, pemenang cabutan bertuah, cara nak menang hadiah kuiz semasa webinar. Jadi penting ya untuk semua peserta join Telegram webinar. Bagi yang belum daftar sebagai peserta webinar, anda boleh daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ kemudian terus join grup Telegram webinar ya.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Hampir Putus Asa Sebab Anak Sulung & Kedua Gagal. Dapat Anak Ke-3 Meriahnya Susu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hampir-putus-asa-sebab-anak-sulung-kedua-gagal-dapat-anak-ke-3-meriahnya-susu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak

Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 294 hits
Proses menyusukan anak sememangnya tidak mudah Tanpa pengalaman dan ilmu pengalaman pertama kali menyusukan anak menjadi terlalu sukar dan memenatkan Apa lagi kalau membandingkan susu kita dengan orang lain Boleh rasa down dan akhirnya kita...
Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 276 hits
Biarpun disahkan hamil anak kedua keinginan untuk terus menyusukan anak sulung yang masih kecil pastinya ada Malah langsung tidak terfikir untuk memberhentikan anak dari terus menyusu Biarpun hal ini tidak menjadi masalah bagi ibu hamil nam...
Anak Anak Muda Sekali Lagi Akan Mengajar Kerajaan Gagal Agar Tahu Menghormati Mandat Rakyat

Anak Anak Muda Sekali Lagi Akan Mengajar Kerajaan Gagal Agar Tahu Menghormati Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 172 hits
Perjuangan anak2 muda seperti ini tidak akan kita lupakan Perjuangan mereka berbaloi kerana akhirnya rejim GST dan 1MDB itu berjaya kita alahkan pada PRU14 yang lalu Akhirnya wujudlah kerajaan PH yang mengkotakan janji menghapuskan GST Bany...
Anak Tak Nak Makan Sebab Dia Kenyang Susu Doktor Kongsi Cara Latih Anak Suka Makan

Anak Tak Nak Makan Sebab Dia Kenyang Susu Doktor Kongsi Cara Latih Anak Suka Makan

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 274 hits
Perkara yang mama paling risau adalah anak menolak untuk makan tetapi asyik minta susu Sebenarnya anak menolak untuk makan kerana ada kaitan dengan susu yang mereka minum Tapi kenapa Ikuti perkongsian dari doktor ini 8 TIPS LATIH ANAK MAKAN...
Hari Kedua Luka Dah Kering Boleh Senyum Happy Lepas Sunat Anak Dr Fitri Haris Makin Tidur Lena

Hari Kedua Luka Dah Kering Boleh Senyum Happy Lepas Sunat Anak Dr Fitri Haris Makin Tidur Lena

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 209 hits
Membuat keputusan untuk menyunatkan anak lelakinya pada awal usia mendapat pelbagai reaksi dari wargamaya Namun kata Dr Fitri Haris yang membuat keputusan untuk menyunatkan anak kecilnya itu pada usia dua bulan setakat ini keadaan anaknya s...
Stormi Bakal Jadi Kakak Kylie Jenner Dikabarkan Hamil Anak Kedua Dengan Travis Scott Selamat

Stormi Bakal Jadi Kakak Kylie Jenner Dikabarkan Hamil Anak Kedua Dengan Travis Scott Selamat

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 231 hits
Sukses merahasiakan kehamilan yang pertama akankah Kylie memperlihatkan momen kehamilannya kali ini ke publik
Letak Target Menyusu Anak Hingga 2 Tahun Amal Makan Kurma Cara Tasha Shilla Maintain Susu

Letak Target Menyusu Anak Hingga 2 Tahun Amal Makan Kurma Cara Tasha Shilla Maintain Susu

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 389 hits
Buat ibu yang baru pertama kali menimang cahaya mata pasti akan ada rasa struglenya nak menyusukan bayi Sebab bukan mudah sebenarnya lagi lagi dengan tiada pengalaman Namun semua itu bukan satu masalah besar jika ibu benar benar bertekad Se...
Pernah Dit Pu Ketika Mula Jadi Artis Ahmad Adly Tak Pernah Putus Asa

Pernah Dit Pu Ketika Mula Jadi Artis Ahmad Adly Tak Pernah Putus Asa

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 364 hits
Pendatang baru Ahmad Adly mendedahkan dirinya pernah dit pu oleh beberapa individu dalam industri hiburan ketika mula menapak dalam dunia seni nyanyian pada tahun 2017 Menurut Adly 21 dia pernah dijanjikan bulan bintang oleh satu pihak tapi...
Anak Dah 2 Tahun Ke Atas Lagi Elok Bagi Minum Fresh Milk Berbanding Susu Botol

Anak Dah 2 Tahun Ke Atas Lagi Elok Bagi Minum Fresh Milk Berbanding Susu Botol

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 208 hits
Apabila anak dah tak menyusu badan kerisauan utama ibu ibu adalah memilih susu terbaik pada anak anak Antara yang dibimbangkan adalah sesuai atau tak jenama susu ni dengan anak Saya takut anak sembelit la dan macam macam lagi Bagaimanapun m...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam