Harga Telur Akan Terus Naik


 "PUTRAJAYA: The government will unveil a new mechanism to control the market prices of eggs tomorrow. "
Ini adalah kenyataan dungu oleh orang yang tidak faham apa pun berkenaan ekonomi, bisnes dan kewangan.  Kalau "market price" sudah boleh dicontrol, maksudnya ia bukan lagi 'market price'. Ia akan bertukar menjadi 'controlled price'.  

Mula sekali yang berikut adalah satu lagi parodi oleh DD Sulaiman (yes I have subscribed and "liked") daripada channel Youtube-nya yang sangat popular.
Kali ini DD membawa kisah telor, harga telor dsbnya. 





Tuan-tuan, harga telor akan terus naik. Sebab-musababnya bukan susah untuk difahami. Harga barang "input" atau bahan asas untuk pengeluaran telor semuanya sudah naik gila.
Ini termasuk harga makanan ayam yang dibuat daripada gandum, kacang soya, jagung dsbnya yang diimpot dari luar negara yang sudah pun kena kenaikan harga yang tinggi. 
Keadaan menjadi lebih sulit akibat kesan pandemik, perang di Ukraine dan sekatan dagangan (trade sanctions) terhadap Rusia. Rusia dan Ukraine adalah antara pengekspot gandum dan bijirin yang terbesar di dunia. Rusia juga menjadi pengeluar baja kimia (chemical fertiliser) yang sangat besar di pasaran dunia. 
Supply chain dari Rusia dan Ukraine ini sekarang sudah terputus akibat sekatan dagangan Amerika, British dan NATO terhadap Rusia. (Its all connected.)

Yang berikut adalah graph kenaikan harga jagung, kacang soya dan baja kimia (2021 dan termasuk 2022) di Amerika Syarikat.  Kenaikan harga bahan asas ini mencerminkan harga pasaran dunia juga.  




 
Baja kimia digunakan untuk menanam gandum, jagung dan kacang soya yang semuanya menjadi makanan ayam (chicken feed). 

Sebarang kenaikan harga makanan ayam akan memberi kesan kepada harga daging ayam dan juga telor ayam.
Yang berikut adalah harga ayam di supermarket (lebih murah daripada pasar, pasar tani atau pasar malam). Antara RM9.00 - RM9.40 sekilo.
 


 
Harga ayam RM6.00 sekilo tinggal dalam kenangan sahaja. 
Harga telor Gred B dijual sekitar 35 sen sebiji. Telor Gred A pula sekitar 40 sen sebiji (KL prices). Tetapi barang tak ada. Di supermarket di tempat saya yang dijual adalah telor mahal 65 sen sebiji. Telor 'biasa-biasa' tak ada stok.

Jadi inilah sedikit sebanyak berkenaan keadaan pasaran ayam dan telor ayam dalam negara kita. (Dan juga di seluruh dunia). Jadi tolonglah jangan membuat kenyataan dungu seperti :  The government will unveil a new mechanism to control the market prices of eggs tomorrow.

Kalau government boleh control market prices maka tidak ada lagi lah market prices atau harga pasaran dalam negara kita.
Dan apabila kerajaan masuk campur dalam urusan 'harga pasaran' maka ekonomi negara akan rosak dan akhir sekali akan hancur. Sebelum itu rakyat akan susah dan miskin. 

Kerajaan jangan masuk campur dalam menentukan 'harga jualan' bagi daging ayam dan telor ayam. Atau harga apa jenis barang pun.

Apa yang kerajaan patut membuat adalah memberi pelbagai jenis bantuan kepada pengeluar ayam dan telor ayam untuk menambahkan lagi pengeluaran mereka so that bekalan ayam dan telor ayam akan mencukupi. 
Kita tidak boleh control harga ayam dan harga telor ayam tetapi kita boleh membantu bekalan ayam dan telor ayam dimaksimumkan. 

Ini tidak bermaksud memberi mereka bantuan kewangan saja. Contohnya kerajaan boleh membantu mencari tanah untuk disewakan kepada ladang ternak ayam untuk membuka ladang ayam. 

Akhir kalam, kerajaan harus faham bahawa tidak ada 'cartel' ayam yang mahu sorok atau hoarding telor ayam. Sebab telor ayam adalah perishable item, maksudnya ia boleh cepat rosak jika tidak di simpan dengan elok. 
Jika disimpan dalam stor, maka taukeh telor ayam kena bayar sewa bilik stor. Kalau simpan telor ayam dalam peti sejuk, maka dia kena bayar bil letrik dan kos peti sejuk. Kos dia akan naik dan bakal merugikan. Juga telor ayam yang disimpan lama akan jadi rosak dan tidak boleh dijual lagi.

Tetapi cara yang paling mudah untuk mengatasi masalah bekalan ayam dan telor ayam ialah dengan memanggil semua pengeluar ayam dan telor ayam dan tanya mereka 'What can I do for you". Bukan paksa mereka dengan "What can you do for me". 

The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/12/harga-telur-akan-terus-naik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Telur Anwar Berjanji Mat Sabu Mungkiri Kenapa

Harga Telur Anwar Berjanji Mat Sabu Mungkiri Kenapa

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 253 hits
SHAH ALAM Harga telur ayam terus menjadi tanda tanya apabila Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu masih mengunci mulut meskipun perkara itu telah dijanjikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Isnin Anwar s...
Mana Ada Kami Sorok Telur Persatuan Penternak Telur Ayam Mahu Kerajaan Hapuskan Harga Siling Subsidi Nampak Tak

Mana Ada Kami Sorok Telur Persatuan Penternak Telur Ayam Mahu Kerajaan Hapuskan Harga Siling Subsidi Nampak Tak

papar berkaitan - pada 8/12/2022 - jumlah : 183 hits
The ReporterBeberapa hari lalu Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu memaklumkan Kerajaan akan mengimport telur ayam dari luar bagi mengatasi masalah kekurangan bekalan dalam negara Pengumuman itu menimbulkan banyak persoa...
Pm Anwar Angkat Sumpah Telur Ayam Terus Ada

Pm Anwar Angkat Sumpah Telur Ayam Terus Ada

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 133 hits
Tiga hari selepas Perdana Menteri ke 10 Datuk Seri Anwar Ibrahim mengangkat sumpah jawatan keganjilan berlaku apabila telur ayam memenuhi pasar raya dan kedai runcit di seluruh negara Presiden Amanah Mohamad Sabu melahirkan kehairanannya me...
Harga Telur Baharu Pejabat Menteri Pertanian Dan Keterjaminan Makanan Mat Sabu

Harga Telur Baharu Pejabat Menteri Pertanian Dan Keterjaminan Makanan Mat Sabu

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 243 hits
Ramai yang tertunggu tunggu harga baru telur ayam yang dikhabarkan akan diumumkan oleh Menteri Pertanian Kerajaan Perpaduan Mohamad Sabu Dalam sebuah kenyataan media terkini Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan akan mengimport bek...
Harga Telur Ayam Bakal Diumum Lebih Murah Esok Perdana Menteri

Harga Telur Ayam Bakal Diumum Lebih Murah Esok Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 150 hits
Isu bekalan telur yang berkurangan menjadi bualan di media sosial sejak kebelakangan ini Jika ada dijual pun harganya dikatakan lebih mahal daripada biasa Bagaimana dengan tempat anda Adakah bekalan masih sama atau berkurangan Adakah hargan...
Dedak Ikan Air Tawar Penternak Gulung Tikar Sekiranya Harga Terus Meningkat Tahun Hadapan

Dedak Ikan Air Tawar Penternak Gulung Tikar Sekiranya Harga Terus Meningkat Tahun Hadapan

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 131 hits
Rata rata penternak ikan air tawar di kawasan luar bandar terpaksa menanggung kos yang tinggi berikutan harga dedak makanan ikan dipercayai meningkat hampir 50 peratus sejak tahun lalu Seorang pengusaha ternakan ikan air tawar di Kampung Le...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Zim Zim Ala Kazim



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti