Harga Rm4 500 Seekor Cikgu Hanif Kongsi Rahsia Jadi Jutawan Lembu


Ramai yang tanya Hanif, perlaburan apa yang paling best, ada cakap labur pada ASB, ada cakap labur pada rumah, tapi kalau nak mudah, laburlah pada TERNAKAN!
Beli seekor jantan lembu, dua ekor lembu betina, setiap tahun akan datang dapat dua ekor anak lembu percuma!
Cukup 10 tahun, boleh dapat 20 ekor. itu tak betina lain yang akan beranak. bela lembu untung ke? cuba tanya pak imam kat masjid berapa harga seekor lembu korban, paling murah pun rm 4500 seekor.
Kalau berminat nak belajar, kita boleh tunjuk ajar. dari 30 ekor jadi 300 dalam masa 10 tahun.
Sedikit Tips Tentang Penjagaan lembu untuk Newbie
Mula mula kalau korang nak bela lembu, korang kenalah ada kawasan, rumput dan lembu. Kalau tak ada macam mana nak bela lembu kan. Biasanya orang menternak lembu adalah untuk tujuan komersial dan juga kerana hobi.
Di Malaysia ni, lembu pedaging adalah lebih banyak diternak berbanding lembu tenusu. Ini kerana lembu pedaging lebih mudah dijual dan mendapat permintaan yang tinggi di pasaran malaysia.
Baka yang biasa diternak di Malaysia adalah dari jenis :
Kedah Kelantan (kk), Kacukan Friesian, Sahiwal, Local Indian Dairy, Droughmaster, Brahman, Limousine, cherolias dan Belgium Blue.
Ada beberapa cara untuk memelihara lembu. Korang tak boleh kurung lembu macam mengurung kucing atau anjing. Apatah lagi macam hamster.
Pertama adalah secara Fidiot. Lembu lembu akan dikurung didalam kandang yang besar. Lembu lembu diberi makan sama ada rumput ataupun dedak. Tetapi didalam banyak kes, kedua jenis makanan ini dicampur sekali. Makanan diberi pada kadar berat kering 3-5 % daripada berat lembu korang.
Cara kedua adalah dipanggil Separa Intensif. Lembu lembu dibawa keluar dan dibiarkan meragut dipadang ragut. Bukannya meragut beg awek kat tepi jalan. Setelah petang lembu lembu akan dibawa balik pulang ke kandang.
Cara ketiga pula dipanggil Cara Integrasi dan Tanaman Utama ataupun CITU. Fuhh macam ops taktical je bunyinya. CITU ini biasanya digunakan diladang ladang kelapa sawit atau getah. Lembu lembu akan dibawa meragut dikawasan ladang. Cara ini sebenarnya membantu mengurangkan kos merumpai diladang dan kos makanan lembu. Kiranya serampang dua mata lah projek ni.
Keluasan kandang lembu pula biasanya :
Pembinaan Kandang : Keluasan – 1 ekor lembu = 30 kaki persegi. Jika 10 ekor = 20 kaki x 15 kaki dan tinggi 8 – 10 kaki.
Palung makanan dan minuman: Ruang makan = 1.5 kaki/ ekor. Ruang minum 1 kaki / ekor.
Pasung: Sebesar saiz lembu supaya ianya tidak meronta apabila dimasukkan ke dalam.
Pemakanan
Kebiasannya seekor lembu memerlukan 20 – 30 kilogram rumput sehari. Lembu hanya boleh bergantung kepada rumput sekiranya ianya memakan rumput yang bermutu tinggi. Jika tidak, makanan tambahan dan garam galian perlu diberikan kepada lembu. Selain itu, buangan pertanian seperti hampas kelapa sawit, kulit koko, pucuk tebu, pucuk jagung dan batang sagu juga boleh diberikan.
Kawalan Penyakit
Lembu juga mempunyai penyakit yang wajib diberi perhatian. Penyakit yang biasa terjadi adalah luka, serangan cacing dan parasit serta jangkitan kuman dipusat anak lembu. Untuk membuat rawatan, lembu perlu diberi ubat cacing 2-3 kali setahun dan juga ubat kutu. Rawat pusat dan tali pusat anak lembu bagi mengelakkan jangkitan.
Untuk membiakkan lembu, lembu betina itu haruslah matang dan akil baligh. Cara membiakkan lembu adalah secara natural ataupun secara makmal iaitu permanian beradas.
Seekor lembu betina boleh dikawinkan semula selepas 60 hari bersalin atau 2 bulan. Lembu sudah tidak lagi sesuai dikawinkan apabila ianya sudah beranak 5-6 kali ataupun telah berumur 8-10 tahun.
Tempoh bunting atau hamil sesekor lembu itu adalah selama 283 hari atau sekitar 8 bulan. Lembu yang hamil perlu diasingkan dan diberi makanan serta air bersih setiap masa untuk menjaga kesihatan ibu lembu. Setelah anak lembu dilahirkan, anak lembu perlu mendapat susu ibu sekurang kurangnya 4 hari. Penyusuan akan diteruskan selama 3 bulan.
Setelah itu barulah anak lembu akan diajar bagaimana memakan dedak dan rumput sehinggalah ianya bercerai susu dari ibunya.
Inilah sedikit sebanyak panduan untuk membela lembu. Selepas ini sekiranya berminat bolehlah korang menjadikan lembu sebagai haiwan kesayangan.
Keistimewaan lembu berbanding haiwan peliharaan lain adalah korang boleh mendapat susu segar dan juga boleh digunakan untuk pengangkutan. Yelah minyak dah mahal sekarang. Inilah cara alternatif untuk mengurangkan kos sara hidup.
Jom share pada rakan-rakan kita yang suka Lembu. Nak beli lembu saya bole roger2 cikgu Hanif ye melalui link di bawah (penghantaran seluruh Semenanjung Malaysia)
Saya juga menyediakan baja terbaik untuk tanaman anda seperti pokok sawit, durian san sebagainya. Klik https://bajaelastari.com/ untuk maklumat lanjut.
 
Sumber: rentas.asia
The post Harga RM4,500 Seekor, Cikgu Hanif Kongsi Rahsia Jadi Jutawan Lembu! appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/harga-rm4500-seekor-cikgu-hanif-kongsi-rahsia-jadi-jutawan-lembu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Janna Nick Kongsi Rahsia Kebahagian Akui Hidup Macam Kena Control Dengan Dini Schatzmann

Janna Nick Kongsi Rahsia Kebahagian Akui Hidup Macam Kena Control Dengan Dini Schatzmann

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 529 hits
Romantis betul tengok pasangan pelakon Janna Nick dan Dini Schatzmann Keserasian pasangan ini dapat dilihat menerusi beberapa buah drama yang dibintangi oleh mereka berdua Antaranya Marry Me Senorita Delen dan banyak lagi
Hiburan Teringin Buah Import Harga Tak Masuk Akal Miera Liyana Kongsi Pengalaman Hamil Anak Pertama

Hiburan Teringin Buah Import Harga Tak Masuk Akal Miera Liyana Kongsi Pengalaman Hamil Anak Pertama

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 640 hits
Pelakon Miera Liyana yang baru sahaja mengumumkan berita gembira di mana dia kini sedang sarat hamil tujuh bulan ada berkongsikan sedikit sebanyak pengalaman berbadan dua buat kali pertama ini Sumber Instagram Miera Liyana Menurut Miera dia...
Pak Su Kongsi Rahsia Masak Kuah Hitam Nasi Kandar Jadi Sedap

Pak Su Kongsi Rahsia Masak Kuah Hitam Nasi Kandar Jadi Sedap

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 277 hits
Pak Su Kongsi Rahsia Masak Kuah Hitam Nasi Kandar Jadi SedapPenggemar nasi kandar wajib belajar cara menyediakan kuah hitam ini agar dapat menghilangkan kempunan di kala teringin
Kongsi Ciri Wanita Idaman Park Eunseok Pilih Seorang Daripada 3 Watak Wanita Utama The Penthouse

Kongsi Ciri Wanita Idaman Park Eunseok Pilih Seorang Daripada 3 Watak Wanita Utama The Penthouse

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 435 hits
Sejak The Penthouse mula ditayangkan makin ramai yang mula jatuh cinta dengan pelakon Park Eun seok dek lakonan hebatnya sebagai Logan Lee Terbaru lelaki itu telah muncul sebagai tetamu dalam rancangan My Ugly Duckling untuk mempromosikan m...
Hiburan Ajar Anak Tiga Bahasa Sejak Kecil Yana Samsudin Kongsi Perkembangan Aisy Dalam Pembelajaran

Hiburan Ajar Anak Tiga Bahasa Sejak Kecil Yana Samsudin Kongsi Perkembangan Aisy Dalam Pembelajaran

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 468 hits
Pelakon Yana Samsudin baru baru ada berkongsikan perkembangan anak sulungnya iaitu Aisy Mateen yang kini berusia lima tahun Sumber Instagram Yana Samsudin Dia dilihat telah berkongsikan perkara itu menerusi akaun Instagram anaknya untuk tat...
Hiburan Dua Hari Sebelum Swab Test Dah Menangis Ezzaty Abdullah Kongsi Pengalaman Jalani Ujian Saringan

Hiburan Dua Hari Sebelum Swab Test Dah Menangis Ezzaty Abdullah Kongsi Pengalaman Jalani Ujian Saringan

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 304 hits
Pelakon Ezzaty Abdullah yang khabarnya telah dikehendaki untuk menjalani ujian calitan untuk saringan COVID 19 sebelum memulakan penggambaran drama telah tampil berkongsikan pengalaman kali pertamanya itu kepada peminat Sumber Instagram Ezz...
Usia 32 Tapi Pandai Urus Kerjaya Amp Rumah Tangga Ameera Zaini Kongsi Berkat Tak Lokek Rezeki

Usia 32 Tapi Pandai Urus Kerjaya Amp Rumah Tangga Ameera Zaini Kongsi Berkat Tak Lokek Rezeki

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 357 hits
Nada ivory dengan perabot moden scandinavian menguasai interior kediaman Ameera Zaini Reka pelannya kemas sengaja diatur luas dan berjarak bagi menghidupkan tema child friendly Kata usahawan tudung ini isu keselamatan menjadi prioriti meman...
Hiburan Hidup Porak Peranda Anak Sendiri Pun Tak Kenal Saya Ameng Kongsi Pengalaman 6 Tahun Dalam Penjara Akibat Dadah

Hiburan Hidup Porak Peranda Anak Sendiri Pun Tak Kenal Saya Ameng Kongsi Pengalaman 6 Tahun Dalam Penjara Akibat Dadah

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 363 hits
Penyanyi Ameng daripada kumpulan Spring mendedahkan hidupnya seolah olah berakhir apabila dia dijatuhkan hukuman penjara enam tahun atas kesalahan penyalahgunaan dadah pada tahun 2011 yang lalu Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminnudin Wan I...
Tak Rasa Apa Apa Sekejap Saja Pm Kongsi Pengalaman Disuntik Vaksin

Tak Rasa Apa Apa Sekejap Saja Pm Kongsi Pengalaman Disuntik Vaksin

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 169 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkongsi pengalamannya selepas menerima suntikan vaksin Covid 19 yang menandakan bermulanya Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan hari ini Saya tak rasa apa apa pun Saya tunggu sekejap tengok dah habis maca...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally