Halia Hitam Manfaat Dan Khasiatnya Untuk Kesihatan


Halia hitam merupakan tumbuhan herba daripada kumpulan keluarga Zingiberaceae dalam genus halia dengan nama saintifik Kaempferia parviflora, dan sering disalah anggap sebagai Kunyit Hitam (Curcuma caesia) namun kedua-duanya adalah berbeza.

Rizom Halia hitam

Halia hitam mempunyai nilai komersial yang tinggi kerana rizom (akar berisi) dan daunnya digunakan sebagai bahan bagi tujuan pengeluaran produk kesihatan, kosmetik, makanan tambahan dan perubatan.

Dari segi ciri botani, ia merupakan jenis tumbuhan dwitahunan dengan rizom di bawah tanah, berwarna hitam ungu dan kepekatan warna bergantung kepada tanah, ciri-cirinya adalah hitam ungu.

Khasiat Halia Hitam:
Mampu meningkatkan tenaga.Meningkatkan organ kekuatan otot.Diperkaya dengan antioksidan.Membantu rawatan resdung tahap kronik.Merawat alahan dan kegatalan.Berfungsi sebagai antigastrik atau ulser.Merangsang penghadaman dan dapat mengelakkan sembelit serta buasir.Merangsang prestasi seksual (wanita) dan menopaus.Mencegah masalah obesiti dan diabetes.Membantu rawatan migrain dan sakit kepala.Mencegah penyakit kardiovaskular (strok dan jantung).Peningkatan peredaran darah.Agen antibarah.Membantu meningkatkan prestasi seksual dan tenaga fizikal.
Kajian MARDI

Kunyit Hitam (Curcuma Caesia) yang sering disalah anggap sebagai Halia Hitam

Hasil kajian yang dilakukan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) juga mendapati Halia Hitam mengandungi antioksida yang tinggi, meningkatkan tenaga manusia dan dikatakan sesuai untuk kosmetik serta bahan rawatan penyakit jantung.

Berbanding di Thailand, penghasilan produk berasaskan halia hitam di pasaran tempatan sangat terbatas berikutan kekurangan bahan tanaman itu dan hanya segelintir pengusaha yang menanamnya dalam skala yang besar.

Maka tidak hairanlah di negara gajah putih itu terdapat produk berasaskan halia hitam yang diaplikasikan dalam pelbagai bentuk makanan kesihatan tambahan selain kosmetik.

Kekurangan halia hitam di Malaysia, menyebabkan ia sangat sukar untuk diperoleh dalam kuantiti yang banyak dan menjadi faktor utama ia tidak popular seperti pokok herba lain seperti tongkat ali dan kacip fatimah.

Penanaman

Halia hitam

Halia hitam tidak sesuai ditanam menggunakan tanah liat dan memerlukan kawasan yang redup bagi mengelak terkena cahaya matahari berlebihan.

Pokok halia hitam akan mencapai tahap matang antara 10 hingga 12 bulan dan memerlukan pemantauan rapi terutama dari segi baja serta air.

Halia hitam jika ditanam secara komersial, ia boleh membawa pulangan lumayan kepada pengusaha bukan saja untuk pasaran tempatan, malah luar negara.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Khasiat Serai Dan Halia Untuk Kesihatan UsusKhasiat Kunyit Hitam Memulih Kesihatan Tubuh Dan Mencegah Penyakit
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/06/halia-hitam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui Perbezaan Halia Hitam Dan Kunyit Hitam

Ketahui Perbezaan Halia Hitam Dan Kunyit Hitam

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 2333 hits
Halia hitam atau nama saintifiknya Kaempferia parviflora juga dikenali dengan nama Thai black ginger Thai ginseng atau krachai dum adalah tumbuhan herba dari genus halia yang ditanam secara komersial di Thailand dan beberapa negara di Asia ...
Potensi Halia Hitam Lumayan Di Tanam

Potensi Halia Hitam Lumayan Di Tanam

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 736 hits
Halia Hitam atau nama saintifiknya Kaempferia parviflora merupakan sejenis tanaman cekur yang sangat bernilai tinggi dan digunakan secara tradisional sebagai aphrodisak dan tonik serta mempunyai ciri ciri antiradang antigastrik dan antiobes...
16 Manfaat Pisang Kepok Rebus Tingkatkan Sistem Imun Tubuh

16 Manfaat Pisang Kepok Rebus Tingkatkan Sistem Imun Tubuh

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 721 hits
Pisang kepok dikenal memiliki bentuk yang padat dan gempal Daging buahnya ada yang berwarna putih dan kuning Keduanya sama sama lezat bernutrisi dan padat gizi Bisa diolah dengan cara direbus atau dikukus Bahkan ada banyak sekali manfaat pi...
5 Pilihan Buah Buahan Tempatan Yang Sedap Dan Tinggi Khasiatnya

5 Pilihan Buah Buahan Tempatan Yang Sedap Dan Tinggi Khasiatnya

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 1144 hits
5 Pilihan Buah Buahan Tempatan Yang Sedap Dan Tinggi Khasiatnya Umumnya mengetahui yang Malaysia kaya dengan hasil buah buahan tempatan seperti durian langsat dan sebagainya Rasanya pasi ramai yang tidak mengetahui buah buahan tempatan di M...
Minuman Campuran Herba Rempah Ada Khasiatnya

Minuman Campuran Herba Rempah Ada Khasiatnya

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 356 hits
Herba seperti serai dan halia memang mempunyai khasiat yang baik untuk kesihatan Begitu juga dengan kulit kayu manis dan cengkih Ni perkongsian dari Maria Bentalib mengenai campuran herba dan rempah yang dikatakan dapat menyihatkan tubuh Ka...
Berbagai Manfaat Penyewaan Mailbox Jakarta

Berbagai Manfaat Penyewaan Mailbox Jakarta

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 258 hits
Penyewaan mailbox Jakarta timur semakin dicari oleh para pengusaha atau pebisnis yang membutuhkan jasa penerimaan surat dan paket Banyaknya pebisnis yang bekerja secara berpindah pindah menjadikan jasa tersebut sangat bermanfaat untuk menun...
Tutorial Bikin Playdough Di Rumah Mainan Anak Yang Kaya Manfaat Dan Super Gampang Dibuat

Tutorial Bikin Playdough Di Rumah Mainan Anak Yang Kaya Manfaat Dan Super Gampang Dibuat

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 391 hits
Ajak si kecil bikin playdough sendiri yuk Bund Murah meriah aman dan bikin si kecil makin pintar
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega